Gå til innhold

- Løsningen er hundeeierlisens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja og amen til denne artikkelen!

http://www.nrk.no/ytring/losningen-er-hundeierlisens-1.11172333

Hvis man i tillegg får på plass

- Hundepoliti

- Forbud mot hund i bur, tilsvarende som i Sverige

- Makstid for hvor lenge en hund skal være alene. I Sverige skal hunden være alene max 6 timer.

Så har man tatt en LANGT steg i riktig retning!



Anonymous poster hash: b7585...678
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og amen til denne artikkelen!

http://www.nrk.no/ytring/losningen-er-hundeierlisens-1.11172333

Hvis man i tillegg får på plass

- Hundepoliti

- Forbud mot hund i bur, tilsvarende som i Sverige

- Makstid for hvor lenge en hund skal være alene. I Sverige skal hunden være alene max 6 timer.

Så har man tatt en LANGT steg i riktig retning!

Anonymous poster hash: b7585...678

Er enig i om at vi bør ha hundeeierlisens, og hundepoliti! :)

men makstid på 6 timer går jo ikke, når en normal arbeidsdag er ca 8-9 timer. Og enkelte hunder fungerer bedre i bur enn løse når de er alene, så blir for dumt å forby bruk av bur syns jeg.

MEN, ingen hunder bør stå hele dagen innestengt i bur.

Min tidligere hund stod jeg overtok da han var 10 mnd, var vant med å stå i bur hele dagen mens de tidligere eierne var på jobb, og en stund på ettermiddagen fordi han ble "travel" og på natten når de sov. DET er aaaaaaaaaaaltfor mye!!

Men at hunden er i bur om eierne er på jobb er greit. Men da skal burdøren ikke være stengt resten av døgnet syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i om at vi bør ha hundeeierlisens, og hundepoliti! :)

men makstid på 6 timer går jo ikke, når en normal arbeidsdag er ca 8-9 timer. Og enkelte hunder fungerer bedre i bur enn løse når de er alene, så blir for dumt å forby bruk av bur syns jeg.

MEN, ingen hunder bør stå hele dagen innestengt i bur.

Min tidligere hund stod jeg overtok da han var 10 mnd, var vant med å stå i bur hele dagen mens de tidligere eierne var på jobb, og en stund på ettermiddagen fordi han ble "travel" og på natten når de sov. DET er aaaaaaaaaaaltfor mye!!

Men at hunden er i bur om eierne er på jobb er greit. Men da skal burdøren ikke være stengt resten av døgnet syns jeg.

Klart det går! Da må man gjøre det vi alle uansett bør; nemlig å få noen til å lufte hundene hvis man er borte mer enn 6 timer. Det er ingen menneskerett å ha dyr, og tar man på seg det ansvaret så får man gjøre det som skal til for å gi dyret det best mulig livet. Og det er ikke nødvendigvis tilpasset våre tobeintes arbeidsdager...

Hunder som "fungerer bedre i bur" har uansett et problem, for intet levende vesen trives bedre innestengt i et lite bur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et forbud mot bur ville vært helt på sin plass. Hvis hunden ikke fungerer alene uten å puttes i bur får man finne andre løsninger som f.eks. dagpass.

Når det gjelder maksimal alenetid tror jeg personlig det ville vært mer heldig å si at den skal være på maks 8-9 timer i løpet av et døgn. Det er gjennomførbart for folk i jobb (for enkelte hunder er det et større problem å bli forlatt enn å faktisk være alene, disse vil få en forverret situasjon av påtvunget lufting midt på dagen) men det vil gjøre det ulovlig å forlate hunden igjen på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har det også blitt mer og mer vanlig med "hundebarnehage". Dvs. profesjonelle hundepassere hvor man kan plassere hunden på dagtid. Genialt spør du meg. Samtidig som hunden slipper å være alene, kan eierne være 100% sikre på at hunden har det fint, og kan konsentrere seg om jobben og slappe av i forhold til bekymringer om hunden sliter med å være alene hjemme.

Dagens likestilte samfunn har ført til at det er et stort antall hunder som i dag er alene hjemme svært lenge, opptil 10 timer er ikke uvanlig. Det er absurd lenge og kan rett og slett ikke være bra for dyret.

For det er faktisk ikke alle hundeiere som enten har barn som kommer tidligere hjem fra skolen, eller eiere som jobber 5 minutter hjemmefra. I større byer er det ikke uvanlig at begge to bruker 2-3 timer i transport til sammen til og fra jobb. Da snakker vi 10-11 timer alene hjemme for bikkja. Uakseptabelt.

I mine øyne bør de som har en slik hverdag ikke ha hund. Enkelt og greit. Og de som har en såpass slitsom arbeidsdag, hvordan er kapasiteten og energien til å gi hunden den mosjonen den trenger? En hund som er så passiv som dette, altså 18-20 timer uten aktivitet har behov for å få mye aktivitet den tiden på ettermiddagen når eierne er hjemme. 1,5-2 timer burde være et minimum.

Derfor er konklusjonen min at hvis begge to er i fulltidsarbeid og bruker mye tid til og fra jobb, at de ikke bør ha hund, med mindre de plasserer den hos en fast hundepasser som gir hunden både selskap og mosjon.



Anonymous poster hash: b7585...678
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det som står skrevet i artikkelen! Flere hundeklubber og hundeskoler burde ha mulighet til å promotere dette, og det burde bli fokus på tilrettelegging for godt hundehold fremfor forbud av alt.
Båndtvang året rundt uten friområder som en kan benytte seg av sier seg selv at ikke er bra for hunden. De trenger å utfolde seg og bruke kroppen og hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i om at vi bør ha hundeeierlisens, og hundepoliti! :)

men makstid på 6 timer går jo ikke, når en normal arbeidsdag er ca 8-9 timer. Og enkelte hunder fungerer bedre i bur enn løse når de er alene, så blir for dumt å forby bruk av bur syns jeg.

MEN, ingen hunder bør stå hele dagen innestengt i bur.

Min tidligere hund stod jeg overtok da han var 10 mnd, var vant med å stå i bur hele dagen mens de tidligere eierne var på jobb, og en stund på ettermiddagen fordi han ble "travel" og på natten når de sov. DET er aaaaaaaaaaaltfor mye!!

Men at hunden er i bur om eierne er på jobb er greit. Men da skal burdøren ikke være stengt resten av døgnet syns jeg.

Hund i bur når man er borte syntes jeg er fy-fy uansett. Mye bedre om man kan stenge den inn i et rom istedet for. Har man hund så må man greie å trene den til å kunne være løs alene hjemme. Det er rett og slett dårlig gjort i forhold til hunden, og er ikke sikkerhetsmessig med tanke på innbrudd, brann ++

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i bur når man er borte syntes jeg er fy-fy uansett. Mye bedre om man kan stenge den inn i et rom istedet for. Har man hund så må man greie å trene den til å kunne være løs alene hjemme. Det er rett og slett dårlig gjort i forhold til hunden, og er ikke sikkerhetsmessig med tanke på innbrudd, brann ++

Jeg liker ikke bur selv :) Den store hunden jeg hadde før, hadde ingen bur inne, kun i bilen. Det var jo som en ny verden for han å komme fra de andre eierne og stå i bur så og si hele døgnet og til å kunne gå fritt rundt. I begynnelsen avgrenset jeg området, men tok ikke lang tid før han fikk vandre fritt over hele leiligheten :)

Og den jeg har nå har et bur stående, men alltid med åpen dør :) der liker han å ligge og sove, eller slappe av om han syns det blir mye rundt han (kan bli mye med småbarn i hus. Med går hunden og legger seg i buret, så skal han ha fred) det fungerer flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...