Gå til innhold

Spasmer

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hunden min på 11 måneder får noen rare spasmer når han lukter enkelte ting.

Han skjelver på leppene, "hakker" tenner, smatter og musklene på skallen trekker seg liksom litt sammen, ørene går også bakover. Han ser litt lost ut.

Dette ser mildt sagt rart ut og jeg lurer på om det er normalt, rett og slett.

Endret av irrlys
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gjør det stadig vekk, der det har vært løpetidstisper. Ser rimelig utafor ut ja og nekter å gå videre.

Skrevet

Høres ut som flehmen/Jacobsons organ:

http://no.wikipedia.org/wiki/Vomeronasale_organ

Takk for linken :)

Men det står jo ikke noe om hunder har det. Og jeg kan ikke se noen instinktiv adferd heller, kun at han får de spasmene sine og det jeg beskrev i HI. Eller er det kun det som er den instinktive adferden?

Skrevet

Min gjør det stadig vekk, der det har vært løpetidstisper. Ser rimelig utafor ut ja og nekter å gå videre.

Interessant!

Han her fikk det første gangen han var inne, vi har katt og kattunger, så kan hende en av de små hadde tisset der eller markert der.

Har aldri hatt hannhund før, så dette er et nytt fenomen for meg.

Skrevet

Takk for linken :)

Men det står jo ikke noe om hunder har det. Og jeg kan ikke se noen instinktiv adferd heller, kun at han får de spasmene sine og det jeg beskrev i HI. Eller er det kun det som er den instinktive adferden?

"Although dogs do not exhibit the “lip curl” flehmen response observed in other mammals, many dogs do exhibit an analogous response called tonguing. When tonguing, the dog’s tongue is pushed rapidly against the roof of the mouth, with the teeth sometimes chattering and expressing profuse foam sometimes collecting on the upper lip. Tonguing is frequently observed after a dog licks a urine spot or “tastes the air,” following the exchange of mutual threat displays between two rival males. As the antagonists separate, one or the other may project his nose upward and initiate rhythmic sniffing and tonguing movements. The tonguing dog may actually extrude his tongue slightly in an effort to collect a sample. There is often a wide retraction of the lips together with a slight elevation of the muzzle. This action is accompanied by several brief sniffs and wide searching side-to-side movements of the head."

http://cynologist.com/index.php/anatomy-of-dog/sensory-abilities-vomeronasal-organ

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...