Gå til innhold

Kommer jeg fra et møblert middelklassehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine kom begge fra arbeiderfamilier/bondefamilier, men de hadde alltid det de trengte og mer til da de vokste opp. De bodde også på fine steder.

Faren min ble ingeniør og moren min sykepleier.

Vokste jeg og søskene mine opp i et møblert middelklassehjem eller var det arbeideklassen?

Hva kan man egentlig definere som arbeider - middel og overklassen?

Anonymous poster hash: 5137d...fcb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine kom begge fra arbeiderfamilier/bondefamilier, men de hadde alltid det de trengte og mer til da de vokste opp. De bodde også på fine steder.

Faren min ble ingeniør og moren min sykepleier.

Vokste jeg og søskene mine opp i et møblert middelklassehjem eller var det arbeideklassen?

Hva kan man egentlig definere som arbeider - middel og overklassen?

Anonymous poster hash: 5137d...fcb

Om man skal bruke disse gamle begrepene, så vil jeg si middelklassen. Arbeiderklassen var jo egentlig et begrep for bla. de som jobbet fysisk, enten de var fagutdannet eller ikke. Men nå blir det litt meningsløst å snakke om noen tradisjonell arbeiderklasse, da det blir færre og færre fysiske jobber og rutinebaserte fabrikk/produksjonsjobber (dette gjøres i lavkostland).

Anonymous poster hash: 53de7...99c

Skrevet

De fleste i Norge i dag er vel middelklasse...

• Liker 6
Skrevet

De fleste i Norge i dag er vel middelklasse...

Overhodet ikke.

• Liker 5
Skrevet

Overhodet ikke.

Dersom "kriteriet" for å være middelklasse er at et av foreldrene har høyere utdanning kjenner jeg svært få som faller utenfor den definisjonen, og nei, jeg har ikke vokst opp på Oslo vest...

• Liker 5
Skrevet

Overhodet ikke.

Hva vil du si de fleste er da?

Anonymous poster hash: 1e8a3...553

• Liker 2
Skrevet

Hva vil du si de fleste er da?

Arbeiderklasse.

• Liker 3
Skrevet

Arbeiderklasse.

Hvordan definerer du arbeiderklasse?

Jeg definerer det som typiske "fysiske yrker" type fabrikkarbeidere, hjelpepleiere/sykepleiere, enkelte håndverkere og typiske serviceyrker.

Middelklasse anser jeg som høyere utdanning med ca. 3 år (altså bachelorgrad), men jeg synes det blir feil å snakke om klasser med utgangspunkt i bare utdanning, i mine øyne har sosial- og kulturell kapital minst like mye å si.

Om man bare ser på yrker (som TS legger opp til) er det dessuten store variasjoner, siden håndverkere og enkelte fabrikkarbeidere og de som jobber offshore tjener ganske bra.

• Liker 3
Skrevet

Hvordan definerer du arbeiderklasse?

Jeg definerer det som typiske "fysiske yrker" type fabrikkarbeidere, hjelpepleiere/sykepleiere, enkelte håndverkere og typiske serviceyrker.

Middelklasse anser jeg som høyere utdanning med ca. 3 år (altså bachelorgrad), men jeg synes det blir feil å snakke om klasser med utgangspunkt i bare utdanning, i mine øyne har sosial- og kulturell kapital minst like mye å si.

Om man bare ser på yrker (som TS legger opp til) er det dessuten store variasjoner, siden håndverkere og enkelte fabrikkarbeidere og de som jobber offshore tjener ganske bra.

Om man er middelklasse har ikke alltid noe med størrelsen på pengeboka og gjøre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_class

http://en.wikipedia.org/wiki/American_middle_class

• Liker 1
Skrevet

Du får lese innlegget mitt enda bedre da, for som sagt; sosial- og kulturell kapital har også noe å si, som nevnt.

Hjelpes.

Skrevet

Hjelpes.

Ja, tenkte det samme om svarene dine i din sedvanlige stil.

Anonymous poster hash: 592a4...ff2

• Liker 29
Skrevet

Ja, tenkte det samme om svarene dine i din sedvanlige stil.

Anonymous poster hash: 592a4...ff2

Naturligvis skrevet under AB-funksjonen.

• Liker 2
Skrevet

Naturligvis skrevet under AB-funksjonen.

Du er vel anonym, du også, eller..?

• Liker 3
Skrevet

Du er vel anonym, du også, eller..?

Jo, men jeg kan kjennes igjen her inne ved mitt nick.

• Liker 4
Skrevet

Om man skal bruke disse gamle begrepene, så vil jeg si middelklassen. Arbeiderklassen var jo egentlig et begrep for bla. de som jobbet fysisk, enten de var fagutdannet eller ikke. Men nå blir det litt meningsløst å snakke om noen tradisjonell arbeiderklasse, da det blir færre og færre fysiske jobber og rutinebaserte fabrikk/produksjonsjobber (dette gjøres i lavkostland).

*Kremt*

Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft. Den blir regnet som den laveste klassen i et kapitalistisk samfunn.

I vanlig dagligtale defineres arbeider dels som en i det store flertallet i samfunnet som ikke er bonde, butikkeier, bedriftseier e.l., men lever av lønnsarbeid. I snevrere forstand blir det brukt om en som jobber i tradisjonell industri eller andre jobber prega av fysisk slit, en ordentlig arbeider, en sliter som har møkk på henda. I ikke-marxistisk sosiologisk litteratur knyttes begrepene arbeider og arbeiderklasse til lav sosial status, og referer oftest til grupper som utfører manuelt fysisk lønnsarbeid og som har forholdsvis lav utdanning og inntekt.

Lavere middelklasse er en sosiologisk betegnelse på en samfunnsgruppe som særlig økonomisk utgjør den nedre delen av middelklassen. Til gruppen regnes vanligvis yrkesgrupper som lærere, funksjonærer og visse typer selvstendig næringsdrivende.

Øvre middelklasse er en sosiologisk betegnelse på en samfunnsgruppe som særlig økonomisk utgjør den øvre delen av middelklassen. Øvre middelklasse sorterer under overklassen. Personer i kategorien øvre middelklasse kjennetegnes dels ved høyere lønn og dels ved høyere utdannelse enn gjennomsnittet. Visse typer selvstendig næringsdrivende og yrker som lege, jurist og forsker regnes som typiske for den øvre middelklassen.

Å komme fra et møbelert hjem, betyr at man har dannelse (veloppdragen, har bordskikk, hilser pent og lignende) og kulturell profil som er hevet over den gemene hop.

(Og det er vel dessverre strengt tatt ikke mange som kommer fra idag...)

Anonymous poster hash: 18a7e...f73

• Liker 14
Skrevet

Dagens nye arbeiderklasse består av sykepleiere, vernepleiere håndtverkere, butikkansatte, transportarbeidere, barnehageansatte, resepsjonister og enkel administrasjon, og de fleste typers førstelinje - salgsjobber! I tillegg vil mange I yrker som politi, byråkrati, o.l også kunne regnes som arbeiderklasse.

Man kan godt være arbeiderklasse med en 3-årig grad, utdannelse er ikke det eneste kriteriet. De som reiser til Mallorca hvert år og kjøper Se og hør regelmessig er arbeiderklasse per definisjon, fordi de har en livsstil og interesser som sammenfaller med arbeiderklassen, selvom de skulle tjene bra.

Middelklassen rommer de med den riktige kombinasjonen av utdanning, inntekt, og kulturell kapital. I tillegg vil et middelsklassemenneske typisk trene, å være mer bevisst på sunt kosthold enn arbeiderklassen.

Overklassen I Norge er veldig liten, og består stort sett av industrieiere, matbaroner og noen få toppledere og folk I konsulentbransjen, samt leger og tannleger med egne klinikker og derav stor formue.

• Liker 5
Skrevet

*Kremt*

Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft. Den blir regnet som den laveste klassen i et kapitalistisk samfunn.

I vanlig dagligtale defineres arbeider dels som en i det store flertallet i samfunnet som ikke er bonde, butikkeier, bedriftseier e.l., men lever av lønnsarbeid. I snevrere forstand blir det brukt om en som jobber i tradisjonell industri eller andre jobber prega av fysisk slit, en ordentlig arbeider, en sliter som har møkk på henda. I ikke-marxistisk sosiologisk litteratur knyttes begrepene arbeider og arbeiderklasse til lav sosial status, og referer oftest til grupper som utfører manuelt fysisk lønnsarbeid og som har forholdsvis lav utdanning og inntekt.

Lavere middelklasse er en sosiologisk betegnelse på en samfunnsgruppe som særlig økonomisk utgjør den nedre delen av middelklassen. Til gruppen regnes vanligvis yrkesgrupper som lærere, funksjonærer og visse typer selvstendig næringsdrivende.

Øvre middelklasse er en sosiologisk betegnelse på en samfunnsgruppe som særlig økonomisk utgjør den øvre delen av middelklassen. Øvre middelklasse sorterer under overklassen. Personer i kategorien øvre middelklasse kjennetegnes dels ved høyere lønn og dels ved høyere utdannelse enn gjennomsnittet. Visse typer selvstendig næringsdrivende og yrker som lege, jurist og forsker regnes som typiske for den øvre middelklassen.

Å komme fra et møbelert hjem, betyr at man har dannelse (veloppdragen, har bordskikk, hilser pent og lignende) og kulturell profil som er hevet over den gemene hop.

(Og det er vel dessverre strengt tatt ikke mange som kommer fra idag...)

Anonymous poster hash: 18a7e...f73

Vil bare påpeke at jurister kan være så mangt, og jobbe i alt fra NAV til i større advokatfirma (da som advokat). Forskere og enkelte typer jurister tjener vel ikke nødvendigvis så mye høyere enn gjennomsnittet (hvis jeg skal pirke).

Men skjønner hva du mener og er i det store og det enig i det du skriver. For øvrig tenker jeg at de fleste som har manerer ikke snakker så mye om klasse. Jeg blir like overrasket hver gang jeg ser diskusjoner om det på KG, men det er morsomt å diskutere da.

• Liker 4
Skrevet

Møblert hjem innebærer også en viss bereisthet, verdensvanthet og dannelse uten at man må ha lest skikk og bruk. I tillegg bør det være et piano i et møblert hjem. Det må også være en del bøker i et møblert hjem, og da holder ikke Sagaen om isfolket, altså. Et møblert hjem har ikke nødvendigvis egne fiskegafler, men en person fra et møblert hjem vet å gjenkjenne en fiskegaffel og benytte riktig bestikk i dannede selskaper.

Anonymous poster hash: 0bd50...b30
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...