Gå til innhold

Kjæresten vil at jeg skal være mer "Oslo-Vest", som hans søster (som ikke ER Oslo-Vest) Absurd tråd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, håper noen gidder å lese dette. Er oppi en absurd situasjon, skal prøve å forklare.

Min kjæreste kommer fra en ordinær norsk middelklasse familie. Moren drev med regnskap og faren drev med noe mekanisk før de pensjonerte seg. De har aldri vært rike, bodd i et helt vanlig hus, hatt vanlig inntekt, kjørt vanlig bil osv. Av en eller annen grunn er min kjæreste av den oppfatning at han er fra et såkalt "møblert hjem" og at familien hans er av de "beste kretser". Dette sa han faktisk til meg på vår første date noe som er en meget uvanlig ting å si eller?

Hans søster er av samme oppfatning.

Hun er faktisk verre. Hun er overbevist om at hun er en ekte "Oslo-vest frue", selv om hun bor 60 min unna Oslo fordi hun og mannen ikke hadde råd til hus i Oslo. De har begge helt vanlige jobber med en inntekt på rundt 450 000 kroner og de skiller seg på ingen måte fra andre norske småbarnsfamilier bortsett fra at de tror at de er av adelig blod. Hun er besatt av den såkalte sossestilen og kler seg i nesten bare beige og hvitt (som om hun befinner seg på den franske revieraen året rundt eller noe), men klærne kommer fra H&M og Mango, Zara osv, fordi hun i realiteten ikke har råd til dyre ting. Hun har dog skaffet seg en designerveske og et par andre småting- lommebok, sjerf osv. Men det har jo alle damer i jobb råd til i dag. Hvis hun en sjelden gang kjøper noe fra Ralph Lauren til seg eller mannen ser man logoen fra space omtrent. Kort sagt er hun en slags wannabe. Personlighetsmessig er hun overfladisk hyggelig og har en overfra og ned holdning, ler mye av folks stil.

De har vennepar som virkelig har penger og jeg mistenker at hun innerst inne føler seg utilstrekkelig og prøver å trekke opp der hun kan- fake stilen, fake manerer, når hun snakker om bemidlete mennesker sier hun "oss" osv. Men det er også noe som må stamme fra barndommen i og med at min kjæreste også har dette komplekset. Han synes også at det bare eksisterer 2 farger i verden- kler du deg i grønt f.eks. er du vulgær plutselig osv osv.- masse absurde oppfatninger.

Han kaller sin søster for en ekte Oslo-Vest frue (noe hun går i taket av, har sett med egne øyne) og hun er et slags ideal i hans øyne når det gjelder væremåte og stil. Det er også andre Oslo-vest jenter. De er et uoppnåelig ideal. (Men hun er jo ikke det!)

Om meg: begge foreldrene mine er utdannete siv.øker, 1 med doktordrad. Besteforeldre er klinikkeier/kirurg, bankfunksjonærer osv. Vi har reist mye og bodd mange forskjellige steder i Europa, så jeg er nok mer "verdensvant" enn min kjære, hvis vi skal være helt ærlig. Skal vi dømme utifra bakgrunn så tror jeg at jeg "vinner" den kampen. Jeg har likevel aldri i hele mitt liv selv sagt at "jeg kommer fra et møblert hjem". Det synes jeg høres ut som en uendelig klein ting å si. Og jeg har aldri brydd meg om hva slags bakgrunn min kjæreste har, jeg har brydd meg om hvordan han er nå, for det er nå jeg er sammen med ham.

Mitt problem, i hans øyne, er at jeg ikke identifiserer meg med en "vestkantfrue", jeg er mer vanlig og avslappet i følge ham. Jeg kler meg i hva jeg vil (jeg kler meg pent altså) og ikke opptatt av de samme ting som hans søster (vi finner faktsik ikke tonen, føler at vi er veldig forskjellige)- at sofaen skal komme fra den riktige oslo-vest butikken, og kjøper man noe fra Ikea så må man maskere det slik at det fremstår som noe dyrt osv- det driter jeg i. Selv om jeg liker å ha det pent rundt meg, ikke misforstå. Jeg tjener mer en min samboer (tjener i millionklassen, han tjener mer "vanlig") og har mer utdannelse enn ham. Likevel føler jeg at han hakker litt på meg og ser litt ned på meg- jeg er liksom ikke "fin" nok. Og han drar frem sin jævla søster hele tiden og ber meg bli mer som henne. Er vi på shopping sammen drar han frem disse helvetes beige fillene og sier jeg f.eks. at "jeg liker ikke den og den designeren" så sier han at "men min søster liker ham, og hun har så god smak, så da.." da er det liksom kvalitetesstempel på ham...ja ha.

(Er det noen som leser dette og ler? Ser jo selv at det er helt idiotisk.)

Altså jeg har på ingen måte noe imot Oslo-Vest eller Oslo-Øst eller whatever. Jeg bryr meg ikke i det hele tatt om det der. Men jeg blir irritert fordi min kjæreste også vil at jeg skal bli en slags uekte wannabe. Har prøvd å snakke med ham og sette ham litt på plass, men det har ikke fungert. Dette har faktisk blitt et ganske betydelig problem i forholdet, da absolutt alt som jeg kjøper til huset/egne klær blir dømt utifra om det har den riktige stilen eller ikke og det meste blir hakket på. Jeg er driiitlei. Kan f...ikke kjøpe en jævla blomst til huset uten at det issuet oppstår! Og stresser når jeg kjøper ting til megselv, for han vil ikke bli sett med meg hvis jeg er kledd feil!

Føler at det har ramla for ham.

Hva skal jeg gjøre? Har prøvd å snakke med ham og sagt noe av typen "hvorfor tror du at a er bedre enn b, hvorfor dømmer du folk slik", men det går ikke inn.

Skjønner at folk har diverse problemer i sine forhold men noe så merkelig?

Også skjønner jeg ikke hvorfor de identifiserer seg med "de beste kretser" når de er helt vanlige mennesker fra middelklassen?? Hallo, hvor komemr disse ideene fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drømmen om det umulige blir virkelig med en fasade... Og de har kanskje fått det inn med morsmelka...

All kredit til deg for at du orker dette, må være fryktlig slitsomt?

• Liker 8
Skrevet

Jeg kunne ikke le av dette, satt heller med haka på gulvet i sjokk.

Mannen min er høyere utdannet, eier eget firma, tjener godt osv. Jeg har aldri satset på karriere og endt opp med en vgs utdannelse jeg ikke trivdes med og har nå utdannet meg på nytt, fortsatt på vgs nivå.

Hadde mannen min hakket på meg for det og ment jeg ikke var "fin nok" så hadde jeg sparka han så hardt i ræva at han fløy til månen. Jg er jo verdt noe selvom jeg ikke har master, bachelor eller noe annen form for grad i utdannelsen min.

Tror jeg ville satt ned foten og sagt at jeg var lei av alt det pisset om å "være bra nok". Man kan faktisk ha det godt selvom man ikke lever som fotballfrue

• Liker 23
Skrevet

oioioi. Har et godt forslag jeg! Bestill tur til et utviklingsland og snakk med mennesker som har hjerterom, men virkelige bekymringer i livet. Ta han med på kreftenheten på sykehuset og la han få leke med barn som ikke har lenge igjen å leve i Norge.

Livet er så mye mer og han forstår ikke hvor idiotisk han framstår før han har forstått hva livet egentlig dreier seg om. Folk som han har virkelig ikke forstått så veldig mye før de må slite litt selv. Virker kynisk og trenger en oppvekker. Har du medfølelse for de rundt deg så dømmer du dem ikke etter hvordan de ser ut. Det er han og søsteren som driter seg ut og det tror jeg de fleste rundt dem, som ikke er wanna be, også synes.

Gjest Ironically me
Skrevet

Høres ut som noen er helt på forskjellige plan. Han streber etter det han ikke har tilhørighet til, mens du er tydelig mer avslappet, nettopp på grunn av din bakgrunn. Det går helt sikkert fint å komme fra ulike sosiale lag eller samfunn, men jeg tror at i grunn må det ligge en "like barn leker best" holdning, så hvor er likheten?

• Liker 15
Skrevet

Du skal altså da renne rundt som en "fashionista"... Hjelpes.

• Liker 2
Skrevet

:ler: Fortell mer om dem :popcorn:

Må lure på hvordan oppveksten deres har vært. Jeg kjenner en familie hvor det ble spart på middagsmaten for å kjøpe fancy møbler...

Seriøst, det virker som det er såpass forskjell i de grunnleggende verdiene hos deg og kjæresten at hvis han ikke tar seg sammen kan det ikke være liv laga. Har du spurt ham hva han baserer disse oppfatningene på og forklart ham hvordan ting tar seg ut i virkelig møblerte hjem?

Det er herlig da. Jeg elsker sånne Hyacinth "Bouquet"-folk. På avstand!

• Liker 26
Gjest Oblivion
Skrevet

Videre lurer jeg på om han er sammen med deg fordi du nettopp har den bakgrunnen du har og den lønnen du har.

Den lurte jeg også litt på -for det virker som om han ser deg som en "uslipt diamant". Du har bakgrunnen, utdannelsen og pengene -man "mangler" stilen både i klær og annet, som han ønsker seg i en fremtidig "frue" for å kunne heve sin egen status utad.

• Liker 26
Skrevet

Hvis dette har blitt et så stort problem som du sier og han ikke tar det til seg når du nevner det så skjønner jeg faktisk ikke hva dere gjør sammen. Dere virker som to stykker fra helt forskjellige plan (noe dere forøvrig også er). Som en over nevner så kan det nesten virke som om en av grunnene til at han er sammen med deg er pga din bakgrunn. Han og søsteren har tydeligvis ikke vært "bra nok" i sin barndom og gjør alt for å være det nå i sitt voksne liv.

Jeg ville nok prøvd å fortelle han på nytt hvilke tanker du har om dette. Og hvis ikke han aksepterer deg for den du er så ser jeg ikke mange grunner til å fortsette å være sammen med han. Det siste er selvsagt siste løsning.

Anonymous poster hash: 8a674...ba0
  • Liker 3
Skrevet

Når jeg leser slikt så blir jeg så glad for at jeg bor i Oslo Nord, laaaangt nord :)

Skrevet

Ja, dette er absurd. Kleint, rart og merkelig. Jeg fatter ikke hvordan du orker å være sammen med en person som er så opptatt av hvordan man fremstår for andre.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Skrevet

Den lurte jeg også litt på -for det virker som om han ser deg som en "uslipt diamant". Du har bakgrunnen, utdannelsen og pengene -man "mangler" stilen både i klær og annet, som han ønsker seg i en fremtidig "frue" for å kunne heve sin egen status utad.

Kanksje, problemet er bare det at jeg ikke ser på megselv som en uslipt diamant. Alle disse såkalte statustingene er veldig tilgjengelige for meg pengemessig, men jeg har bare ikke noe å bevise, føler jeg. Jeg går ikke rundt med følelsen at det finnes et lag av befolkningen som er "bedre" enn meg og jeg må jobbe mot å bli en del av den.

Når det gjelder stil, må jeg bare forklare litt. Jeg er faktisk ganske opptatt av mote og jeg synes at klærne mine er veldig fine (mange av dem er faktisk også dyre, men, men jeg ikke går for "Logo" looken, men ser mer på snitt, stoff og derfor skriker ikke mine klær Ralph Lauren eller whatever! DET synes JEG er vulgært ). Utifra hva jeg selv ser i motelader som Vogue, Elle osv- det er ikke akkurat den typiske sossestilen som promoteres der eller hva? Han har misforstått totalt tror jeg, og det har hans kjære søster også.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Haha. Du skriver morsomt og godt.

Hva i alle DAGER GJØR du med denne fyren?? Høres jo ut som ei flott, intelligent, utdannet og balansert kvinne bor sammen med den fattige versjonen av "rikingen" (som gikk på VG-tv for noen år siden) Jeg fikk nesten gåsehus da jeg leste det du skrev, for jeg har heldigvis opplevd slike mennesker som du beskriver samboern og søstra hans. De er virkelig skrullete, og jeg må si..med min erfaring fra psykiatrien...VIK. The power of christ compells you! Her har du en fyr som sliter så mye med selvfølelsen sin, og mindreverdighetskomplekser at jeg er redd for at det kan bli "the shining" up in there etterhvert.

Send meg en pms om du trenger videre tips og råd ;)

Lykke til!

• Liker 18
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Kanksje, problemet er bare det at jeg ikke ser på megselv som en uslipt diamant. Alle disse såkalte statustingene er veldig tilgjengelige for meg pengemessig, men jeg har bare ikke noe å bevise, føler jeg. Jeg går ikke rundt med følelsen at det finnes et lag av befolkningen som er "bedre" enn meg og jeg må jobbe mot å bli en del av den.

Når det gjelder stil, må jeg bare forklare litt. Jeg er faktisk ganske opptatt av mote og jeg synes at klærne mine er veldig fine (mange av dem er faktisk også dyre, men, men jeg ikke går for "Logo" looken, men ser mer på snitt, stoff og derfor skriker ikke mine klær Ralph Lauren eller whatever! DET synes JEG er vulgært ). Utifra hva jeg selv ser i motelader som Vogue, Elle osv- det er ikke akkurat den typiske sossestilen som promoteres der eller hva? Han har misforstått totalt tror jeg, og det har hans kjære søster også.

Trist å si det, men fyren og søstra høres helt white-trash ut. Du vet typen som bor i et mobilt hjem og som går rundt med tskjorte med en diiiiiger GUCCI-logo på. Gjerne med sølv eller gullskrift. Så har de kanskje ei merce fra 1983 med hestesko i grillen. Litt sånn..Ikke bare er han harry, for det er de som virkelig ER vestkantsossete også, men han er jo PATETISK også. Harry OG patetisk. Får det egentlig blitt mer turnoff enn det?

• Liker 8
Skrevet

TS, innlegget ditt burde vært gitt som eksamensoppgave i smakens sosiologi!

Du er avslappet fordi du har bedre smak og er trygg på din status, for deg er det ikke noen som helst trussel om folk tror du kommer fra Oslo Øst eller fra arbeiderklassebakgrunn om du vil. De pretensiøse, som din kjære og hans søster (sier han virkelig "min søster" og ikke "søsteren min"?) avslører sin lavere status nettopp ved å være pretensiøse, legge overdreven vekt på ytre statussymboler, merkeklær osv. Jeg tviler imidlertid på at din kjære vil holde opp med dette våset selv om du skulle forklare ham at de kun gjør det "verre" for dem selv ved å holde på slik. Men dette handler til syvende og sist om verdier og verdivalg. Er dere for ulike her, tviler jeg på at forholdet er liv laga. For din egen del kan du jo minne deg selv om hvorfor Kong Harald ble så populær etter at han viste seg i en gammel boblejakke og slagstøvler, eller hvorfor Dronning Sonja lar seg fotografere med en helt vanlig gul sydvest fra Helly Hansen.

Anonymous poster hash: f62e4...358
  • Liker 15
Skrevet

Haha. Du skriver morsomt og godt.

Hva i alle DAGER GJØR du med denne fyren?? Høres jo ut som ei flott, intelligent, utdannet og balansert kvinne bor sammen med den fattige versjonen av "rikingen" (som gikk på VG-tv for noen år siden) Jeg fikk nesten gåsehus da jeg leste det du skrev, for jeg har heldigvis opplevd slike mennesker som du beskriver samboern og søstra hans. De er virkelig skrullete, og jeg må si..med min erfaring fra psykiatrien...VIK. The power of christ compells you! Her har du en fyr som sliter så mye med selvfølelsen sin, og mindreverdighetskomplekser at jeg er redd for at det kan bli "the shining" up in there etterhvert.

Send meg en pms om du trenger videre tips og råd ;)

Lykke til!

:P:fnise::fnise:

• Liker 27
Skrevet

Trist å si det, men fyren og søstra høres helt white-trash ut. Du vet typen som bor i et mobilt hjem og som går rundt med tskjorte med en diiiiiger GUCCI-logo på. Gjerne med sølv eller gullskrift. Så har de kanskje ei merce fra 1983 med hestesko i grillen. Litt sånn..Ikke bare er han harry, for det er de som virkelig ER vestkantsossete også, men han er jo PATETISK også. Harry OG patetisk. Får det egentlig blitt mer turnoff enn det?

Det kan høres slik ut utifra det siste jeg skrev. Men nei, de er ikke direkte white trash. De er velt vanlige. Tenk deg f.eks. dine naboer i 30 -årene, med to små barn, vanlig pent hjem, råd til 1 mallorcaferie i året osv. De er den typen.

Men da skal jo man heller ikke føle seg som kongelig?

Når det er sagt har han mange gode sider også, det er derfor jeg er sammen med ham.

I denne tråden trekker jeg ut en spesiell side ved ham, men sier ingenting om hans 100 andre gode kvaliteter, så man får ikke inntrykk av konteksten.

Men dette er plagsomt altså, og virker patetisk...legger ikke skjul på det

Skrevet (endret)

Uff skjønner ikke at du orker! Høres ut som han er skikkelig på jordet!

Hva hvis dere får barn? Vil du at de skal vokse opp og preges av meningene hans?

Endret av Ixnay
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...