Gå til innhold

Hva skjer om man henger langt etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal starte på skolen til høsten, har vært heldig å fått en plass i en vanlig klasse med ungdommer (jeg er 32 og vil fullføre siste år på vgs)

Jeg skal ikke ha mange fag, men siden det er så lenge siden jeg har gått på skolen, lurer jeg på hva som skjer om man henger langt etter? Et av fagene er matematikk, jeg skal ta matematikk r2, men husker ikke noe fra 1t og r1, jeg har kjøpt alle 3 grunnbøkene for disse fagene, og har planer om å regne gjennom alle 3 for å huske mer og få et godt grunnlag for videre studier.

Skal også ta norsk, og husker ikke mye litteraturhistorie, nynorsk og slikt, noen tips her? Er det noen vits i å kjøpe bøkene for første og andre år?

Håper noen i samme situasjon, eller lærere kan si hva som skjer om jeg ikke har peiling på hva læreren snakker om de første ukene (det kan jo ta litt tid for meg å greie å ta igjen resten)



Anonymous poster hash: ead17...481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årene bygger på hverandre, så du vil nok trenge å skumme gjennom tidligere pensum. Hvis du ikke har begynt ennå, ville jeg brukt dagene frem til skolestart på å i hvert fall skumlese gjennom mattebøkene, slik at du har en viss oppfatning om begreper og hva som er undervist før. Du bør nok også jobbe parallelt med tidligere pensum og nytt pensum - hvis du ikke skal ta så mange fag er det fullt mulig.

Nynorsk kan være tricky å komme ordentlig inn i hvis du ikke har brukt det på noen år. Jeg ville begynt med å lese noen skjønnlitterære bøker på nynorsk. Legg spesielt merke til setningsoppbygging. Nynorsk har nærmet seg bokmål mer og mer de siste årene, med flere tillatte sideformer. Av erfaring vil jeg anbefale deg likevel å lære deg konservativt nynorsk, i hvert fall hvis du er ute etter veldig gode karakterer. Er målet kun å bestå, trenger du ikke være så nøye på dette.

Når det gjelder litteraturhistorie ville jeg prøvd å finne noen kortere oppsummeringsbøker eller artikler på nett. Lag deg en oversikt over de forskjellige epokene, de viktigste trekkene, forfatterens med størst betydning og 2-5 av deres viktigste verk. Gjør dette så fort som mulig, slik at du har en viss oversikt.

Du bør skaffe deg en oversikt over læreplanene for alle tre år i de fagene du skal ta, og se hvor de største hullene ligger.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 475e4...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Holder på å regne gjennom første boka nå, men greier nok neppe å repetere hele første bok og så lære meg alt i bok nr 2 før neste uke :( Regner med jeg trenger 2-3 uker for å være oppdatert. (Første år hadde jeg 5 i standpunkt + 5 på eksamen, andre år skrapet jeg til meg en 2 på privatisteksamen, og dette er nå snart 15 år siden)

Har skaffet en litteraturhistorie bok fra ungdomsskolen nå, den går gjennom epokene og slikt noe så får håpe det hjelper litt. Analyser og skrive selv var jeg ganske god på, så satser på at det går greit. Får man fortsatt bruke ordbok i nynorsk? Jeg blir fornøyd om jeg får 3-4, jeg trenger vitnemål til å komme inn på et åpent realfagstudie - så det er mest viktig med matematikken.

Pensum skal være dekt i de tre matematikkbøkene jeg har, så det skal være greit. Er bare nervøs for at jeg ligger for langt etter, eller at det forventes at alle skal kunne stoffet fra første og andre år veldig godt fra første dag.

Jobber i 50% stilling, og skal kun ta matematikk, norsk og gym, så det bør jo være plenty med tid til å lære seg alt veldig godt før neste vår vel?

Hilsen nervøs TS



Anonymous poster hash: ead17...481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...