Gå til innhold

Livet = Rutine(r)?

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS, det første man gjør for å bryte opp i rutine er å gjøre færre avtaler, og planlegge mindre. Gjør mer på impuls, og gjør det så ofte du kan. Da slår rutinelivet litt mer sprekker om man får dratt på en spontantur osv. Vi "vanlige" må jo jobbe for å få det til å gå rundt, og de fleste jobber krever en liv med rutine. Blæ.

Men vi får bare prøve å gjøre det beste ut av det! Jeg føler egentlig at livet mitt endrer seg hele tiden, men jeg er vel enda ung med mine 23 år. Men kan egentlig ikke helt tenke meg å leve på den samme måten år etter år etter år... huff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bekrefter alle her at et liv består av rutiner.

Hva er problemet med det?
Skrevet (endret)

Det vil si:

Stå opp > Karriere/Jobb/Skole > Hobby og interesser/Fritidsysler/Reisemål > Sove.

Familie er noe alle har, eller har hatt, ellers kunne du ikke blitt født.

Hvor mange ting kan du sette inn i en bolk for at det ikke lenger skal bli rutiner :klo:

Nå føler jeg at jeg har svært få rutiner, men jeg jobber frilans, styrer min egen hverdag og elsker jobben min. Men selvfølgelig består også mitt liv av jobb, fritidssyssler og søvn, uten at jeg ser problemet mitt med det. Jeg fyller jo mine våkne timer med de tingene som jeg trives med her i livet.

Edit: Dessuten er veldig mange mennesker vanemennesker. Jeg tror derfor de aller, aller fleste trives med å ha rutiner, så lenge rutinene er fylt med innhold de liker. Jeg opplevde i alle fall det som veldig godt da jeg kom tilbake til mine hverdagslige rutiner etter 1 år på reise. Så får man heller prøve å bryte opp i rutinene med jevne mellomrom (les: ferie).

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Tenk deg hvor chill livet til skuespillere, musikere, og idrettsstjerner er? De blir sponset av firmaer DERE jobber opp penger til hos, mens de selv egentlig bare driver med det de liker å gjøre hele tiden, uten å måtte tjene opp penger til det. Vi må tjene opp penger til fotball-tur til Spania, f.eks. Vi må tjene opp penger for å få råd til å gå på en konsert. Hvordan få et mest mulig chill liv?

Livet til en skuespiller --> Stå opp > Jobb/familieliv > Fritidsysler > Sove > Stå opp

Livet til en idrettsstjerne --> Stå opp > Jobb/familieliv > Fritidsysler > Sove > Stå opp

Livet til en (seriøs) musiker --> Stå opp > Jobb/familieliv > Fritidsysler > Sove > Stå opp

Livet består av flest hverdager, slik er det for alle, uansett hvilken jobb du har!

Jeg kjenner flere musikere, og selv om de tilsynelatende lever et glamorøst liv, består også hverdagen deres av den typen rutiner du beskriver. Ser vi dem bare på konserter, og på den røde løperen, kan vi tro at de lever på en helt annen måte enn oss andre, men de fleste gjør ikke det.

Men går du inn i rutinene, ser du hvilke muligheter vi har gjennom dagen og livet, at ingen dager er like.

Slik jeg forstår deg, er ikke problemet at du ikke vil ha en rutinehverdag, problemet er at du vil ha en "chill" hverdag.

Sove lenge, møte venner, spille spill, se på film, legge deg sent, sove lenge... en rutinehverdag, som hos alle andre.

Anonymous poster hash: 15230...116

Gjest Svampebob1
Skrevet

Drømmen til ALLE er å ha evig med penger, ingen jobb, men kjendis-status.

Det hadde blitt drit kjedelig!

Når man plutselig har alt, så har man ingenting å jobbe for lenger. Ingen utfordringer gjør livet kjedelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker at livet har sine rutiner. Jeg bryter dem opp en gang i blant ved å reise og gjøre andre ting i helgene. For meg er det helt greit, jeg er fornøyd med et slikt liv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nei, det er da man har det CHILL.

Det hadde blitt drit kjedelig!

Når man plutselig har alt, så har man ingenting å jobbe for lenger. Ingen utfordringer gjør livet kjedelig.

Skrevet

Folk som er skuespillere, musikere og idrettsstjerner har i motsetning til oss:

- Kortere arbeidsdag.

- Mer lønn.

- Mer populært yrke (konsekvensen er positiv, ergo; Kjendisstatus).

Skrevet

Folk som er skuespillere, musikere og idrettsstjerner har i motsetning til oss:

- Kortere arbeidsdag.

- Mer lønn.

- Mer populært yrke (konsekvensen er positiv, ergo; Kjendisstatus).

Det er slett ikke gitt. Alle tre yrkesgruppene kan arbeide svært lange arbeidsdager avhengig av hvor de er i planen og karrieren. Lønn er også svært variabelt, det er kun toppsjiktet som tjener store penger. Samme med kjendisstatus - det er kun de i toppsjiktet som er kjent.

Jeg for min del ønsker ikke å bli kjent. Ikke er jeg interessert i en karriere som verken musiker, skuespiller eller idrettsutøver heller. Jeg har funnet min vei og er lykkelig i hverdagen. Hvis du ønsker å bli noe av dette, så er det jo bare å go for it.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mennesker vil ha rutine - de aller fleste er lykkeligst med en rutine i hverdagen brutt opp av enkelte positive hendelser nå og da. Det er ingen som vil trives med ferie hele året. Det må være nedturer og monotone dager for at andre skal være gode.

Jeg husker fortsatt hvor vanvittig deilig det var å kjøpe meg noe nytt som 17 åring da jeg hadde ekstrajobb og måtte spare opp til noe dyrt. Jeg arvet penger noen år senere og reinvesterte og fikk god råd (jevnlig inntekt jeg ikke måtte jobbe for). Er det like morsomt å kjøpe noe dyrt når man kan gjøre det hele tiden? Nei. Det er statistisk bevist at mennesker blir lykkeligere med mer penger opp til omtrent 500,000. Utover det viser ingen større tilfredshet med livet. Men alle tror jo det - det er en fantasi ingen slutter å tro på før de er der. Hvis du ser til Hollywood er det knapt noe annet sted med høyere antall skilsmisser, dop- pg alkoholproblemer. Hele "på loffen" livsstilen gjør det vanskelig å få familien man etterhvert ønsker seg. Og skuespillere har IKKE kortere arbeidsdag - de jobber hele tiden, enten de leser nye manus, gjør PR eller faktisk spiller inn en film. Det er stressende og du kan ikke ringe og si du er syk hvis du er utslitt.

Jeg vil si at jeg har mindre rutine enn gjennomsnittet - jeg hadde utveksling som tenåring og i ettertid har jeg studert i flere land og flyttet mye på meg. Jeg har hatt løse jobboppdrag, korte internships osv. så ingen jobbrutine, og sist semester tok jeg en pause i studiene. Nå skal jeg imidlertid tilbake i rutine og jeg gleder meg til det. Jeg er mer fornøyd med å ha et daglig liv jeg liker og iblant reise bort i helgen (hvilket jeg gjør titt og ofte).

Jeg tror de som klager over rutine gjør det mest fordi de er misfornøyd med rutinen de har. En monoton jobb, ingen eller kjedelig partner, ikke fornøyd med det sosiale etc. Hvis man har en spennende jobb er det jo nye utfordringer som kommer opp så livet er ikke det samme hver dag. Man trenger ikke skuespiller for å ha en jobb med nye utfordringer.

Endret av Marie90
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tabris? Mener du jeg bare skal gå for det? Fordi jeg ikke har NOEN konkurranse?

Marie90: Statistikk = Ingen FASIT. Fotballspillere kan skrive en kontrakt på 5 år, og ikke møte opp på en eneste trening, og de blir betalt, uansett, fordi arbeidsmiljøloven der er ikke bare landsbasert, men yrkesbasert også, i... ALL grad.

Endret av Gutt95
Skrevet

Marie90: Statistikk = Ingen FASIT.

Men du har fasiten? Og skal belære den til oss som har levd dobbel så lenge som deg?

• Liker 1
Skrevet

Det er ingenting galt med rutiner. Det frigjør mental kapasitet til det som betyr noe, og gjør hverdagen bedre. Obama spiser f.eks. det samme til frokost og lunsj hver dag, og trimmer på akkurat samme tidspunkt. På den andre siden er vel nok ikke Gutt95s mål noe annet enn å gå rundt og daffe og håpe at det han ønsker seg faller ned i fanget. Problemet hans kan like godt være at han ikke har noen ordentlige rutiner, og derfor ikke klarer å fokusere på noe.

Anonymous poster hash: 96486...259
Skrevet

Statistikk er tall, og gjenspeiler på ingen måte sannheten.

Spesielt ikke GRUNNENE bak tallene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...