AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Nå er jeg møkka lei av å vente på utredning for ADHD/ADD. Har sendt henvisning via fastlegentil to forskjellige plasser etter råd fra en nær legevenn høyt i systemet. Den ene plassen gav meg avslag ettersom "jeg får god nok hjelp fra før av", og den andre har åpning våren 2014. Har hatt livet på vent nå i omtrent 23 år og jeg orker ikke mer av dette. Har elendig selvtillit, elendig konsentrasjonsevne and so on. Har aldri mistenkt ADHD/ADD før, først de to siste årene har jeg hatt en mistanke om det, har alltid tenkt at jeg er verdens lateste person. Går det an å få dette utført privat? Hvor mye koster det i så fall? Er villig til å bruke et par slanter på det, maks 3000 kr, er student. Kan fastlegen utrede meg? Eller kan jeg skifte til en fastlege som har "autorisasjon" på dette? Anonymous poster hash: cb3e3...231
Sophia Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Ingen fastleger kan utrede dette. Du må til en psykolog/psykologspesialist. Fant denne linken på dysleksiforbundet.no. De nevner også at man kan få utredet ADHD hos en klinikk som heter utredningsklinikken: http://www.dysleksiforbundet.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=1079
Yesterday Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 (endret) Min fastlege henviste meg med en gang til DPS, den offentlige psykiatrien, så jeg slapp å ordne behandler selv. Jeg skjønner ikke at fastleger lar pasienter styre med det selv, spesielt når man har ADHD, man er jo som regel utålmodig, tiltaksløs og gir fort opp. DPS ga seg selv en frist på 5 mnd, og den fristen brøyt de. Så jeg klagde over tlf til Helfo og dagen etterpå ringte Helfo meg opp med time uka etter hos en privat utreder, Ressursklinikken. Jeg var der 1-2 timer i uka til jeg fikk diagnosen bare en mnd etterpå. Hos DPS hadde det nok tatt flere mnd pga så mange pasienter. Men da det var fristbrudd så betalte jeg bare vanlig pris på ca 300 kr timen og fikk frikort etterhvert. Resten av prisen måtte DPS dekke Jeg er usikker på fullprisen men det er iallefall over 300kr, og 3000kr totalt høres for lite ut. Det holder ikke bare med en time eller to. Jeg har snakket med de som hadde bare 1-2 timer før de fikk diagnosen, og samtlige følte at de ble alt for dårlig utredet. I tillegg skal man følges opp med tanke på medisiner (fastlegen har ikke lov å starte behandlingen av ADHD-medisiner men kan overta, min har overtatt) av psykiater, og ingen av de som fikk 1-2 timer fikk det, de fikk bare en resept i hånda og "Lykke til". Man skal egentlig ha samtaler med psykiateren om hvordan medisineringen går, da den for noen går veldig dårlig så de må bytte medisin. Jeg hadde slike samtaler i ca 6 mnd etterpå (en gang i mnd), og man skal få et tilbud om samtaler ellers for å takle det at man har fått diagnosen. Så hvis du velger privat (jeg skjønner det godt) så forhør deg med folk du kjenner om de kan anbefale en privat som er seriøs og dyktig, jeg anbefaler Ressursklinikken som finnes i Bodø, Lillestrøm og Bergen (kan hende at de har åpnet andre plasser etter jeg gikk dit for 2 år siden). En privat utreder skal utrede akkurat som det offentlige, dvs samtaler (for å vurdere om man kanskje har en annen diagnose isteden eller har tilleggsdiagnoser), skriftlige tester, og eventuelt testing av lese- og skrivevansker (jeg slapp det pga er sikker på at jeg ikke har det). Ingen fastleger kan gjøre dette. Jeg ble mest utredet av en psykolog men de kan ikke sette diagnoser (iallefall ikke ADHD), og en ADHD-diagnose skal settes av en spesialist, jeg fikk diagnosen (forsåvidt ADD) av en nevropsykiater. Endret 14. august 2013 av Yesterday
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Må foreldre (eller annen voksen person) som kjenner deg fra barndommen av også uttale seg før man kan få diagnosen på ressursklinikken? Vet at det er vanlig at foreldre/foresatte må intervjues når man utredes i det offentlige, og jeg har ikke noe lyst å inkludere foreldrene mine i dette...vi har et dårlig forhold og svært lite kontakt. Anonymous poster hash: 2180b...1a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå