Gå til innhold

Idag flyttet valpen inn :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært og henta en nyydelig JRT valp idag.

Jeg har vært veldig nervøs for at det skulle bli vanskelig den første tiden, men hittil har det gått over all forventning :)

Bilturen gikk kjempe fint, han falt fort til ro og sov mesteparten av veien. Når vi kom hjem så fikk han snuse litt rundt og bli kjent før vi introduserte katten mens han var i buret sitt. Katten var litt skeptisk og samme var hunden, men de har ikke jaget hverandre eller flydd på hverandre.

Hadde et lite tisseuhell når han kom inn i buret første gang, men etter det har han vært kjempe flink til å tisse ute :)

Når vi henta plutten i barnehagen ble ting fort litt mer vanskelig, men det er fordi 3åringen min ikke har så mye forståelse pga utviklingsforstyrrelse. Dette ser vi at vi må jobbe en del med og jeg tror at når han bare blir vant med hunden slik at det ikke girer han så mye opp så vil det gå bra også :)

Hunden er så rolig og tillitsfull, leker kjempe fint og er kjempe flink til å gå i bånd når vi er ute på tissetur.

Nå er det en stund siden jeg har hatt hund før og mannen min har aldri hatt hund så om noen har gode tips til den første tiden vår fremover så er det bare å komme med det :) behøver ikke noe lekse om at JRT er en vanskelig rase da, har lest mye om rasen og er godt forberedt og motivert :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ååå. Finnes det egentlig en bedre følelse av å ha en liten valp snorkende i fanget sitt?

• Liker 1
Skrevet

Åhhh de er så fiiine! :jepp: Gratulerer med ny valp :blomst:

• Liker 2
Skrevet

Ååå. Finnes det egentlig en bedre følelse av å ha en liten valp snorkende i fanget sitt?

Er helt herlig :) og at den kan bli så tillitsfull så fort <3 helt fantastisk :)

Oppdretter mente at den valgte oss da vi var og så på valpene første gang. Når vi skulle bestemme oss idag skulle vi ta en og en valp ut av luftegården for å bli bedre kjent og han var den første som kjempet seg frem og kom ut til oss. Så da ble det han :) angrer ikke, tror at vi har fått en helt fantastisk valp og at dette er starten på et langt godt vennskap :)

Skrevet

Her er skjønningen :)

• Liker 7
Skrevet

Har lyst til å kose han ihjel. Gni nuffingen litt på magen fra meg.

• Liker 1
Skrevet

Kjempesøt!

• Liker 1
Skrevet

Herregud, så skjønn! Gratulerer så mye med nytt familiemedlem :laugh: Nyt valpetida, den går fort! :)

Skrevet

Oi gratulerer :-D også så nuddelig <3

Vi har terrier selv. Fantastisk hund!

• Liker 1
Skrevet

attachicon.gifimage.jpg

Her er skjønningen :)

Åååååh, nå smeltet jeg helt! Jeg vil kose med den !! NÅ! Hilser fra min på 9 måneder, han vil ønske valpen din lykke til med blærekontrollen og håper han får spist så mye "stjålet" mat som mulig!

Ang. tips så vil jeg bare si at valpen må få sove mye, at dere ikke må gå lange turer men la hunden snuse rundt, kaste ball eller pinne og bare leke rett utenfor.

For å lære han å tisse ute så kan dere ha aviser på gulvet. Når han tisser på avisen, si at han er flink, når han tisser andre plasser, flytt han til avisen så han får fortsette der. Når han skjønner tegninga kan dere flytte avisen lenger og lenger bort mot den plassen dere vil han skal gå når han må. Dere kan f.eks velge ytterdøra, for oss var det viktig at det var en plass vi ville se han, så vi valgte verandadøra. Når han så går til avisen, gå bort og ta han med ut. Han skjønner etter hvert at dette punktet = ut og tisse, og da kan dere ta vekk avisen.

Det er også lurt å la han sove med dere i starten, og etter hvert kan dere flytte senga hans lenger og lenger unna. Evt. kan dere ha senga hans der den skal stå, sove på madrasser på gulvet og flytte madrassene lenger og lenger unna senga hans hver natt.

Også vil jeg gjerne si at jeg håper at dere bruker positiv forsterkning, motivasjon og ros under treningen, hvis jeg kan påvirke bare én person til å velge en trivelig treningsmetode og ikke straff, skremming og korrigering så skal jeg være fornøyd. :)

Anonymous poster hash: b62b6...28f

Skrevet

Vært og henta en nyydelig JRT valp idag.

Jeg har vært veldig nervøs for at det skulle bli vanskelig den første tiden, men hittil har det gått over all forventning :)

Bilturen gikk kjempe fint, han falt fort til ro og sov mesteparten av veien. Når vi kom hjem så fikk han snuse litt rundt og bli kjent før vi introduserte katten mens han var i buret sitt. Katten var litt skeptisk og samme var hunden, men de har ikke jaget hverandre eller flydd på hverandre.

Hadde et lite tisseuhell når han kom inn i buret første gang, men etter det har han vært kjempe flink til å tisse ute :)

Når vi henta plutten i barnehagen ble ting fort litt mer vanskelig, men det er fordi 3åringen min ikke har så mye forståelse pga utviklingsforstyrrelse. Dette ser vi at vi må jobbe en del med og jeg tror at når han bare blir vant med hunden slik at det ikke girer han så mye opp så vil det gå bra også :)

Hunden er så rolig og tillitsfull, leker kjempe fint og er kjempe flink til å gå i bånd når vi er ute på tissetur.

Nå er det en stund siden jeg har hatt hund før og mannen min har aldri hatt hund så om noen har gode tips til den første tiden vår fremover så er det bare å komme med det :) behøver ikke noe lekse om at JRT er en vanskelig rase da, har lest mye om rasen og er godt forberedt og motivert :)

Antar at dette var bilburet dere hadde ham i, og at dere ikke har tenkt å stenge han inne i buret om nettene og om dagene når han er alene? Regner med at du skjønner at hunder ikke skal være i bur.

Anonymous poster hash: 9b032...604

Skrevet

Antar at dette var bilburet dere hadde ham i, og at dere ikke har tenkt å stenge han inne i buret om nettene og om dagene når han er alene? Regner med at du skjønner at hunder ikke skal være i bur. Anonymous poster hash: 9b032...604

Nei det var ikke bilburet

Valpen er vant med å sove i bur, går frivillig inn i buret når han trenger å slappe av og virker å føle seg trygg inni der. Det er ikke dyreplageri å ha bur som hvileplass til hunden når hunden blir vendt til det.

Til den andre AB: takk for langt hyggelig svar :) vi lufter kun rett på utsiden av huset nå også har vi løpt litt i hagen :) kastet masse ball igår, men det var inne :)

Mannen min sov i stua med valpen i natt, det gikk veldig fint :) nå har jeg levert plutten i barnehagen og skal ha avlastning så er klar for å rette all min fokus mot den lille her :)

Bruker selvsagt positiv forsterkning i trening :) sønnen min er autist og med de trener man på ganske lik måte som man trener hunder, forsterke positiv atferd og ignorere negativ atferd. Tror faktisk det blir litt lettere å trene med valpen enn med sønnen min for valpen er mer fokusert og lærevillig :P litt interessant å bruke nesten samme metode på to forskjellige arenaer. Så nå er det bare å ha godbiter i lomma, til hunden i høyre lomme og til sønnen min i venstre :P hehe

Skrevet

Valpen er vant med å sove i bur, går frivillig inn i buret når han trenger å slappe av og virker å føle seg trygg inni der. Det er ikke dyreplageri å ha bur som hvileplass til hunden når hunden blir vendt til det.

Først: gratulerer med valp! Du går en veldig hyggelig tid i møte. Jeg vil også tro at du klarer trening av valpen helt fint, og det høres ut som du har et veldig gjennomtenkt forhold til metodebruk :Nikke:

Men jeg vil gjerne si en ting om burbruk (og vær så snill, ikke oppfatt dette som kritikk): skal man bruke bur bør man være veldig bevisst på hvordan man gjør det. Jeg er egentlig i mot bruk av bur til hunder, men jeg ser helt klart at i ditt tilfelle, med en aktiv treåring i huset, kan det være lurt å gi valpen en skjermet plass den kan bruke til avslapping. Og hvis burdøra er åpen er jo et bur bare en hundeseng med vegger og tak:-)

Det som imidlertid er problematisk er hvis man bruker buret som "oppbevaringssted" for hunden på natten og når den er alene hjemme. I NKK og Mattilsynest regler for etisk hundehold står det at ingen hund skal ha et bur som sitt primære oppholdssted (og med 8 timer på natt og 8-9 timer på dagen blir buret faktisk hundens primære oppholdssted), og slik burbruk er faktisk ulovlig i Sverige. Grunnen til der er bl.a. at hunder trenger å bevege seg rundt i huset og strekke på beina med jevne mellomrom, og slik utstrakt burbruk kan være skadelig både for mental og fysisk helse. Men du er sikkert oppmerksom på dette, og som sagt - å gi valpen et trygt sted den frivillig kan trekke seg tilbake til når treåringen blir for aktiv høres veldig fornuftig ut:-)

• Liker 1
Skrevet

Til den andre AB: takk for langt hyggelig svar :) vi lufter kun rett på utsiden av huset nå også har vi løpt litt i hagen :) kastet masse ball igår, men det var inne :)

Mannen min sov i stua med valpen i natt, det gikk veldig fint :) nå har jeg levert plutten i barnehagen og skal ha avlastning så er klar for å rette all min fokus mot den lille her :)

Bruker selvsagt positiv forsterkning i trening :) sønnen min er autist og med de trener man på ganske lik måte som man trener hunder, forsterke positiv atferd og ignorere negativ atferd. Tror faktisk det blir litt lettere å trene med valpen enn med sønnen min for valpen er mer fokusert og lærevillig :P litt interessant å bruke nesten samme metode på to forskjellige arenaer. Så nå er det bare å ha godbiter i lomma, til hunden i høyre lomme og til sønnen min i venstre :P hehe

Neste skritt er vel å klikkertrene begge to?

:fnise::fnise:

Kos deg med valp, høres ut som om du har en travel tid foran deg. JRT har masse motor og trenger mye oppmerksomhet. Regner med at du kjenner uttrykket "sta som en terrier"...

Personlig så ville jeg ikke turt å ha valp i huset sammen med en treåring.

Barn kan være så brutale med dyr, uten å forstå hva de egentlig gjør.

Lykke til med å passe begge.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med valp, nyt tiden, for det går fort!

Selv synes jeg at jeg fikk valp for ikke lenge siden, og allerede har det gått 1,5 år! Tida flyr i godt selskap:)

• Liker 1
Skrevet

Først: gratulerer med valp! Du går en veldig hyggelig tid i møte. Jeg vil også tro at du klarer trening av valpen helt fint, og det høres ut som du har et veldig gjennomtenkt forhold til metodebruk :Nikke:

Men jeg vil gjerne si en ting om burbruk (og vær så snill, ikke oppfatt dette som kritikk): skal man bruke bur bør man være veldig bevisst på hvordan man gjør det. Jeg er egentlig i mot bruk av bur til hunder, men jeg ser helt klart at i ditt tilfelle, med en aktiv treåring i huset, kan det være lurt å gi valpen en skjermet plass den kan bruke til avslapping. Og hvis burdøra er åpen er jo et bur bare en hundeseng med vegger og tak:-)

Det som imidlertid er problematisk er hvis man bruker buret som "oppbevaringssted" for hunden på natten og når den er alene hjemme. I NKK og Mattilsynest regler for etisk hundehold står det at ingen hund skal ha et bur som sitt primære oppholdssted (og med 8 timer på natt og 8-9 timer på dagen blir buret faktisk hundens primære oppholdssted), og slik burbruk er faktisk ulovlig i Sverige. Grunnen til der er bl.a. at hunder trenger å bevege seg rundt i huset og strekke på beina med jevne mellomrom, og slik utstrakt burbruk kan være skadelig både for mental og fysisk helse. Men du er sikkert oppmerksom på dette, og som sagt - å gi valpen et trygt sted den frivillig kan trekke seg tilbake til når treåringen blir for aktiv høres veldig fornuftig ut:-)

Buret er åpent så han kan gå inn og ut som han vil. Går frivillig og legger seg i buret :)

Nå er det sånn at jeg er hjemmeværende så hunden er ikke i bur 8-9timer på dagtid. Jeg håper jeg kommer meg ut i jobb snart, men skal ikke jobbe mer enn 50% pga situasjonen hjemme med sønnen min. Sønnen min er forøvrig i barnehage også på dagtid så min oppmerksomhet er rettet mot valpen :)

Tar det ikke som kritikk altså, hadde nok ikke fått oss valp om jeg også hadde jobba 100%, da hadde det blitt for lite tid med valpen mtp at mye av tiden fra henting i bhg og til sønnen min sin leggetid går til han.

Neste skritt er vel å klikkertrene begge to?

:fnise::fnise:

Kos deg med valp, høres ut som om du har en travel tid foran deg. JRT har masse motor og trenger mye oppmerksomhet. Regner med at du kjenner uttrykket "sta som en terrier"...

Personlig så ville jeg ikke turt å ha valp i huset sammen med en treåring.

Barn kan være så brutale med dyr, uten å forstå hva de egentlig gjør.

Lykke til med å passe begge.

Ja det er litt "skummelt", men sønnen min er egentlig vant med dyr. Hatt katt i 1,5år og han er vant med hunder fra besøk hos venner og familie. Det som er skummelt er at han har blitt ganske utagerende i det siste. Vi må uansett fotfølge han og passe på til enhver tid så det å ha hund vil ikke gjøre arbeidet med sønnen vår så veldig mye større. Jobber iherdig med å få vekk den problematiske atferden og tror kanskje han kan få litt bedre forståelse for det etterhvert når han ser hvor koselig det kan være når man er snill med hunden :)

Idag tidlig lot jeg han gi godbiter til valpen så han kunne prøve det, falt veldig i smak og han syns det var gøy. Skal forhøre meg med fagfolkene vi samarbeider med om hvordan vi skal gå frem for å vende han til valpen og for å få han til å forstå at han må være forsiktig :)

Hvis ikke dems metoder fungerer så får vi prøve klikkertrening :P hahaha

• Liker 1
Skrevet

Buret er åpent så han kan gå inn og ut som han vil. Går frivillig og legger seg i buret :)

Nå er det sånn at jeg er hjemmeværende så hunden er ikke i bur 8-9timer på dagtid. Jeg håper jeg kommer meg ut i jobb snart, men skal ikke jobbe mer enn 50% pga situasjonen hjemme med sønnen min. Sønnen min er forøvrig i barnehage også på dagtid så min oppmerksomhet er rettet mot valpen :)

Et åpent bur brukt på denne måten er jo overhodet ikke problematisk:-) Jeg regnet jo med at det var slik burbruk det var snakk om, men jeg "måtte" bare understreke at den andre varianten ikke er dyrevelferdsmessig forsvarlig - for overraskende mange bruker bur 16-17 timer i døgnet, og min hjertesak er at slik burbruk ikke skal normaliseres.

Ellers så høres det ut som at du tenker godt igjennom hva slags utfordringer du kan få, og jeg tror du kommer til å lykkes godt:-)

Skrevet

Et åpent bur brukt på denne måten er jo overhodet ikke problematisk:-) Jeg regnet jo med at det var slik burbruk det var snakk om, men jeg "måtte" bare understreke at den andre varianten ikke er dyrevelferdsmessig forsvarlig - for overraskende mange bruker bur 16-17 timer i døgnet, og min hjertesak er at slik burbruk ikke skal normaliseres.

Ellers så høres det ut som at du tenker godt igjennom hva slags utfordringer du kan få, og jeg tror du kommer til å lykkes godt:-)

Jeg personlig ser ikke vitsen i å ha en hund hvis den skal være i bur 16-17timer i døgnet :-/

Hunden sover i lukka bur om natta da, men vi legger oss i 23-tiden og står opp i 5-6tiden. Nå i natt sov mannen min i stua, men tenker vi skal prøve å vende det til at hunden sover på soverommet vårt i bur der. Kunne ikke det i natt siden han peip en del når vi gikk og la oss og risikerte da å vekke småtten som sover på naborommet. Han sover ikke hjemme i natt så da går det fint å prøve å ha valpen på vårt rom :)

Kunne selvfølgelig latt han sove i vanlig hundeseng om natta, men vi har en katt som ikke tåler kulde så godt så nå som det blir kaldere om nettene må hu være inne. Da er det best at de ikke kan jage hverandre om natta :P

Tror det er bra for hunder å vendes til å sove i bur, da finner de sin plass og ikke minst blir de vant med å være i bur når man kjører bil. Selvfølgelig alt med måte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...