AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Hei! Kort fortalt så er jeg en jente midt i 20-årene som begynner å innse at det jeg sliter med nok kan kalles depresjon.. Jeg skriver egentlig her fordi jeg har kommet til den konklusjon at jeg trenger hjelp til å jobbe meg ut at den situasjonen jeg befinner meg i, men jeg vet ikke hvem jeg skal be om hjelp fra? En terapaut/psykolog er jo kanskje naturlig, men a: jeg har ikke lyst å gå til fastlegen min med dette for å få henvisning, og b: jeg har ingen penger til å betale for timer.. Noen vil kanskje foreslå venner og familie, men jeg klarer ikke å oppriktig fortelle dem hvor trasig jeg har det, både fordi med en gang jeg sier det så føles det som jeg overdriver og bare klager, og fordi jeg ikke har lyst til å være en gledesdreper som ser mørkt på ting og tar livet for tungt.. Med en gang jeg tilbringer tid med venner og familie så føler jeg meg også bedre inni meg, og overbeviser meg selv om at disse triste følelsene bare er meg som overdramatiserer.. Men jeg trenger hjelp, jeg blir bare værre og værre, og klarer ikke å tråkke meg selv ut av sumpen på egenhånd. Jeg er ikke ekstremt deprimert, har ingen mørke tanker om at livet ikke er verdt å leve, men jeg er også alt for trist til at ting er slik de skal være.. Hvor skal jeg henvende meg for å få snakket gjennom ting og ryddet opp i flokene? Det finnes en rekke tilbud for ungdom som trenger noen å snakke med, men hvem skal man prate med når man er blitt eldre men ikke klokere og ikke rikere? Anonymous poster hash: 62229...eb4 Anonymous poster hash: 62229...eb4 Anonymous poster hash: 62229...eb4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Du går til fastlegen din. Om du ikke føler du kan snakke med ham, får du deg en ny. Anonymous poster hash: f0ca7...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Du kan også sjekke med kommunen din om de har et tilbud for deg. I Oslo fikk jeg veldig god hjelp i bydelen, av en psykiatrisk sykepleier under noe som het "psykisk helse". Det var gratis, såkalt lavterskeltilbud og jeg trengte ikke henvisning. Jeg måtte "søke" - dvs jeg hadde en samtale med en saksbehandler for å se om de trodde de kunne hjelpe og så fikk jeg svar etter noen uker. Anonymous poster hash: 8ca35...219
Bloodflowers Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Om du er student i Oslo eller Akershus kan du også få gratis hjelp via SiO tror jeg Vet ikke om dette er noe av det samme som blir nevnt ovenfor her, men om du går inn på SiO sine hjemmesider kan du lese mer der
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Hei! Kort fortalt så er jeg en jente midt i 20-årene som begynner å innse at det jeg sliter med nok kan kalles depresjon.. Jeg skriver egentlig her fordi jeg har kommet til den konklusjon at jeg trenger hjelp til å jobbe meg ut at den situasjonen jeg befinner meg i, men jeg vet ikke hvem jeg skal be om hjelp fra? En terapaut/psykolog er jo kanskje naturlig, men a: jeg har ikke lyst å gå til fastlegen min med dette for å få henvisning, og b: jeg har ingen penger til å betale for timer.. Kom deg til legen og få en henvisning. Du betaler ikke noe for behandling utover 2040,- per år, det har du råd til! Anonymous poster hash: 535c8...cfd
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Om du skal få det dekket mest mulig av det offentlige, må du nok til fastlegen og få en henvisning. Enten til et døs, eller til en privatpraktiserende psykolog(spesialist) med refusjonsrett. Da betaler du bare egenandeler inntil du får frikort, som er litt over kr 2000,- i året. De fleste fastleger vil forstå dette, så tror ikke du trenger å være så redd. Tror også det finnes kurs i depresjonsmestring gjennom ordningen "raskere tilbake". Dette tror jeg er gratis, men mulig det er for de er sykemeldte. O det kan jo fort skje om du ikke får hjelp. Skjønner godt at det kan bli vanskelig å snakke inngående med familie og venner om psykiske problemer. Man kan heller bruke nettverket sitt for å finne på hyggelige ting, selvsagt kan man prate om vanskelige ting, men en psykolog er mye mer trenet til å ikke blir personlig belastet og involvert.Anonymous poster hash: 06ad8...b89
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Om du skal få det dekket mest mulig av det offentlige, må du nok til fastlegen og få en henvisning. Enten til et DPS, eller til en privatpraktiserende psykolog(spesialist) med refusjonsrett. Da betaler du bare egenandeler inntil du får frikort, som er litt over kr 2000,- i året. De fleste fastleger vil forstå dette, så tror ikke du trenger å være så redd. Tror også det finnes kurs i depresjonsmestring gjennom ordningen "raskere tilbake". Dette tror jeg er gratis, men mulig det er for de er sykemeldte. O det kan jo fort skje om du ikke får hjelp. Skjønner godt at det kan bli vanskelig å snakke inngående med familie og venner om psykiske problemer. Man kan heller bruke nettverket sitt for å finne på hyggelige ting, selvsagt kan man prate om vanskelige ting, men en psykolog er mye mer trenet til å ikke blir personlig belastet og involvert.Anonymous poster hash: 06ad8...b89 Edit, skrivefeilAnonymous poster hash: 06ad8...b89
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå