Gå til innhold

Når anser du deg som ferdig å forsørge barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg blir forundret når jeg leser at enkelte mener at en 13 åring selv skal sørge for å holde seg med klær, kino, busskort, sminke osv, dette på alt fra lommepenger 300,- å oppover.

Først og fremst vil jeg si at som foreldre så har vi forsørgerplikt for barna våre til de enten er 18 år eller til fullført videregående.

Jeg er enig i at ungene skal lære seg å disponere penger å at de ikke bare skal få pengene kastet etter seg. De kan godt begynne med faste oppgaver i hjemmet som igjen gir lommepenger som godt kan gå til kino, sminke osv. Men klær og busskort da? Det burde foreldrene dekke til de er gamle nok til å få seg jobb, altså i 16 års alderen der de har muligheter til å få en liten jobb ved siden av skolen.

Jobbene vokser ikke akkurat på trær for 16 åringene, hvor vanskelig er det da ikke for en 13 åring å få jobb.

Ser også at noen skriver at foreldrene sørger jo for bo og kost utgiftene. Ja, det skulle da bare mangle. Har man satt unger til verden så betyr også det at man har satt seg i økonomisk ansvar ihvertfall i 18 år.

Jeg vet selvsagt at ikke alle har råd til å gi ungene så mye, men noe må man faktisk regne med å måtte betale for de utenom bo og mat fram til de er 18.

Selv har jeg ei på 16. Hun skal begynne på videregående nå, å hun har fått en liten jobb ved siden av skolen + at hun får stipend. Så nå skal hun begynne å være ansvarlig for endel av sine innkjøp selv.

Jeg vil fortsette å betale kontingenter, busskort og de dyreste klærne - som jakker og sko.

Vet at det er mange meninger om dette, så fyr løs.

Anonymous poster hash: 5bd1c...8f3
  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det må deltidsjobb + stipend + penger fra foreldre til for å drifte en trettenåring!

Vi snakker altså etter at kost og losji er dekket.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må si jeg fikk meg en støkk da jeg leste at noen lar 13-åringen betale for boller og kakao når familien kjøper boller og kakao på kafé. Uansett om han/hun kjøper sine egne klær, er det vel naturlig at far eller mor kjøper boller og kakao for både seg selv og (ihvertfall sine mindreårige) barn??

• Liker 18
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det må deltidsjobb + stipend + penger fra foreldre til for å drifte en trettenåring!

stipend på videregående får ikke hvem som helst da... bare borteboere og ungdommer fra familier som står svakt økonomisk.. Er hun borteboer kan jeg garantere at det meste går i bo og leve utgifter

• Liker 5
Skrevet

Jeg må si jeg fikk meg en støkk da jeg leste at noen lar 13-åringen betale for boller og kakao når familien kjøper boller og kakao på kafé. Uansett om han/hun kjøper sine egne klær, er det vel naturlig at far eller mor kjøper boller og kakao for både seg selv og (ihvertfall sine mindreårige) barn??

Er det sant?? Herre..

Jeg er nå godt oppi 20 årene, venter mitt første barn og får ALDRI lov å betale når jeg er ute med mamma :P Hehe

• Liker 7
Skrevet

Helt enig. Man drar vel ikke på kafe besøk med barna sine å forventer at de skal betale dette selv.

Snakker nå om mindreårige barn.

Selv når vi har med samboers voksne barn på kafe eller restaurant, betaler vi for deres mat også. Det er hyggelig å gjøre det - vel å merke hvis man har økonomi til det.

Ts

• Liker 7
Skrevet

stipend på videregående får ikke hvem som helst da... bare borteboere og ungdommer fra familier som står svakt økonomisk.. Er hun borteboer kan jeg garantere at det meste går i bo og leve utgifter

Les hovedinnlegget. Der står det at hun får stipend + ikke betaler sin egen losji.

Skrevet

Er det sant?? Herre..

Jeg er nå godt oppi 20 årene, venter mitt første barn og får ALDRI lov å betale når jeg er ute med mamma :P Hehe

Les denne tråden her; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=764428

Jeg er også stemor til to voksne, å har enda til gode å la de betale for seg når vi enten er ute å spiser sammen, på kino eller andre aktiviteter. Å jeg har ikke spesielt god råd.

Ts

• Liker 6
Skrevet

Les hovedinnlegget. Der står det at hun får stipend + ikke betaler sin egen losji.

Leste hovedinnlegget, og var det som var poenget at da får hun ikke mye i sstipend..

Jeg fikk kun utstyrsstipend på videregående (800,-), og bøkene kostet meg flere tusen!

Jeg har også bare en forsørger,med ordinær inntekt, så må jo MYE til for å få mer..

Skrevet

Les denne tråden her; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=764428

Jeg er også stemor til to voksne, å har enda til gode å la de betale for seg når vi enten er ute å spiser sammen, på kino eller andre aktiviteter. Å jeg har ikke spesielt god råd.

Ts

Der svarte du jo også på det jeg mistenkte.. Hvis hun får mer i stipend så kommer hun ikke fra ett hjem med masse penger! Allikevel klarer du dette :D

Handler om prioriteringer spør du meg! Og jeg er enig med deg TS :D

Skrevet

For en tråd!

Jeg syns en 13 år gammel jente skal FÅ det hun trenger.. Busskort, mobil osv.. skal foreldre bare betale uten at barna ser pengene!

Det av klær som de TRENGER skal de også få. Mest sannsynlig vil ikke en 13 år gammel jente bruke pengene på fornuftige klær uansett..

Alt de har LYST på får de jobbe litt for (f.eks husarbeid, hagearbeid osv) eller ønske seg :)

Men det er jo såklart min personlige mening :)

• Liker 9
Skrevet

Nå får jo ikke en 13 åring stipend, men normalt sett skal det ikke deltidsjobb til for å drifte en på 13. Foreldrene har fortsatt forsørgerplikt overfor en 13 åring og skal selvsagt sørge for at de har det de trenger.

Men i følge en annen tråd her, spør ts om hvor mye penger hennes 13 åring bør få for å klare seg. Har kopiert ts sitt spørsmål, som er; Pengene skal dekke klær, sminke, kino, buss, mobil og andre småting og vare en måned. Hvor mye trenger ei jente på 13?

Her har det kommet forslag fra 100,- i måneden og oppover.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Leste hovedinnlegget, og var det som var poenget at da får hun ikke mye i sstipend..

Jeg fikk kun utstyrsstipend på videregående (800,-), og bøkene kostet meg flere tusen!

Jeg har også bare en forsørger,med ordinær inntekt, så må jo MYE til for å få mer..

Så vidt jeg vet er skolebøker i vgs på utlånsbasis nå.

Stipend + deltidsjobb + månedspenger + sikkert jule-/bursdagspenger

for å dekke "utgifter" UTENOM kost, losji, kontigenter, dyre klær/sko og transport.

Det blir jo ganske høy klaring, for å si det sånn...

Skrevet

Nå får jo ikke en 13 åring stipend, men normalt sett skal det ikke deltidsjobb til for å drifte en på 13. Foreldrene har fortsatt forsørgerplikt overfor en 13 åring og skal selvsagt sørge for at de har det de trenger.

Men i følge en annen tråd her, spør ts om hvor mye penger hennes 13 åring bør få for å klare seg. Har kopiert ts sitt spørsmål, som er; Pengene skal dekke klær, sminke, kino, buss, mobil og andre småting og vare en måned. Hvor mye trenger ei jente på 13?

Ts

Hun/han siktet nok til ditt innlegg og fikk ikke med seg at datteren din er 16 og ikke 13 ;)

"les hovedinnlegget" :fnise:

Skrevet

Nå gjelder ikke denne tråden hverken min datter eller andre ungdom på videregående, men hva man forventer at 13 åringer selv skal sørge for å skaffe til veie...

Min datter får fult stipend (20200,-) men det er ikke tema her ;)

Der svarte du jo også på det jeg mistenkte.. Hvis hun får mer i stipend så kommer hun ikke fra ett hjem med masse penger! Allikevel klarer du dette :D

Handler om prioriteringer spør du meg! Og jeg er enig med deg TS :D

Jeg mener at foreldrene skal skaffe det ungdommen trenger, ihvertfall fram til de begynner på videregående å har en mulighet til å få en deltidsjobb.

Før det kan godt ungdommen ha faste oppgaver i hjemme å tjene seg noen kroner.

Ts

Skrevet

Så vidt jeg vet er skolebøker i vgs på utlånsbasis nå.

Stipend + deltidsjobb + månedspenger + sikkert jule-/bursdagspenger

for å dekke "utgifter" UTENOM kost, losji, kontigenter, dyre klær/sko og transport.

Det blir jo ganske høy klaring, for å si det sånn...

Men i alle dager da. Hun sa da ingenting om at datteren får månedspenger i tillegg.. Hun sier hun betaler det nødvendige, og at datteren skal nå få stå for andre innkjøp selv.

Og jule og bursdagspenger syns jeg virkelig skal holdes utenfor dette! Det er jo gaver og skal brukes på noe man har ønsket seg og ikke NØDVENDIGVIS noe man har bruk for..

Deltidsjobb for en 16 åring er heller ikke særlig godt betalt, men da jobber hun i det minste for pengene, og da syns jeg hun kan kjøpe seg de 2 toppene og den buksen hun ønsket seg for lønna.. Eller spare på BSU..

Når jeg var i lære, fylt atten men bodde hjemme, så tjente jeg 10 000 mnd.. Mamma betalte fortsatt alt nødvendig for meg.

Sparte gjerne 9000,- i mnd og brukte resten på en tur på byn eller kino eller noe annet jeg hadde lyst på.

• Liker 2
Skrevet

Ts

Mente selvfølgelig sekstenåringen som du nevte i HI. Klussa med talla, begynner å bli litt trøtt.

For å svare på det uthevede spørsmålet: Foreldre bø jo selvfølgelig dekke transport, kost, losji, kontigenter (maks to aktiviteter), telefonregning (maks 200,-) samt løpende utgifter når man er ute som en familie.

Lommepenger (til kino, kantinemat, venninnegaver, etc) kan det jobbes for - om det så bare er å klippe plenen eller passe et småsøsken. Og man har virkelig ikke vondt av å vente på sportsutstyr/de dyre skoene/ny mobil frem til neste jul eller bursdag.

Altså null kr i tomme lommepenger.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Jeg er 19år og foreldrene mine forsørger meg enda (blir jo mindre og mindre da).

Da jeg var ca. 13 år begynte jeg å passe et par nabounger, og tjente litt penger. Da sluttet foreldrene min å feks. gi med penger til kino og sånne "småting". Det måtte jeg betale eller spare til selv. Da jeg var 16 fikk jeg med ordentlig jobb og foreldrene mine kjøpte dyre/ting jeg virkelig trengte til meg. Klær, sminke osv måtte jeg skaffe selv.

Kan også nevne at jeg aldri fikk uke/mnd. penger av foreldrene mine. Derfor fikk jeg penger til ulike aktiviteter osv av de.

Dyrere ting som feks. pc, mobil osv. får jeg i gave eller jeg har spleiset med dem om jeg vil ha en dyr ting. Feks. måtte jeg spleise med de på en iphone, fordi de ikke så det nødvendig med en så dyr mobil.

Jeg betalte også halve ferien min i sommer selv (var med venner på tur). Jeg betaler også helgeturer om jeg skal det.

Ellers så har foreldrene mine mulighet til å gi litt ekstra, men de gir det ikke uten at de ser at jeg virkelig trenger det.

Jeg vil også tro at når jeg flytter ut, at jeg kan få muligheter til å låne litt penger i stedet for å ta lån. Og at de kan hjelpe litt til med nødvendige ting som vaskemaskin osv. Men det er det jo selvfølgelig ikke alle som har mulighet til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si at jeg blir forundret når jeg leser at enkelte mener at en 13 åring selv skal sørge for å holde seg med klær, kino, busskort, sminke osv, dette på alt fra lommepenger 300,- å oppover.

Først og fremst vil jeg si at som foreldre så har vi forsørgerplikt for barna våre til de enten er 18 år eller til fullført videregående.

Jeg er enig i at ungene skal lære seg å disponere penger å at de ikke bare skal få pengene kastet etter seg. De kan godt begynne med faste oppgaver i hjemmet som igjen gir lommepenger som godt kan gå til kino, sminke osv. Men klær og busskort da? Det burde foreldrene dekke til de er gamle nok til å få seg jobb, altså i 16 års alderen der de har muligheter til å få en liten jobb ved siden av skolen.

Jobbene vokser ikke akkurat på trær for 16 åringene, hvor vanskelig er det da ikke for en 13 åring å få jobb.

Ser også at noen skriver at foreldrene sørger jo for bo og kost utgiftene. Ja, det skulle da bare mangle. Har man satt unger til verden så betyr også det at man har satt seg i økonomisk ansvar ihvertfall i 18 år.

Jeg vet selvsagt at ikke alle har råd til å gi ungene så mye, men noe må man faktisk regne med å måtte betale for de utenom bo og mat fram til de er 18.

Selv har jeg ei på 16. Hun skal begynne på videregående nå, å hun har fått en liten jobb ved siden av skolen + at hun får stipend. Så nå skal hun begynne å være ansvarlig for endel av sine innkjøp selv.

Jeg vil fortsette å betale kontingenter, busskort og de dyreste klærne - som jakker og sko.

Vet at det er mange meninger om dette, så fyr løs.

Nå gjelder ikke denne tråden hverken min datter eller andre ungdom på videregående, men hva man forventer at 13 åringer selv skal sørge for å skaffe til veie...

Min datter får fult stipend (20200,-) men det er ikke tema her ;)

Jeg mener at foreldrene skal skaffe det ungdommen trenger, ihvertfall fram til de begynner på videregående å har en mulighet til å få en deltidsjobb.

Før det kan godt ungdommen ha faste oppgaver i hjemme å tjene seg noen kroner.

Ts

Enig i det.. Desverre er det ikke bare, bare for en 16 åring heller å få seg jobb :/

Min søster finner ingenting da alle vil ha noen fra 18 og oppover.

JEg syns også 13 åringer skal få det de trenger.. Utelukkende.. og som du sier så får jo ikke de stipend eller noe ;)

Skrevet

Mente selvfølgelig sekstenåringen som du nevte i HI. Klussa med talla, begynner å bli litt trøtt.

For å svare på det uthevede spørsmålet: Foreldre bø jo selvfølgelig dekke transport, kost, losji, kontigenter (maks to aktiviteter), telefonregning (maks 200,-) samt løpende utgifter når man er ute som en familie.

Lommepenger (til kino, kantinemat, venninnegaver, etc) kan det jobbes for - om det så bare er å klippe plenen eller passe et småsøsken. Og man har virkelig ikke vondt av å vente på sportsutstyr/de dyre skoene/ny mobil frem til neste jul eller bursdag.

Altså null kr i tomme lommepenger.

Da er vi helt enig ;) Hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...