AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Pengene skal dekke klær, sminke, kino, buss, mobil og andre småting og vare en måned. Hvor mye trenger ei jente på 13?Anonymous poster hash: 347ae...2f0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Man trenger ikke klær og sminke hver måned så jeg vil si 300. Anonymous poster hash: 0c9ee...24e 1
Erica❤ Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Man trenger ikke klær og sminke hver måned så jeg vil si 300. Anonymous poster hash: 0c9ee...24e Er ikke det litt lite? En genser koster jo 299?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 500 kr hadde jeg fra jeg var 13 og frem til jeg var 18 (det er ikke lenge siden). Var mye når jeg var 13, men merket jo at jeg hadde mer behov for penger jo eldre jeg ble. Men 500 kr synes jeg er bra Anonymous poster hash: af9a4...b2c 2
Flekk Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 What?? Jeg fikk i en liten periode 20kr i uken av faren min, men aldri noe av moren min. Å gi 2000kr i måneden til en 13 åring er veldig mye synes jeg. 19
super-s Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 (endret) Synes 300 er altfor lite, og 2000 alt for mye. 800-1000kr kanskje, med muligheter for litt ekstra om hun hjelper til hjemme? Edit: Jeg fikk vel 400kr i mnd for å vaske rommet mitt hos pappa annenhver helg. Det skulle gå til kontantkort til mobilen og klær/sminke osv. Måtte også bruke de pengene på å kjøpe kakao/bolle/osv. når jeg var med familien på café på lørdager. Men fikk litt ting av mamma da jeg var hos henne, så fikk jo egentlig litt mer enn 400. Hvis hun skal betale alt selv, er 400 ganske lite. Endret 11. august 2013 av super-s 1
Gjest åffårno Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 (endret) Man trenger ikke klær og sminke hver måned så jeg vil si 300. Anonymous poster hash: 0c9ee...24e En barne/ungdomskort for 1 sone i Oslo koster 320 kr - og jeg vil tro prisen ikke er så ulike andre steder heller. Transport: 320 Mobil: Fastprisabonnement på 200 kr(?) Sminke: Ikke mye. Maks 50 kr pr måned, en jente på 13 hadde ikke fått bruke masse sminke - maks mascara og litt blush. Det koster ikke mye. Litt renseprodukter/enkle fuktighetskremer. Har jenta spesielle behov(veldig tørr hud el) så kunne jeg spandert mer. Kino: Et par ganger i måneden? 200 kr.(?) = 820 kr. (520 kr dersom de bor nært faste aktiviteter/skole og ikke trenger ta kollektivtransport jevnlig) Hadde de bodd nært ukentlige fritidstilbud og skole hadde de ikke fått månedskort da de ikke har noe i sentrum å surre etter med mindre de skal noe vi har avtalt på forhånd, som eks kino. Jeg hadde ikke lært opp ei 13år gammel jente/gutt til at det er OK å bruke opptil 1000 kr i måneden på klær, det er ikke bare bortskjemt men også uetisk og lærer dem opp til en negativ forbrukerkultur. De kan godt få klær med litt kvalitet(type god vinterjakke/sko) - men 1000 kr i måneden på klær generelt er hverken nødvendig eller bra for et barn å lære seg at er normalt forbruk, uavhengig av økonomien til foreldrene. Jeg hadde altså ikke gitt dem lommepenger som de kunne bruke fritt på klær, her skal innkjøp diskuteres på forhånd(altså at ikke ungen kommer hjem med ubersexy catsuit eller verdens dyreste og mest ubrukelige jakke/veske). Ikke får de sløse penger bort på dill heller, de skal lære seg å prioritere mellom ting de har lyst på. Ønsker de bruke ekstra penger på klær utover normalt nødvendig, sminke og dill får de jobbe inn penger selv og lære seg å spare. Ikke får de kastet etter seg diverse teknologiske bruksvarer heller, ønsker de dette får de spare selv - det må de belage seg på om de vil ha litt dyrere varer uansett. Enten ved egen inntekt, eller ved at de hjelper til med noe større/sitter barnevakt for mindre søsken eller noe sånt og foreldre kan betale halvparten eller noe i den duren. (ja, jeg er streng på å ikke få bortskjemte barn ) Rediger: "Hjelpe til" hjemme skal de gjøre uansett forøvrig - man bor der da sammen Endret 11. august 2013 av åffårno 10
gjest:) Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 Det kommer seg an på hvor mye hun må betale selv, og hvor god råd dere har. Med utgangspunkt i at hun betaler alt av buss/hverdagsklærklær/sko/mobil/frisør/sminke/shampo/balsam/bind/ukeblader/kafe selv, og at dere betaler for fritidsaktiviteter som heiskort/treningstøy m.m, Så syns jeg følgende budsjett er ganske rimelig: Klær/sko: 770( dette er ikke så inmari mye, særlig ikke hvis man fortsatt vokser) mobil:100-200 buss:320 personlig pleie: 480(´sminke/shampo/balsam/frsør/bind o.l. som hun trenger) annet 250(ukeblader/kafe) Et tips er jo at dere presiserer hva dere forventer at hun skal dekke selv som hun faktisk har behov for, og så sjekker hvor mye dette faktisk koster Ting som hun ønsker seg - men som dere ikke strengt tatt syns hun trenger, kan hun jobbe for - enten for dere eller finne seg en jobb. Jeg mener hvertfall at alt under 1400 er for lite - gitt at hun skal betale alt over selv, men det går jo selvfølgelig an å gi henne et mindre beløp om dere dekker mer av de nødvendige tingene. Se http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi 2
miramis Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 Beklager men hvorfor skal unger bare "få" penger i måneden? Gi heller penger for å lage middag, ta oppvask, rydde rom o.l., og hvis hun faktisk trenger noe/må ha penger til aktiviteter får du dekke det. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 Beklager men hvorfor skal unger bare "få" penger i måneden? Gi heller penger for å lage middag, ta oppvask, rydde rom o.l., og hvis hun faktisk trenger noe/må ha penger til aktiviteter får du dekke det. I utgangspunktet enig i dette. Men hvis TS vil gjøre det på denne måten, ville jeg sagt max 1000 kr i mnd. Det forutsetter at dere har null utgifter på henne utenom selvsagt mat og bruk av husholdningsartikler.
absinthia Skrevet 11. august 2013 #13 Skrevet 11. august 2013 Hun trenger ca 800 kroner + det hun gidder å jobbe hjemme eller hos andre for. Ingen trenger sminke og kino og klær kjøper foreldre, dersom de ikke har inngått en avtale om at hun får et fast beløp om hun kjøper alle klærne sine selv. Så da kan man jobbe litt for å ha råd til luksusgoder. Jeg høres sikkert litt streng ut, men dette har lært de to eldste barna mine å ikke tro at jeg er noen gullgruve som bare spyr ut penger, samt at man må stå på litt selv. 1
Lady Skrevet 11. august 2013 #14 Skrevet 11. august 2013 Det kommer seg an på hvor mye hun må betale selv, og hvor god råd dere har. Med utgangspunkt i at hun betaler alt av buss/hverdagsklærklær/sko/mobil/frisør/sminke/shampo/balsam/bind/ukeblader/kafe selv, og at dere betaler for fritidsaktiviteter som heiskort/treningstøy m.m, Så syns jeg følgende budsjett er ganske rimelig: Klær/sko: 770( dette er ikke så inmari mye, særlig ikke hvis man fortsatt vokser) mobil:100-200 buss:320 personlig pleie: 480(´sminke/shampo/balsam/frsør/bind o.l. som hun trenger) annet 250(ukeblader/kafe) Et tips er jo at dere presiserer hva dere forventer at hun skal dekke selv som hun faktisk har behov for, og så sjekker hvor mye dette faktisk koster Ting som hun ønsker seg - men som dere ikke strengt tatt syns hun trenger, kan hun jobbe for - enten for dere eller finne seg en jobb. Jeg mener hvertfall at alt under 1400 er for lite - gitt at hun skal betale alt over selv, men det går jo selvfølgelig an å gi henne et mindre beløp om dere dekker mer av de nødvendige tingene. Se http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Var dette jeg også tenkte.. 800kr i mnd er jo ingenting om hun skal dekke alt dette selv .. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 Fra jeg var ca 13 fikk jeg barnetrygden selv. Det skulle dekke det meste utenom "kost og losji" og vanlige husholdningsartikler (shampoo, såpe, bind osv). Da var det ting som klær og sko, blader, snop, kino, mat utenom det som fantes hjemme, kontantkort til mobil osv jeg betalte selv. Jeg fikk busskort hjemme til jeg var 16. Da fikk jeg venner utenfor Oslo og måtte ha kort for Oslo og Akershus, foreldrene mine betalte for Oslo-delen, jeg betalte resten. Til 17. mai, skolestart og jul fikk jeg antrekk og litt annet av mamma og pappa. Og var vi på ferie fikk jeg litt ekstra. Jeg fikk i hvertfall et veldig godt forhold til økonomi. Mamma spesielt var veldig flink til å hjelpe meg med å lære, planlegge og ordne. Hun hjalp meg med å sette opp planer og 'budsjetter', slik at jeg husket å spare til dyr vinterjakke og støvler f.eks, eller bursdager. Kommer nok til å gjøre noe tilsvarende med mine barn. Anonymous poster hash: 0a768...135 5
Pseudonym Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 (endret) Hun trenger ca 800 kroner + det hun gidder å jobbe hjemme eller hos andre for. Ingen trenger sminke og kino og klær kjøper foreldre, dersom de ikke har inngått en avtale om at hun får et fast beløp om hun kjøper alle klærne sine selv. Så da kan man jobbe litt for å ha råd til luksusgoder. Jeg høres sikkert litt streng ut, men dette har lært de to eldste barna mine å ikke tro at jeg er noen gullgruve som bare spyr ut penger, samt at man må stå på litt selv.Da jeg var 14 for tolv år siden, fikk jeg 1200 kr i mnd som skulle dekke alt unntatt fritidsaktiviteter og større innkjøp av sportsutstyr. Jeg har ikke på noen måte blitt bortskjemt og lærte tidlig at ting har en pris og at jeg måtte prioritere og planlegge slik at jeg også hadde penger igjen på slutten av måneden. Jeg hadde selvsagt faste oppgaver som måtte gjøres for å få pengene. selv om jeg er enig i prinsippet om å lære barn at penger ikke vokser på trær, er poenget mitt at man ikke kan sette likhetstegn mellom høy ukelønn og det å bli bortskjemt. Dersom foreldrene betaler for alt det barna trenger frem til barna flytter ut, er hvertfall min mening at de vil ha alt for lite trening i å styre økonomien den dagen de flytter ut. Endret 11. august 2013 av Pseudonym
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #17 Skrevet 11. august 2013 Rundt 1000,-Anonymous poster hash: 4d981...9e6
rumperister Skrevet 11. august 2013 #18 Skrevet 11. august 2013 Har alltid mottatt penger dersom jeg har jobbet for de. vaske og rydde hjemme = ukepenger. Klær, sminke og sko er ikke nødvendig, og etter min mening er det noe man får av foreldre etter behov. Jeg betalte alltid selv dersom jeg ønsket meg noe. Og den dag i dag har jeg penger i banken til tross for at jeg student. Viktig å ikke bare gi, gi gi. Mener det er viktig at mn lærer å jobbe for tingene man skal ha her i livet. Er det hull i buksene, får man nye bukser. Vil man ha nye bukser fordi de er fine, så jobber man for dem. tenker uansett at en 13-åring ikke trenger noe mer enn noen hundrelapper i måneden.
Amarinda Skrevet 11. august 2013 #19 Skrevet 11. august 2013 Tror jeg fikk 700 kr. i måneden på den tiden. Og da fikk jeg ingen ting eksta utenom til bursdag og jul. Klarte meg fint på det så lenge jeg tjente litt penger på diverse strøjobber.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #20 Skrevet 11. august 2013 Jeg fikk 0 kr i mnd da jeg var på den alderen. Men så disponerte jeg penger fra f.eks. dåp og pengegaver fra besteforeldre, så jeg brukte av mine egne penger om det var noe. Noe som gjorde meg økonomisk bevisst og lærte å ikke sløse. Å gi en fast pengesum i måneden er å be om et barn som senere havner i Luksusfellen eller tilsvarende. Anonymous poster hash: 64b39...372 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå