Flekk Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Er det en side der man kan lime inn IP-adresse og så vil informasjon om hvilket sted i landet det ble sendt fra komme opp, eller lignende? Hvordan finner politiet frem til folk som skriver drapstrusler anonymt til noen? Jeg skjønner jo at dette er umulig for vanlige folk å finne ut, men er det et program som må lastes ned? Jeg så nettopp en dokumentar om internett mobbing og folk som begitt selvmord av det, og mange internett ''trolls'' bare slapp unna med det. Er det noen enkle ting man kan finne ut av dersom man har IP-adressen av en person?
Alja Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Det er det kun politiet som kan. Det finnes tusen slike IP tracker sider på nett som viser helt feil 1
Gjest gjest17 Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 Det er internettleverandøren som sitter på infoen hvem som befinner sag bak IP-adressen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Er det en side der man kan lime inn IP-adresse og så vil informasjon om hvilket sted i landet det ble sendt fra komme opp, eller lignende? Hvordan finner politiet frem til folk som skriver drapstrusler anonymt til noen? Jeg skjønner jo at dette er umulig for vanlige folk å finne ut, men er det et program som må lastes ned? Jeg så nettopp en dokumentar om internett mobbing og folk som begitt selvmord av det, og mange internett ''trolls'' bare slapp unna med det. Er det noen enkle ting man kan finne ut av dersom man har IP-adressen av en person? Hvorfor spør du om dette?Anonymous poster hash: e696f...a6f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Er det en side der man kan lime inn IP-adresse og så vil informasjon om hvilket sted i landet det ble sendt fra komme opp, eller lignende? Hvordan finner politiet frem til folk som skriver drapstrusler anonymt til noen? Jeg skjønner jo at dette er umulig for vanlige folk å finne ut, men er det et program som må lastes ned? Jeg så nettopp en dokumentar om internett mobbing og folk som begitt selvmord av det, og mange internett ''trolls'' bare slapp unna med det. Er det noen enkle ting man kan finne ut av dersom man har IP-adressen av en person? Hvorfor spør du om dette?Anonymous poster hash: e696f...a6f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Er det en side der man kan lime inn IP-adresse og så vil informasjon om hvilket sted i landet det ble sendt fra komme opp, eller lignende? Hvordan finner politiet frem til folk som skriver drapstrusler anonymt til noen? Jeg skjønner jo at dette er umulig for vanlige folk å finne ut, men er det et program som må lastes ned? Jeg så nettopp en dokumentar om internett mobbing og folk som begitt selvmord av det, og mange internett ''trolls'' bare slapp unna med det. Er det noen enkle ting man kan finne ut av dersom man har IP-adressen av en person? Hvorfor spør du om dette?Anonymous poster hash: e696f...a6f
Flekk Skrevet 11. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2013 Jeg vil finne ut hvem som skriver stygge kommentarer? 1
pressplay Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 I utgangspunktet er det bare ISPene (nettleverandørene) som vet hvem som sitter bak en IP-adresse, dvs, hvem abonnementet står på. Men i saken med Høyre-politikkeren som stjal nakenbilder av jenter klarte han hackeren som hjalp jentene å finne ut hvem som stod bak IP-adressen ved å sette sammen flere ledetråder. I bunn og grunn viste han hvilken IP-adresse som hadde stjålet bildene og ved å legge ut en felle på nettfora fikk han tilsendt en e-post fra en som hadde sendt fra samme IP-adresse. Dermed hadde han en link mellom IP-adressen som stjal bildene og en e-postadresse som var sendt fra samme IP-adresse. Da hadde han to ledetråder og når han senere fant ut hvem som eide e-postadressen hadde han nå en link i mellom IP-adresse, e-post og navn og kunne dermed med sikkerhet si hvem som stod bak IP-adressen. Med andre ord skikkelig detektivarbeid. 1
Tibbie Skrevet 12. august 2013 #9 Skrevet 12. august 2013 Er det en side der man kan lime inn IP-adresse og så vil informasjon om hvilket sted i landet det ble sendt fra komme opp, eller lignende? Hvordan finner politiet frem til folk som skriver drapstrusler anonymt til noen? Jeg skjønner jo at dette er umulig for vanlige folk å finne ut, men er det et program som må lastes ned? Jeg så nettopp en dokumentar om internett mobbing og folk som begitt selvmord av det, og mange internett ''trolls'' bare slapp unna med det. Er det noen enkle ting man kan finne ut av dersom man har IP-adressen av en person? Jeg så også den! Utrolig hvor langt noen går for å trolle. Spesielt den personen som gikk å skrev på ei minneside på Facebook hvor en ung person som døde i bilulykke. Drøyt.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #10 Skrevet 12. august 2013 Uansett om man kunne finne ut hvem personen bak ip-en er, hvordan vet man at du har rett person? De fleste ip-adresser forandrer seg over tid eller når man skrur av nettet, så vidt jeg vet så går vel da person A sin ip videre til person B? Og en ip-adresse kan jo være delt av både 2,3 og kanskje 10 andre også. Anonymous poster hash: b4bbd...560 2
slask Skrevet 12. august 2013 #11 Skrevet 12. august 2013 Er det noen enkle ting man kan finne ut av dersom man har IP-adressen av en person? Personer har ikke IP-adresse. Maskiner har. En fellepc i hjemmet har samme IP-adresse selv om personene bytter på å bruke den. Det samme med fellespc hos bedrifter.
Lutetium 71 Skrevet 12. august 2013 #12 Skrevet 12. august 2013 Personer har ikke IP-adresse. Maskiner har. En fellepc i hjemmet har samme IP-adresse selv om personene bytter på å bruke den. Det samme med fellespc hos bedrifter. Maskiner får, ja. Avhengig av oppsettet vil en maskin enten få en tilfeldig tildelt adresse hver gang man starter den (eller instruerer maskinen om å be om en ny fra ruteren), eller den vil ha tildelt samme adresse hver gang (veldig greit om man kjører en liten hjemmeserver av noe slag). Har man bare koblet pcen sin mot den nye ruteren uten å ha satt opp noenting, har man ingen styring på hvilken adresse pcen får, eller om den får den samme hele tiden. I bedrifter er det ofte mer styring på sysakene. Her er det også vanligere med skikkelig logging av hvilke maskiner som har fått utdelt hvilke ipadresser til hvilken tid. Viktigere enn dette er at man oppretter egne brukerkontoer til hver ansatt, så anonymisert aktivitet blir mye vanskeligere å få til. Så lenge folk logger av/låser sin egen brukerkonto før man går til matpausen, selvsagt. BTW: Veldig bra oppsummering av hackersaken av pressplay lengre opp her. +1
ITjenta Skrevet 28. august 2013 #13 Skrevet 28. august 2013 Maskiner i hjemmet får tildelt offentlige ip adresser de begynner på 10... 172... eller 192... hvis du har en linje hjem har ruten din en privat ip adresse som går ut mot internett som er levert av din leverandør. Ruteren deler deretter ip adresse som ikke er sporbar til din maskin. For å si det slik så kan du og naboen ha helt identisk ip adresse på maskinene mens ruteren har forskjellig. Når du poster ting på intranett så sendes dette fra din gateway adresse som da er ip til ruteren. I praksis så kan du ha et veldig stor nettverk på, la oss si, 300 maskiner alle med sin offentlige adresse men på internett kommer all trafikk fra samme ip adresse siden alle maskinene går igjennom samme gateway.
ITjenta Skrevet 28. august 2013 #14 Skrevet 28. august 2013 Dermed er det leverandøren din som sitter med informasjon om hvilken IP adresse du sitter bak. Men de mange som har behov for å gjemme seg på Internett styrer datatrafikken gjennom en proxy server. Dermed blir det mye vanskeligere å finne de da proxyen bytter ut deres egen ip med sin før den sender trafikken videre. På den måten blir det du gjorde sporet tilbake til proxyen og ikke til leverandøren. Er du enda mer dreven bruker går du igjennom flere proxyer og blir så godt som usylig på internett.
pressplay Skrevet 28. august 2013 #15 Skrevet 28. august 2013 Dette er teknisk rett ITjenta, bortsett fra at du blandet offentlig og privat IP-adresse. Men abonnentseier er juridisk ansvarlig for dem som bruker linjen, så hvis IP-en leder tilbake til et privatabonnement er det en smal sak å finne ut hvem synderen er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå