Gå til innhold

Hjelp, telefonnummeret mitt blir misbrukt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt samme telefonnummer noen år. Det siste året har jeg fått flere oppringninger fra samme mann, som ringer fra et eller annet land og snakker et språk jeg ikke kan. Han tror tydeligvis jeg har nummeret til en slektning eller noe. Han ringer fra skjult nummer, så jeg vet ikke hvor han ringer fra. Han har jeg liksom klart å leve med, for han har ringt kanskje en gang eller to i måneden i snitt.

For ca en uke siden begynte indiske numre å ringe meg. Jeg la inn en blacklist-app for ikke å bli forstyrret, og det er helt vilt hvor ofte de ringer. Nå er det nok oppe i 300 ganger i døgnet. Jeg har nå deaktivert mobilsvar, siden de la igjen beskjeder der også. Nå har russiske og kinesiske numre også begynt å ringe meg. Jeg kan ikke huske å ha oppgitt telefonnummeret mitt noe shady sted, eller noe sted i det hele tatt. Nå er det ikke fullt så plagsomt siden jeg har en blacklist-app, men det er ekkelt likevel. Hvor fikk de nummeret mitt fra? Hvorfor ringer de meg? Hva tjener de på det?

Koster det meg penger om jeg har satt appen til å ta telefonen og så legge på, noe slags tilkoblingsavgift? Jeg satte appen til å gjøre det helt fram til jeg nå kom på at jeg kunne deaktivere mobilsvar, slik at jeg slapp å få fylt opp innboksen, for når jeg bare ignorerte samtalen ble de jo sendt til mobilsvar. Jeg har sjekket mobilabonnementet mitt og pengebruk den siste uka, og det har ikke kostet meg noe (ennå) heldigvis, og det står at de registrerer alt frem til for 12 timer siden, så det burde ikke ha kostet meg noe. Men en rar ting har skjedd - det står at jeg har ringt mobilsvar utland 33 ganger, og det har jeg ikke gjort. Jeg har ringt innenlandsnummeret for å slette meldinger, kanskje 5-6 ganger.

Hvor kan de ha fått nummeret mitt fra? Jeg skal få nytt nummer nå, for dette er plagsomt, men nå har jeg blitt så paranoid at jeg er redd det skal skje med det neste nummeret også, selv om jeg har bedt om å få det reservert... Er det noe jeg kan ha gjort som har fått scammere til å plukke opp dette nummeret? Er det noen som har hørt om noe lignende? Hva kan jeg gjøre for å beskytte meg mot dette i framtida?

Anonymous poster hash: 4cceb...5f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være svindel. At du må betale DYRT om du ringer opp igjen. Er ofte det de prøver på å gjøre, når de ringer så mange ganger.

Om det virkelig er 300 ganger hver dag så får du ringe teleselskapet ditt. De kan blokkere nummeret fra å kontakte deg.

Anonymous poster hash: ea02e...c20

Skrevet

Det kan være svindel. At du må betale DYRT om du ringer opp igjen. Er ofte det de prøver på å gjøre, når de ringer så mange ganger.

Om det virkelig er 300 ganger hver dag så får du ringe teleselskapet ditt. De kan blokkere nummeret fra å kontakte deg.

Anonymous poster hash: ea02e...c20

Jeg ringte Tele2, de kunne ikke blokkere numre, sa de. Jeg spurte til og med om de kunne blokkere hele India, men det gikk heller ikke. De sa at ville jeg blokkere et nummer fra å ringe meg må jeg kontakte politiet, og de gidder vel ikke gjøre noe med det... Dessuten er det ca 10-15 indiske numre og litt færre russiske og kinesiske numre. Så det hjelper ikke å blokkere ETT nummer, det er nye hele tiden... Ett av dem har ringt 60 ganger siden i går kveld.

Jeg skal heldigvis få nytt nummer nå da, men jeg er redd det skal skje med det også.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Har du på Blututh(?) på telefonen?
Hvis du har det, slå den av!
Leste i vg for noen måneder siden om folk som hacker mobilen din slik at de får nummeret ditt, så ringer de deg og "tar telefonen" for deg slik at din regning blir svindyr! Dette kun ved hjelp av BT

Skrevet

Takk for tipset, jeg dobbeltsjekket av bluetooth er av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...