Gå til innhold

Kan dette hindre vekttap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan visse matvarer gjøre at man ikke mister vekt? Som feks meieriprodukter, eller korn.., selvfølgelig ikke for alle, men for noen..

Er det noen her inne som har erfaringer med det?

Anonymous poster hash: 01ceb...85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener vektnedgang blir lettere uten for mye karbohydrater(korn, poteter, pasta, sukker+++).

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener vektnedgang blir lettere uten for mye karbohydrater(korn, poteter, pasta, sukker+++).

Enig i det, men det var ikke helt sånn jeg mente.

Tenkte mer på at for enkeltpersoner så kan feks meieriprodukter hindre vektnedgang når man slanker seg, av en eller annen grunn.

Skrevet

Enig i det, men det var ikke helt sånn jeg mente.

Tenkte mer på at for enkeltpersoner så kan feks meieriprodukter hindre vektnedgang når man slanker seg, av en eller annen grunn.

Åja, skjønner, da vet jeg dessverre ikke! Vet bare at visse med allergier går ned i vekt ufrivillig fordi kroppen ikke klarer å ta opp det de spiser, men HINDRING av vektnedgang vet jeg lite om.. Har bare lest at noen får problemer med å gå ned i vekt dersom de inntar mye kunstig søtning, til tross for at de er i kaloriunderskudd. Sikkert andre som har erfaringer her inne, men antar at dette er en veldig individuell ting! :)

Gjest Superwoman!
Skrevet

Ja, meieriprodukter kan ha noe å si. Jeg mister selv lettere vekt når jeg ungår de. :)

Skrevet

Meieriprodukter bidrar til vektnedgang, årsaken til det er bl.a. at meieriprodukter er rik på kalsium. Det er en myte og feilslått å hevde at meieriprodukter hindrer vektnedgang, da meieriprodukter er kjent for å fremme vektnedgang.

Dog er mange meieriprodukter kaloririke, dem brukes også tidvis med kaloririke matvaner (som melk og honnycorn etc.) Eller dem søtes og smakssettes som f.eks. yoghurt etc. Det er jo ikke bra for vekten og kan også bidra til fedme...

Men brukt riktig så fremmer meieriprodukter vektnedgang, ikke hemmer som myten går ut på. Det er flere grunner enn bare kalsiumet til det, proteinene i melken fremmer også vektnedgang.

Skrevet

Er du her igjen og sprer om deg med merkelige utsagn, made4U?

Anonymous poster hash: 77934...673
  • Liker 5
Skrevet

Hvis jeg kan få bruke min venninne som eksempel: hun brukte mye smør og majones på brødskivene sine fordi hun ikke "visste" hvor mange kalorier som faktisk er i en porsjon smør. Jeg ga henne rådet å bytte ut smør med lettost og siden hun spiste en del brødskiver så kan det være akkurat det hun trengte for å gå sakte men sikkert ned i vekt.

Var det et svar? Jeg tror ikke på at enkelte matvarer i seg selv kan hindre vekttap. Kun mengden hvis de er kaloririke.

Skrevet

Har hørt at matvarer som gir høyt blodsukker (som hvitt brød, sukker osv), og gir en utskillelse av insulin kan gjøre at man har vanskeligere for å gå ned i vekt/går lettere opp i vekt, siden insulin stimulerer til økt fettlagring.

Tror nok at det er noe i det, men her er det snakk om små marginer. Man blir jo ikke feit om man bare spiser sukker men ikke spiser for mye kcal, og man går jo heller ikke ned i vekt om man spiser for mye men har gjevnt blodsukker.

Skrevet

Har hørt at matvarer som gir høyt blodsukker (som hvitt brød, sukker osv), og gir en utskillelse av insulin kan gjøre at man har vanskeligere for å gå ned i vekt/går lettere opp i vekt, siden insulin stimulerer til økt fettlagring.

Tror nok at det er noe i det, men her er det snakk om små marginer. Man blir jo ikke feit om man bare spiser sukker men ikke spiser for mye kcal, og man går jo heller ikke ned i vekt om man spiser for mye men har gjevnt blodsukker.

Tenker du på glykemisk indeks kanskje? Det har jo vist seg at hvis man har et balansert kosthold så spiller ikke GI så stor rolle, men hvis du spiser kun karbohydrater vil det gi større variasjon i blodsukkeret.

Skrevet

Tenker du på glykemisk indeks kanskje? Det har jo vist seg at hvis man har et balansert kosthold så spiller ikke GI så stor rolle, men hvis du spiser kun karbohydrater vil det gi større variasjon i blodsukkeret.

Ja det er GI jeg mener. Om man spiser varer med høy GI sammen med varer med lav GI, vil det jo gi lavere blodsukker og mindre utskillelse av insulin. Men det jeg ville frem til var at insulin stimulerer til økt fettlagring.

Skrevet

Ja det er GI jeg mener. Om man spiser varer med høy GI sammen med varer med lav GI, vil det jo gi lavere blodsukker og mindre utskillelse av insulin. Men det jeg ville frem til var at insulin stimulerer til økt fettlagring.

Da er vi enige.

Men der er så mange faktorer som spiller inn, poenget her er jo å spise balansert og ikke veldig mye mer av det ene enn det andre. Selv om jeg sikkert hisser på meg noen lavkarbo-tilhengere når jeg sier dette så er det ikke bedre å spise for mye av fett enn for mye karbohydrater.

Skrevet

Meieriprodukter bidrar til vektnedgang, årsaken til det er bl.a. at meieriprodukter er rik på kalsium. Det er en myte og feilslått å hevde at meieriprodukter hindrer vektnedgang, da meieriprodukter er kjent for å fremme vektnedgang.

Dog er mange meieriprodukter kaloririke, dem brukes også tidvis med kaloririke matvaner (som melk og honnycorn etc.) Eller dem søtes og smakssettes som f.eks. yoghurt etc. Det er jo ikke bra for vekten og kan også bidra til fedme...

Men brukt riktig så fremmer meieriprodukter vektnedgang, ikke hemmer som myten går ut på. Det er flere grunner enn bare kalsiumet til det, proteinene i melken fremmer også vektnedgang.

Nei, made4u har rett.

Forskning har vist at meieriprodukter kan gi vektnedgang:

http://www.fedon.no/Kalsium+og+D-vitamin+kan+%C3%B8ke+vekttapet.9UFRLM4l.ips

http://www.melk.no/helsepersonell/fagseminar/fagseminar-overvekt-og-kalsium/?loggetinn=true

http://www.forskning.no/artikler/2003/april/1050321242.76

http://www.forskning.no/artikler/2005/september/1126256407.8

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=110056

Siden du AB fikk hele 3 plusser på innlegget ditt, syntes jeg nesten jeg måtte kommentere det.

Anonymous poster hash: 933e5...e4d

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å slenge dritt som anonym, dog er det feigt. Ditt innlegg i debatten er ikke godt for noe, dog skal dere lavkarbere få skrive slikt om meg å få mange likes fra andre lavkarbere, jeg som taler imot lavkarbo forventer ikke annet.

Dog blir det ikke mer saklig av det, og innlegget ditt bidro i motsetning til mitt ikke til noe for debatten.

Skrevet

Hva er forresten merkelig med at meieriprodukter bidrar til vektnedgang, det er bredt dokumentert og er en kjent sak i fagmiljøet, hevder du annet har du fagmiljøet mot deg...

Skrevet

Hva er forresten merkelig med at meieriprodukter bidrar til vektnedgang, det er bredt dokumentert og er en kjent sak i fagmiljøet, hevder du annet har du fagmiljøet mot deg...

Det er ikke noen konsensus rundt fenomenet, så du har ikke akkurat dekning for å si at du "har fagmiljøet mot deg".

Som med omtrent alt av forskning rundt kosthold: Her trengs det mer forskning.

Anonymous poster hash: 9270a...234

Skrevet (endret)

Det er viktig å skille på "meieriprodukter gir vektnedgang" og "de som har gått ned i vekt har spist meieriprodukter" og "slanke personer har (ofte) meieriprodukter i kosten".

Absolutt alle som har spilt eller tatt på en fotball dør. Men det betyr ikke at fotball er dødelig.

Meieriprodukter er for mange et hinder til vektnedgang fordi det bidrar til lett tilgjengelig energi. Når en skal gå ned i vekt er det alltid lurt å unngå å drikke deler av energiinntaket. Når det gjelder oster og fermenterte/syrnede meieriprodukter så er det ofte lett å spise mer enn man tror man har.

For andre er det helt uproblematisk å inkludere det i kosten.

Meieriprodukter er en god kilde til kalsium i kosten, men om man er bekymret for kalsiuminntak er det bedre å forsikre seg om at man ikke mister for mye. Det er mye skriverier rundt dette med vitamin D (og vitamin K) knyttet til opptak og utskillelse av kalsium.

Anbefaler å sjekke ut en lege på facebook som heter Jan-Øyvind Lorgen. Han er veldig opptatt av D-vitamin.

Edit: bare så det ikke er noe tvil: Jeg er veldig for inntak av melkefett og fete meieriprodukter, men jeg og mange andre reagerer på laktose uten å være definert som intolerant. Det er derfor et fint forsøk å utelukke dette fra kosten og så gjeninnføre det og se om man merker noe forskjell.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Det er viktig å skille på "meieriprodukter gir vektnedgang" og "de som har gått ned i vekt har spist meieriprodukter" og "slanke personer har (ofte) meieriprodukter i kosten".

Absolutt alle som har spilt eller tatt på en fotball dør. Men det betyr ikke at fotball er dødelig.

Meieriprodukter er for mange et hinder til vektnedgang fordi det bidrar til lett tilgjengelig energi. Når en skal gå ned i vekt er det alltid lurt å unngå å drikke deler av energiinntaket. Når det gjelder oster og fermenterte/syrnede meieriprodukter så er det ofte lett å spise mer enn man tror man har.

For andre er det helt uproblematisk å inkludere det i kosten.

Meieriprodukter er en god kilde til kalsium i kosten, men om man er bekymret for kalsiuminntak er det bedre å forsikre seg om at man ikke mister for mye. Det er mye skriverier rundt dette med vitamin D (og vitamin K) knyttet til opptak og utskillelse av kalsium.

Anbefaler å sjekke ut en lege på facebook som heter Jan-Øyvind Lorgen. Han er veldig opptatt av D-vitamin.

Edit: bare så det ikke er noe tvil: Jeg er veldig for inntak av melkefett og fete meieriprodukter, men jeg og mange andre reagerer på laktose uten å være definert som intolerant. Det er derfor et fint forsøk å utelukke dette fra kosten og så gjeninnføre det og se om man merker noe forskjell.

Jeg er enig med deg at jeg formulerte meg upresist. Jeg tenkte på det etter jeg hadde postet innlegget. Jeg burde skrevet at meieriprodukter ikke er til hinder eller frarådes i forbindelse med slanking i hht fagfolk.

Men bortsett fra det du skriver om D-vitaminets betydning, er jeg kanskje ikke enig i resten.

Skrevet

Jeg er enig med deg at jeg formulerte meg upresist. Jeg tenkte på det etter jeg hadde postet innlegget. Jeg burde skrevet at meieriprodukter ikke er til hinder eller frarådes i forbindelse med slanking i hht fagfolk.

Men bortsett fra det du skriver om D-vitaminets betydning, er jeg kanskje ikke enig i resten.

Det kommer jo selvsagt an på hvordan en spiser og hva som fungerer hos noen gjelder nødvendigvis ikke hos alle. Dersom en ikke går ned i vekt er jo ekskludering av meieriprodukter et steg man kan ta. Spesielt om man spiser lavkarbo med høy andel meieriprodukter. Nøtter er for mange også litt problematisk.

Kostdoktorn.se har skrevet om lchf og meieriprodukter/nøtter ifm vektnedgang: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#11

Skrevet

Jeg vil også vite om det er noe som kan forhindre vekttap! Jeg er lei av å gå ned i vekt..... Alle former forsvinner sammen med kiloene, føler meg ikke veldig flott lenger... :(

Anonymous poster hash: 533ac...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...