Gå til innhold

Svimmelhet og kvalme


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, bare lurte på om det er noen andre som har det samme som meg. I noen mnd har jeg vært svimmel og kvalm. Jeg kaster ikke opp eller noe, men brekker meg en del. Men det begynte for 2 mnd siden etter at jeg hadde kyssesyken. Men fikk symptomene på det 5-6 uker etter at kyssesyken var over. Jeg kan plutselig sitte i sofaen, så går det helt rundt for meg. Kan ligge stille i senga 5-10 min, plutselig blir jeg så svimmel. Kan våkne midt på natta og er drit svimmel og hele rommet går rundt. Dette har bare blitt plagsomt. Problemer med å jobbe, jobber i kassa på en matbutikk og surrer så mye. Hodet følger ikke med meg på jobb. Noen ganger må jeg bare gi meg. For gjør så utrolig mye feil at folk blir sinte. Legene finner ikke ut av det.. De sier det ikke er virus på balansenerven..

Så jeg bare lurer på, er det noen andre som har det og har noe peiling på hva det er? Har ei venninne som har det samme, og de finner ikke ut av det og ho har vært sånn i et år. Vil ikke gå så lenge med dette. For det går utover jobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krystallsyken? Altså løse krystaller i øret.



Anonymous poster hash: a942f...903
Skrevet

Legene mener det ikke er krystallsyke (virus på balansenerven som jeg skrev over her.)

Skrevet

Gravid?

Nakkeproblemer?



Anonymous poster hash: 11c2f...29e
Skrevet

Legene mener det ikke er krystallsyke (virus på balansenerven som jeg skrev over her.)

Det er ikke det samme. Ingen virus involvert i krystallsyke. Da er det krystallene som sitter i det indre øret, i den delen som har med balansen å gjøre, som er kommet løs. Min søster hadde det, og ble kvitt det etter behandling av en fysioterapaut - en spesiell teknikk der ho ble lagt ned fort fra sittende til liggende. Høres litt ko-ko ut, men da satte ting seg på plass igjen i øret. Ho ble merkbart bedre etter første behandling, og 2-3 ganger var ho helt kvitt det.

Forøvrig behandla på universitetssykehuset i tromsø.

Aner jo ikke om det er det du også har, men hun hadde også slik svimmelhet som kasta over henne og mye kvalme.

Regner med alle blodprøver sånn ellers ser fine ut...? At du ikke har noe vitaminmangel, jevnt blodsukker, dehydrert el.l`?

Anonymous poster hash: a942f...903

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det kan også skyldes Ménières syndrom. Det fikk jeg for en del år siden, var plaget av det i flere år. Voldsom skjærende høy tinnitus, karusell-svimmelhet, kvalme, oppkast, nedsatt hørsel på det ene øret. Plutselig en dag forsvant alle symptomene. Det var rene mirakelet :).

Endret av Arabella
Skrevet

Det er ikke det samme. Ingen virus involvert i krystallsyke. Da er det krystallene som sitter i det indre øret, i den delen som har med balansen å gjøre, som er kommet løs. Min søster hadde det, og ble kvitt det etter behandling av en fysioterapaut - en spesiell teknikk der ho ble lagt ned fort fra sittende til liggende. Høres litt ko-ko ut, men da satte ting seg på plass igjen i øret. Ho ble merkbart bedre etter første behandling, og 2-3 ganger var ho helt kvitt det.

Forøvrig behandla på universitetssykehuset i tromsø.

Aner jo ikke om det er det du også har, men hun hadde også slik svimmelhet som kasta over henne og mye kvalme.

Regner med alle blodprøver sånn ellers ser fine ut...? At du ikke har noe vitaminmangel, jevnt blodsukker, dehydrert el.l`?

Anonymous poster hash: a942f...903

Skal ringe inn til legen i morgen for å spørre om de kan henvise meg til noe.. Ja, jeg sjekker meg ofte siden jeg har struma, så har problemer med stoffskifte. Så de siste prøvene så var de fine. Alt ligger på normalt.

Skrevet

Gravid?

Nakkeproblemer?

Anonymous poster hash: 11c2f...29e

Nei, er ikke Gravid. Har ikke problemer med nakken..

Skrevet

Det kan også skyldes Ménières syndrom. Det fikk jeg for en del år siden, var plaget av det i flere år. Voldsom skjærende høy tinnitus, karusell-svimmelhet, kvalme, oppkast, nedsatt hørsel på det ene øret. Plutselig en dag forsvant alle symptomene. Det var rene mirakelet :).

Tror ikke det er det. Har ikke nedsatt hørsel på det ene øret. Det er bare svimmelheta og kvalme.

Skrevet (endret)

Hei, bare lurte på om det er noen andre som har det samme som meg. I noen mnd har jeg vært svimmel og kvalm. Jeg kaster ikke opp eller noe, men brekker meg en del. Men det begynte for 2 mnd siden etter at jeg hadde kyssesyken. Men fikk symptomene på det 5-6 uker etter at kyssesyken var over. Jeg kan plutselig sitte i sofaen, så går det helt rundt for meg. Kan ligge stille i senga 5-10 min, plutselig blir jeg så svimmel. Kan våkne midt på natta og er drit svimmel og hele rommet går rundt. Dette har bare blitt plagsomt. Problemer med å jobbe, jobber i kassa på en matbutikk og surrer så mye. Hodet følger ikke med meg på jobb. Noen ganger må jeg bare gi meg. For gjør så utrolig mye feil at folk blir sinte. Legene finner ikke ut av det.. De sier det ikke er virus på balansenerven..

Så jeg bare lurer på, er det noen andre som har det og har noe peiling på hva det er? Har ei venninne som har det samme, og de finner ikke ut av det og ho har vært sånn i et år. Vil ikke gå så lenge med dette. For det går utover jobben.

krystallsyken. Du bør sjekkes av en ekspert. Bor du i nærheten av Oslo har "Klinikk for alle" på Majorstua en flink spesialist som heter Anna.

Endret av minea
Skrevet

Tror ikke det er det. Har ikke nedsatt hørsel på det ene øret. Det er bare svimmelheta og kvalme.

Du trenger ikke å få nedsatt hørsel. Men som oftes er det øresus eller pipelyd i ørene.

Anonymous poster hash: a942f...903

Skrevet

Skal ringe inn til legen i morgen for å spørre om de kan henvise meg til noe.. Ja, jeg sjekker meg ofte siden jeg har struma, så har problemer med stoffskifte. Så de siste prøvene så var de fine. Alt ligger på normalt.

Bare legger til at min søsters fastlege heller ikke hadde tenkt på krystallsyke, hun gikk og sleit med det i nesten et halvt år og fungerte omtrent ikke i hverdagen uten at legen fant ut hva det var. Ho skulle heldigvis inn på rehabiliteringsopphold på sykehuset av andre grunner. Der fant de ut av det med en gang heldigvis :)

Anonymous poster hash: a942f...903

Skrevet

Bare legger til at min søsters fastlege heller ikke hadde tenkt på krystallsyke, hun gikk og sleit med det i nesten et halvt år og fungerte omtrent ikke i hverdagen uten at legen fant ut hva det var. Ho skulle heldigvis inn på rehabiliteringsopphold på sykehuset av andre grunner. Der fant de ut av det med en gang heldigvis :)

Anonymous poster hash: a942f...903

Da skal jeg ringe inn i morgen, og få dem til å henvise meg til noe! For å finne ut av det.

Skrevet

Både jeg, min far og min søster sliter med "stressnakke". Vi blir fort slitne og får da låsninger i nakken. Min far er mest rammet (har vært så svimmel at han ikke har klart å ta vare på seg selv så han har blitt innlagt på sykehuset) og han får også smerter og stivhet i nakken, jeg kjenner nesten ingenting i nakken (bittelitt stiv), hva søstra mi kjenner i nakken husker jeg ikke. Vi har alle 3 vært hos ØNH og i MR uten noen funn, og tatt masse blodprøver, er kun fysioterapeuter/manuellterapeuter som har funnet noe, altså låsninger og anspenthet i nakken. Nakken og mye annet påvirker hvordan hjernen oppfatter bevegelser og hvordan ting er foran oss for å si det sånn (jeg er litt dårlig på å forklare akkurat det). Så en nakke med mye låsninger kan forvirre hjernen og gjøre en person veldig svimmel.

Vi blir altså svimle og kvalme og bruker noen uker (med hvile og fysioterapi/manuellterapei) på å bli bra. Første gangen jeg hadde det lå jeg på det værste og klamret meg fast i sofaen i 6 timer sammenhengende fordi jeg "trudde" at rommet gikk fort rundt. Heldigvis roet det seg, hvis ikke hadde det blitt sykehus på meg og.

Er du sammenhengende svimmel? Altså over lang tid uten stopp? Da kan det kanskje være dette, men hvis svimmelheten kommer og går så er det kanskje noe annet. Hvordan har du blitt utredet?



Anonymous poster hash: bc471...8b5
Skrevet

Både jeg, min far og min søster sliter med "stressnakke". Vi blir fort slitne og får da låsninger i nakken. Min far er mest rammet (har vært så svimmel at han ikke har klart å ta vare på seg selv så han har blitt innlagt på sykehuset) og han får også smerter og stivhet i nakken, jeg kjenner nesten ingenting i nakken (bittelitt stiv), hva søstra mi kjenner i nakken husker jeg ikke. Vi har alle 3 vært hos ØNH og i MR uten noen funn, og tatt masse blodprøver, er kun fysioterapeuter/manuellterapeuter som har funnet noe, altså låsninger og anspenthet i nakken. Nakken og mye annet påvirker hvordan hjernen oppfatter bevegelser og hvordan ting er foran oss for å si det sånn (jeg er litt dårlig på å forklare akkurat det). Så en nakke med mye låsninger kan forvirre hjernen og gjøre en person veldig svimmel.

Vi blir altså svimle og kvalme og bruker noen uker (med hvile og fysioterapi/manuellterapei) på å bli bra. Første gangen jeg hadde det lå jeg på det værste og klamret meg fast i sofaen i 6 timer sammenhengende fordi jeg "trudde" at rommet gikk fort rundt. Heldigvis roet det seg, hvis ikke hadde det blitt sykehus på meg og.

Er du sammenhengende svimmel? Altså over lang tid uten stopp? Da kan det kanskje være dette, men hvis svimmelheten kommer og går så er det kanskje noe annet. Hvordan har du blitt utredet?

Anonymous poster hash: bc471...8b5

Sånn er det ikke med meg. Det kommer av og på hele tiden. Og -karusell-svmmelheta varer fra 10 sekunder til ett minutt. Også er det ganske rolig 5-10 min, så kommer det plutselig igjen. Jeg har bare vært hos fastlegen min og tatt masse blodprøver.. De har ikke henvist meg til noe.

Skrevet

Tenkte å oppdatere litt. I dag så lå jeg stille å så på tv, plutselig ble jeg svimmel. Så nå har jeg vært drit svimmel i hele dag. Typisk at det skal begynne for fult igjen! Har forresten time hos legen i morgen. Så jeg får bare prøve å komme meg igjennom jobben i kveld og i morgen tidlig. Så da får vi satse på at det ordner seg snart!

Skrevet

Var hos legen i går, å da fant jeg ut at jeg hadde bihulebetennelse. Men det er ikke det som har forårsaket svimmelheten og kvalmen. Tok EKG da jeg var der.. Det viste seg at jeg kanskje kan ha noe med forkammerflimme. Og ut ifra det, så har jeg kanskje hatt det helt siden barneskolen. Men svimmelheta og sånn ikke har vært verre enn nå..

Så jeg må spørre dere, er det noen som har vært på sånn undersøkelse på sykehuset? Jeg skal på sånn 24timers kontroll. Men må jeg være på sykehuset hele tiden, eller kan jeg dra hjem igjen når jeg har fått på meg sånn elektroder?
Vil helst ikke være på sykehuset i 24 timer. :-(

Skrevet

Vet ikke, men kan være du får lov å dra hjem å sove. Det fikk faren min i hvert fall, når han hadde 24 timers kontroll for søvnapné. Fikk satt på utstyr som overvåka hjerte og puls ol. og sov hjemme. Men vet jo ikke om det blir det samme.

Veldig glad for å høre at du fikk dette videre undersøkt og ikke ga deg! :hug::blomst:



Anonymous poster hash: a942f...903

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...