Gå til innhold

Vurderer å kjøpe katt


Gjest Alekz

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet på den tanken at jeg har lyst på katt. Det blir en innekatt og jeg har forelsket meg helt i rasene Hellig Birma og Ragdoll. De er så fantastisk skjønne med sine blå øyne og lyse pels :rodmer:

Er det noen her som har erfaring med disse kattene? Hvordan adferden deres er ogsånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en Ragdoll på 6 måneder, og han er den skjønneste skapningen på jord :) Så rolig og snill som man bare kan drømme om.

Han er veldig sosial, og følger etter i alle rom (spesielt på badet - gulvvarme der), og skal følge med på alt som skjer. Han er ganske oppmerksomhetssyk, og om han mener det har gått for lang tid siden han sist fikk kos/leke, er han ikke snau med å si i fra. Han er også lynende smart, og har lært seg flere triks, og skjønte fort hva som er lov/ikke lov (selv om tøying av grenser alltid er gøy). De er herlige katter, som raskt finner sin plass i familien og vil være med på alt som skjer. Katten vår er også rimeig pratsom, så han snakker og jatter om alt som skjer, og vil ofte at vi skal følge etter ham for å se på ting.

Du må huske på at en Ragdoll kan bli ganske stor stor - på størrelse med en liten hund. Vår er rundt halvåret, og er allerede på størrelse med en vanlig huskatt. De egner seg heller ikke så veldig godt som utekatter, da de ikke er like flinke til å klatre som mange andre katter (tunge i bakparten), og heller ikke har like sterke instinkt, slik at de ikke tolker fare på samme måte som andre katter kan. Det har vi sett i aksjon da vi skulle introdusere katten vår til samboerens families hund for første gang. (de har enda ikke fått vært nær hverandre, bare sett hverandre gjennom glass og vært i samme rom/fått spre lukt i hverandres hus) Hunden fikk jaktinnstinkt og ville angripe katten, katten så litt dumt på hunden. De var adskilt, så det var ingen fare, men allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ragdolljente på rundt 8 måneder, og hun er helt herlig. Hun er på mange måter ikke slik jeg forestilte meg at det ville være å ha en ragdoll, og var en temmelig vilter kattunge, litt småfrekk og tullete, men det er bare personligheten hennes. Nå har hun roet seg betraktelig, og begynner å få mer av det klassiske ragdoll-lynnet alle snakker så varmt om. I likhet med floppesopp sin pus, er hun med meg over alt i leiligheten og blir misfornøyd hvis jeg ikke inkluderer henne. Hun ser på mens jeg dusjer, henger over doskåla når jeg trekker ned, og sitter ved siden av meg når jeg lager mat. Hun snakker ganske mye, og "svarer" når man prater til henne. Hun var veldig leken som kattunge, men det har jo roet seg med alderen. De siste månedene har hun blitt ekstremt kosete, og går rundt og jamrer hvis hun ikke får kos med en gang. En av de søteste tingene hun gjør, er å legge seg på ryggen og blotte magen sin når hun ser meg eller samboeren min. Hun "leter" etter oss hvis hun ikke ser oss med en gang, og er tålmodig med barn. (Vi har ingen barn i hus, men hun har vært en del med niesa mi på tre år, som er glad i å klemme henne og dra henne i ørene...)

Hun sover ved føttene mine eller på hodegavlen om natten, og er veldig glad i mennesker. Jeg merker veldig godt at hun er litt naiv og godtroende, for hun legger seg ned og maler med en gang vi får besøk, selv om det er av fremmede folk, og er veldig nysgjerrig. Dette er en av grunnene til at jeg ikke slipper henne ut. Det er ganske vanlig at ragdoller får raptuser en gang om dagen, der de løper rundt som galinger over hele huset bare for å slippe ut energi. Dette reduserer du selvfølgelig hvis du aktiviserer henne.

Ragdollen er en flott rase, og jeg kan anbefale den til mennesker som ikke er ute etter katter som er veldig lekne og aktive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i mitt område er det, da dyrebeskyttelsen her ikke vil ha noe særlig med innekatt å gjøre. Jeg har valgt min rase fordi jeg er veldig fascinert av denne rasen, og fordi jeg vet at den er tilpasningsdyktig til å være innekatt. Det er ikke alle katter som er egnet til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har både en hellig birma og en ragdoll . Men må innrømme at ragdollen er nærmere hjertet enn birmaen .

Er utrolig glad i begge men jeg skal absolutt kjøpe meg en ragdoll til i fremtiden .

Ragdollen min er verdens søteste, og hun veier hele 6 kilo, og er en god bamse :-P hun er helt normalvektig . Hun følger etter meg overalt og elsker å være med på alt jeg gjør . Hun elsker å være med å "rydde" skap og "re" opp sengen :-) hver gang jeg kommer hjem fra jobb kommer hun løpende, og skal bare kose :-) Aldri 1 gang har hun bitet eller gjort noe hun ikke skal .

Hun lærte ekstremt fort i motsetning til birmaen (ingen regler uten unntak) og hun forstår med engang når jeg sier navnet hennes i en mørk tone at nå gjør hun noe hun ikke får lov til . Hun elsker å sitte i vinduskarmen, men hun liker ikke å gå ut . Hun hater fremmede men det tror jeg handler om henne som ett individ og noe som ikke kommer av rasen . Og hun er veldig glad i å gjemme seg . Ragdollen er utrolig sjarmerende og de har de søteste liggestillingene :-)

Hun er brun mitted som er noe jeg ønsket lenge .

Angående birmaen som er lillatabby . Tenkte jeg skulle gå for en helt annen fargevariant :-) det som er pent hos han er at han er utrolig vakker .

Ragdollen er også pen men jeg personlig syns dem er mer søte og sjarmerende . Mens birmaen er mer elegant om du kan si det slik . Han har veldig rette å fine trekk og har de største øynene ! Han er veldig lang å høy men han veier ca 4 kilo . Så birmaen er jo mindre i størrelse. Men han er 10 Mnd så han blir vel 5-6 kilo .

Han var veldig vanskelig å "trene" opp . Han var utrolig vill og jeg hadde det ekstra vanskelig med han enn med ragdollen som fra start av var veldig rolig og sov mye . Men nå er han mye mer rolig å sover stort sett men jeg merker han er den med mest energi . Ragdollen virker mer lat . Men han er utrolig lojal og han elsker å sitte på fanget eller bare kose dagen lang .

Ragdollen koser som oftest når hun selv vil å hun hater å ligge på fanget . Har hørt det er vanlig blant ragdollen . De skal helst ligge ved siden av . Men jeg var som deg og var usikker så jeg kjøpte en av hver :-) Og som jeg nevnte så er det ingen regler uten unntak men dette er hvertfall mine puser :-)

Endret av Sool
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei ragdoll-jente på 2 år. Utrolig søt og rolig liten frøken. Hun følger etter oss i alle rom og liker å være der det skjer. Men hun er litt sky og egen og liker ikke å sitte i fanget. Tror dette er typisk for rasen, ut fra det jeg har hørt / lest. Men en vakker prinsesse - DET er hun! <3

Tror ragdoller er veldig rolige katter og at de derfor egner seg godt som innedyr. Men må si at ragdollen min går ute - og hun er en fantastisk jeger som serverer mus ved siden av bilen hver eneste morgen ;-)).



Anonymous poster hash: c2545...175
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...