Gå til innhold

Lavkarbo vs Vanlig sunt kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er best hvis man skal slanke seg? og hvorfor?

Anonymous poster hash: 7baea...ca5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er best med lavkarbo. Om du kutter ut alt av gluten og sukker, og heller velger å spise mer salat og grønsaker til fisk, kylling, kjøtt, avokado, nøtter, frø,

så vil du rase ned i vekt. VIktig å huske at vann er eneste tørstedrikk, og egentlig den eneste drikken kroppen trenger - men man skal ikke overdrive.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er best med lavkarbo. Om du kutter ut alt av gluten og sukker, og heller velger å spise mer salat og grønsaker til fisk, kylling, kjøtt, avokado, nøtter, frø,

så vil du rase ned i vekt. VIktig å huske at vann er eneste tørstedrikk, og egentlig den eneste drikken kroppen trenger - men man skal ikke overdrive.

Du er klar over at gluten er et protein, ikke sant?

Selv om lavkarbo er (stort sett) glutenfritt, er ikke glutenfritt lavkarbo.

Anonymous poster hash: 962cd...4d4

• Liker 1
Skrevet

Du er klar over at gluten er et protein, ikke sant?

Selv om lavkarbo er (stort sett) glutenfritt, er ikke glutenfritt lavkarbo.

Anonymous poster hash: 962cd...4d4

Ja, det er jeg klar over. Jeg bare gadd ikke ramse opp alt som inneholder gluten.

Men jeg burde jo skrevet at man burde kutte ut hvetemel og slikt.

Det er også noen som overhodet ikke tåler gluten, mens for andre gjelder kun hvetmel.

Skrevet

Sukker er ofte det største problemet for dei fleste, det kan du kutte ut anten du spiser lavkarbo eller ikkje.

For min del fungerer lavkarbo definitivt best, fordi dette er eineste kosthold eg klarer å spise meg mett uten å spise enorme mengder. Trener ein god del, og synest det nesten er umulig å ete seg mett på f.eks. brødskiver. Prøvde vektnedgang med lavkalori, gjekk ned eit par kg men kroppen omtrent "skreik" etter ordentlig mat, og gjekk opp igjen alt sammen på ei helg når eg spiste det eg følte kroppen ville ha. Må følge med på kva eg eter på lavkarbo og, men går ikkje sulten og har ikkje følelsen av at kroppen "higer" etter noko.

Du bør finne eit kosthold som du klarer leve med på lang sikt. Anbefaler å teste ut lavkarbo, men legg lista for karboinntaket ein plass du kan leve med å ha den.

Skrevet

Hva mener du med "vanlig, sunt kosthold" egentlig? Det er alt for vagt til at det skal gå an å svare skikkelig på spørsmålet ditt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i hovedsak enig i at lavkarbo fungerer fint for vektnedgang, men vil gjøre litt oppmerksom på at nøtter inneholder store mengder energi, og at det kanskje er lurt å tenke litt på hvor mye man spiser. Selvom man i spiser "lavkarbo".

Anonymous poster hash: 8f937...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jeg klar over. Jeg bare gadd ikke ramse opp alt som inneholder gluten.

Men jeg burde jo skrevet at man burde kutte ut hvetemel og slikt.

Det er også noen som overhodet ikke tåler gluten, mens for andre gjelder kun hvetmel.

Det finns mange høykarbo-kilder som ikke inneholder gluten da. Så hva mente du egentlig? Korn eller karborike matvarer?

Anonymous poster hash: 01c51...ad5

Gjest Mundane
Skrevet

Lavkarbo frelste kommer flygende med en gang ser jeg. Er så ille på dette sub-forumet at folk begynner å kalle kosthold med karbohydrater for "høykarbo".

Spis hva du vil, men i riktige mengder. Det er den beste måten å slanke seg på og holde seg slank. Det er ikke noe du skal gjøre i 6 måneder for så å gå tilbake til sånn du spiste før. Så gå for lavkarbo om du klarer å spise sånn resten av livet. Selv orker jeg ikke slike restriksjoner så jeg spiser hva jeg vil.
Vektnedgang er ikke så komplisert at du trenger en trylleformel for hva du skal spise.

• Liker 1
Skrevet

Beste måten å slanke seg på er definitivt ved å kartlegge egne vaner og med det finne årsakene til hvorfor nettopp du er overvektig.

Selv om mange årsaker til overvekt går igjen hos mange, så finner man individuelle forskjeller. Kakespising er ikke et problem for deg dersom du spiser et kakestykke 4-5 ganger i året, for andre kan det være en stor faktor. Drikker du derimot 20 flasker øl i uken, det kan gjøres ved en fest to dager i uken, så vil det være et av problemene du bør se på også vektmessig.

Ofte har overvektige mer enn en utfordringkostholdsmessig, det pleier å være en lang liste av ting for de fleste.

Først når man ser årsakene til hvorfor man er overvektig kan enn starte med å gjøre noe ved dem, å kutte ut alt det usunne er da ikke veien å gå. Sagt med andre ord, en tur på Mc Donalds skal ikke kuttes ut så du står tilbake uten middag den dagen, mat må man jo ha og å spise er helt greit - dog er å finne sunnere og bedre alternativer veien å gå. Gode vaner kan nemlig hjelpe enn ned i vekt - gode vaner kan i så måte være å spise mat som bådd kan smake bedre og sågar bidrar til kaloriunderskudd. Slankemat kan være et måltid på en gourmetrestaurant om du har råd til det og velger riktig mat, noe som både smaker bedre og også metter mer enn Mc Donalds valget - hvordan forandfingene kan/vil bli er opp til den enkelte og trenger bare ta utgangspunkt i vedkommendes utfordringer og hvordan han/henne skal klare å bli sunnere?

Skrevet

Hva mener du med "vanlig, sunt kosthold" egentlig? Det er alt for vagt til at det skal gå an å svare skikkelig på spørsmålet ditt.

Med vanlig sunt kosthold mener jeg at du spiser proteiner og fett, men også litt karbohydrater. Å heller passe på klorinivået enn karbohydratene. Du spiser det du vil, bare i mindre mengder. At du finner et kosthold som både metter, og holder deg i kaloriunderskudd. Er jo mange som slanker seg ved å bare endre litt på deres gamle kosthold.

Jeg har selv slanket med tilsammen 15 kg ved å bare endre på kostholdet, men da har jeg også unnet meg noe godt i helgene, bare i mindre mengder.

Men jeg kan ingenting om lavkarbo, derfor lurer jeg på hva som er best?

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Med vanlig sunt kosthold mener jeg at du spiser proteiner og fett, men også litt karbohydrater. Å heller passe på klorinivået enn karbohydratene. Du spiser det du vil, bare i mindre mengder. At du finner et kosthold som både metter, og holder deg i kaloriunderskudd. Er jo mange som slanker seg ved å bare endre litt på deres gamle kosthold.

Jeg har selv slanket med tilsammen 15 kg ved å bare endre på kostholdet, men da har jeg også unnet meg noe godt i helgene, bare i mindre mengder.

Dersom du har slanke deg 15 kilo ved å endre litt på det kostholdet du hadde og trives med dette, er det vel ingen grunn til å bytte om på det?

• Liker 1
Skrevet

Beste måten å slanke seg på er definitivt ved å kartlegge egne vaner og med det finne årsakene til hvorfor nettopp du er overvektig.

Selv om mange årsaker til overvekt går igjen hos mange, så finner man individuelle forskjeller. Kakespising er ikke et problem for deg dersom du spiser et kakestykke 4-5 ganger i året, for andre kan det være en stor faktor. Drikker du derimot 20 flasker øl i uken, det kan gjøres ved en fest to dager i uken, så vil det være et av problemene du bør se på også vektmessig.

Ofte har overvektige mer enn en utfordringkostholdsmessig, det pleier å være en lang liste av ting for de fleste.

Først når man ser årsakene til hvorfor man er overvektig kan enn starte med å gjøre noe ved dem, å kutte ut alt det usunne er da ikke veien å gå. Sagt med andre ord, en tur på Mc Donalds skal ikke kuttes ut så du står tilbake uten middag den dagen, mat må man jo ha og å spise er helt greit - dog er å finne sunnere og bedre alternativer veien å gå. Gode vaner kan nemlig hjelpe enn ned i vekt - gode vaner kan i så måte være å spise mat som bådd kan smake bedre og sågar bidrar til kaloriunderskudd. Slankemat kan være et måltid på en gourmetrestaurant om du har råd til det og velger riktig mat, noe som både smaker bedre og også metter mer enn Mc Donalds valget - hvordan forandfingene kan/vil bli er opp til den enkelte og trenger bare ta utgangspunkt i vedkommendes utfordringer og hvordan han/henne skal klare å bli sunnere?

Jeg har selv slanket meg 22 kg ved å bare endre kosthold og begynne å trene. Gikk masse turer, og kuttet ut pasta, ris og poteter. Jeg byttet brød ut med knekkenrød. Men jeg var ikke helt fanatisk at jeg ikke kunne unne meg en i annen gang. Jeg spiste snop i helgene, men bare i mye mindre mengder. Pleide å kjøpe en 100g sjokoladeplate, og da var det opp til meg selv om jeg ville spise alt opp på fredag, eller spare litt til lørdag også.

Dette fungerte fint for meg, helt til jeg for 2 år siden fikk meg kjæreste og glemte ut alt som heter sunt kosthold. Fulgte hans usunne vaner. Gikk opp igjen 12 kg på 2 år.

Nå rett før sommeren fant jeg ut at nok er nok, jeg vil tilbake dit jeg var, og la om kostholdet og begynte å trene igjen. Jeg har hittil klart å gå ned igjen 6-7 kg.

Det jeg altså er ute etter er hvorfor lavkarbo skal være så mye bedre enn å bare endre litt på sitt gamle kosthold? Jeg kan ingenting om lavkarbo og kan ikke si noe om det, derfor spør jeg dere..

Skrevet

Dersom du har slanke deg 15 kilo ved å endre litt på det kostholdet du hadde og trives med dette, er det vel ingen grunn til å bytte om på det?

Nei, men jeg bare lurer på hvorfor enkelte sier at lavkarbo skal være så mye bedre.. Jeg kan ingenting om det. Har vert på nippen til å teste det ut flere ganger, men kan for lite om det, og alt medieoppstyret rundt det har fått meg til å revurdere.

Kostholdet jeg har nå fungerer greit for meg, men av ren nyskjerrighet spør jeg hva som er best :-)

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg har testet ut lavkarbo bare for å se om jeg kunne kvitte meg med et par overflødige kilo. For mitt vedkommende fungerte det slik at jeg mistet lysten på sukker. Egentlig mistet jeg vel lysten på mat i det store og hele. Inntaket av kcal ble svært lavt i løpet av døgnet.

Det sies at det er en bra slankemetode fordi det gjør at det ikke forsvinner så mye muskler. For meg funket det slik at jeg klarte mindre og mindre når jeg trente styrke.

De to kiloene forsvant, det må jeg innrømme, i tillegg gikk det veldig fort. Jeg fikk heller ikke alle disse bivirkningene som slapphet, hodepine osv.

Skrevet

Jeg har selv slanket meg 22 kg ved å bare endre kosthold og begynne å trene. Gikk masse turer, og kuttet ut pasta, ris og poteter. Jeg byttet brød ut med knekkenrød. Men jeg var ikke helt fanatisk at jeg ikke kunne unne meg en i annen gang

Det jeg altså er ute etter er hvorfor lavkarbo skal være så mye bedre enn å bare endre litt på sitt gamle kosthold? Jeg kan ingenting om lavkarbo og kan ikke si noe om det, derfor spør jeg dere..

Du trenger ikke kutte ut ALLE karbohydratene på lavkarbo. Selv en reduksjon (akkurat som det du gjorde) er bra for kroppen og vektnedgangen.

Man er ikke fanatisk om man ikke "unner" seg snop når man blir dårlig i kroppen etterpå- da er man rett og slett bare smart. Men om man har lyst på sjokolade og tåler det så spiser man den, men bare unntaksvis (akkurat som det du gjorde) og ikke hver eller annenhver dag.

Du trenger ikke kunne mye om lavkarbo for å ha utbytte av en reduksjon av karbohydrater.

Skrevet

Jeg har testet ut lavkarbo bare for å se om jeg kunne kvitte meg med et par overflødige kilo. For mitt vedkommende fungerte det slik at jeg mistet lysten på sukker. Egentlig mistet jeg vel lysten på mat i det store og hele. Inntaket av kcal ble svært lavt i løpet av døgnet.

Det sies at det er en bra slankemetode fordi det gjør at det ikke forsvinner så mye muskler. For meg funket det slik at jeg klarte mindre og mindre når jeg trente styrke.

De to kiloene forsvant, det må jeg innrømme, i tillegg gikk det veldig fort. Jeg fikk heller ikke alle disse bivirkningene som slapphet, hodepine osv.

Går du forsatt på lavkarbo? Om ikke, hvordan er det å gå tilbake til det gamle kostholdet men karbohydrater? Vil man da gå opp igjen?

Skrevet

Du trenger ikke kutte ut ALLE karbohydratene på lavkarbo. Selv en reduksjon (akkurat som det du gjorde) er bra for kroppen og vektnedgangen.

Man er ikke fanatisk om man ikke "unner" seg snop når man blir dårlig i kroppen etterpå- da er man rett og slett bare smart. Men om man har lyst på sjokolade og tåler det så spiser man den, men bare unntaksvis (akkurat som det du gjorde) og ikke hver eller annenhver dag.

Du trenger ikke kunne mye om lavkarbo for å ha utbytte av en reduksjon av karbohydrater.

Om man blir dårlig av det så spiser man det selvsagt ikke.

Jeg har vel bevisst kuttet en del på kabohydrater, men ikke så mye som en som går på lavkarbo ville ha gjort.

Så det kan være like sunt å gjøre det på den måten?

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Går du forsatt på lavkarbo? Om ikke, hvordan er det å gå tilbake til det gamle kostholdet men karbohydrater? Vil man da gå opp igjen?

Nei. Jeg går ikke på lavkarbo. For meg, som mistet matlysten og som egentlig synes det er godt med mat, var ikke lavkarbo tingen.

Jeg tror jeg har et generelt greit kosthold. Spiser ikke poteter så ofte, men det er fordi jeg synes grønnsaker og salat smaker bedre som tilbehør til kjøtt og fisk.

Jeg spiser brød med pålegg til frokost/lunsj/kvelds, bytter noen ganger ut med knekkebrød.

Spiser sjokolade og annet søtt når jeg har lyst på det og tar meg til og med en burger innimellom. Dropper pommes fritesen til, fordi jeg blir mett av en burger.

Jeg merket ikke at jeg ble trett og uggen da jeg begynte med normalt kosthold igjen heller. Nå drev jeg bare på en måned og tok av fire kilo. Da måtte jeg tvinge i meg mat for å overleve. Ellers hadde jeg lett levd på to egg og en mini-babybel pr dag. (Egentlig seks kilo, men mye av dette var vann som forsvant da kroppen manglet karbohydrater.)

Jeg har holdt vekten etter lavkarbostuntet mitt. Tror det kommer av at jeg spiser til jeg ikke lenger er sulten og ikke spiser når jeg ikke har lyst på noe.

Trener også rimelig mye.

Skrevet

Jeg har vel bevisst kuttet en del på kabohydrater, men ikke så mye som en som går på lavkarbo ville ha gjort.

Så det kan være like sunt å gjøre det på den måten?

Ja, det mener jeg absolutt. En reduksjon i karbohydrater til fordel for andre makroer vil senke insulinnivåene dine og sannsynligvis gi deg et jevnere blodsukker. Det vil kunne dempe søtsuget og det lavere insulinnivået vil gjøre det lettere for kroppen å bruke energien i fettcellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...