Gå til innhold

Alenemor, hund og snart baby!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

så, termin neste mnd. Stresser og tenker en del. Får jeg tid til hunden, gått tur, oppmerksomhet ol.

Hva gjorde dere som hadde hund før dere fikk barn, som også var alenemor?
- morgenturen
- ettermiddags turen
-kveldsturen ikke minst (babyen skal jo legge seg tidligere enn hunden er vant til når det kommer til siste tur)
- andre ting

Nå har jeg et år permisjon, så jeg har jo "tid", men sånn som kveldsturen stusser jeg på...

Må nevnes at dette fremdeles er en valp, og er ikke vant til og være alene hjemme, så den må også trenes opp til dette nå når jeg har et år før jeg skal ut i jobb igjen. Noen tips og råd om dette?
(nei, fikk hunden FØR jeg visste jeg var gravid, men er for glad i den til og bare gi den bort, og den er mitt ansvar)

Håper noen har gode ord å komme med :) :)

Anonymous poster hash: 3db06...893
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

først og fremst, kjempebra at du ikke gir den bort "bare" fordi du er gravid :)

kan du ikke ta med hunden når du har trilletur med babyen da? :) å hvis det er godt vær ute så kan du leke utendørs med den og trene på innkalling mens babyen ligger i vogna si og sover :)

du må bare finne din egen rutine og finne ut av hva som passer for deg :)

du bør begynne med hjemme alene trening ganske fort. gå ut døra, stå der i noen sekunder og gå inn igjen uten å lage noe styr ut av at "du endelig kommer hjem".

så øker du mengden du er ute litt og litt, men hunden skal aldri bjeffe når du drar. da må du starte på nytt for det tyder på stress :)

AnonymBruker
Skrevet

Gi hunden bort til noen som kan gi den et bedre liv. Du er nødt til å prioritere barnet, og det kommer til å gå utover hunden siden du er alene.

Anonymous poster hash: 6011d...f41
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Gi hunden bort til noen som kan gi den et bedre liv. Du er nødt til å prioritere barnet, og det kommer til å gå utover hunden siden du er alene.

Anonymous poster hash: 6011d...f41

Andre som kommer med slike "flotte" ord, kan spare seg tiden det tar og taste bokstav for bokstav!!

​Når jeg anskaffer meg en hund, for så og finne ut at jeg (IKKE PLANLAGT) er gravid, så velger jeg og ta på meg det ansvaret jeg allerede har tatt på meg. Det funker ikke slik at jeg lar dette ansvaret hvile hos noen andre fordi situasjonen er som den nå er. Min hund, mitt ansvar, og da gjør jeg det beste ut av det og velger ikke den "enkleste løsningen".

Og derfor, fordi jeg ulikt som hvem enn du er, tar rede for mitt liv og vil gjøre det beste ut av situasjonen, spør om gode ord, tips og råd. Spør ikke om møkk slik du kommer med :)

Anonymous poster hash: 24760...e37

• Liker 21
Skrevet

Jeg ville begynt alene hjemme trening nå, og ville også trent på å gå tur med valp og vogn allerede før babyen kommer.

AnonymBruker
Skrevet

først og fremst, kjempebra at du ikke gir den bort "bare" fordi du er gravid :)

kan du ikke ta med hunden når du har trilletur med babyen da? :) å hvis det er godt vær ute så kan du leke utendørs med den og trene på innkalling mens babyen ligger i vogna si og sover :)

du må bare finne din egen rutine og finne ut av hva som passer for deg :)

du bør begynne med hjemme alene trening ganske fort. gå ut døra, stå der i noen sekunder og gå inn igjen uten å lage noe styr ut av at "du endelig kommer hjem".

så øker du mengden du er ute litt og litt, men hunden skal aldri bjeffe når du drar. da må du starte på nytt for det tyder på stress :)

Takk for svar :)

Nei, vil ikke gi den bort fordi jeg er gravid. Slikt kan skje, og hunden er mitt ansvar, og det er min jobb og ta vare på den, og sørge for at den får et bra liv. Noe jeg mener jeg kan klare til tross for å få en baby.

Vil tro at det blir litt annerledes for både hund og meg de første årene, men så lenge den får mosjon og oppmerksomhet så tror jeg ikke den "lider nød" de første årene. Etterhvert blir det nok mer rutine, og stabilt. Har heller ingen planer om å være alene de mange år denne hunden skal leve ;) , så velger å tro at ALT ordner seg.

Glemte å nevne det, men den var vant til å være "alene" en stund, når jeg bodde for meg selv, men pga ny bosituasjon er jeg nå stasjonert hjemme hos mor, og her er det allerede en hund. Så den er jo nå blitt vant til å være rundt noen HELE tiden :/ Er allerede 8, snart 9 mnd gammel, men de fleste sier at det fremdeles er mulig å trene inn "være alene hjemme" greia!? Får bare begynne som du tipser om, med hyppige/korte øvelser, for så å øke tiden :) Kanskje det er lettere for hunden og bli vant til å være alene om den har noe å syssle med, som en fylt kong, leker, etc? Har hørt noen nevne og ha radioen på??

Målet er jo at hunden kan være alene mens jeg er på jobb når den tid kommer...

Hm, merker jo at det er mye og håndtere og er selv redd for at hunden ikke skal få det bra, men jeg velger og prøve mitt aller beste. Er jo lille herligheten min :)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi bodd på samme sted hadde jeg blitt overlykkelig om jeg kunne "låne" hunden til lange turer. Gjerne morgen og kveld. :)

Jeg har ikke lov å ha kjæledyr her jeg bor nå.

Anonymous poster hash: 6b0ab...328
Skrevet

Gi hunden bort til noen som kan gi den et bedre liv. Du er nødt til å prioritere barnet, og det kommer til å gå utover hunden siden du er alene. Anonymous poster hash: 6011d...f41

Nettopp derfor så mange husdyr ender opp på dyremottak og etterhvert blir avlivet fordi eieren ble gravid. Kjøper du en hund så må du ha vett nok til å forstå at dette er en skapning du må ta deg av i 10+ år fremover.

Går helt fint å ha barn og hund,null stress. Ta med barnevogna og ungen på disse lufteturene. Bikkja får pisset og løpt litt og du og ungen får mosjon og frisk luft(ok,ungen får kanskje ikke mosjon...)

Det går også ann å finne ut om noen barn i skolealder vil gå tur med hunden i ny og ne, jeg gjorde det da jg var liten og fikk ca 20kr hver gang,det holder for barn da de ser på hundelufting som noe gøy ogman kan ikke ruinere seg selv heller.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skulle man ikke kunne ha hund og barn liksom? Ikke ment til TS, men enkelte andre her...

Hva med å venne valpen til at den lange turen er midt på dagen, mens det bare er en tissetur på kvelden? Nå vet jo ikke jeg hvordan du bor da, så kan bare tenkte meg til hvordan jeg ville gjort det. En tissetur på kvelden tar jo 2 minutter og du klarer jo å holde deg innen rekkevidde for babycallen :-)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi bodd på samme sted hadde jeg blitt overlykkelig om jeg kunne "låne" hunden til lange turer. Gjerne morgen og kveld. :)

Jeg har ikke lov å ha kjæledyr her jeg bor nå.

Sola kommune? :P "krysser fingrer, tær og hvaennellersjegkankrysse"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sola kommune? :P "krysser fingrer, tær og hvaennellersjegkankrysse"

Nei, beklager. :(

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp derfor så mange husdyr ender opp på dyremottak og etterhvert blir avlivet fordi eieren ble gravid. Kjøper du en hund så må du ha vett nok til å forstå at dette er en skapning du må ta deg av i 10+ år fremover.

Går helt fint å ha barn og hund,null stress. Ta med barnevogna og ungen på disse lufteturene. Bikkja får pisset og løpt litt og du og ungen får mosjon og frisk luft(ok,ungen får kanskje ikke mosjon...)

Det går også ann å finne ut om noen barn i skolealder vil gå tur med hunden i ny og ne, jeg gjorde det da jg var liten og fikk ca 20kr hver gang,det holder for barn da de ser på hundelufting som noe gøy ogman kan ikke ruinere seg selv heller.

Er det jeg og mener. Jeg kan ikke bare "gi den bort". Man gir ikke bort alle "problemer" man har i livet til nestemann. Det blir for enkelt syns jeg. Har jeg skaffet meg hund, har jeg skaffet meg ansvar også :)

Ja, kom akkurat på at det finnes et frilufts område, der du kan slippe hunden løst med andre hunder, så da får den jo lekt seg. Nå er da dette en litt stor hund for å si det mildt, så den krever litt mer enn bare en gåtur, men fikk en pm nå om bruken av kløv. Hun brukte visstnok kløv på hunden sin når de gikk de litt mindre aktive turene, slik at hunden alikevell skulle få brukt muskler ol, så tror jeg skal teste det. Og hennes store, aktive hund klarte seg veldig fint med 3 AKTIVE, litt større turer i uken, for så å få litt mindre mosjon de resterende dagene. Noe med bruk av "krevende" leker ble også foreslått.

Så, tror dette skal gå bra :) :)

Hehe, vet ikke helt om barna i nabolaget er store nok og sterke nok til å faktisk holde igjen bikkja ;) Men kan kanskje henge opp lapper om ønske av "dagmamma" til turer som jeg kanskje ikke får tid til!?

Hvorfor skulle man ikke kunne ha hund og barn liksom? Ikke ment til TS, men enkelte andre her...

Hva med å venne valpen til at den lange turen er midt på dagen, mens det bare er en tissetur på kvelden? Nå vet jo ikke jeg hvordan du bor da, så kan bare tenkte meg til hvordan jeg ville gjort det. En tissetur på kvelden tar jo 2 minutter og du klarer jo å holde deg innen rekkevidde for babycallen :-)

Sier noe der. Tenkte litt i de banene selv, en litt god tur på morningen. Så får den litt leker etc når vi kommer inn. En større og god tur på dagen, muligens i sammenheng med å hente barnet i bhg når det kommer, leker når vi kommer hjem igjen, og tissetur på kvelden.

Men, er ikke det en slik "fy-fy" ting. Å gå utforbi huset når babyen er inne?

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, japp, hadde vært for enkelt om du bodde der ;)

Men, det kan du jo fremdeles få til, heng opp lapp på butikker, og fortell du ønsker og være hundelufter :)

Skrevet

Hei,

så, termin neste mnd. Stresser og tenker en del. Får jeg tid til hunden, gått tur, oppmerksomhet ol.

Hva gjorde dere som hadde hund før dere fikk barn, som også var alenemor?

- morgenturen

- ettermiddags turen

-kveldsturen ikke minst (babyen skal jo legge seg tidligere enn hunden er vant til når det kommer til siste tur)

- andre ting

Nå har jeg et år permisjon, så jeg har jo "tid", men sånn som kveldsturen stusser jeg på...

Må nevnes at dette fremdeles er en valp, og er ikke vant til og være alene hjemme, så den må også trenes opp til dette nå når jeg har et år før jeg skal ut i jobb igjen. Noen tips og råd om dette?

(nei, fikk hunden FØR jeg visste jeg var gravid, men er for glad i den til og bare gi den bort, og den er mitt ansvar)

Håper noen har gode ord å komme med :) :)

Anonymous poster hash: 3db06...893

Syns det var best når babyen var minst frem til 6 mnd. Da sover den mye og selv om jeg var sliten så gikk jeg mye tur med barnevogn, da ser jeg ikke problemet med å ta med hunden, så lenge den takler å gå ved siden av vogn. Du sliter mer når ungen er 1 -2 år og skal begynne å gå selv og sover mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å tenke på hva du skal gjøre når det er -20 minusgrader ute. Små barn er anbefalt å holde seg inne. Det skal ikke være bra for dem med den iskalde luften. Det samme med hvis ungen får feber, og det er flere minusgrader ute. Hva gjør du da for å lufte hunden? Har du f.eks noen naboer som kan lufte hunden for deg da?

Anonymous poster hash: 7903c...8da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å tenke på hva du skal gjøre når det er -20 minusgrader ute. Små barn er anbefalt å holde seg inne. Det skal ikke være bra for dem med den iskalde luften. Det samme med hvis ungen får feber, og det er flere minusgrader ute. Hva gjør du da for å lufte hunden? Har du f.eks noen naboer som kan lufte hunden for deg da?

Mens noen barn sover bedre ute i vogn, sover andre bedre inne. Noen takler kulden bedre, andre ikke. Har ikke tenkt og sitte inne når det er kaldt ute. Her i Norge er det kaldt så og si hele året :P

Så lenge det er kaldt ute, -20 blir det sjeldent her jeg bor :), så kler jeg ungen GODT, med lammeskinspose og hele dubeditten!

Men nei, selvfølgelig, har barnet feber, og ikke kan være ute, så må jeg jo ty til hjelp. Tenker jeg tar en prat med foreldre om de allerede nå kan si ja til og hjelpe med litt pass, enten av hund eller baby, om og når det trengs :)

Og "dagmamma" som kan stille opp vurderes!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt bort dyret, blir bare stress.

Anonymous poster hash: f4073...e26

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt bort dyret, blir bare stress.

Hører dere sier dette. Men, en baby er også stress, skal jeg bare gi bort "problemet" også ;)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke å kle på ungen godt, den skal ikke puste inn kulda.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke fly mye ut i kulden. Det handler ikke om hvor mye du kler på ungen. Den kan fortsatt puste, og vil få den kalde luften ned i lungene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...