Gå til innhold

Kapsler, klarer ikke svelge de....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Har fått betennelse i visdomstannen og fått antibiotika som kur for å få ned betennelsen.

Problemet er at jeg ikke klarer å svelge kapslene! Jeg klarer fint å svelge piller, men kapsler har jeg ALDRI klart. Jeg gråter og gråter fordi dette gjør så vondt, men jeg klarer altså ikke få de ned.

Jeg er usikker på om jeg kan åpne kapslene, jeg går på Dalacin. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få de ned? Det gjør jo så forbanna vondt dette :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Snørev
Skrevet

Har du prøvd å legge kapselen så langt bak i munnen som mulig og/ eller bøye hodet bakover? Før du skyller med vann?

Har du sjekket pakningen om det står om kapslene kan åpnes? hvis ikke ville jeg ringt apoteket i morgen tidlig.

Skrevet

Ta en liten bit av en brødskive f.eks, og tygg til den er klar til å svelges. Så putter du kapselen inn med maten i munnen og svelger med noe å drikke til? Kan det være lettere?

Skrevet

Har du prøvd å legge kapselen så langt bak i munnen som mulig og/ eller bøye hodet bakover? Før du skyller med vann?

Har du sjekket pakningen om det står om kapslene kan åpnes? hvis ikke ville jeg ringt apoteket i morgen tidlig.

Hei! Har prøvd å legge den inn bakerst, men det fungerer ikke.

I pakningsvedlegget står det "kapslene skal svelges hele og tas med minst ett glass vann". Det betyr vel at de ikke kan deles? Tenkte å ringe apoteket nå ja.

Ta en liten bit av en brødskive f.eks, og tygg til den er klar til å svelges. Så putter du kapselen inn med maten i munnen og svelger med noe å drikke til? Kan det være lettere?

Har prøvd det å spise noe først og så lure inn kapselen, uten hell dessverre. Det ender bare opp med at jeg må spytte ut brød og pille... :(

Skjønner ikke hvorfor det skal være så himla vanskelig! :(

Skrevet

Har pratet med apoteket nå, og servicen der var upåklagelig. Har fått beskjed om at kapslene kan åpnes, men anbefales ikke pga bitter smak. Hell yeah - heller at det smaker høgg og at smertene mine blir borte, enn at smertene mine fortsetter og jeg ikke tar medisiner.

Takk for hjelpen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problem som deg. Jeg brekker meg av kapsler eller tabletter som smaker vondt. Jeg vil tipse deg om til senere at det går an å få flytende antibiotika (beregnet på barn). Disse smaker ikke godt, men et bedre alternativ etter min smak ;))

Skrevet

Så bra du fant utav det!

Men til en annen gang! Har du rpøvd med youghurt el syltetøy? Det fungerer som bare det på de eldre som har svelgproblemer iallefall:)

Skrevet

Jeg har samme problem som deg. Jeg brekker meg av kapsler eller tabletter som smaker vondt. Jeg vil tipse deg om til senere at det går an å få flytende antibiotika (beregnet på barn). Disse smaker ikke godt, men et bedre alternativ etter min smak ;))

Jeg endte akkurat opp med flytende antibiotikum, rett og slett fordi de kapslene smakte så heslig at alt kom rett opp igjen...! Ikke bra. Luktet nettopp på medisinen, lukter greit. Har kjøpt med noe god drikke jeg kan skylle det ned med. Tenker jo at for barn tilsetter de vel noe som milder ut den bitre smaken, men tar ingen sjanser!

Så bra du fant utav det!

Men til en annen gang! Har du rpøvd med youghurt el syltetøy? Det fungerer som bare det på de eldre som har svelgproblemer iallefall:)

Jeg har prøvd ALT. Syltetøy, peanøttsmør, nugatti, yoghurt +++++. Problemet mitt er jo at det er psykisk, sant. Det er en sperre som jeg ikke klarer unngå. Har prøvd ALT, mamma er så oppgitt :himle: Men nå har jeg fått flytende så det gjør det hele mye enklere.

Tusen takk for all tilbakemelding! Tannlegen så noe rart på meg da jeg sa jeg ønsket meg barnemiksturen, men det får fankern meg bare være. Har fått halsbetennelse av denne betennelsen også så gjør vondt nok å bare svelge.

Skrevet

Smakte ikke så ille, faktisk! Var jo ikke godt, men overlever dette. Glemte å riste flasken nå første gang, men hun blandet den jo akkurat ut så det burde vel ikke være det største problemet.

NÅ gleder jeg meg til betennelsen går ned og jeg kan være normal igjen!

Skrevet

Kanskje litt sent nå, men hvis kapselen er stor og avlang, synes jeg det er lettere å ta to på en gang, merkelig nok. Tror det har noe å gjøre med at formen da blir rundere som ligner mer på mat. Tror det er en psykologisk greie der.

Skrevet

Kanskje litt sent nå, men hvis kapselen er stor og avlang, synes jeg det er lettere å ta to på en gang, merkelig nok. Tror det har noe å gjøre med at formen da blir rundere som ligner mer på mat. Tror det er en psykologisk greie der.

Ja, det er definitivt en psykisk sperre jeg har! Problemet er jo bare det at jeg skulle ta en om gangen, og ikke to.

Men nå har det jo altså da løst seg :) Heldigvis!

Skrevet
Pseudonym, on 09 Aug 2013 - 13:14, said:

Jeg er ikke så sikker på om det er psykisk. Når sykepleiere/leger hører meg si at jeg ikke klarer å svelge kapsler/tabletter som smaker ille, rister de på hodet og sier "prøv da". Jeg prøver pliktskyldigst hver gang, og brekker meg hver gang og kapslen/tabletten kommer opp igjen. Først da ser de at det er et problem. Jeg går på Orfiril mot epilepsi og der tar jeg på det meste tre kapsler, og da får jeg ned alle på en gang uten problemer... De smaker ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

På apotek nå så finnes det noe "silikon"-aktig med sitrussmak som man kan helle over tabletter/kapsler slik at det blir lettere å ta dem.

Anonymous poster hash: 53397...93e
Skrevet

Jeg er ikke så sikker på om det er psykisk. Når sykepleiere/leger hører meg si at jeg ikke klarer å svelge kapsler/tabletter som smaker ille, rister de på hodet og sier "prøv da". Jeg prøver pliktskyldigst hver gang, og brekker meg hver gang og kapslen/tabletten kommer opp igjen. Først da ser de at det er et problem. Jeg går på Orfiril mot epilepsi og der tar jeg på det meste tre kapsler, og da får jeg ned alle på en gang uten problemer... De smaker ingenting.

nå skal det sies at jeg ille har noe problem med å svelge piller generelt, men to på en gang er likevel lettere en en. Jeg har en veldig sensitiv brekningsrefleks, så kanskje det er en sammenheng der.. Folk er forskjellige:)

selv om man ikke skal ta to antibiotikapiller på en gang, kan man jo ta en pille med noe annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...