Gå til innhold

Frist i morgen, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk plutselig beskjed nå at BF drar på ferie i 4-5 uker, og jeg skal levere inn søknad for foreldrepenger. Og BF "nekter" å signere for han mener han skal ha sin del.

Jeg og BF er ikke sammen, og jeg har omsorgen alene.

Skal BF ha permisjon når jeg har aleneomsorgen?
Har jeg rett på fedrekvoten?
Hva skjer med fellesperioden når vi ikke er sammen, har vært sammen, og jeg har omsorgen alene, blir den "min".?

I bunn og grunn, er det noe BF skal ha eller har krav på når det kommer til søknaden/permisjonen?

Anonymous poster hash: 6c8d4...b94
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Signer å send inn din del så får BF sørge for å søke om det han vil.

Du er ikke tjent med å la BF dirigere. Tenk på deg selv, det er ingen andre som gjør det for deg.

Anonymous poster hash: b7e94...ab4
  • Liker 3
Skrevet

Om du er alene (bor på annen adresse enn bf) når barnet blir født så skal du ha hele permisjonen.

Skriv på søknaden at du er alene med barnet og send den inn, så får heller nav be om å få ettersendt opplysninger om det trengs

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Signer å send inn din del så får BF sørge for å søke om det han vil.

Du er ikke tjent med å la BF dirigere. Tenk på deg selv, det er ingen andre som gjør det for deg.

Jo, hadde det vært så lett. Det står punkt 10, bekreftelse fra den andre forelderen, at han vet hva jeg søker etc etc. Det vil vel si at han må samtykke selv om jeg er alene om omsorgen?

Jeg kan vel ikke sende inn papirer uten hans underskrift selv om jeg er alene, eller har jeg misforstått?

BF skal og vi var hvertfall enige om det, ikke ha noe av dette, ettersom det er ingen mulighet for han å være så mye hos meg når barnet er spedbarn. Dette er noe han fant ut av i dag...

Anonymous poster hash: 81be4...30d

Skrevet

Jo, hadde det vært så lett. Det står punkt 10, bekreftelse fra den andre forelderen, at han vet hva jeg søker etc etc. Det vil vel si at han må samtykke selv om jeg er alene om omsorgen?Jeg kan vel ikke sende inn papirer uten hans underskrift selv om jeg er alene, eller har jeg misforstått?BF skal og vi var hvertfall enige om det, ikke ha noe av dette, ettersom det er ingen mulighet for han å være så mye hos meg når barnet er spedbarn. Dette er noe han fant ut av i dag... Anonymous poster hash: 81be4...30d

Så lenge papirene er inne innen fristen går det fint. De vil sende brev og be om mer opplysninger om noe mangler.

Har sendt inn søknad om hjelpestønad til sønnen min uten legeerklæring og fått den ettersendt og søknaden gjaldt fortsatt fra datoen skjemaet var sendt inn selvom noe manglet.

Kan du ikke dra til kontoret og snakke med de, si at bf er vrang. Det ordner seg nok :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du er alene (bor på annen adresse enn bf) når barnet blir født så skal du ha hele permisjonen.

Skriv på søknaden at du er alene med barnet og send den inn, så får heller nav be om å få ettersendt opplysninger om det trengs

Åh, så er det bare meg som er "dum, blond og "deilig" ang dette her ;) Kan jeg sende inn uten BF sin signatur når jeg er alene om omsorgen...?

Skrevet

Åh, så er det bare meg som er "dum, blond og "deilig" ang dette her ;) Kan jeg sende inn uten BF sin signatur når jeg er alene om omsorgen...? Anonymous poster hash: 81be4...30d

Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan det fungerer ettersom jeg ble alene senere i svangerskapet etter at papirene var sendt inn, men jeg fikk iallefall hele fedrekvota fordi vi ikke var sammen

AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg vet jeg får hele fedrekvoten. og trodde at jeg fikk resten også, men nå begynte han og prate om at han skulle ha fellesperiode og at jeg "måtte" gi han en del av foreldrepengene og permisjonen, noe som IKKE går. Trodde heller ikke det var vanlig når foreldrene ikke var sammen, og kun en hadde omsorgen.

Den mannen går meg på nervene med dette tullet, alt mulig bare for å lage kvalm...

Sku ønske poden kom med storken til tider ;)

AnonymBruker
Skrevet

Har barnefar påtatt seg farskapet - levert papirer til folkeregisteret?

For tror det kan bli litt annerledes da. Da vil dere ha delt foreldreansvar.

Har dere noen skriftlig avtale om at du har hovedomsorgen?

Anonymous poster hash: 79432...f80
Skrevet

Har barnefar påtatt seg farskapet - levert papirer til folkeregisteret? For tror det kan bli litt annerledes da. Da vil dere ha delt foreldreansvar. Har dere noen skriftlig avtale om at du har hovedomsorgen? Anonymous poster hash: 79432...f80

Man får ikke delt foreldreansvar når far har erkjent farskapet nei.

Papirene for foreldreansvar presenteres når man er på barsel etter fødsel og det er vanlig at mor får hele foreldreansvaret når foreldrene ikke er sammen når barnet blir født

Skrevet

Jo, jeg vet jeg får hele fedrekvoten. og trodde at jeg fikk resten også, men nå begynte han og prate om at han skulle ha fellesperiode og at jeg "måtte" gi han en del av foreldrepengene og permisjonen, noe som IKKE går. Trodde heller ikke det var vanlig når foreldrene ikke var sammen, og kun en hadde omsorgen.Den mannen går meg på nervene med dette tullet, alt mulig bare for å lage kvalm...Sku ønske poden kom med storken til tider ;)Anonymous poster hash: 81be4...30d

Tull og tøys at du skal gi han noe av foreldrepengene

AnonymBruker
Skrevet

Har barnefar påtatt seg farskapet - levert papirer til folkeregisteret?

For tror det kan bli litt annerledes da. Da vil dere ha delt foreldreansvar.

Har dere noen skriftlig avtale om at du har hovedomsorgen?

Anonymous poster hash: 79432...f80

Hehe, far kan påta seg så mye farskap han bare vil, men han har fremdele ikke noe delt foreldreansvar. Det må jeg faktisk samtykke til, etter fødsel eller før, noe vi ikke skal ha.

Får ikke automatisk delt foreldreansvar selv om han er far på papir.

Og skriftlig avtale om hovedomsorg trengs heller ikke, så lenge vi ALDRI har bodd sammen, eller bor sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde selv det var tull og tøys, helt til jeg leste -nu- at BF kan få foreldrepenger om mor samtykker til dette. MEN, trodde alikevell at dette kun gjaldt om vi var sammen.

Er skråsikker på at han ikke får noe når jeg har omsorgen alene, så skjønner ikke hvorfor han gidder å styre om dette nå. Terminen er om 4 uker, og papirene må inn. (ja, er sen, men fikk tilbake sendt fordi jeg var ALTFOR tidlig ett eller anna tull).

AnonymBruker
Skrevet

Han kan selvsagt få noe dersom du samtykker og dere søker om det. Jeg var heller aldri sammen med faren til min datter, men han hadde fedrekvoten, oppdelt i en dag i uken fra ca 8 mnd. Valgte den dagen jeg kunne ta kortest vakter, så det gikk greit med amming og slikt også. Viktig for far å ha tid med babyen alene også, om du ønsker å ha ham involvert senere.

Anonymous poster hash: 34d43...c8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan selvsagt få noe dersom du samtykker og dere søker om det. Jeg var heller aldri sammen med faren til min datter, men han hadde fedrekvoten, oppdelt i en dag i uken fra ca 8 mnd. Valgte den dagen jeg kunne ta kortest vakter, så det gikk greit med amming og slikt også. Viktig for far å ha tid med babyen alene også, om du ønsker å ha ham involvert senere.

Anonymous poster hash: 34d43...c8c

Og om jeg er "slem" og ikke samtykker til fedrekvoten?

Her vil jeg ikke samtykke fordi han aldri vet når han har tid pga skole og jobb, når jobber han, når jobber han ikke, samme med skole. Vi har et veldig dårlig forhold, og fordi barnefar til nå har fått meg psykisk/fysisk sliten, og jeg ikke ønsker mer med han å gjøre enn det samværet han allerede skal ha, for min del så er ikke dette ønskelig. Han skal ha samvær, no worries, har ikke tenkt og nekte barnet og være med sin far, men pga meg selv og min helse så kan ikke jeg omgås mer med han enn det er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Og om jeg er "slem" og ikke samtykker til fedrekvoten?

Her vil jeg ikke samtykke fordi han aldri vet når han har tid pga skole og jobb, når jobber han, når jobber han ikke, samme med skole. Vi har et veldig dårlig forhold, og fordi barnefar til nå har fått meg psykisk/fysisk sliten, og jeg ikke ønsker mer med han å gjøre enn det samværet han allerede skal ha, for min del så er ikke dette ønskelig. Han skal ha samvær, no worries, har ikke tenkt og nekte barnet og være med sin far, men pga meg selv og min helse så kan ikke jeg omgås mer med han enn det er nødvendig.

Du skal kun tenke på barnet og deg selv. Er ikke BF samarbeidsvillig, får han ta konsekvensene av det.

Å hvorfor i alle dager skal han ha "sin" del av foreldrepengene? De skal vel den som har den daglige omsorgen ha. Å ettersom jeg har forstått, er det deg.

Dette er penger som skal gå til innkjøp av utstyr til barnet kommer, å jeg antar at barnet blir boende hos deg - ihvertfall de 2 første årene, å da er det hos deg barnet trenger utstyr.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke tilfeldigvis BF innlegg?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=763634

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=763434

Den øverste der er min ja, men jeg er barneMOR som sliter litt nå når BF "plutselig" fant ut og gi beskjed om ferie nå og lager tull, og jeg fant ut at jeg ikke er flink på slike skjemaer :P

Den nederste, nei. Ikke meg

:)

AnonymBruker
Skrevet

Du skal kun tenke på barnet og deg selv. Er ikke BF samarbeidsvillig, får han ta konsekvensene av det.

Å hvorfor i alle dager skal han ha "sin" del av foreldrepengene? De skal vel den som har den daglige omsorgen ha. Å ettersom jeg har forstått, er det deg.

Dette er penger som skal gå til innkjøp av utstyr til barnet kommer, å jeg antar at barnet blir boende hos deg - ihvertfall de 2 første årene, å da er det hos deg barnet trenger utstyr.

Barnet blir boende hos meg etter hvilket behov barnet har, så det går vel mer på barnet sine termen enn våres. Men pr dags dato, de 2 første årene. BF skal ha foreldrepenger fordi han har fått nyss i at han kan få, om jeg samtykker, om vi er sammen. Samme emed fedrekvoten, den vil han ha fordi han kan, ikke etter hva som er best og faktisk mulig.

Men nei, tar meg en tur til NAV i morgen for sikkerhets skyld :)

AnonymBruker
Skrevet

Barnet blir boende hos meg etter hvilket behov barnet har, så det går vel mer på barnet sine termen enn våres. Men pr dags dato, de 2 første årene. BF skal ha foreldrepenger fordi han har fått nyss i at han kan få, om jeg samtykker, om vi er sammen. Samme emed fedrekvoten, den vil han ha fordi han kan, ikke etter hva som er best og faktisk mulig.

Men nei, tar meg en tur til NAV i morgen for sikkerhets skyld :)

- Jobber BF?

- Har han behov for foreldrepenger? Lurer da på om han skal kjøpe utstyr til barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...