Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan dokumenterer man at man ikke har inntekt? Hvor får man et bevis på at man er arbeidsledig, liksom? Får ikke støtte fra NAV, ikke lønn, ingenting. Jeg har bare selvangivelsen fra ifjor og da tjente jeg greit.

Hva er bidragsforskudd og hva vil det si for meg at mor søker om dette?

Trenger virkelig hjelp med alt dette. Har forsøkt å lese søknaden og på nav.no, men jeg forstår ikke hva som er forventet av meg og hvordan jeg skal gripe dette fatt.

Anonymous poster hash: 1aa4e...9cf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du satt barn til verden får du skaffe deg en jobb og betale for barna dine. Makan!

Anonymous poster hash: 0d60c...9f7
  • Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Bidragsforskudd er et forskudd på bidraget som NAV utbetaler, dersom mor (bidragsmottaker) har lav nok innktekt og far (bidragsyter) ikke betaler bidrag eller ikke har bidragsevne. Det er gradert i tre ulike satser. Dersom du ikke har inntekt, vil du være uten bidragsevne og da har bidragsforskuddet ingen konsekvenser for deg. Dersom du har inntekt, men ikke betaler bidrag, vil bidragsforskuddet føre til at du opparbeider deg bidragsgjeld.

Endret av Marmot
AnonymBruker
Skrevet

Bidragsforskudd er et forskudd på bidraget som NAV utbetaler, dersom mor (bidragsmottaker) har lav nok innktekt og far (bidragsyter) ikke betaler bidrag eller ikke har bidragsevne. Det er gradert i tre ulike satser. Dersom du ikke har inntekt, vil du være uten bidragsevne og da har bidragsforskuddet ingen konsekvenser for deg. Dersom du har inntekt, men ikke betaler bidrag, vil bidragsforskuddet føre til at du opparbeider deg bidragsgjeld.

Per idag har jeg ikke bidragsevne. Hvordan dokumenterer jeg dette (for jeg regner med at de vil ha dokumentasjon)? I søknaden står det at man skal legge ved dokumentasjon på inntekt. Gjelder det for begge eller bare henne?

Mor har også krysset av for at jeg ikke har samvær. Det stemmer jo forsåvidt, men jeg er jo mye sammen med barnet. Jeg er bare ikke sammen med barnet uten at mor også er der. Får dette konsekvenser for samværsretten min?

Veldig fint om mor får bidrag når jeg ikke kan betale. Jeg er bare redd for å plutselig havne i en situasjon hvor jeg ikke får lov å se barnet og har en haug med bidragsgjeld.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du dokumenterer dette, men hva er årsaken til at du ikke har inntekt? Om du er arbeidsledig er jo det dokumentert hos NAV, regner jeg med. Hva lever du av? Mor dokumenterer sin inntekt, du dokumenterer din.

Hvorfor er du ikke alene med barnet? Normalt vil det ikke få konsekvenser for samværsretten, nei. Grunnen til at NAV spør om samvær når bidraget skal fastsettes er at du får fratrekk i bidraget for overnattingssamvær. Har du ingen overnattinger får du ingen fratrekk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du dokumenterer dette, men hva er årsaken til at du ikke har inntekt? Om du er arbeidsledig er jo det dokumentert hos NAV, regner jeg med. Hva lever du av? Mor dokumenterer sin inntekt, du dokumenterer din.

Hvorfor er du ikke alene med barnet? Normalt vil det ikke få konsekvenser for samværsretten, nei. Grunnen til at NAV spør om samvær når bidraget skal fastsettes er at du får fratrekk i bidraget for overnattingssamvær. Har du ingen overnattinger får du ingen fratrekk.

Tror ikke at det er dokumentert hos NAV. De vet det vel ikke om jeg ikke søker om dagpenger? Hadde en tidsavgrenset jobb og ansettelsen var over for et par måneder siden. Flytter til en annen by for å studere (sannsynligvis) veldig snart. Derfor vet jeg ennå ikke hvordan det blir med arbeid og utgifter. En attest fra tidligere arbeidsgiver holder kanskje? Så kan jeg ettersende evt. studiebevis og/eller bevis på ny ansettelse?

Ikke noen annen grunn enn at barnet er veldig lite enda. Ble født i begynnelsen av sommerferien. Så det er lite hensiktsmessig å dra h*n med hjem til meg foreløpig. Spesielt nå som jeg flytter enda lenger bort. Går nok fra å dra på besøk noen ganger i uken til å besøke noen dager i strekk hver/annenhver uke. Men ungen vil nok ikke komme til å overnatte hos meg på en stund ennå.

Gjest Marmot
Skrevet

Anbefaler deg å ringe NAV for å spørre om det med inntekt, de vet nok hvordan det skal dokumenteres. Når mor har sendt inn skjemaene, får du brev i posten om at du må "uttale deg om saken". Da må du nesten bare ringe og høre med NAV.

Skrevet

Du bør få satt av en time og få hjelp. Den som søker om bidrag får masse hjelp om ønskelig, og det gjelder også for deg som skal betale bidraget.

AnonymBruker
Skrevet

Når mor søker om bidragsforskudd søker hun samtidig om bidrag fra deg. Dette fordi bidragsforskudd er et forskudd staten betaler ut om far ikke betaler eller kan betale bidrag. De må da vurdere din bidragsevne. Husk at nav kan skjønnssfastsette inntekten din - man kan ikke velge å gå uten jobb og inntekt eller velge å istedet studere for å slippe unna bidrag for å si det sånn, om nav mener du burde ha en viss inntekt kan de likevel fastsette bidrag og du opparbeider deg da bidragsgjeld så lenge du ikke betaler. Nav har mulighet til å sjekke arbeidstaker registeret for å se om du er registrert arbeidstaker noe sted, men utover det blir det jo vanskelig for deg å bevise for nav at du er uten inntekt, du får bare sende inn en uttalelse over hvordan situasjonen er og se hva som skjer..

Anonymous poster hash: aaaf6...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...