Gå til innhold

Barnehagestart og vondt mammahjerte!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er antageligvis ikke den eneste?!

Har hatt sønnen min i barnehage denne uka. Innkjøring. Han er 14 mnd gammel. Dagene har gått greit og jeg har vært ved godt mot. Men i dag gråt han skikkelig når jeg gikk, og da jeg kom tilbake var han også veldig lei seg. De sa han hadde vært sånn store deler av dagen. Han var der alene ifra 9.30 til 13.00.

Jeg synes så synd på han og gruer meg til å levere i morgen.

Kan noen med erfaring komme med noen trøstende ord eller råd til en fortvilet mamma? Fortelle meg at dette går over?

Jeg er jo til og med hjemmeværende i disse dager og kan hente gutten så fort det er behov..jeg bare vil ikke levere han fra meg når jeg vet at han ikke har det bra..

Anonymous poster hash: 4e609...e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vondt, men det går over. Et best for barnet å være der litt hver dag i starten slik at det blir vant til at det er det som er hverdagen. Ha heller korte dager hver dag. Det vil være forvirrende å bli sendt til barnehagen noen dager og hjemme andre..

9.30-13/14 er å anbefale om du har mulighet for det :)

Snakk også med personalet om hva du føler opp i det hele. Barnehagepersonal har vært gjennom tilvenning mange ganger og vet hva de skal gjøre for å få en god tilvenning.

Vil forøvrig se det som et godt tegn at personalet sier det som det er når barnet har grått mye, bedre det en å pakke det inn og late som alt går sååå bra :)

Endret av Leanne
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo delte meninger om dette da, men du kan snakke med barnehage om å ta kontakt med deg dersom han ikke faller til ro? Det er jo leit hvis han er lei seg enda etter flere timer... Eller så kan du jo ringe barnehagen etter en time for å høre hvordan det går?

Innkjøring er jo tøft, men det VIL gå bedre etter hvert! :)

Om du er hjemmeværende og ikke skal på jobb med det første, så kan du jo også velge å ha kortere dager for barnet nå i starten.

AnonymBruker
Skrevet

Går over ja, med tid og stunder, men ungen har det ikke bra så lenge de gråter. De gråter jo fordi de savner den trygge og beste som finnes, nettopp deg og pappaen. Synes ikke noen 1 åringer skulle ha begynt i bhg før 2-3 års alder, da skjønner de mye mer. Nå skjønner ikke babyen din hvorfor den skal være der i bhg med fremmede i det hele tatt, er kun for din egen skyld, tjene penger. Enda du kunne fått 5000 kr mnd i kontantstøtte og vært hjemme med den lille til den ble 2 år. !!

Anonymous poster hash: 66a3b...1da
Skrevet

Går over ja, med tid og stunder, men ungen har det ikke bra så lenge de gråter. De gråter jo fordi de savner den trygge og beste som finnes, nettopp deg og pappaen. Synes ikke noen 1 åringer skulle ha begynt i bhg før 2-3 års alder, da skjønner de mye mer. Nå skjønner ikke babyen din hvorfor den skal være der i bhg med fremmede i det hele tatt, er kun for din egen skyld, tjene penger. Enda du kunne fått 5000 kr mnd i kontantstøtte og vært hjemme med den lille til den ble 2 år. !!

Idiot.

Ts: det blir bedre! :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! :)

Jeg vet jo innerst inne at det blir bedre..Bare trengte å høre det ;) Det er jo en overgang fra å være hjemme i trygge omgivelser, til å bli satt igjen hos noen helt fremmede mennesker og mange andre barn.

Jeg gir han bare korte dager nå i starten. Ser ikke for meg at han skal ha lange dager ellers heller..så lenge jeg ikke må noe veldig viktig. Så dette første året blir mykt.

Anonym #4 over her. Det er ikke alle som har råd til å leve på kontantstøtten. Sånn er livet.

Anonymous poster hash: 0dac4...07d
  • Liker 1
Gjest RockOn
Skrevet

Ja, 5000 kan jo fint erstatte 25 000 kr i måneden. Man burde jo bare la være og jobbe, være hjemme med barnet og heller la være og spise eller noe.

Det er ikke alle i etableringsfasen med boliglån og billån (ja, ikke alle kan gå eller ta bussen på jobb) som kan klare seg på kun en inntekt.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg synes at barn bør slippe å være lei seg og urolige hele dagen, så jeg har bedt vår(e) barnehage® om å ringe meg dersom Poden ikke roer seg i løpet av en time. Da kommer jeg heller tilbake og er der litt lenger med ham. Sånn har jeg gjort det alle tre gangene sønnen min har begynt i ny barnehage. Før eller siden går det over, ja. Hvor lenge skal du være hjemme? Om du har tid til å bruke lang tid på tilvenningen er jo det veldig fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg kjenner meg veldig igjen. jenta vår startet i bhg da hun var 14 mnd, og alle sa at det kom til å gå bra og at barna slutter å gråte når foreldrene har gått. Eh..ikke denne jenta, nei. Hun hyyylte leeeenge. Det endte med at barnehagen ringte oss flere ganger. Vi ga henne korte dager i starten, men den dag i dag angrer jeg på at vi ikke brukte lenger tid på tilvenningen og var der mer sammen med henne i starten. Synes egentlig for mange barnehager er veldig opptatt av denne tredagers-tilvenningen og at barna ikke skal tro at foreldrene skal være der hele tiden (det var iallefall den begrunnelsen vi fikk på at det skulle gjøres såpass raskt). jeg tenker snarere at når barna får god tid på å bli trygge, er det ikke noe problem å etterhvert skulle være der selv. se bare på hvordan det er med besteforeldre: Selv om man ofte er der sammen med barna sine, er det jo ikke noe problem å la barna være der alene, nettopp fordi barna er trygge på besteforeldrene. Men vet du: Til tross for en vanskelig start, gikk det seg veldig til og etter to uker, løsnet det plutselig en dag. Avskjeden var litt trist i lang tid, men hun hadde fine dager i bhg så snart jeg hadde dratt, og det var stor forskjell for meg!! Og så trøstet jeg meg med at trygeg barn gråter fordi de har en erfaring med at deres signaler blir hørt, så gråt er også positivt så lenge de blir trøstet av gode, trygge voksne.

Anonymous poster hash: 75440...a4f
Skrevet

TS: kjenner meg igjen! Min datter på 17 mnd startet i barnehagen denne uken. Vi har korte dager, ca 9.30 til 13.30. I går skulle jeg levere for første gang, og hun hyyylte! Jeg syns avskjeden ble veldig brå, og det var vondt. Selv om jeg faktisk selv så at hun roet seg raskt (sto og så bak et hjørne) så gråt jeg mine modige tårer idet jeg forlot barnehagen!!

Men dagen i dag var mye bedre, bare litt sutring ved levering. Det gir meg håp om at opplevelsen blir bra for henne om ikke altfor lang tid..

Men det gjør skikkelig vondt i mammahjertet, det er sikkert!!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flere svar dere!!

Det gikk litt bedre i dag, selv om han hylte når jeg dro. Han har hatt korte dager hele uka og det kommer vi til å fortsette med. Jeg er sykemeldt pga bekkenløsning og har all tid i verden til å tilvenne lillemann i barnehagen :)

Anonymous poster hash: 0dac4...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...