Lemming Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 Får barna deres lov til å lekesloss, fekte, bryte o.l ? Hvilke meninger har dere om dette generelt? En kollega (vi jobber begge på en barneskole) er veldig imot dette, hun kaller det "voldelig lek" og forbyr det i barnegruppa. Jeg mener at dette er ganske typisk for gutter, og ser ikke grunnen til å nekte dette. Jeg mener det er rollelek, og ikke aggresjon. Selvsagt må voksne følge med at det ikke går over styr. Hva synes dere? Riktig eller galt å la ungene "sloss" ?
Havbris Skrevet 8. august 2013 #2 Skrevet 8. august 2013 Jeg har to gutter, og har aldri gått inn med begrensninger på slik lek. Mye av det barn holder på med er utforsking og dermed læring. Om det hadde gått over grenser ville jeg grepet inn. I mine øyne er det ikke utløp for aggresjon, men utløp for energi som må kanaliseres. 2
Cata Skrevet 8. august 2013 #3 Skrevet 8. august 2013 Så lenge det ikke går på livet løs og noen skader seg og det er rimelig tydelig at det bare er lek og ikke noen som blir banket opp, så ville jeg ikke bekymret meg. Jeg hadde en del artige brytekamper med mine fettere da jeg var barn. Verre om de går ut for å banke opp nabogutten i fullt alvor. Da er det på tide de voksne griper inn. 1
absinthia Skrevet 8. august 2013 #4 Skrevet 8. august 2013 (endret) Det er helt riktig å la barn leke denne typen lek. Man kan passe litt på og legge rammer, slik at de ikke bare løper rundt og slår hverandre i hodet og hjelpe barn som ikke har så lett for å forstå " reglene" i slik lek, slik at de også kan delta. Det er gjort en studie på gutter som viser at herjeleken bidrar til å øke den sosiale kompetansen hos gutter og at gutter som fikk lære seg egne og andres grenser gjennom slik lek, blir mer sosialt kompetente og mindre voldelige som voksne. Ergo er å få leker baselek/ herjelek/ kamplek viktig og det er spesielt viktig for gutter. De som er litt dårlige til dette fordi de er litt fysisk underlegne, usikre eller lignende, bør nesten få trening i å delta i slik lek på sitt nivå. Det er naturlig med både kamp og jaktleker hos de fleste dyr - både katter, hunder, kaniner osv.. Leker slike leker i oppveksten. Finnes en bok om dette temaet som heter " kamplek" eller noe slikt, dessuten er dette et tema som endelig har kommet litt opp i dagen de siste året. Blir man som voksen vettskremt fordi man synes at barna blir for ukontrollerbare i slik lek, så kan man legge til rette for bryting, snøballkrig, rævkrok eller lignende med regler. Kunne ha skrevet en avhandling om dette, hvilket jeg forsåvidt har gjort i studiet mitt for noen år tilbake, men det finnes altså litteratur og forskning som går an å få tak i. Det er forresten flere andre gode grunner til at barn bør og skal få drive på med slikt, som står beskrevet i studiene. Edit: Selv elsket jeg slik type lek da jeg var barn og er tidvis ganske herjete og fysisk fortsatt. Fikk ganske mye kred. for at jeg var god til å sloss ( på lek) og ingen ble noensinne mer skadd enn litt neseblod eller vondt her og der. Endret 8. august 2013 av absinthia 1
absinthia Skrevet 8. august 2013 #5 Skrevet 8. august 2013 Boka het forresten: Slåsskultur i teori og praksis : kampleker og slåsskamper til barnas beste 1
Lemming Skrevet 8. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2013 Åh. Godt å høre at det ikke bare er meg som ikke ser problemet med dette! Dere må ikke misforstå meg, det er god tone mellom meg og kollegaen min, vi samarbeider og jobber godt sammen. Men hun er mye mer detaljstyrende enn hva jeg mener er nødvendig. Ikke voldelig lek, ikke søtt pålegg på nista, ikke sjokolade med på turdagen, ikke voldelige tegninger..... Noen ganger synes jeg det blir så alt for mye ikke ditt, ikke datt, andre ganger lurer jeg på om kanskje det er jeg som bryr meg "for lite"!!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #7 Skrevet 8. august 2013 Jeg synes det er greit med lekeslossing, den eneste restriksjonen jeg har er at det ikke er lov til å sikte på hverandre med lekevåpen (spesielt pistoler).Anonymous poster hash: c7bb4...6a9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå