Gå til innhold

Får ikke overskudd av trening.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde jeg skulle bli mer opplagt av trening, men jeg går bare rundt å gjesper og føler meg lite opplagt til andre hverdagslige oppgaver.

Hvorfor og hva kan jeg gjøre med det? Har trent nesten daglig i 6 mnd og har normalt sunt kosthold.



Anonymous poster hash: c6660...687
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser godt og variert.



Anonymous poster hash: c6660...687
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at du spiser sunt, og nok, og likevel ikke får overskudd, kan det være at du, som meg, har et "problem". Det er ikke alle som får energi av aktivitet, jeg er en av dem.

Jeg bruker å si at jeg har en ødelagt dynamo.

Når en dynamo fungerer som den skal, tilfører den batteriet energi ved bruk, på samme måte som de som sier at de får energi av trening/aktivitet.

Når en dynamo er ødelagt, må batteriet lades på annen måte - vanligvis ved hjelp av en batterilader når bilen står stille. Søvn/hvile lader mine batterier.

Har jeg brukt mye energi, må batteriet lades mye lenger enn om jeg har brukt lite.

Hvis det er slik hos deg også, er det veldig viktig (!) at du holder lav intensitet på alt du gjør, og at du ikke holder på for lenge om gangen.

Jeg lærte en gang at jeg skulle finne ut hvor mye jeg tålte, og så gjøre ca 70% av det, men heller litt oftere.

(For eksempel: Du vet du klarer å gå en tur i raskt tempo 30 minutter 3 dager i uken uten å bli utmattet, men går du fortere/lenger enn det blir du syk.

Da kan du velge å senke tempoet, og gå i 30 minutter, og øke antall dager, eller å øke tempoet, men for kortere tid)

Toleransen for hvor mye du tåler vil øke sakte men sikkert, og da må du ta nye vurderinger.

Det viktigste er at du lytter til kroppen din, og selv finner balansen mellom belastning og overbelastning.



Anonymous poster hash: d8130...c80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er ingen velsignelse for alle. Trår du dag etter dag på den seige cardiomølla i medium intensitet så oppnår du sjelden mer enn slitne muskler og svette armhuler.

Styrketrening hver dag fungerer heller ikke for alle, og det fordrer et godt øye på matinntaket.

Så hva trener du, og hvor lenge trener du?

Hviler du nok? Er du stressa? Får du sover om natta?

Drit i treninga og sats heller på å få mer overskudd i hverdagen. Sjekk helsa. Er du frisk? Mangler du noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kan det være at du trener for mye? Hver dag er mye hvis ikke det er lagt opp til bruk av forskjellige muskelgrupper pr dag. Det kan også være at det er for høy intensitet - som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normale mennesker klarer vel i sjelden grad å trene for mye (samme som myten om at man ødelegger forbrenningen, må spise ofte for å opprettholde forbrenningen osv), men kan være greit å sjekke det som står i Løvetantens innlegg.



Anonymous poster hash: 96554...54a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg skulle bli mer opplagt av trening, men jeg går bare rundt å gjesper og føler meg lite opplagt til andre hverdagslige oppgaver.

Hvorfor og hva kan jeg gjøre med det? Har trent nesten daglig i 6 mnd og har normalt sunt kosthold.

Anonymous poster hash: c6660...687

Antageligvis trener du mer eller ved høyere intensitet enn du tåler. Jeg har også dessverre begrenset toleranse for trening, og vet at jeg burde supplere med turer o.l. Jeg kan bli utrolig trett dagen etter en treningsøkt, og også få problemer med å sove godt om natten.

Vi blir av og til litt blendet av all helsepropaganden. Det gjelder å lytte til egen kropp i stedet for "ekspertene".

Å trene hver dag er mye, - iallefall hvis dte er av en viss intensitet. Reduser antall treningsdager pr uke. Jeg tror ikke en gang noen "eksperter" anbefaler å trene uten minst en hviledag i uken.

Min erfaring er også at det tar tid å hente seg inn igjen hvis man har trent for mye over tid. Ta en pause (1 uke)? og tren litt mindre.

Anonymous poster hash: 337a9...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får overskudd av å slite seg ut.

Anonymous poster hash: 6db3c...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trent hver dag i 6 mnd så kan du nok ha godt av litt hviledager innimellom.

Er jo viktig at du varierer treningen når du trener så mye - tenker da spesielt på intensitet.

Vil jo absolutt anbefale deg å trene jevnlig - men du må finne en god balanse mellom jobb/fritid/trening/søvn/mat/stress ++.

Hvis du mener du har trent 'riktig' og ikke for mye og ikke føler deg opplagt burde du kanskje ta en sjekk hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening må individbaseres, du må finne ut hva som passer for deg, tydeligvis er ikke det å trene nesten hver dag i 6 mnd det som passer din kropp. Nesten hver dag tror jeg er altfor mye for enhver. Kroppen trenger restitusjon..

Jeg ser med undring på de som tar seg en god treningsøkt før jobb, som forteller at de føler seg så friske og opplagte med det. Trening = mer energi sier de. Slik er det ikke hos meg, jeg "bruker opp" energien min ved trening, og jeg blir så trett at jeg ikke klarer å holde meg våken, og må sove litt. Er god som ny etterpå, så tydelig lades jeg opp på det.



Anonymous poster hash: d26f2...8dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg skulle bli mer opplagt av trening, men jeg går bare rundt å gjesper og føler meg lite opplagt til andre hverdagslige oppgaver.

Hvorfor og hva kan jeg gjøre med det? Har trent nesten daglig i 6 mnd og har normalt sunt kosthold.

Anonymous poster hash: c6660...687

Som flere andre her har vært inne på så tror jeg svaret fins i det som jeg har gjort uthevet. Trening uten nok restitusjon vil bare bryte ned kroppen. Hvis du skal bygge opp muskulaturen og/eller kondisjonen må du hvile etter treningen.

Hvor mye hvile du trenger er det vanskelig å gi et nøyaktig svar på, men hvis du vil være på den sikre siden skal du kjenne deg helt restituert før du gyver løs på neste treningsøkt. Selv har jeg trent sykling i mange år og har et godt grunnlag for å tåle mye trening, men jeg trener sjelden mer enn fire ganger i uka. Jeg kunne trent mer, men da måtte jeg trent kortere økter og hatt mer tid til å hvile. Sistnevnte er litt vanskelig å få til når man er i full jobb ved siden av.

For optimal restitusjon er det viktig å få i seg mat rett etter trening, da er kroppens evne til å bygge glykogenlager størst, og det gir også bedre restitusjon om du får i deg proteiner og karbohydrater da enn om du venter en time. Det fins mange dyre restitusjonsprodukter på markedet, men for mosjonister holder deg lenge med et par glass skummet melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er viktig at du prøver gjøre trening lystbetont - hva er det du synes er gøy? Er den treningen du gjør i dag morsom? Det kan hvertfall være med å gi energi. Og prøve å trene litt mindre en periode. Se om 3-4 ganger i uka kan være nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stund mens jeg drev med løping så syntes jeg at det bare var et jækla ork. Jeg luntet rundt i medium fart uten å føle på verken bedre kondis eller mer løpeglede.

Løsningen min ble å korte ned øktene og heller gjøre de mer intense, så jeg startet intervalltrening. Det gav et superløft både til kondis og overskudd.

Samtidig skjønte jeg også at evig cardio er roten til alt ondt, så jeg begynte heller med løfting av tunge ting.

Nå er det lenge siden jeg har løpt eller trent annen cardio enn medium seriøse sykkelturer, men kondisen er mer enn bra nok for hverdagen min. Innimellom tar jeg en sprint eller en annen type eksplosiv økt, men ikke mer enn et par ganger i måneden.

Tenke nytt om trening kanskje? Det funker ihvertfall ikke sånn du gjør det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening må individbaseres, du må finne ut hva som passer for deg, tydeligvis er ikke det å trene nesten hver dag i 6 mnd det som passer din kropp. Nesten hver dag tror jeg er altfor mye for enhver. Kroppen trenger restitusjon..

Jeg ser med undring på de som tar seg en god treningsøkt før jobb, som forteller at de føler seg så friske og opplagte med det. Trening = mer energi sier de. Slik er det ikke hos meg, jeg "bruker opp" energien min ved trening, og jeg blir så trett at jeg ikke klarer å holde meg våken, og må sove litt. Er god som ny etterpå, så tydelig lades jeg opp på det.

Anonymous poster hash: d26f2...8dc

så rart å lese, akkurat sånn har jeg det også

Anonymous poster hash: e7713...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du trener for hardt og for ofte.

Anonymous poster hash: 0a5d0...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...