AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Om noen dager skal jeg ut på en fire timers tur. Jeg hater følelsen av å være innestengt uten å ha muligheten til å rømme om jeg skulle få et panikkanfall. På forrige flytur begynte pulsen å øke og øke, uten at jeg fikk den ned :S Jeg var like ved bristepunktet hva panikk angår, det var bare så vidt jeg klarte å ta meg sammen. Skrekkscenarioet er at jeg ligger på gulvet i full panikk og skriker at jeg må ut. Har jeg klaustrofobi? Er det noen som sliter med det samme og har noen gode tips? Anonymous poster hash: afa5e...e24 1
Foreveryoung Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Følelsene du beskriver minner veldig om klautrofobi, ja. Men nå er jeg ingen ekspert! Er det kun følelsen av å være innestengt du gruer deg til, eller er du også redd for å fly? 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Følelsene du beskriver minner veldig om klautrofobi, ja. Men nå er jeg ingen ekspert! Er det kun følelsen av å være innestengt du gruer deg til, eller er du også redd for å fly? Jeg er ikke redd for å fly i seg selv, dvs jeg er ikke redd for at det skal skje en ulykke osv. Det er bare den følelsen av at det er umulig å komme seg ut Anonymous poster hash: afa5e...e24
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Husk på at et fly består av over en million deler, men hvis bare en del mangler eller går i stykker så slutter flyet å kunne fly... Anonymous poster hash: abffb...628
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Sobril Anonymous poster hash: cadbc...a00
Foreveryoung Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 Husk på at et fly består av over en million deler, men hvis bare en del mangler eller går i stykker så slutter flyet å kunne fly... Anonymous poster hash: abffb...628 Nå vil jeg ikke påstå at du hjelper TS noe særlig. Dessuten kan et vanlig 737-800 fly selv om de kun har 1 fungerende motor. Så den påstanden din er nok ikke veldig solid.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Nå vil jeg ikke påstå at du hjelper TS noe særlig. Dessuten kan et vanlig 737-800 fly selv om de kun har 1 fungerende motor. Så den påstanden din er nok ikke veldig solid. Haha. Så denne kommentaren i den andre flyskrekk-tråden. Jeg kan mye om fly, og er ikke redd for at noe skal gå galt med selve flyet. Skulle ønske jeg kunne ha den holdningen mtp panikkanfallene også, at om det skjer noe, så skjer det og ferdig med det.Anonymous poster hash: afa5e...e24
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Om det er en "trøst" så har omlag 50% av flygende nervøsitet og/eller uro i forbindelse med flyreiser. Mitt beste tips om du får panikkanfall er å forsøke å akseptere det - og kun fokusere på pust. Jeg har fått panikkanfall på fly, og gjorde det dumme at jeg gjorde alt jeg kunne for å slippe følelsen og lot angsten ta helt overhånd ved å forsøke å kontrollere den. Når jeg så begynte å slite med angst på mange andre områder også ble jeg tvunget til å bare "la det skje" uten å gjøre noe spesifikt annet enn å forsøke å slappe av og puste rolig - men ikke kontrollere noe. Og det hjelper faktisk Du kan risikere å øke angsten om du alltid skal bruke angstdempende på forhånd - det beste er faktisk å lære seg selv at det faktisk er mulig å gjennomføre selv om det føles veldig ubehagelig. Gang på gang må man gjøre det Når du skal akseptere det handler det også om å la kroppen få oppleve angstanfall, nettopp fordi man da ser at det faktisk går over. Man tvinges til å observere "bølgen" inni seg, og oppleve nettopp nedgangen også, ikke bare oppgangen og det ubehagelige. Det er mitt beste tips, og det har jeg lært gjennom angsterapi. Når jeg forsøkte å "dempe det" aktivt ble det bare verre, rett og slett. Og eskalerte i panikkanfall hver bidige gang. Nå har jeg ikke hatt faktiske anfall på leeeeeenge, det blir liksom med slik du beskriver, at man kjenner pulsen går opp - men så passerer det uten at noe mer skjer fordi jeg har lært meg å jobbe med det, altså bare akseptere. Da går pulsen merkelig nok ned mye raskere enn om jeg forsøker å gjøre en masse greier for å unngå det. Anonymous poster hash: b54d1...33d 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Husk på at et fly består av over en million deler, men hvis bare en del mangler eller går i stykker så slutter flyet å kunne fly... Anonymous poster hash: abffb...628 Finn på noe nytt, din sjuke jævel. Til TS: Finn noen teknikker som hjelper deg å holde deg rolig, enten det er musikk på iPoden, spill, godteri å sutte på, noe å drikke. Når du blir så redd tror jeg kanskje det kan være lurt med valium eller andre beroligende. Ta det på forhånd slik at du er på den sikre siden. Anonymous poster hash: 2e9ba...971 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Finn på noe nytt, din sjuke jævel. Til TS: Finn noen teknikker som hjelper deg å holde deg rolig, enten det er musikk på iPoden, spill, godteri å sutte på, noe å drikke. Når du blir så redd tror jeg kanskje det kan være lurt med valium eller andre beroligende. Ta det på forhånd slik at du er på den sikre siden. Anonymous poster hash: 2e9ba...971 Igjen: Valium forhindrer at man jobber seg gjennom angst og konfronterer den, som er eneste vei til bedring. Får man så sterke anfall at man faktisk ikke evner gjennomføre en tur og kun flyr/reise med andre midler ei gang i året eller så er det greit nok. Men for en 4timers flytur ville iallefall ikke jeg tatt noe som gjorde meg supersøvnig/sløv og regelrett neddopet. Selv tar jeg Postafen reisesyketablett ifbm reiser, og jeg blir faktisk litt ekstra rolig av det fordi det er et antihistamin. Det er et langt mildere middel, og kan jo testes. Men det er ikke angstdempende i den forstand - selv om jeg aldri har fått et anfall når jeg har brukt dem. Anonymous poster hash: b54d1...33d 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #11 Skrevet 8. august 2013 Jeg ser ikke noe galt i å bruke beroligende i slike tilfeller. Angsten kan forsvinne ved bruk av angstdempende, fordi man slipper unna angst for angsten. Anonymous poster hash: 9cb10...28e 1
Gjest iGirl Skrevet 8. august 2013 #12 Skrevet 8. august 2013 Jeg er på sett og vis enig i at man burde "jobbe seg gjennom angsten". Men dersom det er et faktum at man sliter med angst og panikkanfall er dette noe man kan jobbe med ellers, men IKKE på et fly hvor det er vanskelig å begrense en reaksjon. Jeg ville derfor lagt frem saken for fastlegen min, og foreslått at jeg kunne få noe å "slappe av på" (trenger ikke være så sterkt som Vival / Sobril engang, spesielt ikke om du ikke er vant til å ta angstdempende medikamenter) under flyreisen. Du skal heller ikke se bort i fra at nettopp det at du har tabletten tilgjengelig på flyet vil bidra til å dempe angsten din (jeg oppfatter det sånn at du er redd du skal få et panikkanfall?). 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #13 Skrevet 8. august 2013 Investigators found that as the jet was beginning its takeoff rotation, engine number one on the left (port) wing separated and flipped over the top of the wing. As the engine separated from the aircraft, it severed hydraulic fluid lines and damaged the left wing, resulting in a retraction of the slats. As the jet attempted to climb, the left wing stalled while the right wing, with its slats still deployed, continued to produce lift. The jetliner subsequently rolled to the left and reached a bank angle of 112 degrees (partially inverted), before crashing in an open field by a trailer park near the end of the runway. The engine separation was attributed to damage to the pylon rigging structure holding the engine to the wing caused by faulty maintenance procedures at American Airlines. http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_191 (det ble bedt om noe nytt) Anonymous poster hash: abffb...628
Pacific sunset Skrevet 8. august 2013 #14 Skrevet 8. august 2013 For meg kan det virke som du har både klaustrofobi og panikkangst. Jeg ville nok hatt fokus på pusten, les en god bok, hør på musikk, ta deg et glass vin og prøve å tenk positivt. Ikke kjemp mot angsten din men gjør som de over her sier, prøv å flyte med og pust rolig. Uff det må være vondt å ha det slik! Lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #15 Skrevet 8. august 2013 Igjen: Valium forhindrer at man jobber seg gjennom angst og konfronterer den, som er eneste vei til bedring. Får man så sterke anfall at man faktisk ikke evner gjennomføre en tur og kun flyr/reise med andre midler ei gang i året eller så er det greit nok. Men for en 4timers flytur ville iallefall ikke jeg tatt noe som gjorde meg supersøvnig/sløv og regelrett neddopet. Selv tar jeg Postafen reisesyketablett ifbm reiser, og jeg blir faktisk litt ekstra rolig av det fordi det er et antihistamin. Det er et langt mildere middel, og kan jo testes. Men det er ikke angstdempende i den forstand - selv om jeg aldri har fått et anfall når jeg har brukt dem. Anonymous poster hash: b54d1...33d Man konfronterer ikke angsten på en flytur. Veien til bedring er mestring, og det eneste realistiske alternativet her er mestringsteknikker og medikamenter, ikke konfrontasjon. Vi vet jo ikke hvor ofte TS flyr, men det virker ikke som om det er veldig ofte, så det å bruke beroligende i slike tilfeller utgjør jo ikke akkurat noen fare, verken for medikamentavhengighet eller forverring av angsten. Doseringen er et annet spørsmål. Jeg har angst for litt andre ting og fikk beskjed av legen om å prøve ut medisinene hjemme først, bare for å sjekke at de hadde en viss virkning og for å sjekke at jeg ikke ble for trøtt. Anonymous poster hash: 2e9ba...971 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #16 Skrevet 8. august 2013 Hei.... Tusen takk, her var det mange fine svar. Skal dra om noen timer nå og merker nervene. Prøver bare å tenke at skjer det, så skjer det. Har ladet opp både mobil og ipad for å kunne spille spill osv. Jeg tror jeg skal laste ned noen lydspor med meditasjon/pusteøvelser. Jeg har det med å puste overfladisk og så føles det etterhvert som om jeg ikke får puste ordentlig inn. Så setter tankene og panikken inn... Jeg fikk en gang et tips om å kun tenke på nåtiden og ikke hva som kan komme til å skje... Som f.eks at nå får jeg puste, det føles kanskje ikke som om jeg puster helt inn, men jeg puster, altså går alt bra. Jeg skal tenke på tingene dere har skrevet her også Anonymous poster hash: afa5e...e24
Gjest Maman Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Hei, det er vel for sent nå men... vil bare si at jeg har det på samme måte. Hvis jeg er på et sted jeg ikke kan komme meg ut av lett som feks midt i en teatersal, på et fly, under eksamen eller til og med en bryllupsmiddag så får jeg lettere panikkanfall. Det jeg pleier å gjøre er å - på forhånd - gå gjennom scenarioet at jeg måå ut. Hva ville skje? Som oftest kommer jeg frem til at det går bra. På et fly handler det mest om at jeg vil komme vekk fra menneskene - så i verste fall, kaster jeg meg forbi dokøen og låser meg inn på do. Nå har aldri det skjedd, men...det hjelper å vite worst case scenario, det er som oftest ikke så ille likevel. Får jeg panikkanfall, prøver jeg å tenke på et spesielt sted jeg er veldig glad i som er rent og stille. For min del er det multemyra ved hytta vår;) Jeg ser for meg at jeg står på multemyra, lukter skarp fjelluft og myr. Da går det som oftest tålelig bra. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå