AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Vet ikke helt hvor jeg skal skrive dette så prøver her. Heisann, i forrige måned skrev jeg denne tråden her http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=755832 Jeg regner med at dere ikke gidder å lese hele tråden men kort fortalt så slet jeg vanvittig med penger og NAV var til særdeles lite hjelp, takket være noen fra dette forumet så gikk alt heldigvis greit for meg Nå sitter jeg her i klemma igjen og lurer på om noen har noen tips til hva faen det er jeg kan gjøre for å fikse dette fordi dette er uutholdelig. Saken er at NAV herper meg fullstendig, jeg har nå mistet all støtte pga at jeg ikke har møtt opp til hospiteringen NAV plasserte meg ut på. Hvorfor har jeg ikke møtt opp til hospitering? Vel fordi at for 2 uker siden så våknet jeg opp og følte jeg meg jævlig, leddene mine verket, jeg er fullstendig utmattet hodepinen er tilbake for fullt og jeg har alle symptomer på at lupusen min er aktiv igjen. Jeg orker rett å slett ikke å jobbe nå NAV har ingen forståelse ovenfor dette og påstår at det er latskap som er grunnen til at jeg ikke går til hospiteringen, legen min er lite behjelpelig da alle prøvene mine dessverre er negative (selv om det ofte hender at folk med lupus har negative prøver selv om symptomene viser seg) Jeg holder ærlig talt på å bli gal, har prøvd å snakke med alt av saksbehandlere, har prøvd å overbevise legen min om at jeg ikke lyver og jeg har blandet sofot opp i dette men til ingen nytte. Jeg går nå på 3 dagen uten mat og sitter her å er syk, har smerter overalt. er lei meg, deppa og har egentlig mest lyst te å skyte meg selv. Noen som har vært igjennom noe lignende? Hva kan jeg gjøre? Advokat? Politi? Noe?! Er helt clueless her. Hjelp Anonymous poster hash: 88c47...d79
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 I en slik situasjon har du dessverre et problem. Dersom du er syk så måtte du fått en erklæring fra legen din. Du kan alltids be om en "second opinion" hos en annen lege - men det vil ikke hjelpe deg her og nå. NAV er ikke alltid det enkleste systemet å navigere i, men det er viktig å følge opp avtaler og å si i fra i tide dersom du trenger å endre på opplegget. Dersom du ikke får en erklæring fra legen må du komme i dialog med NAV igjen så fort som mulig og se om du kan komme igang igjen med et opplegg. Anonymous poster hash: 08b83...d21
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Er i lignende situasjon, har dessverre ingen råd, men lykke til !Anonymous poster hash: 67223...d15
QueenOfTheSidewalk Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Forresten fant jeg denne, det er i Oslo, men søk "fattighuset *byen du bor i*" på google. http://www.fattighusetoslo.no/ Der kan du få mat
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 Bytt lege <-- Ts her. Har byttet lege 2 ganger i år og tror ikke jeg kan bytte flere ganger. Har 2 leger, en revmatolog og en fastlege, ingen av dem hører på meg. Anonymous poster hash: 88c47...d79
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 vet ikke annen råd enn at du får komme deg på hopiterinsplassen din , og så får de sende deg hjem fordi du er for syk til å være på jobb, og så får de si i fra til nav , for nav er veldig firkantet Anonymous poster hash: 4c7a8...981 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Tenkte nettopp det samme som AB over. Reis selv om du knapt kan stå på beina, dra deg dit på en eller annen måte så de kan få se med egne øyne hvor dårlig du er. Anonymous poster hash: 3a048...aa1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 NAV må være rigide siden det er så mange, som prøver å snylte på de. Ergo kan de ikke stole på slike uttalelser. De må ha mer håndfaste bevis for at du var for syk for å stille opp. Og sier legen du er frisk nok, så ja da må du bare troppe opp. Uansett hvor syk du føler deg. NAV er greie så lenge du følger deres rigide regler. Da er det ingen problem å forholde seg til de. Tvert i mot er de gjerne veldig hjelpsomme også. Jeg fikk ett år med gratis behandling via NAV. Hilsen en som har NAV'et i flere år på riktig grunnlag. Anonymous poster hash: a65ee...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Sånn akutt i den situasjonen du er i nå, hvor du ikke har hatt penger til mat på 3 dager - det er på høy tid å komme seg på sosialkontoret. Du bør kunne få nødhjelp ganske raskt. Anonymous poster hash: 66980...5cd 2
Gjest navnelapp Skrevet 7. august 2013 #11 Skrevet 7. august 2013 Hei! AB#9 har nok rett, du må slepe deg avgarde til praksisplassen din sjølv om du føler deg heilt jævleg i kroppen. Når prøvene er negative og fastlegen din ikkje har forstått korleis du har det så vil dei dessverre tolke dette som ei blanding av trass og latskap. Dei er i posisjon til å stille krav, og det gjer dei nok i slike saker. Så ramlar du saman på jobb så har du iallfall møtt opp. Så får dei som du skal jobbe for konstatere kor ille det er overfor NAV. Hovudverk kan du ta den verste toppen av med paracet og ibux i kombinasjon, dette veit du sikkert.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #12 Skrevet 7. august 2013 Jeg har ikke lest den andre tråden din. Ta med deg 3 siste måneders kontoutskrift, kopi av husleiekontrakt/siste faktura, kopi av likninger, lønnsslipper (om du har jobbet i det siste), bevis på eventuell gjeld, strømregning, kommunale utgifer, forsikring, barnetrygd. Rett og slett alt av inntekter og utgifter (utenom mat, klær etc). Møt opp på sosial og søk sosial støtte og nødlån. Krev at de hjelper deg å fylle ut korrekt. Bytt lege. Om legen er i samme kommune, men langt unna kan du få drosje. Kontakt nåværende fastlegekontor og be om at journalen bli sendt til ny lege. Ring nytt legekontor og forklar situasjonen, og bestill time. Egentlig kan du ikke få time hos ny lege før de har mottatt disketten med ny pasientliste, men om det haster er de fleste forståelsesfulle og setter opp time til deg på den første. Søk AAP sammen med ny lege. Kontakt ergoterapeut i kommunen/bydelen. De kan hjelpe deg med hjelpemidler uavhengig av diagnose. Om du får en rullestol kanskje du klarer å presse deg til å møte opp frem til ny lege kan hjelpe deg. Anonymous poster hash: 74cda...a95
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #13 Skrevet 8. august 2013 HELDIGVIS holder nav på denne praksisen, heldigvis! For så liten vilje til egeninnsats som du viste i den andre tråden har jeg ikke sett på mange år. At du ikke får penger uten å møte opp er velfortjent, det er det staten krever av deg for at du skal få penger, og du gidder ikke det en gang. Når ikke fastleger eller spesialist finner noe galt, så er det fordi din egen giddeløshet trer frem igjen til overflaten med stor kraft. Dra deg på hospitering, eller aksepter at staten ikke sponser livet ditt! Anonymous poster hash: 475ab...b54 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #14 Skrevet 8. august 2013 Hvorfor er du sint på NAV når det er fastlegen(e) som ikke vil gi deg sykmelding? Jeg får heller ikke lønn hvis jeg blir borte fra jobb og ikke har sykmelding. Og når flere leger har konkludert med det samme så har de helt sikkert en god grunn for det. Anonymous poster hash: 4f2a1...9e3 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #15 Skrevet 8. august 2013 HELDIGVIS holder nav på denne praksisen, heldigvis! For så liten vilje til egeninnsats som du viste i den andre tråden har jeg ikke sett på mange år. At du ikke får penger uten å møte opp er velfortjent, det er det staten krever av deg for at du skal få penger, og du gidder ikke det en gang. Når ikke fastleger eller spesialist finner noe galt, så er det fordi din egen giddeløshet trer frem igjen til overflaten med stor kraft. Dra deg på hospitering, eller aksepter at staten ikke sponser livet ditt! Anonymous poster hash: 475ab...b54 Er faen ikke snakk om å ikke gidde, jeg fulgte opp hver dag frem til kroppen min ikke taklet mer. Men når du har vanskeligheter for å bevege deg pga smerter i alle ledd og er såpass sliten at det å gå på do for å pisse føles som å løpe et maraton så¨er det ikke så jævla mye mer jeg kan gjøre skjønner? Jeg møtte opp til jobb i 2dager mens jeg var syk, hva tror du jeg fikk gjort på jobben? Ingen verdens ting, jeg ble til slutt sendt hjem av sjefen fordi selv han så at jeg hadde det jævlig. Men selv etter at han gikk god for meg så er ikke NAV til å rikke. Jeg blir ærlig talt fornærmet over slike utsagn som du kommer med, selv om det kommer fra en anonym på nettet. Slik som du snakker så tipper jeg at du aldri har vært alvorlig syk. Det er nok for meg å måtte leve med å ha en sykdom som så utrolig få folk har hørt om og har forståelse for, jeg trenger ikke at en som deg kommer å påstår at alt skyldes latskap. Hadde du vært meg idag så hadde du gjemt deg i et hjørne grenet. Du hadde aldri klart å jobbe selv. Så for å opplyse deg litt om lupus og hva den sykdommen gjør med deg så slenger jeg ved denne http://ulvemamma.blogspot.no/p/lupussle.html Hvorfor er du sint på NAV når det er fastlegen(e) som ikke vil gi deg sykmelding? Jeg får heller ikke lønn hvis jeg blir borte fra jobb og ikke har sykmelding. Og når flere leger har konkludert med det samme så har de helt sikkert en god grunn for det. Anonymous poster hash: 4f2a1...9e3 Eneste grunnen til at de har konkludert det er fordi prøvene mine ikke viser tegn til lupusaktivitet, man kan fremdeles ha symptomer selv om prøvene er negative. Anonymous poster hash: 88c47...d79
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #16 Skrevet 8. august 2013 HELDIGVIS holder nav på denne praksisen, heldigvis! For så liten vilje til egeninnsats som du viste i den andre tråden har jeg ikke sett på mange år. At du ikke får penger uten å møte opp er velfortjent, det er det staten krever av deg for at du skal få penger, og du gidder ikke det en gang. Når ikke fastleger eller spesialist finner noe galt, så er det fordi din egen giddeløshet trer frem igjen til overflaten med stor kraft. Dra deg på hospitering, eller aksepter at staten ikke sponser livet ditt! Anonymous poster hash: 475ab...b54 Og enda en ting jeg vil nevne til deg, lupus er en veldig uforutsigbar sykdom, personlig så har jeg vært frisk i nesten 6år frem til nå nylig. Jeg vet ikke hva som utløste den og tro du meg når jeg sier dette. Dette var omtrent det verste som kunne skjedd meg. Jeg gikk rundt i den tro om at den hadde havnet under permanent remisjon, jeg var så utrolig glad for dette. Du har ingen anelse om hvor stort det slaget i trynet var når jeg våknet opp og kjente på smerter å utmattelse jeg hadde sluppet i så mange år, og gud vet hvor lenge dette oppblusset vil vare. Anonymous poster hash: 88c47...d79 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #17 Skrevet 8. august 2013 Hvorfor blir du nektet nødhjelp? Jeg jobber på NAV og kan ikke nekte å gi nødhjelp til folk som ikke har midler til helt nødvendig mat og drikke. Selv de som bryter vilkårene jeg setter, får nødhjelp, ihvertfall i en kortere periode. Så blir litt nysgjerrig på hvordan de begrunner avslaget... Du kan evt klage og så kontakte fylkesmannen i fylket ditt. Når det gjelder tiltak og sykdom, så stiller du svakt dersom du ikke har legen med deg på laget. Husk at du har rett til å be om en second opinion fra en annen lege dersom du mener din fastlege ikke er grundig nok. Anonymous poster hash: f35b6...d78
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #18 Skrevet 8. august 2013 Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet mitt, hvorfor er du sint på NAV når det er fastlegene dine som ikke har villet gi deg sykmelding? Jeg får heller ikke lønn om jeg uteblir fra jobb uten sykemelding. Grunnen til at jeg lurer er fordi det er vanlig at folk blir sinte på nav, men det er jo veldig logisk og opplagt at de må forholde seg til det som kan dokumenteres og som er vurdert av fagfolk innen helse som leger, ellers vil jo alle som ønsker ha rett på sosialstønad. Anonymous poster hash: 4f2a1...9e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå