Gå til innhold

"Prosjekt" Staffie.....veien til valp...


*Mocca*

Anbefalte innlegg

Vi skal ha en staffie....

Vi har erfaring fra staffie med venner som har de, hundene har innimellom vært oss oss når eier skal reise bort og vi har vært mye hos dem.

Vi vet allerede endel om rasen og hvordan de bør håndteres....

Men likevel regner jeg med at det er mye vi ikke vet.

Vi har satt oss som mål med å få en staffie i hus iløpet av 2 år, grunnen til at vi har satt den tiden er at vi vil forberede oss grundig.

Er det noe vi trenger å vite kan vi tenke oss å sette oss inn i det på forhånd, vi vil ta oss GOD tid til å finne en god og seriøs oppdretter.

Vi vil ikke haste inn i dette, det er et nytt familiemedlem vi skal ta imot og vi vil være så klare som mulig.

Er det noen som har gode råd, råd til oppdrettere som er verdt å ta en titt på, gi meg råd her eller send meg en PM, alt tas imot med takk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig ser det ut som dere allerede har et veldig godt utgangspunkt for å skaffe valp i vært fall :) Staffer er herlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke førstegangshunder.

TS har åpenbart erfaring med rasen, og så lenge man setter seg inn rasen og vet at den passer med den hundeholdet man selv ønsker, er dette helt greit. En dyktig oppdretter vil sørge for at man får en valp som passer med ens eget erfaringsnivå og ambisjoner.

Når det gjelder staff holder jeg med deg i at du bør ha litt tidsperspektiv på dette, for å finne en god oppdretter. De siste ti årene har det vært avlet for mye på rasen, pga den ble så populær, og da har det vært mange "oppdrettere" som avler på rubbel og bit, og resultatet av dette er at man har fått problemer både med helse og gemytt. Så prøv å finn en oppdretter som er seriøs og kritisk, og venter heller et halvt år ekstra på en valp av god kvalitet. Staffeforum er nok et greit sted å begynne.

Anonymous poster hash: 43feb...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

De er ikke førstegangshunder.

Vet at det ikke er en hund for de som ikke har noen erfaring med hund fra før.

Likevel er det staffie vi vil ha fordi det er denne rasen vi har mest erfaring med, og vi har falt for deres lynne spesielt. Og vi ser godt forskjellen på lynnet fra hund til hund, men det er likevel noe spesielt med staffiene.

Egentlig ser det ut som dere allerede har et veldig godt utgangspunkt for å skaffe valp i vært fall :) Staffer er herlige :)

Takk godt å høre. Staffer er fantastiske!

Når det gjelder staff holder jeg med deg i at du bør ha litt tidsperspektiv på dette, for å finne en god oppdretter. De siste ti årene har det vært avlet for mye på rasen, pga den ble så populær, og da har det vært mange "oppdrettere" som avler på rubbel og bit, og resultatet av dette er at man har fått problemer både med helse og gemytt. Så prøv å finn en oppdretter som er seriøs og kritisk, og venter heller et halvt år ekstra på en valp av god kvalitet. Staffeforum er nok et greit sted å begynne.



Anonymous poster hash: 43feb...596

Det er nettopp pga all ukritiske oppdretten som har blitt etterhvert at vi vil bruke tid på å finne en seriøs oppdretter som satser på hunder med god helse, som gir hundene en godt liv, noen som ikke driver oppdrett kun for pengene, men som er genuint glad i rasen og som ikke selger til hvem som helst. Liker oppdrettere som tar seg tid til å se at hvem de overlater valpene sine til.

Jeg skal sjekke ut forumet, takk for tips!

Ellers jeg tar fortsatt gjerne imot tips og råd her og, også gjerne på om det er noe spesielt vi bør tenke på, forsikringer osv....

Jo flere råd jo bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helse, helse og atter helse!!!!!

Sjekk nøye foreldre og lenger bak i stammen for feil, kjempe viktig.

Jeg jobber innen dyrehelse og har i tillegg vært mye med flere SBT'er og du må tenke på beinstatusen til familien til hunden.

Det er dessverre også blitt endel allergi i rasen, du merker fort om oppdretteren et seriøs eller ikke ved spørsmål om allergi.

Vil ikke oppdretteren snakke om allergi eller ad/HD så ikke ha noe mer med dem å gjøre, de prøver å skjule noe.

Lykke til med valpen og husk å gå på mange kurs med hunden, dersom dette er første hunden deres, man får så mye igjen for det senere, både dere og hunden.

Endret av Tippy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er. Staffen er en fantastisk rase.

Og en flott førstegangshund. OM førstegangseierne kjenner rasen og vet hva de går til og har evt. tilegner seg de kunnskapene som trengs.

Jeg har ei venninne som kjenner staffemiljøet godt. Skal høre med henne ang. oppdretter og så kan jeg sende deg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse, helse og atter helse!!!!!

Sjekk nøye foreldre og lenger bak i stammen for feil, kjempe viktig.

Jeg jobber innen dyrehelse og har i tillegg vært mye med flere SBT'er og du må tenke på beinstatusen til familien til hunden.

Det er dessverre også blitt endel allergi i rasen, du merker fort om oppdretteren et seriøs eller ikke ved spørsmål om allergi.

Vil ikke oppdretteren snakke om allergi eller ad/HD så ikke ha noe mer med dem å gjøre, de prøver å skjule noe.

Lykke til med valpen og husk å gå på mange kurs med hunden, dersom dette er første hunden deres, man får så mye igjen for det senere, både dere og hunden.

Takk for tips!

Så heldige dere er. Staffen er en fantastisk rase.

Og en flott førstegangshund. OM førstegangseierne kjenner rasen og vet hva de går til og har evt. tilegner seg de kunnskapene som trengs.

Jeg har ei venninne som kjenner staffemiljøet godt. Skal høre med henne ang. oppdretter og så kan jeg sende deg en PM.

Vi kjenner rasen har venner med staffie som vi kan støtte oss på, og deres erfaringer med oppdrettere har gjort oss veldig obs på at vi skal bruke tid på å bestemme oss for oppretter osv.

Kjempefint at du vil gjøre det!

Trenger alt av tips, råd osv som vi kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...