AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Jeg er en jente i 20-årene som sliter så utrolig mye med lav selvtillit, knyttet til utseendet mitt. Det er ikke det at jeg er noe stygg, har et relativt pent ansikt, smiler mye og har en helt ok kropp med timeglassfasong, selv om jeg er litt lubben (kunne nok gått ned 6-7 kilo). Jeg har vært sammen med min kjære i 7 år, men er fremdeles ikke komfortabel med kroppen min ovenfor ham. Årsaken til dette er vel det skjønnshetsidealet vi alle utsettes for daglig. Jeg vet jeg har et ok utseende, og at det er mange som er "mindre heldig" enn meg, men jeg føler meg ikke bra nok fordi jeg ikke ser meg selv som en som folk snur seg etter. Jeg er ikke blendende vakker, har ikke en perfekt kropp, er litt lubben, er bleik, har celluitter på lårene osv. Og jeg tenker så utrolig mye på det. Hvis noe går skeis i livet tenker jeg ofte at det handler om utseendet mitt, og jeg blir fort sjalu hvis mannen min ser etter andre damer, fordi jeg vet de er penere/slankere/deiligere enn meg. Jeg vet at det er idiotisk og overfladisk av meg å tenke sånn, men det går sånn inn på meg. Jeg vet jeg har andre kvaliteter - jeg er smart, har gode verdier, er omsorgsfull, snill og samfunnsengasjert, men jeg tenker ofte at det ikke betyr noe om man ikke har er slående vakker. Ofte lurer jeg på hvordan mennesker som ikke er modellvakker klarer å ha så høy selvtillit, når min selvtillit er så utrolig dårlig pga dette... Jeg trenger ikke drittslengingssvar, for jeg vet at tankegangen min er helt feil. Jeg trenger svar som kan hjelpe meg med å komme meg ut av dette. Anonymous poster hash: 43126...3cd
Antique Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 Hva er det du liker best ved deg selv? Utseendemessig Fokuser på dette, og prøv å se etter positive sider ved deg selv. Lær deg til å ta imot komplimenter fra andre, spesielt kjæresten din. Høres kanskje teit ut, men stå foran speilet og si fine ting til deg selv. Lær deg å akseptere hvordan du ser ut, og fokuser på det som er bra
Cessa74 Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Du må lære deg å endre måten du tenker om deg selv på, og du må øke mestringsfølelsen din! Du er garantert BRA NOK, og jeg tror du vet det, men du klarer ikke stole på deg selv.. Problemet blir når man hele tiden jakter på annerkjennelsen hos andre, istedenfor seg selv. Ved å bli avhengig av at andre gir deg annerkjennelse, må du lære deg å verdsette deg selv! Det finnes en god del bøker om dette emnet, du kan evnt også gjerne gå til en coach - dette koster litt men er vel verdt pengene - da dette er en investering i din egen livskvalitet! Og hvis du leser på disse rosabloggene - kutt de ut! Kan jo gi gud og hvermann lav selvtillit der de legger ut perfekte bilder av seg selv.. Lykke til - dette klarer du å snu! 1
skreppamedleppa Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Du sammenligner deg nok alt for mye med andre og det er vel oppskriften på å trøkke seg selv ned i driten spør du meg. Det går fint an å trene opp selvbildet sitt men det kreves av mange mennesker det samme som å trene opp den fysiske kroppen sin og det handler mye om innstilling. Bøkene til x rusmisbruker (som hadde ræva selvbilde) har skrevet 3 bøker tror jeg. Bøkene hun har gitt ut er: 2006: Selvfølelse nå! - 2007: Mer selvfølelse! - 2008: Så dumt! Har ikke lest de selv men de har fått mye rosende omtale, en annen bok er Trond Haukedal sin bok solstråleboken. Det handler vel mest om å rett og slett miste denne trangen til å være perfeksjonist. Du kan ikke bli noen andre enn den du er og derfor er det også ganske tåpelig å forsøke å bli det. Det blir som om en ku skulle prøve å bli et hamster, det er nytesløst og en tåpelig tanke om du ser på det på den måten. Det du dermed kan gjøre er å bli den beste versjonen av deg selv. Det vil alltid uansett hvordan du ser ut være mennesker du selv mener er finere enn deg selv så, vel lær deg å gi faen for å si det på en mild måte. Du kan stoppe og/eller snu en tanke, når du tenker at du selv er stygg, så istedenfor å kverne i timevis på den løgnen du prøver å overbevise deg om så tenk heller jeg er fin og i alle fall god nok istedenfor. Hjernen vår er faktisk ikke sterkere enn at vi hjernevasker oss selv hver dag. Om du går rundt å tenker "jeg er stygg, jeg er stygg, jeg er stygg", vel så tror du det også. “Whether you think you can, or you think you can't--you're right.” Henry Ford Fokuser mer på hva du selv mener om ting rundt deg, enn hva andre måtte mene om deg. Og når venner, familie eller kjæresten din gir deg komplimenter ikke gidd å tror at de er noen store løgnere for det er det du gjør med å ikke tro på det. Se på komplimenter som en gave til deg, ville du tatt i mot den for så å kaste den vekk i et hjørne? Det er vel litt respektløst Livet til et menneske er ikke så langt at det er verd å bruke all tid og energi på å få ødelagt livskvaliteten sin med å tenke det verste om seg selv. Og ikke minst fuck kvinneblader og kroppstråder her inne, oppsøker du de og du vet at du ikke har den beste selvfølelsen den dagen så ber du om bråk! 1
Cessa74 Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Bøkene hun over her refererer til er Mia Törnblom. Første bok heter Selvfølelse nå! Anbefales på det varmeste; lettlest og gir deg mange aha-opplevelser og hjelper deg å snu hvordan du tenker og ser på deg selv!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå