AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Har noen lyst til å gi meg en kjapp innføring i forskjellene/likhetene mellom lavkarbo og paleo? Vet jeg kan google, men er litt lat. På forhånd tusen takk. Anonymous poster hash: 6bf11...fb6 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic_diethttp://no.wikipedia.org/wiki/Lavkarbokosthold Anonymous poster hash: ad9a9...7bd
Supraspinatus Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Vil bare føye til at med en gang man snakker om paleo i media så setter de det på spissen og kaller det "kjøttdietten". Selv om det tilsynelatende virker slik så er det ikke slik at en må ha en enorm overvekt av kjøtt/protein i dietten. Det handler litt mer om hvilke kilder du velger. En paleo-inspirert diett trenger ikke være streng lavkarbo, men det kan godt være det. Jeg vil kalle det inspirert fordi man vet at jeger/samler-samfunn er veldig opportunistiske. De spiser det de finner. Og kan mange ganger være veldig ensidig i forhold til sesong og lokasjon. Vi lever i et samfunn der alt er tilgjengelig året rundt. Derfor kan vi spise svært variert. Sannsynligheten for at dietten deres har vært svært lavkarbo (til og meg ketogen) i vintersesongen og nærmere høykarbo om sommeren vil jeg si er ganske høy. Det sier seg selv at frukt ikke holder vinteren igjennom. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Vil bare føye til at med en gang man snakker om paleo i media så setter de det på spissen og kaller det "kjøttdietten". Selv om det tilsynelatende virker slik så er det ikke slik at en må ha en enorm overvekt av kjøtt/protein i dietten. Det handler litt mer om hvilke kilder du velger. En paleo-inspirert diett trenger ikke være streng lavkarbo, men det kan godt være det. Jeg vil kalle det inspirert fordi man vet at jeger/samler-samfunn er veldig opportunistiske. De spiser det de finner. Og kan mange ganger være veldig ensidig i forhold til sesong og lokasjon. Vi lever i et samfunn der alt er tilgjengelig året rundt. Derfor kan vi spise svært variert. Sannsynligheten for at dietten deres har vært svært lavkarbo (til og meg ketogen) i vintersesongen og nærmere høykarbo om sommeren vil jeg si er ganske høy. Det sier seg selv at frukt ikke holder vinteren igjennom. Så det er med utgangspunkt i mennesker som levde med svært kalde vitre, skjønner jeg? Hva med samme type ur-diett fra varmere strøk? Den anses ikke som like sunn? Da var det masse frukter tilgjengelig hele tiden, bl.a. tropiske frukter med høy GI. Anonymous poster hash: 7968d...3eb 3
Supraspinatus Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Så det er med utgangspunkt i mennesker som levde med svært kalde vitre, skjønner jeg? Hva med samme type ur-diett fra varmere strøk? Den anses ikke som like sunn? Da var det masse frukter tilgjengelig hele tiden, bl.a. tropiske frukter med høy GI. Anonymous poster hash: 7968d...3eb Nei den har ikke basis i noen regioner. Det er selvfølgelig mulig at de spiste frukt gjennom hele året. Det er også viktig å huske at frukt slik den er i dag er dyrket og krysset frem. Variasjonen i hva vi har spist er nok veldig stor. Det har jo historisk sett bodd folk overalt utenom på antarktis. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 Nei den har ikke basis i noen regioner. Det er selvfølgelig mulig at de spiste frukt gjennom hele året. Det er også viktig å huske at frukt slik den er i dag er dyrket og krysset frem. Variasjonen i hva vi har spist er nok veldig stor. Det har jo historisk sett bodd folk overalt utenom på antarktis. Men det meste av maten er foredlet og langt anderledes enn den naturlige ur-maten, det gjelder ikke minst kjøtt og oppdrettsfisk. Det kjøttet vi i dag har tilgang til, består hovedsaklig fra fremavlede husdyr som lever i en manipulert tilværelse optimert for kostnad vs. "kvalitet". Kjøttet fra husdyr er neppe mer naturlig enn dagens frukt og grønnsaker. Jeg har stadig inntrykk av at stenalderdietten er basert på diett fra kjølige klima, og at dadler, fikner, papaya o.l. inngår i dette diettregime? Anonymous poster hash: 7968d...3eb
Løvetanten Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 (endret) Jeg har stadig inntrykk av at stenalderdietten er basert på diett fra kjølige klima, og at dadler, fikner, papaya o.l. inngår i dette diettregime? Anonymous poster hash: 7968d...3eb Nei, det stemmer vel ikke for de jeg kjenner og meg selv. For min del går det i det man får tak i på butikken. Fisk, fugl, kjøtt, grønnsaker, frukt, ost, smør, feite meieriprodukter, kaldpresset rapsolje, sopp, oliven, nøtter. Plukker bær og har en kjøkkenhage. Jeg forsøker å spise mat som er i sesong, og jeg er heldig som har endel lokal mat også. Tviler på at den teite nærbutikken min vet hva Papaya er engang, så det blir lite av sånt. Er litt morsomt å gjøre tankeeksperimenter også. Hva ville du spist om du skulle leve som jeger og sanker? Hva ville vært tilgjengelig for deg der du bor? Da tenker man geografisk- ikke om du bor i by og må leve som en søppelrotte Endret 7. august 2013 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Hvor mye penger må man bruke på disse diettene kontra et vanlig kosthold? Anonymous poster hash: 8428f...756 2
Løvetanten Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Hvor mye penger må man bruke på disse diettene kontra et vanlig kosthold? Anonymous poster hash: 8428f...756 Vi bruker mindre penger enn vi gjorde før. Kaster aldri mat lengre (bortsett fra skrell og skall). Koker kraft på bein og visne grønnsaker om vi har det. Ingen kjøp av snop og bakst (bare til ungene på lørdag). Det brødet ungene spiser baker vi selv og fryser i ok porsjoner sånn at det ikke blir svinn. Har vi ikke friske grønnsaker så bruker vi frosne, og det kan du porsjonere ut selv. Ingen hel- eller halvfabrikata. Kun tomater og kokosmelk fra boks, ellers ingenting. Det eneste "spesielle" vi kjøper er mandelmel, kokosolje og sukrin. Bestiller alt fra iHerb, så det koster ikke mye sammenlignet med norske priser.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Joda, men hvor mange penger er det? Hva er deres månedsbudsjett? Anonymous poster hash: 8428f...756 1
Løvetanten Skrevet 7. august 2013 #11 Skrevet 7. august 2013 Joda, men hvor mange penger er det? Hva er deres månedsbudsjett? Anonymous poster hash: 8428f...756 Vi er en familie som vokser og krymper fra få til mange (mine, dine og våre barn), så jeg vil ikke gi deg et tall. Bare at det er mindre per hode enn hva vi brukte før til tross for bedre og dyrere råvarer.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #12 Skrevet 7. august 2013 Man spiser IKKE meieriprodukter, smør og korn på paleodiett. Kun grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter og bær.Anonymous poster hash: ad9a9...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #13 Skrevet 7. august 2013 Nei, det stemmer vel ikke for de jeg kjenner og meg selv. For min del går det i det man får tak i på butikken. Fisk, fugl, kjøtt, grønnsaker, frukt, ost, smør, feite meieriprodukter, kaldpresset rapsolje, sopp, oliven, nøtter. Plukker bær og har en kjøkkenhage. Jeg forsøker å spise mat som er i sesong, og jeg er heldig som har endel lokal mat også. Tviler på at den teite nærbutikken min vet hva Papaya er engang, så det blir lite av sånt. Er litt morsomt å gjøre tankeeksperimenter også. Hva ville du spist om du skulle leve som jeger og sanker? Hva ville vært tilgjengelig for deg der du bor? Da tenker man geografisk- ikke om du bor i by og må leve som en søppelrotte Barkebrød? Kongler? Metemark? Gress (korn)? Anonymous poster hash: 7968d...3eb 1
Løvetanten Skrevet 7. august 2013 #14 Skrevet 7. august 2013 Man spiser IKKE meieriprodukter, smør og korn på paleodiett. Kun grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter og bær.Anonymous poster hash: ad9a9...7bd Derom er det også delte meninger. Den leiren jeg tilhører mener at feite melkeprodukter som smør, ghee og fløte kan brukes om de tolereres. Kun grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter og bær hadde blitt vanskelig for meg. Det er naturlig å inkludere egg, oliven, frukt, røtter, løker, feite meieriprodukter, skalldyr og ellers det naturen/Kiwi måtte tilby. Nulltoleransen går ved korn, sukker og belgfrukter.
Løvetanten Skrevet 7. august 2013 #15 Skrevet 7. august 2013 Barkebrød? Kongler? Metemark? Gress (korn)? Anonymous poster hash: 7968d...3eb Haha, ja. Vi er ikke mye til jegere i 2013. Her i lendet ville det blitt hjort, kanin, fisk, krabbe, røtter, bær, sopp, frukt, elg, pinnsvin, fugl. Vet ikk ehva man kan finne av viltvoksende røtter, men klimaet er bra nok her til at det er mangfold. Håper jeg slipper kongledietten
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #16 Skrevet 7. august 2013 I steinalderen avlet de ikke opp kyr som de tok melka fra Så da spiser du faktisk ikke en paleodiett. Anonymous poster hash: ad9a9...7bd 2
Løvetanten Skrevet 7. august 2013 #17 Skrevet 7. august 2013 I steinalderen avlet de ikke opp kyr som de tok melka fra Så da spiser du faktisk ikke en paleodiett.Anonymous poster hash: ad9a9...7bd Nei, de gjorde ikke det. Tanken bak melkeinntaket er at man i dag ser at befolkningen bl.a i Skandinavia har enzymer som spalter melkeproteiner. Man tåler vanligvis melk godt. Motsatt kan man se i Asia der melk tolereres dårlig. Spiser du paleo?
Supraspinatus Skrevet 7. august 2013 #18 Skrevet 7. august 2013 I steinalderen avlet de ikke opp kyr som de tok melka fra Så da spiser du faktisk ikke en paleodiett.Anonymous poster hash: ad9a9...7bd Men det meste av maten er foredlet og langt anderledes enn den naturlige ur-maten, det gjelder ikke minst kjøtt og oppdrettsfisk. Det kjøttet vi i dag har tilgang til, består hovedsaklig fra fremavlede husdyr som lever i en manipulert tilværelse optimert for kostnad vs. "kvalitet". Kjøttet fra husdyr er neppe mer naturlig enn dagens frukt og grønnsaker. Jeg har stadig inntrykk av at stenalderdietten er basert på diett fra kjølige klima, og at dadler, fikner, papaya o.l. inngår i dette diettregime? Anonymous poster hash: 7968d...3eb Paleokosthold handler ikke om å spise akkurat slik de spiste i steinalderen. Det handler om å spise tilnærmet slik. Ellers ville jo faste også vært en del av kostholdet. Og det er det nødvendigvis ikke. Jeg vet at både kjøtt og grønnsaker er annerledes enn det var før. Man skal derfor tilstrebe å bruke økologiske produkter og spesielt for USA benytte gressfôret kjøtt. I Norge går alle kyr på en kombinasjonsdiett av gress og kraftfôr. Meieriprodukter er noe man i utgangspunktet skal unngå, men dersom man tåler det godt er de fete variantene utmerkede fettkilder. Siden kjøttet i dag er veldig magert og de fleste ikke spiser de aller feteste delene av dyret så må man få dekket energibehovet via andre fettkilder. Hvor mye frukt man velger å inkludere i kosten er opp til en selv og det kommer helt an på om man ønsker å gå ned i vekt eller ikke. Hvor mye og hvilken type idrett man driver med osv. Allikevel er det meningen at en skal inntaket av karbohydratet lavere enn standard vestlig, les amerikansk, kosthold. Hva tenkte du på vedrørende papaya/dadler?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #19 Skrevet 7. august 2013 Jeg er helt for å spise uprosessert mat som er i sesong, men all den tid at de levde mye kortere i steinalderen enn jeg er i interessert i, så kommer jeg aldri til å bli interessert i sånt diettull. Neste år er det en annen diett som er i vinden og skal få folk tynne på et øyeblikk uten å gjøre forsakelser.Anonymous poster hash: f827a...9dd
Supraspinatus Skrevet 7. august 2013 #20 Skrevet 7. august 2013 Jeg er helt for å spise uprosessert mat som er i sesong, men all den tid at de levde mye kortere i steinalderen enn jeg er i interessert i, så kommer jeg aldri til å bli interessert i sånt diettull. Neste år er det en annen diett som er i vinden og skal få folk tynne på et øyeblikk uten å gjøre forsakelser.Anonymous poster hash: f827a...9dd Paleo er jo egentlig bare en videreutvikling av konseptet lavkarbo. At det har fått merkelappen paleo er vel gjerne for å selge bøker. Hvorvidt det er en moteting vet jeg ikke. Tror ikke man kommer til å bruke navnet for evig. Etterhvert blir det vel kalt "standard kosthold". Under punktet: Hvorfor ikke korn, så svarer denne artikkelen bra: http://kostholdsklinikken.no/hvete-og-gluten-hva-er-problemet/ Det er funnet fossiler av mennesker som var veldig gamle. Det er dog ikke utenkelig at mange døde av infeksjoner pga mangel på legevitenskap i tillegg til de som ev strøk med ifm dyreangrep/krig/ulykker. Det er et typisk motargument mot steinalderinspirert kosthold at grunnen til at de ikke fikk HKS var fordi de ikke levde lenge nok. Det er vel egentlig motbevist iom at det er flere stammekulturer som fortsatt i dag har en tradisjonell diett med tilnærmet fravær av såkalte livsstilsykdommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå