Gå til innhold

Når er man alkoholiker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En person drikker 3 - 4 bokser 1/2 l øl daglig.

Er dette alkoholisme? Jeg mener det, men når jeg nevner det eller spør om han MÅ ha disse ølene hver dag, ser han bare surt på meg å går sin vei...

Anonymous poster hash: 4a58e...718
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på om alkoholen ødelegger noe for ham eller ikke. Blir han full av den mengden?

Anonymous poster hash: 2f480...cc5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på om alkoholen ødelegger noe for ham eller ikke. Blir han full av den mengden?

Han blir beruset ja, snøvler og sjangler...

AnonymBruker
Skrevet

Han blir beruset ja, snøvler og sjangler...

Huff da.. Han har ihvertfall problemer med alkohol.

Drikker han noen dager mer også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff da.. Han har ihvertfall problemer med alkohol.

Drikker han noen dager mer også?

Det er sjeldent han drikker mer, men han må ha disse 3 - 4 boksene hver dag, selv om han ikke vil innrømme det.

Det første han gjør når han kommer fra jobb er å drikke øl. Han er ferdig å drikke til ca kl 18.00, men det er jo ille likevel synes jeg da...

AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent han drikker mer, men han må ha disse 3 - 4 boksene hver dag, selv om han ikke vil innrømme det.

Det første han gjør når han kommer fra jobb er å drikke øl. Han er ferdig å drikke til ca kl 18.00, men det er jo ille likevel synes jeg da...

Det høres veldig ille ut ja. Og merkelig at han ikke ser det selv.

Har du spurt han hvorfor han drikker øl hver dag? Om han sier det er smaken kan du jo kjøpe inn alkoholfri øl og se om han drikker det istedet. (Han gjør nok ikke det altså, høres jo ut som han er avhengig)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En person drikker 3 - 4 bokser 1/2 l øl daglig.

Er dette alkoholisme? Jeg mener det, men når jeg nevner det eller spør om han MÅ ha disse ølene hver dag, ser han bare surt på meg å går sin vei...

Alkoholenhet er i Norge definert som 15 ml (12,8 g) ren alkohol, og tilsvarer omtrent:

Eksempler på 1 alkoholenhet er: En flaske (33 cl) pils på 4,5 vol % Et glass (15 cl) vin på 12 vol % Et lite glass (7,5 cl) sterkvin 20 vol %

Et lite glass (4 cl) brennevin 40 vol %

Anbefalingene fra WHO er at menn og kvinner responderer fysiologisk forskjellig på alkohol, og høyt forbruk gir ulike helsekonsekvenser. WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader.

14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen. 2,8 flasker vin i uka eller en knapp halv flaske vin hver dag.

21 enheter alkohol tilsvarer: 13,9 halvlitere øl i uka eller 2 halvlitere øl hver dag. 4,2 flasker vin i uka eller en drøy halv flaske vin hver dag.

Så ja, denne er en alkoholiker.

Anonymous poster hash: 04bc7...aaf

Skrevet

Men AB, hva som er skadelig for helsa i ukesenheter har fint lite å gjøre med om han er alkoholiker eller ikke. Dersom han MÅ ha alkoholenhetene daglig derimot, og ikke klarer seg uten, så er han avhengig og DA er han alkoholiker.

Nå har jeg i og for seg litt problemer med å tro på TS når hun/han sier at denne mannen sjangler og snøvler etter tre eller fire halvlitere dersom han drikker denne mengden daglig. Jeg sjangler og snøvler ikke etter fire halvlitere, og jeg drikker alkohol sjeldnere enn en gang i uken i snitt. Drikker man hver dag bør man ha høyere alkoholtoleranse enn normalen. Er det mulig at du overdriver litt på symtpomene eller bommer litt på mengden, TS? Kan det være han har drukket før han kommer hjem også. Det er jo i tilfelle ille, hvis han skjuler deler av forbruket sitt i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig ille ut ja. Og merkelig at han ikke ser det selv.

Har du spurt han hvorfor han drikker øl hver dag? Om han sier det er smaken kan du jo kjøpe inn alkoholfri øl og se om han drikker det istedet. (Han gjør nok ikke det altså, høres jo ut som han er avhengig)

Jeg tror nok egentlig at han ser det selv siden han absolutt ikke vil snakke om det, blir sur og går. Hadde han ikke sett at han har alkoholproblemer så hadde han vel tatt seg selv i forsvar. Men han har ingen forsvar å komme med...

Jeg har selvsagt spurt hvorfor han drikker så ofte, men får aldri noe svar på det. Alkoholforbruket hans skal IKKE snakkes om, mener han tydeligvis.

Men AB, hva som er skadelig for helsa i ukesenheter har fint lite å gjøre med om han er alkoholiker eller ikke. Dersom han MÅ ha alkoholenhetene daglig derimot, og ikke klarer seg uten, så er han avhengig og DA er han alkoholiker.

Nå har jeg i og for seg litt problemer med å tro på TS når hun/han sier at denne mannen sjangler og snøvler etter tre eller fire halvlitere dersom han drikker denne mengden daglig. Jeg sjangler og snøvler ikke etter fire halvlitere, og jeg drikker alkohol sjeldnere enn en gang i uken i snitt. Drikker man hver dag bør man ha høyere alkoholtoleranse enn normalen. Er det mulig at du overdriver litt på symtpomene eller bommer litt på mengden, TS? Kan det være han har drukket før han kommer hjem også. Det er jo i tilfelle ille, hvis han skjuler deler av forbruket sitt i tillegg.

Greit nok at du har problemer med å tro på meg ang. sjangling og snøvling etter 3 . 4 halvlitere øl, men han gjør det.

Jeg tror egentlig ikke at han drikker før han kommer hjem da han må kjøre til og fra jobb. Han pleier ikke å røre bilen igjen før på morgenen når han skal på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...