AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Leser en artikkel på aftenposten nå om en gutt som bor med moren sin alene. De hadde ikke råd til å dra på ferie år fordi bilen streika. Videre står det at moren tjener 430.000 i året og har 25.000 utbetalt. Hvordan i huleste kan de være så innmari fattige på den lønnen og de er to personer? Jeg tjener 150.000 i året og mannen min er student. Vi betaler 8000 i husleie (pluss strøm og Internett), betaler studielån, billån og andre utgifter. Vi kunne fint dra på ferie i år. Kan noen forklare meg dette eller er det bare dårlig planlegging av moren?Anonymous poster hash: a61bb...e3f 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Lei-av-a-vare-fattiglus-7271076.html#.UgCtQ8saySN Link.Anonymous poster hash: a61bb...e3f
Rosa Sitron Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Mye av svaret står her http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Flaut-a-ha-darlig-rad-7271639.html#.UgCu15Jhqss Husleie 8000 Andre faste utgifter 12000 Mat klær osv 5000
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Det står jo svart på hvitt i artikkelen hvordan det er mulig å ha dårlig råd. Hun betaler 10 000 kroner i måneden i skatt, hun må LEIE(!!) til en langt høyere pris enn hva det vil koste å betale på eget, og de er alene med samme utgifter i forhold til telefon, strøm, mat osv som alle andre har selv med flere i husholdningen. I en liten leilighet er det nok reduserte muligheter til å kunne ha frys, noe som også gjør at at mat må kjøpes i små kvanta som også er mye dyrere enn store familiepakninger og en må som regel handle oftere. Det er også fordyrende. Så klart blir det lite til overs da. Anonymous poster hash: d2477...495
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Mye av svaret står her http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Flaut-a-ha-darlig-rad-7271639.html#.UgCu15Jhqss Husleie 8000 Andre faste utgifter 12000 Mat klær osv 5000 Det står ingenting om det. 12000, hva er det til? 1
Pengebingen Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Det er klart det koster å være alene med barn, men etter en titt på Sifos standardbudsjett (nøkternt, men ikke et sparebudsjett) så er faste utgifter utenom hus på ca 15000 kr for mor+sønn på 15. Der et det f.eks 3000 pr mnd til lek og fritid! Noe som kanskje ikke er mye, men det er mye hvis man har dårlig råd. Med 8000 i husleie, og kanskje 1000 i strøm, så er det ikke mye igjen av de 25.000 hun får utbetalt nei. Men det er hvis Sifo legges til grunn. Det oppgis 12000 i utgifter, selvsagt uspesifisert. Men legger man sammen 12000 og 5000 blir det 17000 i stedet for de 15000 Sifo legger til grunn, så et eller annet sted foregår det nok noe overforbruk ja... Men kanskje skyldes det f.eks gjeld etter samlivsbrudd, eller andre faktiske årsaker, og ikke ufornuft. Men - ingen unger dør av å ikke reise til syden. Han lærer tidlig at penger må prioriteres, og det er med glede jeg leser om en mor som i stedet for å gi etter for press fra samfunnet gjør de rette valgene. Hun kunne tatt opp forbrukslån for å dra på ferie, eller for å fikse bil. Og gjort økonomien enda dårligere. Mange ville gjort dette. I stedet er hun fornuftig; Når bilen ryker må den repareres, og da blir det ikke ferie. Hennes lønn rekker ikke til alt. Kanskje er sønnen med på dyre fritidsaktiviteter (uten at han vet at det er dyrt) resten av året i tillegg til at hun faktisk hadde planlagt ferietur. Det er muligens imponerende at hun hadde pengene. Og som sagt, godt å se at hun lærer sønnen sin at penger ikke vokser på trær, og at man dessverre må gjøre de kjedelige og fornuftige prioriteringene, selv om det ikke er gøy. Jeg tror hennes sønn lærer mer om verdien av penger enn de som vokser opp med at penger bare er der og at det er nok til alt man vil gjøre. Sånn sett stiller han kanskje sterkere enn andre, selv om han ikke får reise masse akkurat nå. Kanskje har man mer penger til overs til reiser osv enn andre senere i livet, fordi han er bevisst på sin prioritering av penger, der andre sløser de vekk og heller lever på kreditt til tross god lønn. Jeg synes hun virker som en fornuftig mor, og jeg tror nok sønnen skjønner det litt senere. Han er 15, det er en tøff alder når man ikke får gjøre som "alle andre". Og han sier han aldri vil inn i helsesektoren, men kanskje ser han om noen år virkelig at det å jobbe for å hjelpe andre gir betalt i mer enn bare penger, og at det er viktig og givende, selv om man må leve med å tjene mindre enn advokatene. Generelt, en interessant sak å diskutere! Ut i fra det lille vi vet virker mor til å være fornuftig, og sønnen på 15 skjønner det bare ikke enda Hadde jeg vært hans mor hadde jeg sagt at hvis han skal klage så er det på høy tid å bli f.eks avisbud for å bidra til økonomien slik at han både får skyss til fritidsaktiviteter (med bilen hun må betale for å reparere) OG kan reise til syden. Han er 15. På tide å få seg en jobb hvis man vil ha mer penger. 3
nuggets Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Er helt enig i veldig mye som blir sagt her. Men får hun ikke barnebidrag også og støtte fra nav i tillegg til lønn? Hun virker som en veldig fornuftig mamma og sønnen virker veldig reflektert. Han lærer seg nok verdien v det å jobbe for å tjene penger.
Rosa Sitron Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Det står ingenting om det. 12000, hva er det til? Det står at etter andre faste utgifter er det 5000 til mat og klær. Ser du på tallene er det dermed 12000 til andre faste utgifter.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Lønna er vel i og for seg ganske bra, er den ikke? Men å være alene med barn er vel ikke så enkelt. Hva slags utdanning tror dere hun har? Seks år på høgskole? Dobbel grad, kanskje? Anonymous poster hash: 6ad8f...9b6
Gjest celine Skrevet 6. august 2013 #10 Skrevet 6. august 2013 Men får hun ikke barnebidrag også og støtte fra nav i tillegg til lønn? Jupp, dobbel barnetrygd og bidrag fra far. Hun betaler også ned på studielånet, så det kan være en del av de tolv lappene som ligger under diverseposten (aner ikke hvor mye som er vanlig å betale per måned - aldri hatt studielån). Dette kan også være årsaken til at hun ikke får lån til bolig, og må leie dyrt. Når jeg ser på tallene og sammeligner dem med mine egne, kan jeg ikke fatte at hun har så dårlig råd at de ikke har til ferie - men hun virker fornuftig nok, så det er nok en del som ikke kommer fram her Uansett har hun tre lapper igjen av feriebudsjettet etter bilen ble reparert, så da burde det være mulig å få til noe neste år. En tur trenger ikke koste all verden 1
Rosa Sitron Skrevet 6. august 2013 #11 Skrevet 6. august 2013 Uansett har hun tre lapper igjen av feriebudsjettet etter bilen ble reparert, så da burde det være mulig å få til noe neste år. En tur trenger ikke koste all verden Det kommer frem i en av artiklene at de hadde vært på en liten Norges tur. Da jeg leste dette mistet jeg litt avsympatien for gutten. Men saken er fortsatt aktuell da der er andre som ikke har fått vært på Norgestur heller. Når det er sagt kan ikke jeg huske om det var "ferier" for meg alle sommerferiene mine heller. Og de beste minnene er ikke fra syden, men fra strandkanten hjemme =) 1
momo Skrevet 6. august 2013 #12 Skrevet 6. august 2013 Jeg får ikke så mye sympati med denne saken. Jeg er selv enslig mor til 2 barn, inntekt på 170 000, så bidrag og barnetrygd for 3. I år har vi vært på 3 ferier, Mallorca i mai, kom på 3000 kr for oss alle 3. Så en danmarkstur med båten, kr 0. Så en tur til Berlin i 5 dager til 4000 kr. Så det går faktisk an og få veldig billige ferier og. Berlin turen var i fellesferien. Til neste år skal vi 1-2 uker til Danmark. Her starter vi planlegging av ferien veldig tidlig, og legger av penger, og betaler litt etter hvert. Da er det mye lettere å få det til. Men jeg vet at jeg er veldig flink med penger i det daglige, får veldig mye ut av lite. Vurderer noen ganger å holde kurs i det. For kjenner alt for mange som har mer enn det dobbelte enn meg, som klager over at de aldri har penger. 3
Gjest celine Skrevet 6. august 2013 #13 Skrevet 6. august 2013 Når det er sagt kan ikke jeg huske om det var "ferier" for meg alle sommerferiene mine heller. Og de beste minnene er ikke fra syden, men fra strandkanten hjemme =) Godt poeng!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #14 Skrevet 6. august 2013 Jeg får ikke så mye sympati med denne saken. Jeg er selv enslig mor til 2 barn, inntekt på 170 000, så bidrag og barnetrygd for 3. I år har vi vært på 3 ferier, Mallorca i mai, kom på 3000 kr for oss alle 3. Så en danmarkstur med båten, kr 0. Så en tur til Berlin i 5 dager til 4000 kr. Så det går faktisk an og få veldig billige ferier og. Berlin turen var i fellesferien. Til neste år skal vi 1-2 uker til Danmark. Her starter vi planlegging av ferien veldig tidlig, og legger av penger, og betaler litt etter hvert. Da er det mye lettere å få det til. Men jeg vet at jeg er veldig flink med penger i det daglige, får veldig mye ut av lite. Vurderer noen ganger å holde kurs i det. For kjenner alt for mange som har mer enn det dobbelte enn meg, som klager over at de aldri har penger. Kan du ikke holde et lite kurs her på kg? Som i en egen tråd, eller en dagbok eller noe? Jeg personlig hadde vært veldig interessert, og ordentlig takknemmelig for det! Anonymous poster hash: 985d6...ba9 2
AlecEiffel Skrevet 6. august 2013 #15 Skrevet 6. august 2013 Mallorca i mai, kom på 3000 kr for oss alle 3. Så en danmarkstur med båten, kr 0. Så en tur til Berlin i 5 dager til 4000 kr. Okei.... Og hvordan får du til dette? 7 000 for tre utenlandsturer for 3 personer? Inkludert alt? Det er flott at du er flink med penger, og all honnør til deg for det, men vil gjerne høre mer om hvordan dette faktisk er praktisk mulig, siden jeg ikke kan begripe hvordan du klarer å trykke flybilletter, overnatting, mat/drikke og andre utgifter for 3 personer inn i disse summene. 5
Kjempeliten Skrevet 6. august 2013 #16 Skrevet 6. august 2013 Jeg tror nok greia handler om at han ikke har fått vært i utlandet. Men er ikke det normalt da? Jeg har flere venner som aldri var i utlandet i sin barndom (bortsett fra klasseturer på folkehøgskole, høgskole...) og de klaget ikke over det. De fleste av dem har vært i Sverige da, på campingtur, handel, men jeg vil på en måte ikke sammenligne det med å være i syden akkurat for noen er det jo kortere til Sverige enn til Trondheim fks. Så jeg syns ikke gutten skal klage på det... Han kan jo prøve å skaffe seg en jobb selv. Og spare. Det kan være kjipt at noen har ekstremt god råd og man selv sitter der uten så veldig mye... Jeg har vært der selv, jeg har ikke verdens beste råd og det er kjipt å se venner kaste rundt seg med penger på reiser, klær og god mat. Men man får bare bite i det sure eplet. Sånn er det bare dessverre. Verden er kjip og det er ingen som hjelper deg med bagateller. Ingen som kommer til å sponse meg med ferieturer eller shopping... Selv om mine venner har råd til sånt selv. Men så trives jeg med norgesturer, og jeg finner mye fint på Fretex
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #17 Skrevet 6. august 2013 Jeg tror nok greia handler om at han ikke har fått vært i utlandet. Men er ikke det normalt da? Jeg har flere venner som aldri var i utlandet i sin barndom (bortsett fra klasseturer på folkehøgskole, høgskole...) og de klaget ikke over det. De fleste av dem har vært i Sverige da, på campingtur, handel, men jeg vil på en måte ikke sammenligne det med å være i syden akkurat for noen er det jo kortere til Sverige enn til Trondheim fks. Så jeg syns ikke gutten skal klage på det... Han kan jo prøve å skaffe seg en jobb selv. Og spare. Det kan være kjipt at noen har ekstremt god råd og man selv sitter der uten så veldig mye... Jeg har vært der selv, jeg har ikke verdens beste råd og det er kjipt å se venner kaste rundt seg med penger på reiser, klær og god mat. Men man får bare bite i det sure eplet. Sånn er det bare dessverre. Verden er kjip og det er ingen som hjelper deg med bagateller. Ingen som kommer til å sponse meg med ferieturer eller shopping... Selv om mine venner har råd til sånt selv. Men så trives jeg med norgesturer, og jeg finner mye fint på Fretex Skjønte det også sånn. Når jeg hører folk klager tenker jeg alltid på samboeren min. Han kommer fra en familie med over gjennomsnittlig inntekt, men var aldri lenger enn Sverige før han var 15. Da fikk han en tur med faren til London. Forledrenen har handlet masse på fretex, så han fikk sin første ikke-fretexdress nå i en alder av 25. (med egne penger denne gangen). Hvorfor skulle han føle mindre på foreldrenes valg enn gutten vi leser om? Anonymous poster hash: 5c313...eab
Wonders Skrevet 6. august 2013 #18 Skrevet 6. august 2013 fritt for å takke for de vanskelige valgene jeg har tatt med tanke på fremtiden og økonomi. Unner ingen en slik oppvekst. Jeg trodde det fortsatt var ordninger med ungdomsklubber osv som sender barna på en liten sommertur for en liten sum... Litt sånn leirskole-aktig hvor man sparer i ett år. Har ikke kommunen noe man kan søke på for å la barna bli med på noe? At ikke ungdomsskolen/helesøster kan opplyse om dette...
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. august 2013 #19 Skrevet 6. august 2013 Jeg tror denne dama sløser noe helt sinnsykt. Hadde hun brukt nesten alle de 12000 kronene til f.eks lånekassen, hadde hun brukt under 5 år på å betale det tilbake. Det med en rente på rundt 4% 1
Wonders Skrevet 6. august 2013 #20 Skrevet 6. august 2013 Jeg tror denne dama sløser noe helt sinnsykt. Hadde hun brukt nesten alle de 12000 kronene til f.eks lånekassen, hadde hun brukt under 5 år på å betale det tilbake. Det med en rente på rundt 4% Det reagerte jeg også på. Håper hun ikke får restskatt for da sitter hun i saksa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå