Gå til innhold

Barnevernet ringte.. Foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mitt barns troll av en biofar har tydeligvis ikkje forandret seg det minste etter at jeg gikk fra han og dro langt bort. Barnevernet ringte å fortalte meg at han har utøvd grov vold mot nåværende samboer og deres felles baby med stebarn som vitne. Politiet hadde også beslaglagt flere typer narkotika i hjemmet deres samtidig som han ble arrestert. Det hadde blitt opprettet sak på oss også men denne henla barnevernet over telefon på bakgrunn av at det ikkje var noe kontakt mellom mitt barn og far.

Han har vært stygg mot meg og vårt felles barn før. han har nektet å møte på familievernkontoret. Derfor har jeg i samråd med familievernet nektet kontakt med han de siste 3 årene uten dem. Altså ingen kontakt. Han har heller ikke gitt noe lyd fra seg.

Vi har uheldigvis delt foreldreansvar. Spurte han tidlig om vi kunne skrive det over på meg, av praktiske årsaker, men det nektet han. Han bruker dette for det det et verdt ved å la være å svare på alt fra henvendelser om pass, bank osv. Derfor får vi kun pass for 3 uker i slengen med rundt 2 mnd behandlings tid og jeg kan ikke opprette konto til barnet mitt i banken! Han Skylder i tillegg ca 40 000 i barnebidrag.

Har nå kontaktet advokat for å gå til retten for å få foreldreansvaret alene. Synes selv at jeg har en grei sak men skjønner at det er vanskelig å frata noen foreldreansvar med dom. Hva tror dere?

Skriver på telefon så mulig at formuleringene mine er helt på trynet.. Sorry!

Endret av Meij
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, jeg tror du har gode muligheter.

Foreldreansvar handler om ansvar. Det og ta avgjørerelser som ikke er til barnets beste, unndra seg plikter eller trenere slik at det blir til belastning for mor eller barn (belastning for mor ses veldig som synonymt med belastning for barnet), etc, er god nok grunn til å miste foreldreansvar. For ansvaret skal brukes til barnets beste, ikke det motsatte.

Her er det i tillegg graverende ting som vold og droger. Jeg vil nesten tro de vil anse det som uansvarlig å ikke forsøke å få foreldreretten alene, slik du legger fram saken her, for det virker bekymringsfullt at han har foreldrerett.

Jeg ville gjort et forsøk, for barnet ditt sitt skyld.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg skal gå helt fint ;)

Anonymous poster hash: 458bc...e76
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er litt merkelig at barnevernet ringer deg og forteller hva som har skjedd . Trodde de hadde taushetsplikt jeg

Anonymous poster hash: e85d2...89c
  • Liker 3
Skrevet

Håper det! Har fått time hos en advokat med familiesaker som spesialfelt senere i uken. Håper egentlig på at han skal skrive under når han får brev fra en advokat og han skjønne at jeg faktisk blir å ta han til retten. Han har jo tross alt en forestående vold og narkotika dom på seg..

Blir helt svett jeg! Men FY hvor glad jeg et for at jeg fikk barnet mitt bort fra den mannen!

Skrevet

Syntes det er litt merkelig at barnevernet ringer deg og forteller hva som har skjedd . Trodde de hadde taushetsplikt jeg

De er faktisk pliktig til å kontakte meg slik at jeg kan beskytte mitt barn. Skal få hele meldingen om alt som er skjedd i posten i følge hun som ringte meg. Jeg synes det er utrolig flott at systemet kan funke sånn! :) TS

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du skriver bør du nok ha en sterk sak. Kjør på, man skal ikke la barn ha en forelder som er voldelig og driver narkoreir.

Anonymous poster hash: d2b0c...a27
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Blir så optimistisk når dere er så positive! Hadde vært en utrolig lettelse om dette gikk i boks.. Dere skulle sett sett ansiktet mitt når jeg tok telefon å det jeg hørte var "hei! Det er fra barnevernet i xxx". Men mitt første og forhåpentligvis siste møte med barnevernet føler jeg var utelukkende med god behandling og respekt. Synes så uendelig synd på den lille babyen :( håper hun reddet ungene sine bort nå!

Endret av Meij
  • Liker 3
Skrevet

Det skulle bare mangle. Omsorgspersonen (i dette tilfellet henne) er pliktig til å holde barnet unna farlige situasjoner, selv om det er den andre forelderen som utgjør faren.

Det heter barneVERN. Foreldre kan umulig verne et barn dersom man ikke vet at det foregår farlige ting, eller hvor alvorlig det er.

For alt barnevernet vet så kunne faren fortsatt hatt samvær også, og siden man skal ha svært gode grunner for å få gjennomført samværsnekt så må man nødvendigvis vite detaljene. Så jeg forstår godt at de er pliktige til å opplyse.

Taushetsplikten gjelder nok bare de som ikke blir direkte berørt, og mor og barn er definitivt ikke i den kategorien.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Nok en mann som får ødelagt sin familie av en feminazi som er ute etter å tråkke på menn. Mannens side av saken har vi jo ikke fått høre.

Anonymous poster hash: 8739a...77e

Endret av Bond
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Nok en mann som får ødelagt sin familie av en feminazi som er ute etter å tråkke på menn. Mannens side av saken har vi jo ikke fått høre.

Og du er nok en mann(?) som heller lar det gå ut over uskyldige barn enn å la en fyr ta konsekvensene av egne kriminelle og skadelige handlinger.

Er fullt klar over at enkelte (det gjelder begge kjønn for øvrig) bruker skitne metoder for å ødelegge for hverandre. Men her er både politi og barnevern inne i bildet, så når de gir sine anbefalinger så vet de nok godt hva de gjør.

Pass munnen din og ikke tråkk på mennesker som er i en vanskelig situasjon. Skal du syte, så velg deg ut en sak som faktisk er noe å syte for. Denne er IKKE det.

Endret av Bond
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Nei, herregud! Han har jo sikker GOD grunn til å banke familien sin og oppbevare narkotika i familiens hus. Snakk om å overdrive, han kan jo fint ta vare på barn han.

TS, hvis mannen ikke har hatt kontakt med barnet på årevis så får du nok fullt foreldreansvar.

Og ei jeg kjenner fikk beskjed av politiet om at samvær mellom barn og far ikke var aktuelt pga narkotika og andre stygge dommer. Der var det så ille at hvis mor hadde latt far hatt samvær så truet de med at hun også ville bli meldt for barnevernet.

Anonymous poster hash: faadf...c24

Endret av Bond
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Hjelpes!! Viss du bare visste hvor mye jeg hadde unnet barnet mitt en oppgående far.. Men slik ble det uheldigvis ikke, så derfor må jeg handle deretter. TS

Endret av Bond
  • Liker 8
Skrevet

Et det foresten noen som vet hva "grov vold" innebærer? Altså typ definisjon dette begrepet.. Har prøvd å Google det men virker som et veldig vidt begrep.

Skrevet

Nei, herregud! Han har jo sikker GOD grunn til å banke familien sin og oppbevare narkotika i familiens hus. Snakk om å overdrive, han kan jo fint ta vare på barn han.

TS, hvis mannen ikke har hatt kontakt med barnet på årevis så får du nok fullt foreldreansvar.

Og ei jeg kjenner fikk beskjed av politiet om at samvær mellom barn og far ikke var aktuelt pga narkotika og andre stygge dommer. Der var det så ille at hvis mor hadde latt far hatt samvær så truet de med at hun også ville bli meldt for barnevernet. Anonymous poster hash: faadf...c24

Var samme greia her. Saken hos barnevernet ble henlagt med en gang siden jeg allerede har kuttet kontakten med far. Var temmelig tydelig at vi faktisk hadde kommet under barnevernet om det skulle være samvær mellom dem.

Skrevet

Syntes det er litt merkelig at barnevernet ringer deg og forteller hva som har skjedd . Trodde de hadde taushetsplikt jeg Anonymous poster hash: e85d2...89c

Så du mener ts skulle ha fortsatt å sende sitt barn på samvær, hvis han hadde hatt normalt samvær, selv om han har utøvd vold mot sitt andre barn? Det ville ikke akkurat vært vern av barn.

Det skal jo mye til for å miste foreldreansvar, ts, som du vet. Men de gangene det skjer, er jo nettopp i saker som ligner denne, med vold og/eller rus f.eks. Lykke til, skjønner godt at du vil gå videre med dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal litt til å miste foreldreretten, den må isåfall fradømmes av domstolen, til å begynne med må du iallefall sørge for at far ikke får ha samvær uten oppsyn.

Anonymous poster hash: 47244...7a9

Skrevet (endret)

Han har ikke samvær. De har ikke sett hverandre på 3 år.. Etter at han hadde et skikkelig raserianfall hvor han kastet barnevognen ned en trapp. (Barnet var ikke i vognen men sto gråtende å så på) lettelse egentlig å endelig få det svart på hvitt at han et slik han er og ikke bare mitt ord i mot hans. Selv om jeg så klart sympatiser med dette barnet som til og med er halvsøskenet til mitt barn. (Det føles heeelt sprøtt og feil at de er søsken men det er de jo likevel.. :O )

Endret av Meij
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener ts skulle ha fortsatt å sende sitt barn på samvær, hvis han hadde hatt normalt samvær, selv om han har utøvd vold mot sitt andre barn? Det ville ikke akkurat vært vern av barn.

Det skal jo mye til for å miste foreldreansvar, ts, som du vet. Men de gangene det skjer, er jo nettopp i saker som ligner denne, med vold og/eller rus f.eks. Lykke til, skjønner godt at du vil gå videre med dette.

Nei jeg mener det er politiet sin oppgave å fortelel om slike ting, ikke barnevernet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg mener det er politiet sin oppgave å fortelel om slike ting, ikke barnevernet.

Det er politiet som varsler via barnevernet. De er pliktig til det når det gjelder vold med barn som vitne. Da skal også de andre barna til de involverte beskyttes.

Anonymous poster hash: 8d1c2...974

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...