Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på 1. vgs nå til skolestart. Jeg har en fryktelig presentasjonsangst, og hater gym i grunnen for at alle kan se meg, jeg alltid ligger bak og er svak. Jeg har i tillegg dårlig hørsel, som påvirker min balanse evne og gjør at jeg f.eks ikke kan svømme.

Jeg leste om å ta privatist i dette faget, og at gymmen blir erstattet med en 3-4 timers eksamen. Hvordan er dette egentlig? Hva gjør jeg de timene mens andre har gym, får jeg fravær for at jeg ikke deltar? Ulemper?

takk for svar :icon_lol:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Privatisteksamen i gym er nå både teoretisk og praktisk.

Anonymous poster hash: c5b61...69a

AnonymBruker
Skrevet

Privatisteksamen i gym er nå både teoretisk og praktisk.

Nei, kun praktisk/muntlig.

Anonymous poster hash: c8408...835

Anonymous poster hash: c8408...835

Skrevet

Her i Bergen bestod eksamen av først en praktisk del der vi var en gruppe på ca åtte stykker som var sammen. Her hadde de to sensorene trekt ut to idretter blandt fem-seks mulige idretter (fotball, håndball, basketball, volleyball, innebandy som jeg kommer på nå i farta). Vi fikk først et kvarter til å forbedrede oss. Deretter hadde vi først ulike måter å sentre/kaste på, så en ferdighetsløype, deretter litt spill. Så hadde vi en liten spørsmålsrunde, der hver og en av oss fikk et teknisk spørsmål om idretten. Først alt dette med innebandy, deretter med basket.

Deretter var det eksaminasjon som var mer lik vanlig privatiskeksamen, der en og en går inn og blir eksaminert i 30-40 min. Tror det vanligste er å få en oppgave der man skal lage en periodeplan med kondisjon, men jeg fikk noe litt sært; lag en øktplan på 60 min med hurtighet. Lagde denne i forberedelsestida, og viste den frem og forklarte for sensorene. Måtte vise noen styrkeøvelser, og forklare hvilke muskler man da trente. Fikk også spørsmål fra andre deler av pensum.

Sååå... Hvis angsten din takler dette opplegget er det kanskje et alternativ.

Tror det er slik at om du dropper gym tar du ikke lenger videregående på fulltid, men på deltid. Tror dette er slik som får konsekvenser i forhold til lån og stipend fra Lånekassa.

Du får ikke fravær i et fag du ikke tar. Du kan nemlig ikke være privatist og elev i et fag samtidig.

De timene de andre har gym har du fri, og du kan disponere de slik du selv vil. Som f.eks selvstudium, skolearbeid, gå deg en tur.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, kun praktisk/muntlig.Anonymous poster hash: c8408...835 Anonymous poster hash: c8408...835

Ja? Det var jo det jeg skrev.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...