AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #21 Skrevet 5. august 2013 Eg snakker litt slik om eg legg dialekta breiare enn høgst nødvendig (noko eg gjer i møte med østlendingar og finbergensarar, frekk som eg er) og dialekta mi er ein slags utvanna harding. Anonymous poster hash: d5e70...16a Harding? Hardangersk mener du? Anonymous poster hash: 2d9c1...f8d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #22 Skrevet 6. august 2013 Først: Jeg liker nynorsk, og jeg leser også ganske mye nynorsk litteratur, men det er allikevel aspekter ved "nynorskkulturen" jeg ikke liker. For det første er det forbausende mange nynorskbrukere fra Vestlandet, Telemark, og andre områder med nynorsknære talemål, som tror at de kan skrive omtrent slik de snakker. Og det er jo FEIL. Nynorsk er et skriftspråk, som har sine egne regler og sitt eget ordtilfang. Man må altså akseptere at det er et eget språksystem som man må tilegne seg, enten man snakker nynorsknært eller ikke. Årsaken til at det har blitt sånn er jo åpenbar, nemlig mantraet "snakk dialekt, skriv nynorsk", som har vært målbevegelsens slagord i alle de år. De utslagene dette gir seg, er imidlertid at nynorskbrukere flest etter min oppfatning skriver et "nynorsk" som ikke er nynorsk, men som derimot gjør vondt i øynene, selv for meg som bokmålsbruker. (Man ser en litt lignende tendens hos dem som har bokmålsnære dialekter også (altså blant dem som bor på det sentrale Østlandet, ettersom de også er vant med at skriftspråket er nært talespråket), men det er langt fra like vanlig eller hyppig eller problematisk, med unntak av sammenblandingen av hun/henne, "hvem" hvor det skulle vært "hvilken", osv.) Men i det store og hele er nynorsk liksom språket til vestlendinger og telemarkinger, mens bokmål er språket til hele landet, sånn at det blir litt opplagt at skrift er forskjellig fra tale, og at dette er noe man respekterer og bestreber seg på å beherske. Anonymous poster hash: e01cd...e19
Gjest Rossin Skrevet 6. august 2013 #23 Skrevet 6. august 2013 (endret) jepp. det er dialekt. Frå Sogn ein plass, vil eg tru Neppe. Her var det jo f.eks. e-infinitiv. Sognemål er et a-mål. Setesdal, kanskje? Endret 6. august 2013 av Rossin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå