Gå til innhold

Bør jeg si unnskyld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en elleve års gammel nabogutt som pleier og ringe på døra vår og springe vekk. Han har kommet og ringt på vår dør en god stund nå. Men i går var begeret fullt for meg og mannen min. Han ringte på fire ganger i går. Den fjerde gangen han ringde på gikk jeg ut og sa bestemt at nå fikk det være nok og at nå var vi leie av det.

Etter ei stund kom mor hans og sa at det var helt uakseptabelt av meg og si sånt til et barn og det som han gjorde bare var en uskyldig guttestrek.

Nå angrer jeg på at jeg snakket så hardt til han. Jeg føler på en måte at jeg var litt for bestemt mot han. Bør jeg si unnskyld til moren og gutten?

Anonymous poster hash: f8aac...b04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Moren bør oppdra gutten sin bedre, at han ringer på jevnlig og løper vekk er selvfølgelig irriterende, og såppas bør moren skjønne. Hun som bør be om unnskyldning.

Anonymous poster hash: 64e9f...556

• Liker 19
Skrevet

Nei, selvfølgelig bør du ikke si unnskyld verken til barnet eller moren!

Du kan håpe på at utbruddet hjalp, eller så får du gå sterke til verks neste gang. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke kan ta tak i ungene sine - da må jo andre gjøre det for dem, ikke sant?

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Nei absolutt ikke! Når moren hans ikke lærer han folkeskikk så er det bare bra at andre gjør det.

• Liker 2
Skrevet

Gutten burde be om unnskyldning. For all del, MOREN burde be om unnskyldning for å la gutten holde på sånn! Bestemor ble ofte rammet av slike, ikke mye gøy for en gammel dame som er dårlig til beins. Hadde jeg fått tak i de som holder på sånn, så hadde jeg selv eksplodert. Uten å ha dårlig samvittighet etterpå.

• Liker 4
Skrevet

Hadde gutten vert 5 år så. Men igjen, i stede for å kjefte kunne du sagt ifra på et skikkelig vis først. Jeg har full forståelse for at begeret rant over, men når dette har pågått en tid har man en mulighet til å gjøre noe med problemet før en eksploderer.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig bør du ikke si unnskyld verken til barnet eller moren!

Du kan håpe på at utbruddet hjalp, eller så får du gå sterke til verks neste gang. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke kan ta tak i ungene sine - da må jo andre gjøre det for dem, ikke sant?

:heks:

Ja dem trenger noen som kan si klart og tydelig i fra.

Gjest Blondie65
Skrevet

5 år, 11 år, potaito, potato.

Ja, det er bare en guttestrek. Men guttestreker har en mottaker i andre enden og når de har fått nok av denne guttestreken så kommer faktisk en alvorsprat, og gjerne et utbrudd. Det er faktisk risikoen med denne guttestreken.

Her burde moren få en tilsvarende overhøvling for når hun faktisk innrømmer at hennes 11 år gamle lømmel driver med guttestreker så må hun også akseptere at hennes sønn får tilsnakk.

Du skal ikke be om unnskyldning til noen av dem, men du kan gjerne forklare dem at guttestreker er risikosport - klarer man ikke steken får man la være med leken!

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Vi har en familie oppe, der de to yngste barna springer over gulvet såpass voldsomt at lyspærene hos oss ryker(!), og vi vet (etter å ha hørt) at moren til tider ber barna om å gjøre dette. Grunnen for at moren ber dem om dette er fordi vi selv har vært opp og ringt på, for deretter på en høflig måte tatt opp dette med moren. Har bedd dem fint om å dempe seg, og forstå at det er lytt, og springing på den måten hører til ute. På det værste invitere vi moren inn og lot hun sitte og høre selv hvor fælt det var.

Nå derimot har alt blitt værre. Det høres ut som om det er 12 digre elefanter der oppe, det har kommet seg til trappeoppgangen, de ringer på så ofe at vi skulle ønske at ringeklokken aldri ble oppfunnet, de skriker og skråler. Og jada, det er bare barn, barn er bråkete, barn leker, men med måte.

Vi tok som sagt dette opp på en høflig måte med moren før det ble så ille som det er, men her forleden ble jeg litt kvass med det ene av barna når begeret mitt ble fullt, og da fikk jeg samma beskjed fra moren, om at jeg måtte si unnskyld. Glem det. Kommer ikke noe unnskyld fra min side.

Barn SKAL lære at slik oppførsel ikke funker, og at det på et eller anna tidspunkt går en grense. En gang, javel, det klarer jeg og overse, men gjentatte ganger bare for pure irritasjon..nope!

Anonymous poster hash: 792be...569
  • Liker 3
Skrevet

Nei.

Vi har en familie oppe, der de to yngste barna springer over gulvet såpass voldsomt at lyspærene hos oss ryker(!), og vi vet (etter å ha hørt) at moren til tider ber barna om å gjøre dette. Grunnen for at moren ber dem om dette er fordi vi selv har vært opp og ringt på, for deretter på en høflig måte tatt opp dette med moren. Har bedd dem fint om å dempe seg, og forstå at det er lytt, og springing på den måten hører til ute. På det værste invitere vi moren inn og lot hun sitte og høre selv hvor fælt det var.

Nå derimot har alt blitt værre. Det høres ut som om det er 12 digre elefanter der oppe, det har kommet seg til trappeoppgangen, de ringer på så ofe at vi skulle ønske at ringeklokken aldri ble oppfunnet, de skriker og skråler. Og jada, det er bare barn, barn er bråkete, barn leker, men med måte.

Vi tok som sagt dette opp på en høflig måte med moren før det ble så ille som det er, men her forleden ble jeg litt kvass med det ene av barna når begeret mitt ble fullt, og da fikk jeg samma beskjed fra moren, om at jeg måtte si unnskyld. Glem det. Kommer ikke noe unnskyld fra min side.

Barn SKAL lære at slik oppførsel ikke funker, og at det på et eller anna tidspunkt går en grense. En gang, javel, det klarer jeg og overse, men gjentatte ganger bare for pure irritasjon..nope!

Anonymous poster hash: 792be...569

For noen foreldre! Lærer ungene sine å være slemme på det viset. Skjønner ikke at foreldre vil oppdra barna sine sånn :vetikke:

Selvsagt burde moren og gutten bedt dere om unnskyldning TS. 11-åringer tåler tilsnakk.

• Liker 4
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Gutten og moren burde be om unnskyldning til deg. Vi pleide også å ringe på og stikke av når vi var små, men vi visste da at vi risikerte å få kjeft av de som bodde der. Det var jo derfor det var spennende også. Tror gutten bare var flau fordi han ble tatt og la sikkert på litt ekstra for moren så hun skulle syns synd på han.

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd å ta sånn elektrisk støt på ringerklokken? Kanskje du kan få en unge til å ringe på til de 4 ganger om dagen. Si ''unnskyld for at du ikke klarer å oppdra ungen din'' :) Litt barnslig, men det ser ikke ut som noe annet virker.

• Liker 2
Skrevet

Måten du formulerer deg på tilsier at du forventer støtte og "nei, du skal ikke be om unnskyldning"-svar. Det er jeg jo for så vidt enig i. MEN det handler jo litt om måten man sier fra på og.

Skrevet

Haha, unger tåler så lite nå om dagen. En 11-åring som løper og sladrer til mamma fordi han fikk kjeft for noe han vet han ikke burde gjøre?

En litt annen variant, men likevel noe av det samme var da jeg stod i kassekø og en jentunge på sikkert 6-7 år hang og dingla med én arm på handlevogna til mora og én arm på kassa på andre siden, altså den kassa jeg stod i kø til. Så jeg unnskylder meg, og ber ungen pent om hun ikke kan flytte seg sånn at jeg kommer fram.

Resultatet? Jenta begynner å grine, og jeg får kjeft av mora fordi jeg snakka til ungen i det hele tatt.

• Liker 2
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Unger som tåler lite og hårsåre foreldre er verste sort. Foreldre som ikke tror at ungene deres finner på ugagn er verst. Nei du skal ikke be om unnskyldning for at du har sagt i en streng tone at nok er nok.

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ta sånn elektrisk støt på ringerklokken? Kanskje du kan få en unge til å ringe på til de 4 ganger om dagen. Si ''unnskyld for at du ikke klarer å oppdra ungen din'' :) Litt barnslig, men det ser ikke ut som noe annet virker.

God ide:-)

Gjest Keikolina
Skrevet

Hadde barna mine gjort noe sånt hadde jeg vært flau, synes du gjorde det riktige, du trenger ikke ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Herregud,hadde kjefta på mora også jeg!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her opplever vi og dette når høstmørket kommer. Nå løper de rett utenfor der vi sitter, så da går vi ikke ut.

En kveld ringte det på og en mann sto utenfor og han begynte å kjefte på sønnen min og de to kompisene. Han hadde fulgt etter de hjem til oss. Min sønn hadde gått end bakken for å møte kompisene sine. Det som hadde skjedd var at han så tre løpe vekk fra huset hans. Da han kom ut så han tre gå opp bakken. Min gutt og kompisene hadde sett de tre som løp vekk. Da han hadde roet seg ned fikk vi sagt at det ikke var disse tre, men tre andre gutter. Vet meget godt hvem de er og har lest på fb der de skal møtes for å gå rundt å ringe på og løpe. Han fikk snakket med noen av de, men de hadde jo ikke ringt på hans dør, nei. Hos han så sto de og utenfor stuevinduet og så inn når konen satt og ammet babyen. Da han sa det så sa min gutt og kompisene, æsj. Det er nabogutter, og en ser fotsporene over snøen og gjennom hekken. Ser ekstra morskt på de som pleier å ringe på når jeg ser de på butikken. Og en gang satt jeg utenfor da de var på vei nedover bakken, etter å ha løpt opp bakken da de hadde ringt på. Når de så går i fargerike jakker er det lett å kjenne de igjen. De fikk seg en god løpetur da de plutselig var bare en meter fra meg.

Mener du gjorde det rette. Jeg hadde villet vite om mine gjorde noe slikt. Ikke noe gøyt om de ringer på og så er det noen med dårlige bein eller har problemer å komme seg til døren.

Anonymous poster hash: bb06a...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...