AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #1 Skrevet 4. august 2013 Hei dere! I natt skal jeg ut å fly. Faktisk helt til Canada, så er en meget lang flyreise.. Noen som har noen tips om beroligene e.l. som kan roe ned nervene mine litt? Har så flyskrekk at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.... Takk på forhånd! Anonymous poster hash: a5026...e15
Tabris Skrevet 4. august 2013 #2 Skrevet 4. august 2013 Jeg har også flyskrekk. Det som fungerer for meg er å ta med en bok eller to som jeg har lyst å lese. Med en gang jeg har satt meg i flyet, så tar jeg opp boken. Dette for at hjernen skal være opptatt med noe annet - om jeg ikke leser, så er sjansen større for at hjernen begynner å spinne ut av kontroll og angsten overtar. For meg fungerer det også å være trøtt - dvs. at jeg f.eks tar èn øl på flyplassen, eller svelger en reisetablett. Når jeg er trøtt så sovner jeg lettere. Eller om jeg ikke sovner, så er hjernen i hvert fall litt sløvere og er da mindre redd. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #3 Skrevet 4. august 2013 For å berolige deg, husk på at et fly har over en million deler. Hvis bare en av de delene går i stykker eller mangler så vil flyet ikke lenger kunne fly... Anonymous poster hash: a4eac...eb2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #4 Skrevet 4. august 2013 For å berolige deg, husk på at et fly har over en million deler. Hvis bare en av de delene går i stykker eller mangler så vil flyet ikke lenger kunne fly... Anonymous poster hash: a4eac...eb2 Ja, det må jeg si var beroligende... Anonymous poster hash: a5026...e15
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2013 #5 Skrevet 4. august 2013 Har du muligheten til å få fatt i legen din? Jeg pleier i hvert fall å få sobril av min lege når jeg skal ut å fly.
Gjest Rori Skrevet 4. august 2013 #6 Skrevet 4. august 2013 Har du muligheten til å få fatt i legen din? Jeg pleier i hvert fall å få sobril av min lege når jeg skal ut å fly. Hvordan blir du av det? Jeg har også flyskrekk, men har aldri turt å ta piller for det. Er så skeptisk til det, men jeg vurderer nå å prøve fordi jeg ikke ser noen annen løsning.. Andre tips til TS: Les masse om det på nettet, hvordan fly fungerer osv. Hold deg opptatt på reisen, se filmer/serier, les spennende bøker osv, eventuelt drikk deg full.. Det fungerer utmerket på meg, men det er ikke alltid det passer seg da
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2013 #7 Skrevet 4. august 2013 Jeg blir litt mer "nummen" i mangel på bedre ord. Greier å slappe av litt mer,og den indre uroen/angsten slipper litt mer taket.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #8 Skrevet 4. august 2013 For å berolige deg, husk på at et fly har over en million deler. Hvis bare en av de delene går i stykker eller mangler så vil flyet ikke lenger kunne fly... Anonymous poster hash: a4eac...eb2 Dette er bare tull. Det er utrolig mye som kan slutte å fungere uten at det påvirker flyvevnen i det hele tatt. Alle kritiske instrumenter har tre backupsystemer, hvorav én er helt mekanisk og uavhengig av strøm, og man kan flytte instrumenter mellom skjermer. Faller radioen ut, kan man sende koder gjennom transponderen, som identifiserer de fleste problemer (inkludert kapring), og gjør at folk på bakken tar nødvendige forholdsregler, f. eks. slik at man kan lande uten clearance. Mister man strømmen totalt, kan man felle ut en liten "vindmølle" (ram air turbine) under flyet, som generer nok strøm til de viktigste funksjonene. Fly med flere motorer flyr helt greit med bare én motor, men det begrenser rekkevidden noe. Mister man all motorkraft, har man lang glideflukt. Piloter er trent for dette, og de fleste som mister motorkraft kommer greit ned på en rullebane uten dramatikk. Styringssystemene har tre separate hydraulikkretser. To av dem kan bli ødelagt uten at man mister styringsevnen (og etter problemene med første generasjon DC-10, har ikke disse lenger punkter i flyet der alle hydraulikkrørene går samlet). Mister man allikevel all hydraulikken, kan man styre flyet med differensiert motorkraft. Det har også vært tilfeller der fly har mistet store deler av vingearealet og allikevel kommet trygt ned på bakken. Mister man navigasjonssystemene får man vektorer fra bakken, og kommer frem allikevel. Det er utrolig mye som må gå galt før et fly styrter. Alle piloter må jevnlig gjennom katastrofescenarier i simulator, så de er utrolig godt trent. Deler man alle verdens flytimer på antall ulykker, går det i gjennomsnitt 6000 år mellom hver flyulykke.Anonymous poster hash: c3b6e...024 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå