Tabris Skrevet 4. august 2013 #1 Skrevet 4. august 2013 Det er en forskjellsbehanding på dyr vs røyk i borettslag som irriterer meg. Jeg har hund, noe jeg måtte søke om. Og jeg får kun lov til å ha hund så lenge den ikke er til sjenanse for naboene, det inkluderer hvis noen er allergiske. Så hvis f.eks naboen ikke kan være på sin terrasse når jeg har min hund på min terrasse, så fører min hund til "sjenanse" for noen, og kan dermed i verste fall kreves fjernes. Men det er ikke samme hensyn til oss som har overfølsomhet eller allergi mot røyk. Når naboen røyker på sin terrasse, så blir jeg umiddelbart tett i nesen og ubehag. Da er naboens røyking til sjenanse for meg. Men jeg tror ikke jeg hadde kommet langt om jeg hadde lagt inn klage på det. Det har faktisk vært en tråd om tilsvarende tidligere, hvor de som ikke tåler røyk fikk beskjed om at "dette burde du tenkt på før du flyttet inn i borettslag/blokk". Hvorfor må ikke de med dyreallergi også ha tenkt på det før de flyttet inn? Hvorfor har dyreallergi forrang foran overfølsomhet/allergi mot røyking? 9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #2 Skrevet 4. august 2013 Virker utrolig hyggelig å bo i blokk. "Jeg er allergisk for sitrus! Naboen har unger! Trappevask! Støvsuger! Lukter vondt! Griller! Stirrer! Har hund! Katt!" Norge er i toppen av nabokonflikter. Dette til tross for vårt utrolig langstrakte land og store plass til relativt få mennesker. Eller kanskje nettopp derfor. Anonymous poster hash: 53f15...5f7 3
Brunhilde Skrevet 4. august 2013 #3 Skrevet 4. august 2013 Så vidt jeg vet har det så og si alltid vært forbud mot dyr i boretteslag. Slik var det ihvertfall da jeg vokste opp, det å bo i blokk var ensbetydende med å ikke kunne ha hund eller katt. Samtidig ble mange av disse blokkene bygget i en tid da det å røyke ikke var verken farlig eller sosialt uakseptabelt. Folk røyket over alt, inne, ute, i bilen, på kino og på resturant. Derfor var det ikke noe behov for røykeforbud. Det er faktisk noe i det du sier selv, når man flytter i blokk bor man tett på naboene, og man kan ikke nekte dem å røyke. Man kan ikke nekte naboen å lage mat man ikke liker lukten av og man kan ikke nekte dem å gå på do midt på natta, selv om man våkner når de skyller ned. Jeg ser at begge typer allergier bør være sidestilte, men med dyr føler ofte andre ulemper i tillegg. En hund kan bjeffe og dermed sjenere. (Ute)katter driter i sandkasser og blomsterbed, det kan sjenere de som bruker sandkasser og de som holder bedene i orden. Du må rett og slett lukke vinduet når naboen røyker. Utendørs er det jo ikke slik at røyken blir hengende igjen i timevis, og forhåpentligvis røyker de ikke hele tiden. - som har bodd i blokk, har dyr og har vært røyker og derfor prøver å se saken fra flere sider 7
Sugerøret Skrevet 4. august 2013 #4 Skrevet 4. august 2013 Jeg ser problemet. Her f.eks. Naboen går ut og lukker sin verandadør, han skal røyke.Røyken kommer da inn på soverrommet til mitt barn.Jeg synes ikke det er OK at naboen beskytter sine barn mot røyk,mens det er "OK" at mine skal ligge i røykos? Vi må lukke igjen vinduer hver gang naboen skal røyke. Kan ikke be han om å slutte Det er jo mindre allergener med en hund,katt,fugl osv. enn det er med røykere.Om bikkja mi står på verandaen,skal det mye til før at naboen blir dårlig pga allergi. Jeg har kraftig astma og blir dårlig av røyk,men jeg klarer ikke be naboen om å kle på seg og gå helt vekk fra blokka for å ta seg en røyk Om noen år,håper jeg det er forbudt å røyke totalt. Dvs at ingen røyker lengre. Vet at det er kun ønskedrøm ,men det er vel lov å håpe. 3
Tabris Skrevet 4. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2013 Jeg vet det kan være flere ulemper med dyr, som f.eks bjeffing, avføring osv. Men nå tenker jeg kun på allergi-aspektet. Hvis min hund er på min terrasse og naboen er allergisk, så kan i verste fall vedkommende ikke sitte på egen terrasse uten å føle ubehag. Hvis min nabo røyker på egen terrasse, så kan ikke jeg sitte på min terrasse uten å føle ubehag. Begge deler skyldes at kroppen er overfølsom mot dyr/røyk. Det som irriterer meg er at det ene favoriseres over det andre.
Brunhilde Skrevet 4. august 2013 #6 Skrevet 4. august 2013 Ja, og som jeg skrev så forstår jeg begge deler, men jeg lestse det som at du stilte spørsmål ved hvorfor det ene var tillatt uten videre (røyking) og det andre ikke? Det var det jeg prøvde å svare på.
Silfen Skrevet 4. august 2013 #8 Skrevet 4. august 2013 Jeg har bodd mye i borettslag og har aldri blitt plaget av annet enn røyking. Det siver inn og setter seg og selv om jeg blir kvalm, er jeg sjeleglad jeg ikke er allergisk. Jeg ser frem til dagen da røyking blir totalforbudt, fordi det er noe av det mest sjenerende jeg opplever, rett og slett på grunn av hyppigheten. 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #9 Skrevet 4. august 2013 Jeg synes dere er noen forbanna pingler alle sammen. Alle vet at dyr er viktig for trivsel og har helsefremmende effekt. Å trekke inn sin egen allergi og redusere andres kos er bare så jævlig smålig. Dra litt sørover i Europa og det er røyking av tobakk og rev, høylytte diskusjoner, enda mer høylytt elskov, gitarspilling, operasynging, katter, hunder, høner, rallende traller, byggestøy osv. Og de overlever da de også. Det er nok plass i Norge, så om du ikke tåler andre folks gjøren og laden, kan du fint flytte på deg og ha massevis av plass for deg selv. Takk! Anonymous poster hash: 97cac...e4b 5
Lemming Skrevet 4. august 2013 #10 Skrevet 4. august 2013 Det blir litt enkelt å si "dersom du ikke liker ......(røyk/dyr/mat/bråk), kan du jo bare flytte! Så har du masse plass og fred! De som bor i blokk bor vel ikke der fordi de overhodet ikke kunne tenke seg en enebolig? Det handler vel ofte om økonomi, tilgjengelighet på boliger, hvor sentralt en ønsker bo ifht jobb/by/annet..... Skjønner godt hva du mener TS. Var røyker selv da jeg var yngre, nå er det kanskje det ekleste jeg vet!! Forferdelig når den lukten kommer sivende..... Det er sikkert bare et spørsmål om tid før det blir restriksjoner på det i blokker og. Det blir jo bare flere og flere restriksjoner for røykere..... Men når det er sagt, så har det alltid irritert meg med folk som blir sure fordi naboene ikke lister seg med ullsokker på...... Allergier er jo noe ganske annet, man kan ikke akkurat bestemme seg for å "Get over it" .. 2
Gjest Murica Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 Jeg synes dere er noen forbanna pingler alle sammen. Alle vet at dyr er viktig for trivsel og har helsefremmende effekt. Å trekke inn sin egen allergi og redusere andres kos er bare så jævlig smålig. Dra litt sørover i Europa og det er røyking av tobakk og rev, høylytte diskusjoner, enda mer høylytt elskov, gitarspilling, operasynging, katter, hunder, høner, rallende traller, byggestøy osv. Og de overlever da de også. Det er nok plass i Norge, så om du ikke tåler andre folks gjøren og laden, kan du fint flytte på deg og ha massevis av plass for deg selv. Takk! Anonymous poster hash: 97cac...e4b Du som ikke liker at folk klager på det får bare flytte til en plass der de ikke klager på det daaaah. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #12 Skrevet 5. august 2013 Dyret går i fellesgangene, noe som kan slå ut en allergiker. Anonymous poster hash: 3aebb...61c 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #13 Skrevet 5. august 2013 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=746876 Anonymous poster hash: a9b82...664
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 Du som ikke liker at folk klager på det får bare flytte til en plass der de ikke klager på det daaaah. Vet du, det er jo en helt fantastisk ide. Istedenfor å ha en hel bråte med regler som gjelder vasketider, rotider, røyking, dyrehold osv., kan man ha et totalforbud mot klager. Et "live and let live"-borettslag. Anonymous poster hash: 97cac...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #16 Skrevet 5. august 2013 Så vidt jeg vet har det så og si alltid vært forbud mot dyr i boretteslag. Slik var det ihvertfall da jeg vokste opp, det å bo i blokk var ensbetydende med å ikke kunne ha hund eller katt. Samtidig ble mange av disse blokkene bygget i en tid da det å røyke ikke var verken farlig eller sosialt uakseptabelt. Folk røyket over alt, inne, ute, i bilen, på kino og på resturant. Derfor var det ikke noe behov for røykeforbud. Det er faktisk noe i det du sier selv, når man flytter i blokk bor man tett på naboene, og man kan ikke nekte dem å røyke. Man kan ikke nekte naboen å lage mat man ikke liker lukten av og man kan ikke nekte dem å gå på do midt på natta, selv om man våkner når de skyller ned. - som har bodd i blokk, har dyr og har vært røyker og derfor prøver å se saken fra flere sider Jeg er til og med oppvokst i en blokk hvor det ikke var lov å trekke ned i toalettet på natten Men det er noe i det du sier, da mange av borettslagene ble satt opp i etterkrigstida var det helt normalt å røyke over alt. Foreldre røkte til og med mens de leste godnatthistorier for barna sine... Samtidig hadde vi et helt annet syn og en annen holdning på dyrehold den gangen. Nå i dag tar folk ofte litt bedre vare på dyrene sine, de er mer familiemedlem en nyttedyr og så videre. Mange borettslagsregler henger igjen fra gamle tider. Anonymous poster hash: 32476...c83
Tabris Skrevet 5. august 2013 Forfatter #17 Skrevet 5. august 2013 Dyret går i fellesgangene, noe som kan slå ut en allergiker. Anonymous poster hash: 3aebb...61c Mange borettslag består av leiligheter med egne innganger. De har ikke fellesgang.
Sugerøret Skrevet 5. august 2013 #18 Skrevet 5. august 2013 Jeg er til og med oppvokst i en blokk hvor det ikke var lov å trekke ned i toalettet på natten Men det er noe i det du sier, da mange av borettslagene ble satt opp i etterkrigstida var det helt normalt å røyke over alt. Foreldre røkte til og med mens de leste godnatthistorier for barna sine... Samtidig hadde vi et helt annet syn og en annen holdning på dyrehold den gangen. Nå i dag tar folk ofte litt bedre vare på dyrene sine, de er mer familiemedlem en nyttedyr og så videre. Mange borettslagsregler henger igjen fra gamle tider. Anonymous poster hash: 32476...c83 Akkurat det er jeg enig i, regler henger igjen fra etterkrigstiden. Her har de forandret noe,men det er vanskelig da en må ha x antall beboere samt 2/3 av stemmer for å forandre noe.Ting går tregt. Men nå er det lov med hunder og Innekatt her. Før var det forbudt Husker bestemor fortalte om at det var sett på som utrolig frekt og ikke minst forstyrrendes for naboer om en trakk ned i toalettet etter kl.21 eller 22. Den gang hadde en jo også felles toaletter i gangen. Glad den tiden er over!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #19 Skrevet 6. august 2013 Glad jeg bor i selveier... Man bor vel fortsatt i et sameie som må ha felles regler på mye? Anonymous poster hash: ca4bc...6ec 1
#Sunrise Skrevet 6. august 2013 #20 Skrevet 6. august 2013 jeg har nettopp flytta i blokk, og her har vi katt , og naboen røyker i oppgangen, her bråker vi og naboene, alle smeller med dørene, men ingen som klager på noen ting:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå