Gå til innhold

Latin


Purple Diamond

Anbefalte innlegg

Har lyst å tatovere en tekst, et ord e.l. på latin. Men hvordan kan jeg vite at ordet/setningen er skrevet riktig, om jeg finner den på nettet f.eks.? Må jeg snakke med en ekspert i latin for å få det korrekt, liksom? :P Vil jo ikke akkurat gå rundt med noe som er skrevet feil, resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lyst å tatovere en tekst, et ord e.l. på latin. Men hvordan kan jeg vite at ordet/setningen er skrevet riktig, om jeg finner den på nettet f.eks.? Må jeg snakke med en ekspert i latin for å få det korrekt, liksom? :P Vil jo ikke akkurat gå rundt med noe som er skrevet feil, resten av livet.

Hvorfor tatovere noe på et språk du ikke kan?

Anonymous poster hash: 07e63...353

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tatovere noe på et språk du ikke kan?

Anonymous poster hash: 07e63...353

Fordi jeg liker så godt latin. Det er så fint når man uttaler det, og så liker jeg å ha en tekst som ikke alle med en gang vet hva betyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe fra et dikt? Du kan for eksempel se på Catullus 101:

http://en.wikipedia.org/wiki/Catullus_101

De siste ordene, ave atque vale ("vær hilset og far vel"), er såpass berømte at folk som har litt peiling vil gjenkjenne dem, men likevel ikke så kjente at alle umiddelbart vil skjønne dem.

Men det er jo et veldig trist dikt, så det er ikke sikkert du ønsker å tatovere et slikt budskap selv om det er vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min mening at det er forferdelig pretensiøst å bruke latin, særlig å skulle tatovere noe man ikke engang selv vet om er riktig skrevet eller ikke. Det virker ikke som om du vet hva du vil si engang, bare ha noe på latin. Og for å være ærlig er det flere som skjønner carpe diem og in vino veritas enn folk som skjønner grip dagen og i vinen finnes sannheten.

Men uansett. Det finnes nok av "Si det på latin"-bøker. Hvis du skal ta noe fra internett er det jo bare å sjekke sitatene du liker via google og se om det er mange kilder som bruker samme skrivemåte og grammatikk.



Anonymous poster hash: 07e63...353
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lyst å tatovere en tekst, et ord e.l. på latin. Men hvordan kan jeg vite at ordet/setningen er skrevet riktig, om jeg finner den på nettet f.eks.? Må jeg snakke med en ekspert i latin for å få det korrekt, liksom? :P Vil jo ikke akkurat gå rundt med noe som er skrevet feil, resten av livet.

Jeg kan ikke latin, men et annet utdødd språk, og vil absolutt råde deg til å enten spørre noen som kan språket, eller finne et sitat fra en pålitelig kilde. Det holder ikke å få mange treff i Google, for det er utrolig hvor fort feil kan forplante seg. Les latinske dikt i oversettelse og se om du finner noe du liker, og så kan du ta det derfra. Dersom du vil finne på noe selv, du snakke med noen eksperter. Ikke stol på noen på nettfora eller lignende, uansett!

Anonymous poster hash: 2cbbf...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe fra et dikt? Du kan for eksempel se på Catullus 101:

http://en.wikipedia.org/wiki/Catullus_101

De siste ordene, ave atque vale ("vær hilset og far vel"), er såpass berømte at folk som har litt peiling vil gjenkjenne dem, men likevel ikke så kjente at alle umiddelbart vil skjønne dem.

Men det er jo et veldig trist dikt, så det er ikke sikkert du ønsker å tatovere et slikt budskap selv om det er vakkert.

Takk for tips, det skal jeg se på! :)

Nå er min mening at det er forferdelig pretensiøst å bruke latin, særlig å skulle tatovere noe man ikke engang selv vet om er riktig skrevet eller ikke. Det virker ikke som om du vet hva du vil si engang, bare ha noe på latin. Og for å være ærlig er det flere som skjønner carpe diem og in vino veritas enn folk som skjønner grip dagen og i vinen finnes sannheten.

Men uansett. Det finnes nok av "Si det på latin"-bøker. Hvis du skal ta noe fra internett er det jo bare å sjekke sitatene du liker via google og se om det er mange kilder som bruker samme skrivemåte og grammatikk.

Anonymous poster hash: 07e63...353

Men nå er det sånn at jeg liker latin og jeg har lyst på en tatovering på latin. Det er jo derfor jeg spør her; hvordan være sikker på at det er riktig skrevet? Og nei, jeg vil ikke BARE ha noe på latin. Jeg har tatoveringer fra før, så jeg vet det er viktig å bestemme seg for noe som virkelig betyr noe. Bruker vanligvis 4-6 mnd på å bestemme meg, så dette er ikke noe jeg bare tar "fordi latin er fint". Jeg har bare ikke bestemt meg for hva enda.

Men uansett; takk for tips ang. google og latin-bøker :)

Jeg kan ikke latin, men et annet utdødd språk, og vil absolutt råde deg til å enten spørre noen som kan språket, eller finne et sitat fra en pålitelig kilde. Det holder ikke å få mange treff i Google, for det er utrolig hvor fort feil kan forplante seg. Les latinske dikt i oversettelse og se om du finner noe du liker, og så kan du ta det derfra. Dersom du vil finne på noe selv, du snakke med noen eksperter. Ikke stol på noen på nettfora eller lignende, uansett!

Anonymous poster hash: 2cbbf...7a4

Tusen takk for flott tips! Det var det jeg egentlig tenkte, å faktisk høre med noen som kan det skikkelig. Will do! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...