Gå til innhold

Leser ikke norske barn bøker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg besøker biblioteket er det så å si bare innvandrerbarn der. Bare en og annen norsk unge sees. Dette biblioteket ligger i Bærum hvor de etnisk norske er i flertall. For tiden har biblioteket et sommerprosjekt gående. Alle barn som har lest mer enn ti bøker i sommer får sitt navn på en gullstjerne som henges på en stor tavle. Til min overraskelse så jeg i dag at det kun var 4-5 norske navn på tavlen, mens pakistanske, tamilske, polske og somaliske navn var oppi ca 150 i antall..!

Hva er grunn til dette? Brukes bibliotekene i hovedsak av innvandrerbarn? Betyr dette at norske barn er uinteressert i å lese? Kan de ende opp som skoletapere blant annet pga dette?

Anonymous poster hash: 71e0b...3d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig norske barn har foreldre som kjøper bøker, Norge har fått en stor middelklasse med sterk kjøpekraft.

AnonymBruker
Skrevet

Tror en del norske barn forbinder lesing med noe kjedelig og dølt, ja.

Husker en venninne av meg alltid var av typen "Bøker er gørr" når hun var liten. Hun ertet meg også for å lese; til slutt lot jeg som om jeg ikke likte bøker heller. Nå jobber hun på Narvesen. :)

Anonymous poster hash: 3334d...a6d
  • Liker 2
Skrevet

Her går det i kjøpebøker fra bokhandel eller bruktbutikker og arvebøker til Mini. Er utrolig dårlig på å levere tilbake på biblioteket, så jeg står over det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri på biblioteket som barn, var medlem i 2 bokklubber istedet.

Anonymous poster hash: 3503c...6f1
Gjest Elseby13
Skrevet

Sånn er det her også. Jeg bor i en kommune med ca 15% ikke-vestlige innvandrere. Noe som betyr at 85% av barna må være etnisk norske! Men på biblioteket er det nesten bare barn av innvandrere. Hvorfor vet jeg ikke.. Kanskje biblioteket er "teit"? Eller kanskje fordi norske foreldre i større grad har råd til å reise på ferier mens mange innvandrere er hjemme om sommeren?

AnonymBruker
Skrevet

Tror en del norske barn forbinder lesing med noe kjedelig og dølt, ja.

Husker en venninne av meg alltid var av typen "Bøker er gørr" når hun var liten. Hun ertet meg også for å lese; til slutt lot jeg som om jeg ikke likte bøker heller. Nå jobber hun på Narvesen. :)

Anonymous poster hash: 3334d...a6d

Går an å jobbe på Narvesen uten å være glad i å lese, hadde vært noe annet om hun jobbet på et bibliotek :)

TS: trur det er som de andre sier, at norske foreldre kan kjøpe bøker til barna, men også at de norske barna har mer av "leker" av typen iPad, pc, tv-spill osv. Og da er ikke bøker like interessant.

Anonymous poster hash: 9c2ff...986

Skrevet (endret)

Ser samme trenden her, vi er en av få norske på biblioteket.. vi er fortsatt i spare fasen og sparer penger der vi kan så biblioteket blir brukt flittig, til lån av barne og voksenbøker og filmer. Sjelden man leser den samme boken flere ganger ser ikke poeng med å kjøpe..

Tror forøvrig ikke bruk av bibliotek nødvendigvis har sammenheng med hvor mye man leser, mange kjøper nok bøker også :)

Dessuten får jeg sms varsling om levering 3 dager før fristen går ut, kan også forlenge lånet på sms. Ingen problem å levere i tide da ;)

Endret av Leanne
AnonymBruker
Skrevet

La oss håpe de barna som ikke er på biblioteket har e-bøker på ipaden sin ihvertfall.

Anonymous poster hash: 73328...752
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange kjøper bøker til barna sine. Og med nettbrettenes inntog, så lastes nok mange bøker ned på brettet.

Det er også mange skoler som har skolebibliotek, så mange barn låner bøker der fremfor å gå på offentlig bibliotek.

Jeg bor på en liten plass og her er det også mest innvandrere på det offentlige biblioteket. Men på skolen jeg jobbet så leste nesten alle barna bøker.

Anonymous poster hash: 14743...9c9
Skrevet

Vi er innom biblioteket med jevne mellomrom, men jeg foretrekker å kjøpe bøker istedet, både til meg selv og barna.

Her blir gode bøker lest med jevne mellomrom, og jeg liker å ha favorittbøkene mine i bokhyllene.

Bøker trenger ikke være dyre, både Norli og Ark har ofte salg, der du kan få ei bok til 49kr! Størstejenta foretrekker å lese på engelsk, så vi bestiller endel fra amazon til henne, pluss at hun fikk seg en Kindle for et par år siden, og laster ned bøker på den.

En annen ting med å låne bibliotekbøker er at jeg er innmari dårlig på å huske innleveringsfristene, og det straffegebyret er litt kjipt å betale...

Skrevet (endret)

Kanskje fordi mange heller fortrekker å kjøpe bøker framfor å låne? Jeg låner ihvertfall aldri bøker, jeg kjøper, forøvrig gjerne brukt, men liker ikke å låne. Og slik var det da jeg var liten også, de færreste av mine venner dro på biblioteket og lånte bøker, bøker ble i stedet kjøpt. Og jeg har ikke opplevelsen av at norske barn ikke liker å lese, det stemmer ihvertfall ikke med det bildet jeg har fra praksis i ulike barneskoler og klasser.

Jeg er oppvokst i en bydel i Oslo med et høyt antall minoritetsspråklige, og mitt inntrykk fra tida på barneskolen var at disse barna måtte låne bøker, foreldrene kjøpte sjelden bøker til dem (evt. de kjøpte lite bøker selv), mens vi norske fikk eller kjøpte bøker selv. Vi leste forøvrig like mye, eller mer bøker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Min seksåring har aldri vært på biblioteket, men har likevel stor tilgang på bøker.

Kjøper på salg, loppemarked, ønsker i julegaver osv.

Han leser ikke selv enda, men setter pris på å bli lest for :)

Gjest Conradine
Skrevet

Jeg tror barn i dag leser mindre bøker enn da jeg var barn.

Mine unger leser sjeldent bøker. Jeg leste masse for dem i oppveksten, men de har liksom ikke orket lese bøker selv. Det har ingenting med intelligensen å gjøre, eldstemann holder på en lang utdannelse - det virker mer som om enkelte rett og slett synes bøker er kjedelig.

Jeg lånte bøker på bokbussen i oppveksten min - for meg var det ukens høydepunkt.

Jobber forresten med en del menn med høy utdannelse og flere av dem sier at de ikke leser bøker. De fleser kanskje en bok hvert 5. år.

Min egen leselyst har også dabbet av de siste årene. Jeg har haugevis med bøker, men de siste årene er det blitt lite boklesing - mest aviser, blader og internett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i å lese og låner de fleste bøkene på biblioteket. Låner også bøker til barna mine der, men de har også en del som vi har fått, arvet eller kjøpt.

Anonymous poster hash: 3e91a...f2a
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg besøker biblioteket er det så å si bare innvandrerbarn der. Bare en og annen norsk unge sees. Dette biblioteket ligger i Bærum hvor de etnisk norske er i flertall. For tiden har biblioteket et sommerprosjekt gående. Alle barn som har lest mer enn ti bøker i sommer får sitt navn på en gullstjerne som henges på en stor tavle. Til min overraskelse så jeg i dag at det kun var 4-5 norske navn på tavlen, mens pakistanske, tamilske, polske og somaliske navn var oppi ca 150 i antall..!

Hva er grunn til dette? Brukes bibliotekene i hovedsak av innvandrerbarn? Betyr dette at norske barn er uinteressert i å lese? Kan de ende opp som skoletapere blant annet pga dette?Anonymous poster hash: 71e0b...3d8

Hvis du går på biblioteket på ettermiddagen/kveldstid ser du en del hvite kvinner i 35+, noen ungdommer i alle farver, og en del pensjonister. Jeg har nesten aldri sett menn over 25 på biblioteket....

Anonymous poster hash: 03735...b31

Skrevet

Jeg har også lagt merke til at det er mange innvandrere på biblioteket. Tror det er veldig positivt for dem at de har et sted å gå og lese bøker på både norsk og engelsk, og de kan lese litt norsk for barna før de begynner på skolen (en fordel hvis det snakkes andre språk hjemme). Og så tror jeg det er en del arrangementer for fremmedspråklige på bibliotekene - språkkafé og slike ting.

Vi er mye på biblioteket med 2-åringen. Hun elsker det. Vi har eier da noen bøker også, men jeg synes det er veldig fint å låne i stedet for å kjøpe bøker som kanskje viser seg å ikke være så bra. Bøker vi har likt veldig godt har vi kjøpt eller ønsket til henne til jul/bursdag.

Jeg tror egentlig det har mer med vaner å gjøre enn økonomi. Jeg har råd til å kjøpe de bøkene jeg vil, men synes det er unødvendig å ha dem stående i bokhylla.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...