Gå til innhold

Lavkarbo advarsel i Sverige.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11160407

Det er ingen bombe at Sofie Hexeberg forsvarer lavkarbo..... som forventet.

Det er påtide å innse at lavkarbo ikke er helsefremmende, selv om vekten går ned på en lavkarbo kur.

Kanskje flere burde høre på svenskene og kutte ut lavkarbo.

Anonymous poster hash: c22a5...4a0
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært heldig for kroppen å kutte mye ned på karbohydrater. Dette er noe vi VET, og mye forskning de siste årene peker mot dette.

Mye forskning peker også mot at mettet fett er bra for kropp og hjerne, dette er ikke noe vi kan se bort ifra.

Tulleforskningen som ble gjort for noen år siden (for å motbevise lavkarbo) som å fore opp gnagere på mengder av fett i noen uker for å "overaskende" se at dette ikke var bra, har man heldigvis gått bort fra.

Sverige ligger langt fremme når det gjelder kunnskap om lavkarbokosthold, og har definitivt IKKE kuttet på lavkarbo. Ps, Jeg tenker ikke på de tullete ekstreme slankekurene med uheldig lavkarbokost, men på variert "smartkarbo" der man kutter veldig på de tomme karbohydrater, og spiser variert av grønnsaker, kjøtt, fisk og fett fra forskjellige kilder.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er tilfellet at hjerneslag har økt, så må nok statiner (kolesterolsenkende medisin) ta en del av "æren" for det i tillegg til stress som Hexeberg nevner. En stor bivirkning av statiner er at de øker risikoen for hjerneslag. Faktisk så øker risikoen for hjerneslag så mye at total dødsrisiko øker på statiner for kvinner og eldre menn. Statiner kom på 90-tallet. Når begynte risikoen å øke i følge artikkelen, hm?

Anonymous poster hash: e47b2...a47
  • Liker 4
Gjest Nanne70
Skrevet

Mener at det viste seg at statistikken hun viser til, ikke tok hensyn til om folk faktisk spiste lavkarbo eller ikke.

Skrevet (endret)

Kostdoktorn ble intervjuet i tv og hadde med seg statistikk fra socialstyrelsen som slett ikke viste en økning. Det hele var statistisk magi. Jeg synes det er så trist at forskere er enten opptatt av å motbevise en kostholdsretning basert på sin egen bias og designer studier eller kontrollerer tall etter det.

Og til dere som venter på langtidsstudier. Det finnes ikke og kommer sannsynligvis aldri til å finnes langtidsvarende kontrollerte forsøk. Rett og slett av praktiske hensyn. Uansett kosthold. Det er for mange variabler.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kostdoktorn ble intervjuet i tv og hadde med seg statistikk fra socialstyrelsen som slett ikke viste en økning. Det hele var statistisk magi. Jeg synes det er så trist at forskere er enten opptatt av å motbevise en kostholdsretning basert på sin egen bias og designer studier eller kontrollerer tall etter det.

Og til dere som venter på langtidsstudier. Det finnes ikke og kommer sannsynligvis aldri til å finnes langtidsvarende kontrollerte forsøk. Rett og slett av praktiske hensyn. Uansett kosthold. Det er for mange variabler.

Hvordan vet du at tallene og statistikken til kostdoktoren er mere riktig enn lavkarbomotstanderene sin statistikk? Han kan vel så gjerne vri og vende på tallene til sin fordel og ønsker som andre kan. Ser dere på hans statistikk med like stor skepsis som motstanderens sine tall?

Hilsen lavkarber.

Anonymous poster hash: dd922...168

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet du at tallene og statistikken til kostdoktoren er mere riktig enn lavkarbomotstanderene sin statistikk? Han kan vel så gjerne vri og vende på tallene til sin fordel og ønsker som andre kan. Ser dere på hans statistikk med like stor skepsis som motstanderens sine tall?

Hilsen lavkarber.Anonymous poster hash: dd922...168

Han presenterte socialstyrelsen sin statistikk. Svenskene sitt helsedirektorat. Men selvfølgelig kan de ha trikset med tallene.

Intervjuet ligger på http://www.kostdoktorn.se. Du kan se selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er tilfellet at hjerneslag har økt, så må nok statiner (kolesterolsenkende medisin) ta en del av "æren" for det i tillegg til stress som Hexeberg nevner. En stor bivirkning av statiner er at de øker risikoen for hjerneslag. Faktisk så øker risikoen for hjerneslag så mye at total dødsrisiko øker på statiner for kvinner og eldre menn. Statiner kom på 90-tallet. Når begynte risikoen å øke i følge artikkelen, hm?

Du har nok helt rett. Man burde kanskje ta seg tid til å lese boka "det store kolestrolbedraget" av Malcolm Kendrick, noen år siden boka kom ut, men har hørt den er interessant.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke skeptisk til moderat lavkarbo hvor man spiser mindre karbohydrater og mer grønnsaker, fisk, rent kjøtt osv. Men type low carbs high fat er jeg absolutt skeptisk til. Alt med måte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da kan man jo ikke slå fast at lavkarbo er bra heller, siden det er for mange variabler uansett kosthold?

Anonymous poster hash: f7d02...712

• Liker 1
Skrevet

Slik det ser ut i artikkelen er det heile basert på synsing ut frå generelle data for befolkingen. Det er ikkje tatt høgde for alternative årsaker, som Hexeberg er inne på så kan stress vere ein viktig fktor. et er altfor mykje usikkerhet til å konkludere med at lavkarbo er årsaken. Dessuten skilles det ikkje mellom "sunn" lavkarbo, og dei som dytter innpå med baconfett til det tyter ut øyrene på dei. Skal ein kunne konkludere slik må ein følge kostholdet og livsstilen ellers til den enkelte mykje grundigare, ellers blir det bare useriøs synsing for å få fram det poenget ein ønsker.

Skrevet

Men da kan man jo ikke slå fast at lavkarbo er bra heller, siden det er for mange variabler uansett kosthold? Anonymous poster hash: f7d02...712

Riktig! Man kan aldri fastslå noe helt sikkert i forskning. Man kan vel egentlig bare prøve å motbevise det motsatte.

Man kan også se at noe tilsynelatende er bedre enn andre ting når man sammenligner, men da er det viktig å se "hva sammenligner man med". Lavkarbo er ikke definert. Derfor må man lese mer enn sammendraget for å se hva de faktisk har funnet.

Lavkarbo i seg selv er nok ikke løsningen på alt og de som tror det er dessverre uopplyst. Lavfett er heller ikke en løsning like mye som "alt med måte" heller ikke er det.

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg er ikke skeptisk til moderat lavkarbo hvor man spiser mindre karbohydrater og mer grønnsaker, fisk, rent kjøtt osv. Men type low carbs high fat er jeg absolutt skeptisk til. Alt med måte.

Dette er jeg helt enig i . Alt for mye fett og INGEN karbs der man går i ketose, har ikke jeg heller tro på funker i lengden. Bra som slanking over en periode, men ikke noe man kan leve sunt av. Men lavkarbo der man kutter de raske karbohydrater og ikke overspiser fett, tror jeg er mye bedre. Jeg holder meg iallefall mye friskere på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Kutter man ut korn, stivelsesrike matvarer og matvarer med mye sukker, så er man veldig godt på vei. Det får meg i ketose. Jeg ender på ca 30g karbohydrater da. Og selvfølgelig spiser jeg grønnsaker, fisk, rent kjøtt og sånt. Hva tror du egentlig lavkarbo er? Lavkarbo er rene matvarer der vi begrenser (eventuelt kutter ut) matvarer med mye karbohydrater.

En vanlig middag er:

• samme mengde kjøtt som før, men gjerne et fetere stykke (banket entrecôte er nomm)
  • samme mengde grønnsaker som før, men erstatter potet og gulrot med andre grønnsaker som brokkoli, blomkål, purre, paprika, løk, squash,
  • samme salaten ved siden av (har aldri likt mais eller ananas i salaten likevel), men med hjemmelaget dressing med gode fettsyrer (bruker ikke kjøpedressing) (for eksempel pesto + rømme)
  • samme mengde saus som før, men fetere saus (laget på kremfløte, creme fraiche, seterrømme, kokosmelk eller rett og slett smør og egg (bearnaise, hollandaise +++) i stedet for en lusen sky (eller vann med litt smak som jeg liker å kalle det)

Dette er absolutt LCHF og i følge mange et "ekstremt" kosthold. :rolleyes: Jeg ser ikke hva som gjør det ekstremt, og får stadig kommentarer på at "Spiser ikke du sånn lavkarbo med masse fett? Det du har der er jo vanlig mat." fordi folk TROR at det er mye mer ekstremt og sært enn det faktisk er.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg helt enig i . Alt for mye fett og INGEN karbs der man går i ketose, har ikke jeg heller tro på funker i lengden. Bra som slanking over en periode, men ikke noe man kan leve sunt av. Men lavkarbo der man kutter de raske karbohydrater og ikke overspiser fett, tror jeg er mye bedre. Jeg holder meg iallefall mye friskere på det :)

Tro kan du gjøre i kirka. Jeg velger å støtte meg på vitenskap.

FYI er man i ketose opp til ca 50-60-70 gram karbohydrater. Du får presset inn mye grønnsaker på de grammene.

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Tro kan du gjøre i kirka. Jeg velger å støtte meg på vitenskap.

FYI er man i ketose opp til ca 50-60-70 gram karbohydrater. Du får presset inn mye grønnsaker på de grammene.

Jeg må under 20 gram for å være i ketose. Synes et fornuftig karboinntak for meg ligger under 100. Jeg ligger på rundt 40-90 karbs :)

Gjest made4u
Skrevet

Det er ikke bare i Sverige det advares mot lavkarbohydratkosthold, nær et samlet fagmiljø advarer mot det, med rette. Se hva WHO og fagmiljøet anbefaler og se hva sykehusene verden over anbefaler og hva dem advarer mot så skjønner man raskt at lavkarbo er en kommersiell jippo som heldigvis er på dødsleiet og er i ferd med å dø ut nå, det var i vinden noen år og fikk enorm oppmerksomhet her i norden hvor det fortsatt enda ikke har gått helt av moten, men kostholdet er på kraftig retur også her og jeg ser frem til at usunnheten kostholdet er dør enda mer ut som motefenomen, slik det har gjort i deler av verden hvor oppmerksomheten ikke var like stor rundt kostholdet som her i norden... Men vi kommer etter vi også når flere ser hvor kommersiell argumentasjonen fra lavkarbohydrat-tilhengerene er, mange blir blendet av vektndegangen lavkalorikuren er, men det betyr ikke at det er heldig og sunt da det er det ikke...

At lavkarbohydrat-tilhengerne fornekter alt som er negativt med kuren er ei heller intet nytt...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare i Sverige det advares mot lavkarbohydratkosthold, nær et samlet fagmiljø advarer mot det, med rette. Se hva WHO og fagmiljøet anbefaler og se hva sykehusene verden over anbefaler og hva dem advarer mot så skjønner man raskt at lavkarbo er en kommersiell jippo som heldigvis er på dødsleiet og er i ferd med å dø ut nå, det var i vinden noen år og fikk enorm oppmerksomhet her i norden hvor det fortsatt enda ikke har gått helt av moten, men kostholdet er på kraftig retur også her og jeg ser frem til at usunnheten kostholdet er dør enda mer ut som motefenomen, slik det har gjort i deler av verden hvor oppmerksomheten ikke var like stor rundt kostholdet som her i norden... Men vi kommer etter vi også når flere ser hvor kommersiell argumentasjonen fra lavkarbohydrat-tilhengerene er, mange blir blendet av vektndegangen lavkalorikuren er, men det betyr ikke at det er heldig og sunt da det er det ikke...

At lavkarbohydrat-tilhengerne fornekter alt som er negativt med kuren er ei heller intet nytt...

Det er slett ikke et samlet fagmiljø. Det er stor splittelse og ekstrem polarisering. Det er ikke lenger en debatt. Det er flere parter som står på hver sin side av rommet og skriker til hverandre.

Polariseringen, som jeg opplever fra ene siden av dette miljøet, er f.eks. antagelser om lavkarbo (alle retninger) som:

-øke energiinntaket sitt enormt ved å innta enorme mengder mettet fett.

-Spis dobbelt så mye kjøtt som du egentlig trenger - da blir du mett!

-karbohydrater er giftig

-Forby frukt og alle grønnsaker som ikke vokser over jorden.

-Sitt i ro - bevegelse er unødvendig.

Jeg forstår heller ikke hvordan dette kan være kommersielle krefter bakom lavkarbo. Det er vel heller motsatt?

Lavkarbo forfekter bruk av kortreist, økologisk jordbruksprodukter utenom korn. Unngå fabrikkmat som margarin og ferdigprodukter (f.eks. toro, mills, etc). Lag maten fra bunnen.

Lavkarbo-erstatningsprodukter som noen nybegynnere ofte bruker er jo produsert av de samme som taper på at en bytter til en lavkarbodiett. Fordi de prøver å gjennoppta markedsandelen sin.

Har jeg oversett noe?

Anonymous poster hash: 2a423...ad5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det du med de udokumenterte påstandene igjen?

Lavkarbo er ikke er motefenomen, det har eksistert lenge. Ikke alle bruker lavkarbo som noen diett, selv har jeg f.eks. aldri slanket meg. Lavkarbo holder ikke på å dø ut. Folk ser at de nasjonale kostrådene ikke funker, og bare én av ti har stor tillit til disse rådene! (Ifølge denne artikkelen, om folk som spiser mye rart, bare så det er sagt.)

Anonymous poster hash: 8d816...b29

• Liker 4
Gjest made4u
Skrevet

Du tar feil i at det ikke er bred enighet om kostholdsrådene, tunge aktører som WHO (Verdens helseorganisasjon), statslige organer som Helsedirektoratet og tilsvarende i andre land verden over, står bak mye av de samme rådene bare med lokale tilpassninger. I Japan f.eks. spiser dem mer enn nok fisk, å be Japanerne spise mer fisk fordi det er sunt har derfor ingen hensikt, andre land kan dog få de anbefalingene. Svenskene har andre utfordringer, f.eks. å spise mer fisk og frukt samt grønnsaker. Dog bygger begge lands kostholdsråd på den samme kunnskapen.

Det blir litt som i klimadebatten, man kan hevde det er uenighet der også fordi mange hevder dette, men det er som i kostholdsdebatten bred enighet i fagmiljøet. Det er bare slik at dem som sier seg uenige får mye oppmerksomhet i media...

Se hva Verdens Helseorganisasjon anbefaler, Helsedirektoratet, og lytt til Universitetet i Oslo og hva dem derfra mrner. Se på praksisen fra sykehus verden over anbefaler kostholdsmessig - det er ikke uten grunn og du avfeier tunge fagmiljøer om du ikke lytter til dem, de er de fremste til å advare mot og ikke snbefale lavkarbo i alle fall da det gjør i heller grad enkeltstårnde med kommersielle interesser og ikke en gang ernæringsutdanning (Hexeberg som er lege og Lindberg dom er indremedisiner bbl.s.) og dem får mye oppmerksomhet i media uten å en gang ha kompetanse innrn ernæring som er et komplekst fagfelt som inkluderer mange andre fagfelt innen medisinen, det er også derfor det nedsettes ekspertpaneler fra mange fagfelt hver gang rådene skal tilpasses nyere kunnskap, et arbeid som pågår kontinuerlig og rådene har i alle år blitt endret/tilpasset.

At man finner mer lesing om kostholdet i ukeblader enn fagtidskrifter bekrefter bare det hele, ta en titt på hva som er pensum innen faget ernæring og du vet raskt hva fagmiljøet enes om - du får ikke det bekreftet her på kvinneguidens forum, i et ukeblad eller ved å lytte på de som er frelst av kuren fordet dem har gått ned i vekt av den og ser seg blind på det i alle fall.

Ja, du går ned i vekt med kostholdet fordi det er en voldsom streng lavkalorikur hvor kaloririke matvaner er byttet ut med kalorifattige matvaner som kjøtt og egg samt grønnsaker etc... Er ikke mer mystisk enn rn kraftig kalorireduksjon selv om de prøver å manipulere til at det er fordi man spiser lite karbohydrater man går ned... Grunnleggende ernæringskunnskap forklarer således raskt vekttapet, betyr ikke at kostholdet er sunt fordet da det som kjent advares sterkt imot og de få som taler for det er svært omstridt og tas ikke seriøst i fagkretser heller da skremmende nok mangler de fleste av dem ernæringskompetanse også...

Men du står fritt til å avfeie de tyngste organene på fagfeltet og gå på tvers av hva folk lærer om fagfeltet når dem studerer og hva sykehusene bedriver verden over, hente gjerne din info her eller i ukeblader og tro ditt du...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...