Gå til innhold

Ta bedre vare på hundene deres!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

kunne ikke vært mer enig! greit at en hund kan stikke av nå og da, men med tanke på alle hundene som går fritt så burde det bli bot om hundene blir funnet løse gang på gang. er noe som heter båndtvang :)

Gjest Murica
Skrevet

Skulle vært krav om å betale en bot hver gang man måtte hente hunden sin hos politiet. Politiet ville fått en ekstra slant og hundeiere ville blitt mye mer forsiktig.

• Liker 5
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er for en bot selv.

Joda jeg har vært med på å lete etter løshunder, som har stukket pga uforutsette ting (eier falt i skogen og svimt av, hund stakk pga geværskudd ol). Slikt kan skje den beste. Men gang på gang? Nei det blir helt feil.

I samme område så var det for noen uker siden en dame med en løs schæfer det var en del snakk om. Hunden jaget sauene og noen snakket til denne damen, hvorpå damen sier "hunden min liker å leke med lammene". Fin holdning :P

• Liker 3
Skrevet

Jeg fatter ikke at det er mulig å la hunden løpe løs gang på gang uten kontroll, for det kan da ikke være til om at det er det mange gjør :klo:

Nesten så man kan begynne å ønske seg x antall "strikes", og så blir hunden rett og slett omplassert.

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg er for en bot selv.

Joda jeg har vært med på å lete etter løshunder, som har stukket pga uforutsette ting (eier falt i skogen og svimt av, hund stakk pga geværskudd ol). Slikt kan skje den beste. Men gang på gang? Nei det blir helt feil.

I samme område så var det for noen uker siden en dame med en løs schæfer det var en del snakk om. Hunden jaget sauene og noen snakket til denne damen, hvorpå damen sier "hunden min liker å leke med lammene". Fin holdning :P

hu dama med schæferen har jeg hørt om! makan til menneske :P Kan jo ikke være mye hundevett der hvis hun faktisk tillater det....

Skrevet

Min hund åpner dører selv. Da vi er mange i familien, hender det at noen glemmer å låse ytterdøren når de går hjemmefra. Det har hendt et par ganger at hun har tatt seg en tur på egen hånd når hun er alene hjemme. Hun har brikke med navn og nr på halsbåndet, som har kommet godt til nytte, for å si det sånn. Koster en hundrings, og burde nesten vært pålagt.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne jeg så hadde jeg tatt til meg enhver løshund, men hadde ikke blitt så populær i nabolaget da.

Anonymous poster hash: c5a55...117
AnonymBruker
Skrevet

Min hund åpner dører selv. Da vi er mange i familien, hender det at noen glemmer å låse ytterdøren når de går hjemmefra. Det har hendt et par ganger at hun har tatt seg en tur på egen hånd når hun er alene hjemme. Hun har brikke med navn og nr på halsbåndet, som har kommet godt til nytte, for å si det sånn. Koster en hundrings, og burde nesten vært pålagt.

I slike tilfeller snur man dørvrideren. Tar 5 minutter og sparer mange hunderedde mennesker for mye redsel.

Anonymous poster hash: d02bf...b72

• Liker 4
Gjest Murica
Skrevet

I slike tilfeller snur man dørvrideren. Tar 5 minutter og sparer mange hunderedde mennesker for mye redsel.

Anonymous poster hash: d02bf...b72

Man kan også kjøpe runde dørhåndtak.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

runde håndtak er fint da vettu :) tanta mi har det på grunn av hunden sin. å da slipper du at hunden din stikker av fordi det er folk hos dere som glemmer å låse døra

Skrevet

Hvis dette er ett problem bør man jo rett og slett pålegge alle hundeeiere å merke hunden sin med microchip. Så burde samtidig alle politibiler få utdelt en chipleser.

Og hvis hunden ikke er merket, avlives den. Ikke at jeg vil at hunder skal avlives, jeg er veldig glad i hunder. Men på den måten sikrer man at alle hundeeiere som fortjener og ha hunden sin faktisk merker den skikkelig.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hvis dette er ett problem bør man jo rett og slett pålegge alle hundeeiere å merke hunden sin med microchip. Så burde samtidig alle politibiler få utdelt en chipleser.

Og hvis hunden ikke er merket, avlives den. Ikke at jeg vil at hunder skal avlives, jeg er veldig glad i hunder. Men på den måten sikrer man at alle hundeeiere som fortjener og ha hunden sin faktisk merker den skikkelig.

Klart alle hunder bør merkes med chip, men å ha en chip-leser i hver bil, er totalt uaktuelt. Det blir dyrt og den tar opp plass mm. Politiet sier jo selv det ikke vil skje. De har en chip-leser på stasjonen og må derfor ta med hunden dit for å lese av chippen. De ber derfor alle om å ha en tag på hunden med telefonnummer. Dette gjør at de bare kan ringe eier direkte og slippe å ta den med til stasjonen. Dette frigir politiet for masse unødvendig tid brukt på løshunder.

Skrevet

Klart alle hunder bør merkes med chip, men å ha en chip-leser i hver bil, er totalt uaktuelt. Det blir dyrt og den tar opp plass mm. Politiet sier jo selv det ikke vil skje. De har en chip-leser på stasjonen og må derfor ta med hunden dit for å lese av chippen. De ber derfor alle om å ha en tag på hunden med telefonnummer. Dette gjør at de bare kan ringe eier direkte og slippe å ta den med til stasjonen. Dette frigir politiet for masse unødvendig tid brukt på løshunder.

Med RFID (som jeg tror blir brukt per i dag) så kan jeg til en viss grad skjønne det. Men om man konverterer til NFC chip i stedet. Så kan det jo leses med en hvilken som helst moderne smarttelefon ;)

Skrevet (endret)

Naboen her har en staffordshire bullterrier som stikker av nå og da. Ofte så gir hundeeieren opp letinga fordi "han løper bare vekk fra meg", og går hjem. I mellomtida springer hunden mellom husene her, eller ned på veien, og andre ganger står han og bjeffer på folks kaniner. Vi har blitt involvert i letinga flere ganger, de siste gangene har vi snakket litt hardt til hundeeieren pga. hans slappe holdning. Men da blir han bare forbannet og oppgitt over hvor hysterisk vi er, for "han er jo bare snill". Dette er en hunderase som er avlet opp i kampsport-øyemed. Jeg blir så provosert for han har ikke noe omtanke for alle situasjonene som kan oppstå som han faktisk har ansvar for. Hva hvis bikkja møter på en annen og de begynner å sloss? Instinktene blir slått på og for bikkja er det en kamp på liv og død. Eller hvis bikkja møter på noen som er redd for store hunder? Eller den blir påkjørt osv. Argh. Noen folk altså..

Endret av Kala
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Med RFID (som jeg tror blir brukt per i dag) så kan jeg til en viss grad skjønne det. Men om man konverterer til NFC chip i stedet. Så kan det jo leses med en hvilken som helst moderne smarttelefon ;)

Det skjer ikke i morgen ;) tar noen år før alle har den nye chipen. I mellomtiden så bør alle hunder ha på seg en tag med telefonnummer. Koster ca kr 50,- for en slik tag. Billig og en utrolig enkel løsning.

Skrevet

Naboen her har en staffordshire bullterrier som stikker av nå og da. Ofte så gir hundeeieren opp letinga fordi "han løper bare vekk fra meg", og går hjem. I mellomtida springer hunden mellom husene her, eller ned på veien, og andre ganger står han og bjeffer på folks kaniner. Vi har blitt involvert i letinga flere ganger, de siste gangene har vi snakket litt hardt til hundeeieren pga. hans slappe holdning. Men da blir han bare forbannet og oppgitt over hvor hysterisk vi er, for "han er jo bare snill". Dette er en hunderase som er avlet opp i kampsport-øyemed. Jeg blir så provosert for han har ikke noe omtanke for alle situasjonene som kan oppstå som han faktisk har ansvar for. Hva hvis bikkja møter på en annen og de begynner å sloss? Instinktene blir slått på og for bikkja er det en kamp på liv og død. Eller hvis bikkja møter på noen som er redd for store hunder? Eller den blir påkjørt osv. Argh. Noen folk altså..

Ja den hundeeiere er en idiot som ikke har kontroll på bikkja si

Men du? Staffer ble opprettet for kamper mot andre dyr i 1850. Side da har de blitt brukt i hundekamper, men det var ekstremt viktig å ærefullt å ha lojale å menneskegode kamphunder, enhver hund som bet etter ett menneske fikk en kule i panna tvert. Over flere hundre år har det resultert i en av de godeste å snilleste rasene som er.

Selvfølgelig finnes det dårlige historier, og dårlige hundeeiere, så ikke alle Staffer er snille, men i hovedsak så er de det.

Ville bare slå et slag for '' the nannie dog''. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja den hundeeiere er en idiot som ikke har kontroll på bikkja si

Men du? Staffer ble opprettet for kamper mot andre dyr i 1850. Side da har de blitt brukt i hundekamper, men det var ekstremt viktig å ærefullt å ha lojale å menneskegode kamphunder, enhver hund som bet etter ett menneske fikk en kule i panna tvert. Over flere hundre år har det resultert i en av de godeste å snilleste rasene som er.

Selvfølgelig finnes det dårlige historier, og dårlige hundeeiere, så ikke alle Staffer er snille, men i hovedsak så er de det.

Ville bare slå et slag for '' the nannie dog''. :)

Du har selvfølgelig helt rett i dette, men nå er det ikke bare mennesker en løs hund kan treffe på. Båndtvang er til for å beskytte dyr, spesielt vilt og husdyr på beite. Derfor er det en uting at hunder løper løs uten kontroll, selvom de er snille mot mennesker. Måtte bare legge til dette, for mange hundeeiere ser ut til å glemme dette :)

Anonymous poster hash: 969db...1dd

Gjest Ghostwhisperer
Skrevet

Har selv to bikkjer, hvor begge dessverre har lært seg hvordan en dør åpnes. Men når man er klar over problemet er det jo bare å terpe på egne rutiner, så blir det jo en automatikk i å f.eks. huske å låse døren.

Her er begge utstyrt med navn og nummer om uhellet skulle være ute, men det er jo vår oppgave som hundeeiere å sørge for å ha kontroll.
Jeg har selvfølgelig løpt etter bikkjene selv en gang og to, de er da kjappe om man skulle være uoppmerksom noen sekund, mener ikke at det finnes noen "perfekte" hundeeiere..men har man valgt å få seg hund, har man også valgt å påta seg det ansvaret det innebærer.

Da tenker jeg mest på gjengangerene, hvor skikket er de egentlig til å ha hund når de stadig er på leit eller stadig får telefon fra politi/naboer om at hunden er funnet?

Selv om vi vet med oss selv at bikkjene er verdens snilleste, må vi jo ha i bakhodet at de fremdeles er dyr med instinkter. Selv om de er verdens snilleste med oss, kan det være de er et monster for andre.
Ha bikkja i bånd uansett hvor god kontroll du har og hvor godt dressert den er, man vet aldri!

Selv om jeg elsker hunder føler jeg meg ikke mye trygg når jeg møter på ei løs bikkje, vi som ikke kjenner den kan jo ikke vite om den er snill eller ei...lov å bruke huet!

Syns det er på tide med både bøter og dyrepoliti, kanskje det hadde luket bort de verste sløvingene...

Gjest Lady Isabelle
Skrevet

Skulle vært krav om å betale en bot hver gang man måtte hente hunden sin hos politiet. Politiet ville fått en ekstra slant og hundeiere ville blitt mye mer forsiktig.

Støtter den :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...