AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Storebroren min har alltid vært forferdelig uansvarlig med penger. Selv om han ikke bor hjemme så maser han alltid på mamma om å "låne" (få) penger til noe, og han skjønner ikke at nei betyr nei, og at mamma trenger pengene selv. Denne gangen har han fått over 20.000 av feriepengene osv til mamma for å betale husleia si som han ikke har betalt på tre måneder. Mamma er nå blakk, og utrolig lei seg. Det knuser meg å se henne slik, fordi hun fortjener bare det beste! Hun har ofret så mye for oss. Jeg er også forbanna på broren min som ikke klarer å holde kontroll på økonomien sin, og jeg er også lei meg på mamma sine vegne. Hun burde ikke fortsette å gi ham penger, men det er så vanskelig for henne å si nei. Jeg har selvsagt bidratt med det jeg kan for å hjelpe mamma, men han kan ikke fortsette sånn. Noen råd til hvordan jeg ellers kan hjelpe til? (jeg bor hjemme, men flytter ut i høst) Mamma har forresten bursdag snart, og jeg vil gi henne noe hun kan ha glede av. Tips? Anonymous poster hash: 8aa4d...3cb
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Man ser jo på luksusfellen at når de får låne penger heletiden så vil de som ikke klarer å styre seg ikke lære. Moren din må være streng for broren din sin skyld og ikke la han låne mer penger. Broren din må lære seg bruken av penger selv. Anonymous poster hash: 6899c...798 12
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 (endret) Meld ham på Luksusfellen. Seriøst! Kanskje du kunne gitt moren din noen gode velværeprodukter? Kremer o.l. Endret 2. august 2013 av Mrs. Random Nick
Armitage Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Si til ham at han ikke trenger å utnytte moren deres hvis det er sånn at han sliter økonomisk. Da kan han gå på nav og få sosialstønad og gjeldsrådgivning. 2
Mafalda Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Har du snakket med broren din om dette? Synes han det er greit at moren din sitter blakk igjen fordi han ikke klarer å styre økonomien sin? Eller blåser han i det? Siden du snart flytter ut, og han er storebroren din, tolker jeg det slik at han burde være gammel nok til å ta ansvar for seg selv. Du sier også at dette ikke er første gang. Egentlig burde moren din ta tak og forklare ham at hun ikke er noen evig pengeutlåner, men hvis hun ikke klarer det kan jo du prate med ham og fortelle hva det egentlig er han lager istand. Ang. bursdag: hvis jeg hadde vært moren din ville jeg nok satt pris på en gave som ikke var av den veldig dyre og råflotte sorten (noe som høres litt ut som måten broren din bruker penger på ), men heller noe omtenksomt. Finn noe rimelig, og skriv et hyggelig kort 1
Pinkee Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Prøv å forklar moren din at hun gjør han en bjørnetjeneste! Så lenge hun dekker over hans økonomiske rot, så lærer han heller aldri å ta seg av økonomien sin. Er han gammel? Er han bikka 20, så må hun sette ned foten øyeblikkelig, da er det på høy tid å lære på den harde måten! 4
Gjest Zek Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Storebroren min har alltid vært forferdelig uansvarlig med penger. Selv om han ikke bor hjemme så maser han alltid på mamma om å "låne" (få) penger til noe, og han skjønner ikke at nei betyr nei, og at mamma trenger pengene selv. Denne gangen har han fått over 20.000 av feriepengene osv til mamma for å betale husleia si som han ikke har betalt på tre måneder. Mamma er nå blakk, og utrolig lei seg. Det knuser meg å se henne slik, fordi hun fortjener bare det beste! Hun har ofret så mye for oss. Jeg er også forbanna på broren min som ikke klarer å holde kontroll på økonomien sin, og jeg er også lei meg på mamma sine vegne. Hun burde ikke fortsette å gi ham penger, men det er så vanskelig for henne å si nei. Jeg har selvsagt bidratt med det jeg kan for å hjelpe mamma, men han kan ikke fortsette sånn. Noen råd til hvordan jeg ellers kan hjelpe til? (jeg bor hjemme, men flytter ut i høst) Mamma har forresten bursdag snart, og jeg vil gi henne noe hun kan ha glede av. Tips? Anonymous poster hash: 8aa4d...3cb Sørg i det minste for at pengene han blir gitt blir registrert som forskudd på arv. At et voksent menneske ikke klarer å si nei er en ting moren din må jobbe med, tror ikke det er noe du kan gjøre med det. 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Har du fortalt moren din hva du mener? Det er ikke sikkert hun vet at han utnytter henne.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Kjerringa burde være i stand til å sette guttungen på plass.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 TS her: Jeg tror egentlig at broren min har råd til å betale husleia, bare han sparer opp. Men han får lønn hver uke og derfor bruker han det opp så lett. Han har alltid hatt lite empati, og han klarer ikke å sette seg inn i andres situasjoner. Han er i slutten av tjueåra -_- Vet at mamma har sagt nei flere ganger, hun kan være ganske tøff hvis hun vil. Han er akkurat som faren våres. Pappa er også forferdelig uansvarlig og har lånt tusenvis av besteforeldrene våre. Anonymous poster hash: 8aa4d...3cb
Gjest Beano Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 Du burde gi moren din et massasje gavekort.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Du burde gi moren din et massasje gavekort. Vurderer det Anonymous poster hash: 8aa4d...3cb
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Dessverre må jeg si at mye av dette er din mor sin feil. Når hu syr puter under armene hans på denne måten så vil han aldri lære. Han vet nok at om han bruker pengene sine på tull så kan han bare gå til mammaen sin også fikser hu det for han. Søstera mi er sånn. Pappa gir de penger, bil osv. Det er alltid noen som fikser det for de om de driter seg ut så da bruker de pengene sine på det de har lyst på uten å tenke over at det er viktige ting som husleie og regninger som skal betales. For noen er dette med økonomisk prioritering selvsagt, mens andre må lære det og man lærer ikke av å få ting servert på sølvfat hele veien Be moren sin sette ned fotenAnonymous poster hash: 53d92...f58 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #14 Skrevet 3. august 2013 Prøv å forklar moren din at hun gjør han en bjørnetjeneste! Så lenge hun dekker over hans økonomiske rot, så lærer han heller aldri å ta seg av økonomien sin. Er han gammel? Er han bikka 20, så må hun sette ned foten øyeblikkelig, da er det på høy tid å lære på den harde måten! Hæ? En 20-åring er et barn, knapt nok ferdig med skolen. Anonymous poster hash: 57e54...5af
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #15 Skrevet 3. august 2013 Hæ? En 20-åring er et barn, knapt nok ferdig med skolen. Anonymous poster hash: 57e54...5af En 20 åring er et BARN? Er du 20, så er du ikke en tenåring lengre, i alle fall IKKE et barn, og det er to år siden foreldrene dine slapp unna ansvaret for deg. Jeez. Anonymous poster hash: 4f641...ffc 8
navnet Skrevet 3. august 2013 #16 Skrevet 3. august 2013 Det er lov å snakke med broren din også, jeg satt med ned med min bror da han var 23 å forklarte han at nå var det på tide å flytte ut, for mamma vil aldri si det, men var det på tide å unne mamma et liv uten å måtte vaske hans boksere. Han tok det veldig bra å flytter ut 2 mnd senere. Åsså sa jeg til mamma at min bror gjerne ville klare seg selv, så det var ok å hjelpe han litt i gang men husleia skulle han fikse selv, så mamma kjøpte brukte møbler til han. Fungerte veldig fint for meg . Mamma er glad, broren min er glad å ingen vet hvor mye jeg bestemte akkurat da 2
Redbull Skrevet 3. august 2013 #17 Skrevet 3. august 2013 Hæ? En 20-åring er et barn, knapt nok ferdig med skolen.Anonymous poster hash: 57e54...5af
Harlekin Skrevet 3. august 2013 #18 Skrevet 3. august 2013 TS, det er moren din som må si nei, selv om det er vanskelig for henne. Jeg forstår jo det, han er jo barnet hennes! Men for hans og hennes egen skyld må pengegivningen ta slutt. Det er kjempeflott at du støtter henne, det er nok til stor hjelp, men det er hun som må si nei til broren din og sette seg i respekt.
Missy1 Skrevet 3. august 2013 #19 Skrevet 3. august 2013 Hæ? En 20-åring er et barn, knapt nok ferdig med skolen. Anonymous poster hash: 57e54...5af En 20åring er ikke et barn. Man bør lære seg om økonomi lenge før man er 20år gammel 1
Mafalda Skrevet 3. august 2013 #20 Skrevet 3. august 2013 Dessverre må jeg si at mye av dette er din mor sin feil. Når hu syr puter under armene hans på denne måten så vil han aldri lære.Anonymous poster hash: 53d92...f58 Jeg er enig i at foreldre i stor grad "får de ungene de fortjener" når det dreier seg om økonomi, ansvar, husarbeid og slike ting. På den annen side må man kunne forvente at en mann i slutten av 20-årene er i stand til å reflektere litt over sin egen oppførsel, og ikke bare skylde på at "mamma har vært så snill bestandig, så jeg har ikke lært å ta ansvar jeg..." Mannen er jo voksen! Selv om hans mor kanskje har vært i overkant ettergivende, så har han etter mitt syn et selvstendig ansvar for egen oppførsel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå