Gå til innhold

Lånekassen-spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Lurer på et par ting.

1. Jeg skal begynne å studere igjen vedsiden av arbeid. I første omgang kommer jeg til å jobbe 75-100% og studere 50-75%. Har betalt lånekassen i 1 år når jeg har tatt pause fra studiene pga. sykdom i familien og litt diverse. Må jeg da betale regningene fra lånekassen? Er det bare å ringe og si at jeg har begynt på skolen igjen? Har omtrent 240 000 i studielån.

2. Når jeg består eksamen til jul, vil da noe av mitt tidligere lån bli omgjort til stipend, eller gjelder det for kun for lån/stipend utbetalt semesteret i det enkelte semesteret?

På forhånd takk for alle svar!



Anonymous poster hash: bcab0...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne ting spør du lånekassen om. Ikke kvinneguiden. Logg inn og send spørsmål, så får du ett svar på mandag.



Anonymous poster hash: ec54c...924
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sakone

Jeg anbefaler deg å søke stipend. Om du ikke ønsker å søke lånedelen, bør du i det minste søke for stipenddelen. For det er slik at så lenge du mottar støtte, så behøver du ikke nedbetale lånet, men hvis du går på skole uten å søke støtte så må du nedbetale(med mindre du søker om betalingsutsettelse).

Omgjørelsen gjelder kun inneværende semester, med mindre du ikke er på etterskudd, i såfall vil det også gjelde mot tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lurer på et par ting.

1. Jeg skal begynne å studere igjen vedsiden av arbeid. I første omgang kommer jeg til å jobbe 75-100% og studere 50-75%. Har betalt lånekassen i 1 år når jeg har tatt pause fra studiene pga. sykdom i familien og litt diverse. Må jeg da betale regningene fra lånekassen? Er det bare å ringe og si at jeg har begynt på skolen igjen? Har omtrent 240 000 i studielån.

2. Når jeg består eksamen til jul, vil da noe av mitt tidligere lån bli omgjort til stipend, eller gjelder det for kun for lån/stipend utbetalt semesteret i det enkelte semesteret?

På forhånd takk for alle svar!

Anonymous poster hash: bcab0...41e

Jeg tror du må studere 100% for å slippe å betale regningene til lånekassen.

Det er nok kun for det du har fått dette skoleåret, du har mest sannsynlig allerede fått omgjort tidligere lån til stipend hvis du har tjent mindre enn det som er grensen. Det er ikke av det totale lånebeløpet ditt det blir omgjort til stipend.

Håper det var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å søke stipend. Om du ikke ønsker å søke lånedelen, bør du i det minste søke for stipenddelen. For det er slik at så lenge du mottar støtte, så behøver du ikke nedbetale lånet, men hvis du går på skole uten å søke støtte så må du nedbetale(med mindre du søker om betalingsutsettelse).

Omgjørelsen gjelder kun inneværende semester, med mindre du ikke er på etterskudd, i såfall vil det også gjelde mot tidligere år.

Søren. Du skjønner, jeg tjener over de 140 000 du har lov til å tjene, og da blir stipendet til lån. :P I tillegg ble jeg litt på etterskudd etter sykdommen med litt studiepoeng..

Anonymous poster hash: bcab0...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sakone

Da må du nok enten betale i år slik at du ikke lenger er på etterskudd(du kan være opp til 60 studiepoeng forsinket før du ikke får støtte), eller du kan be om betalingsutsettelse(men da vil renter påløpe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...