AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #21 Skrevet 3. august 2013 Av slike kommentarer må jeg bare le så det var morgenkvistens latter! Faren har aldri stilt opp for hverken meg eller jenta, eller vært noe særlig inne i bildet før, uten noe sporadisk samvær når det passer han.. Min ektemann er den som har stilt opp helt fra hun var lita tenk, jenta har en stefar som virkelig bryr seg om henne og er like glad i henne som jeg er! så det er jo veldig stakkars barn.. Anonymous poster hash: 49696...f73 Det betyr ikke at det er greit for far at hun har en annen manns hjem. Anonymous poster hash: 36fef...f3d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #22 Skrevet 3. august 2013 Det betyr ikke at det er greit for far at hun har en annen manns hjem. Anonymous poster hash: 36fef...f3d Mente navn. Anonymous poster hash: 36fef...f3d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #23 Skrevet 3. august 2013 Av slike kommentarer må jeg bare le så det var morgenkvistens latter! Faren har aldri stilt opp for hverken meg eller jenta, eller vært noe særlig inne i bildet før, uten noe sporadisk samvær når det passer han.. Min ektemann er den som har stilt opp helt fra hun var lita tenk, jenta har en stefar som virkelig bryr seg om henne og er like glad i henne som jeg er! så det er jo veldig stakkars barn.. Anonymous poster hash: 49696...f73 Dette har jo ingenting å gjøre med om far eller stefar stiller opp. Jeg vet hva jeg prater om, jeg har selv vært det barnet du selv bytter navn på. Anonymous poster hash: aada8...4c2 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #24 Skrevet 3. august 2013 Det betyr ikke at det er greit for far at hun har en annen manns hjem. Anonymous poster hash: 36fef...f3d Hvorfor skrev han da under i utgangspunktet? han kunne fint sagt nei, og da kunne jeg inne endret navnet. men han så ingen problemer med det og skrev under. så skal han lage problemer nå i etterkant. Anonymous poster hash: 49696...f73 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #25 Skrevet 3. august 2013 Dette har jo ingenting å gjøre med om far eller stefar stiller opp. Jeg vet hva jeg prater om, jeg har selv vært det barnet du selv bytter navn på.Anonymous poster hash: aada8...4c2 Nå vet jeg ikke hvor mange ganger du har byttet navn... så hva prater du om? Anonymous poster hash: 49696...f73
Gjest Marmot Skrevet 3. august 2013 #26 Skrevet 3. august 2013 Er vel ingen som gjør det? Det er jo straffbart. Det finnes sikkert folk som gjør sånt, men det var jo ikke poenget. Om han hevdet signaturen var falsk, kunne jo ts risikert trøbbel.
Zess Skrevet 3. august 2013 #27 Skrevet 3. august 2013 Nei, men han har ombestemt seg og angret på at han skrev under, fordi vi hadde en diskusjon i ettertid. Han mener jeg lurte han til å skrive under, og at han ikke visste hva han skrev under. Men det er jo bare tull! han visste godt hva som stod på skjemaet. Anonymous poster hash: 49696...f73 Ok, så er det teit av ham å gnåle om at du "har lurt ham", men hvis han angrer seg, synes jeg faktisk du skal respektere det. Han har vel tenkt seg om og kommet til samme konklusjon som mange andre her: at det er rart at barnet hans skal gå rundt med stefars navn som etternavn i stedet for navnet til en av de biologiske foreldrene. Jeg sier ikke at det er feil at barnet tar din manns navn, men det ville kanskje vært mer naturlig senere i livet når barnet selv har en mening om saken, eller etter en eventuell adopsjon. Og uansett om du sier faren ikke stiller nok opp, så høres det da ut som han er i livet til barnet og at stefaren ikke har adoptert det? Da synes jeg du skal respektere rettighetene hans - det er ikke nødvendig å forverre forholdet på grunn av et navn. Regner med at farens etternavn nå er blitt et mellomnavn? Hva med et kompromiss den andre veien - at stefarens navn blir mellomnavnet? 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #28 Skrevet 3. august 2013 Stakkars barn, håper han klarer å stoppe dette tullet.Anonymous poster hash: aada8...4c2 Ja, her er det tydeligvis faren som er den fornuftige. Å gi barnet navnet til en fremmed mann man har begynt å pule må være noe av det mest umodne jeg noen gang har hørt om. En fornærmelse mot barnet! Anonymous poster hash: 6e077...819 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #29 Skrevet 3. august 2013 Ja, her er det tydeligvis faren som er den fornuftige. Å gi barnet navnet til en fremmed mann man har begynt å pule må være noe av det mest umodne jeg noen gang har hørt om. En fornærmelse mot barnet! Anonymous poster hash: 6e077...819 Det er nå ikke akkurat en fremmed mann som mora "puler" på da....men stefaren. Faren hadde tydeligvis ikke noe imot det siden han først sa ja. Mange barn har et bedre forhold til sine steforeldre enn foreldre. Her valgte barnet mitt å ta stefars etternavn da hun ble 18. Hun har aldri hatt en far som har stilt opp for henne eller vært noe særlig regelmessige pappa. Det har alltid vært stefaren som har vært pappa for henne. Hun har en biologisk far ja, men det er stefar som er den sosiale/daglige faren. Anonymous poster hash: 60ef3...f71 1
Celtic Heart Skrevet 3. august 2013 #30 Skrevet 3. august 2013 Det er nå ikke akkurat en fremmed mann som mora "puler" på da....men stefaren. Faren hadde tydeligvis ikke noe imot det siden han først sa ja. Mange barn har et bedre forhold til sine steforeldre enn foreldre. Her valgte barnet mitt å ta stefars etternavn da hun ble 18. Hun har aldri hatt en far som har stilt opp for henne eller vært noe særlig regelmessige pappa. Det har alltid vært stefaren som har vært pappa for henne. Hun har en biologisk far ja, men det er stefar som er den sosiale/daglige faren. Anonymous poster hash: 60ef3...f71 Og det er nettopp dette som er forskjellen. Du/dere lot barnet SELV velge. Nå har ts "sløst" vekk barnets mulighet til å velge selv. Hvis barnet ønsker å bytte senere må barnet søke fylkesmannen, og kan faktisk risikere avslag på sitt ønske. Et annet mulig scenario her er jo at ts og mannen skiller seg, og barnet trenger fars underskrift for å få fjernet stefars etternavn så kan jo far nekte å skrive under fordi det ble brudulje ved forrige navneskifte. Skikkelig barnslig, ja jøss, men hvem blir den lidende parten? 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #31 Skrevet 3. august 2013 Det finnes sikkert folk som gjør sånt, men det var jo ikke poenget. Om han hevdet signaturen var falsk, kunne jo ts risikert trøbbel. Det var nettopp derfor jeg ønsket å ha vitner, slik at de faktisk så at det var han selv som skrev under. Anonymous poster hash: 49696...f73 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #32 Skrevet 3. august 2013 Ok, så er det teit av ham å gnåle om at du "har lurt ham", men hvis han angrer seg, synes jeg faktisk du skal respektere det. Han har vel tenkt seg om og kommet til samme konklusjon som mange andre her: at det er rart at barnet hans skal gå rundt med stefars navn som etternavn i stedet for navnet til en av de biologiske foreldrene. Jeg sier ikke at det er feil at barnet tar din manns navn, men det ville kanskje vært mer naturlig senere i livet når barnet selv har en mening om saken, eller etter en eventuell adopsjon. Og uansett om du sier faren ikke stiller nok opp, så høres det da ut som han er i livet til barnet og at stefaren ikke har adoptert det? Da synes jeg du skal respektere rettighetene hans - det er ikke nødvendig å forverre forholdet på grunn av et navn. Regner med at farens etternavn nå er blitt et mellomnavn? Hva med et kompromiss den andre veien - at stefarens navn blir mellomnavnet? Farens navn var mellomnavn før også. Anonymous poster hash: 49696...f73
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #33 Skrevet 3. august 2013 Ja, her er det tydeligvis faren som er den fornuftige. Å gi barnet navnet til en fremmed mann man har begynt å pule må være noe av det mest umodne jeg noen gang har hørt om. En fornærmelse mot barnet! Anonymous poster hash: 6e077...819 Dette er faktisk noe av det dummeste jeg har lest på lenge.. men deg om det. Anonymous poster hash: 49696...f73 1
pusefrøken Skrevet 3. august 2013 #34 Skrevet 3. august 2013 (endret) Hvor mange har ikke fire-fem forskjellige etternavn på postkassen da? Det syns jeg bare er rart.. Endret 3. august 2013 av pusefrøken
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #35 Skrevet 3. august 2013 Ungen får nytt navn per mann du skrever? Stabil skjønner jeg.Anonymous poster hash: 88d28...a30
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #36 Skrevet 3. august 2013 Ungen får nytt navn per mann du skrever? Stabil skjønner jeg.Anonymous poster hash: 88d28...a30 Ja, huff og huff.. Er jo sikkert tonnevis jeg skrever for i din tankegang! Bra jeg vet bedre enn deg da Anonymous poster hash: 49696...f73
Frøken Smilla Skrevet 4. august 2013 #37 Skrevet 4. august 2013 ts, Folk kan syns det er så spesielt som dere bare vil, for oss er det rett Så hva med å bare svare på spørsmålet, og ikke legge seg oppi grunnen? Anonymous poster hash: 49696...f73 Det er jo helt tydelig ikke rett for barnefaren ... Og siden han er FAR til barnet, så bør vel hans mening også vektlegges i dette. Og ja, du sier at han først skrev under, men siden har forandret mening. Var all fakta lagt på bordet da han skrev under? Ville han servert denne historien på samme måte hvis han skrev innlegg her inne? En sak har alltid to sider. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #38 Skrevet 4. august 2013 Veldig spesielt at barnet skal få din nye manns etternavn. Nesten så jeg er tilbøyelig til å tro på barnets far, at han ikke skjønte hva han skrev under på. Dersom min eldste sønns far hadde giftet seg på nytt og tatt konas etternavn, hadde det vært greit, men ikke søren om barnet skulle hatt dette uvedkommende etternavnet!Anonymous poster hash: e4a9c...e21
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2013 #39 Skrevet 4. august 2013 Men er det virkelig opp til oss å blande oss i navnevalget? Hvis du er så lite interessert i barnet ditt at du signerer på papirer vedrørende barnet uten å forstå hva du signerer på, da bør du vel egentlig klappe igjen i ettertid for å ikke å fremstå som en enda større idiot. Jeg vet ikke om det finnes juridisk mulighet for å angre seg uten din velvilje. Det pleier ikke være mulig når en har signert på noe i vitners nærvær.
Gjest Arch Skrevet 4. august 2013 #40 Skrevet 4. august 2013 Jeg skjønner ikke de som skriver at barnet får en fremmeds mann navn, det gjør jo ikke det, det får jo mors nye navn. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå