AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Hei, jeg har den siste tiden gått over på lavkarbo. Ikke for miste vekt, men for å se om det kunne hjelpe på oppblåst mage og dårlig fordøyelse. Vel: det funket Magen er flat fra morgen til kveld; endelig! Men, jeg et slank. 173 og var 52 kg. Har nå gått ned til 50 selv om jeg spiser mer kalorier nå enn jeg gjorde før. Jeg kjenner ikke at jeg er sulten! Jeg har ingen cravings verken på mat eller på søtsaker. Jeg pøser på med nøtter, steker i olje, har i matfløte og bruker rømme etc, men vekta blir på 50 kg. Har spist sånn i 3 uker. Jeg klarer fysisk ikke å spise mer og jeg orker ikke å småspise eller spise godis når jeg faktisk ikke er sulten eller har lyst på det. Flere som har opplevd dette?Anonymous poster hash: a59b8...e48 2
Sushi Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Ja, jeg har det på samme måte. Det som hjelper for min del er å trene mye og spise flere måltider på kvelden. Får opp appetitten, og forhåpentligvis muskelmassen. Hvis du tåler det så kan du jo spise flere grønnsaker med en del karbo i, som gulrøtter og andre rotfrukter. Jeg spiser gjerne potet og frukt også, siden jeg tåler det fint. Spiser jeg mye mel så blir jeg oppblåst med én gang. Det er mulig du er i ketose, og da er det ikke rart matlysten har forsvunnet.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Syntes du det manglet en lavkarbodiskusjon her inne?Anonymous poster hash: 4d6c1...daf 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Jogger mye. Opp til 4 mil i uka. Har ikke merket noe på formen. Løper like lett, langt og lenge. Føler meg ikke underernært i den forstand. Tror ikke jeg er i ketose da jeg får i meg grove knekkebrød til frokost og bruker en del honning i matlagingen(er glad i asiatiske retter som har sødme i seg).Anonymous poster hash: a59b8...e48
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 Drikker også sjokoaldemelk rett etter joggeøkter.Anonymous poster hash: a59b8...e48
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 Er man slank om man er undervektig.Anonymous poster hash: 2a998...a02 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 Til AB: er ikke relevant for meg med en lavkarbo diskusjon. Dette handler om meg.Anonymous poster hash: a59b8...e48 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #8 Skrevet 1. august 2013 Til AB 2: BMI er bullshit for trente mennesker. Jeg har lav fettprosent og er godt trent. Er verken mager eller ser ut som et krigsoffer. Ikke la dette bli en tråd om for/mot lavkarbo eller om hva folk innbiller seg om utgangspunktet mitt da dere ikke har nok info eller har sett meg til å kunne uttale dere om kroppen min ser bra ut eller ikke.Anonymous poster hash: a59b8...e48 5
Sushi Skrevet 1. august 2013 #9 Skrevet 1. august 2013 Det høres ikke ut som du er underernært, men du bør vel ikke satse på å gå enda mer ned i vekt. Styrketrening gir meg mer appetitt enn løping. Har du lyst å spise mer så kan du som sagt prøve med litt potet og gulrot, samt frukt. Jeg får mer appetitt av mer karbohydrater. Men om du er fornøyd slik det er og har nok energi så kan det jo hende du bare skal la det være som det er? Vekta du gikk ned er nok bare vann.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #10 Skrevet 1. august 2013 Det høres ikke ut som du er underernært, men du bør vel ikke satse på å gå enda mer ned i vekt. Styrketrening gir meg mer appetitt enn løping. Har du lyst å spise mer så kan du som sagt prøve med litt potet og gulrot, samt frukt. Jeg får mer appetitt av mer karbohydrater. Men om du er fornøyd slik det er og har nok energi så kan det jo hende du bare skal la det være som det er? Vekta du gikk ned er nok bare vann. Målet er absolutt ikke vektnedgang. Som jeg sa: jeg la om for å få mer energi da jeg slet med oppblåst mage og dårlig fordøyelse. Takk for svar Anonymous poster hash: a59b8...e48
Supraspinatus Skrevet 1. august 2013 #11 Skrevet 1. august 2013 Drikker også sjokoaldemelk rett etter joggeøkter.Anonymous poster hash: a59b8...e48 Hvis du er litt bekymret for at du spiser for lite (man må spise mer om man skal bli sterkere) så er et tips å drikke H-melk. I USA kaller de gjerne teknikken "GOMAD - gallon of milk a day". 4L er kanskje litt i overkant for en liten jente, men 0,5-1L er sikkert ikke så dumt. I tillegg til det andre du spiser. Du må gjerne drikke sjokomelk hvis du vil, men for mange er det en dealbreaker mtp tilsatt sukker. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Hvis du er litt bekymret for at du spiser for lite (man må spise mer om man skal bli sterkere) så er et tips å drikke H-melk. I USA kaller de gjerne teknikken "GOMAD - gallon of milk a day". 4L er kanskje litt i overkant for en liten jente, men 0,5-1L er sikkert ikke så dumt. I tillegg til det andre du spiser. Du må gjerne drikke sjokomelk hvis du vil, men for mange er det en dealbreaker mtp tilsatt sukker. Ja, honningen også vil jeg tro, men klarer ikke sukrin etc. Synes ikke det smaker godt :/ Sjokomelken er noe jeg alltid har brukt etter joggeøkt(før om jeg jogger på morgenen bare for å få i meg energi) og jeg synes det fungerer veldig godt. Nå vet jeg ikke hvordan jeg regner hvor mange gram med karbs jeg får i meg, men det er snakk om et vanlig glass sjokomelk og en ss med honning og ca. 2-4 knekkebrød per dag.Anonymous poster hash: a59b8...e48
Supraspinatus Skrevet 1. august 2013 #13 Skrevet 1. august 2013 Ja, honningen også vil jeg tro, men klarer ikke sukrin etc. Synes ikke det smaker godt :/ Sjokomelken er noe jeg alltid har brukt etter joggeøkt(før om jeg jogger på morgenen bare for å få i meg energi) og jeg synes det fungerer veldig godt. Nå vet jeg ikke hvordan jeg regner hvor mange gram med karbs jeg får i meg, men det er snakk om et vanlig glass sjokomelk og en ss med honning og ca. 2-4 knekkebrød per dag.Anonymous poster hash: a59b8...e48 Strengt tatt trenger du ikke å spise før du trener. Trener ofte veldig intensivt på tom mage. Det er mer en vanesak. Forøvrig viktig å presisere konkurranse er noe annet før noen begynner å mase om at mat er viktig før aktivitet osv. Selvfølgelig så må jo du bare fortsette om du vil, men personlig synes jeg det er interessant å forandre på små og store ting og se hvordan det funker. Hvis man aldri forandrer på noe vil jo man aldri vite om det man gjør er optimalt. Jeg er heller ikke tilhenger av kunstig søtning enten det er aspartam, sukrin eller stevia. Jeg har bare vendt meg til at ting ikke er søtt. Jeg drikker ikke melk heller, men det er det andre grunner til. Asiatisk mat kan jo ofte søtes ved å bruke litt frukt i, eller honning som du bruker. Er faktisk ganske godt med søt ananas eller mango i enkelte retter. Så lenge man ikke gafler innpå så tror ikke jeg det spiller så mye rolle. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Strengt tatt trenger du ikke å spise før du trener. Trener ofte veldig intensivt på tom mage. Det er mer en vanesak. Forøvrig viktig å presisere konkurranse er noe annet før noen begynner å mase om at mat er viktig før aktivitet osv. Selvfølgelig så må jo du bare fortsette om du vil, men personlig synes jeg det er interessant å forandre på små og store ting og se hvordan det funker. Hvis man aldri forandrer på noe vil jo man aldri vite om det man gjør er optimalt. Jeg er heller ikke tilhenger av kunstig søtning enten det er aspartam, sukrin eller stevia. Jeg har bare vendt meg til at ting ikke er søtt. Jeg drikker ikke melk heller, men det er det andre grunner til. Asiatisk mat kan jo ofte søtes ved å bruke litt frukt i, eller honning som du bruker. Er faktisk ganske godt med søt ananas eller mango i enkelte retter. Så lenge man ikke gafler innpå så tror ikke jeg det spiller så mye rolle. Bare for å flisespikke litt ; stevia er ikke kunstig , det er jo av en plante .. Anonymous poster hash: 41f94...014 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Strengt tatt trenger du ikke å spise før du trener. Trener ofte veldig intensivt på tom mage. Det er mer en vanesak. Forøvrig viktig å presisere konkurranse er noe annet før noen begynner å mase om at mat er viktig før aktivitet osv. Selvfølgelig så må jo du bare fortsette om du vil, men personlig synes jeg det er interessant å forandre på små og store ting og se hvordan det funker. Hvis man aldri forandrer på noe vil jo man aldri vite om det man gjør er optimalt. Jeg er heller ikke tilhenger av kunstig søtning enten det er aspartam, sukrin eller stevia. Jeg har bare vendt meg til at ting ikke er søtt. Jeg drikker ikke melk heller, men det er det andre grunner til. Asiatisk mat kan jo ofte søtes ved å bruke litt frukt i, eller honning som du bruker. Er faktisk ganske godt med søt ananas eller mango i enkelte retter. Så lenge man ikke gafler innpå så tror ikke jeg det spiller så mye rolle. Joda, har vært dager der jeg ikke har drukket sjokomelk og det er ikke store forskjellen på løpeformen, men føler jeg generelt har litt mer energi....og så er det så godt Hehe. Men vet du hvordan jeg kan regne ut hvor mange gram karbs jeg får i meg? Hva er anbefalt mengde?Anonymous poster hash: a59b8...e48
Supraspinatus Skrevet 1. august 2013 #16 Skrevet 1. august 2013 Bare for å flisespikke litt ; stevia er ikke kunstig , det er jo av en plante .. Anonymous poster hash: 41f94...014 Vel, i mitt hode er naturlig noe som ikke er foredlet gjennom en rekke kjemiske prosesser. Stevia er en plante, men søtningen er stevioglykosider. Kokain utvinnes også fra blader, heroin fra sevje fra en blomst, osv. Det at det kommer fra planteverdenen er absolutt ikke en markør for om du bør spise det eller ikke... Burde kanskje vært mer konsekvent å si "kunstig sukker", for det er jo det det skal emulere. Joda, har vært dager der jeg ikke har drukket sjokomelk og det er ikke store forskjellen på løpeformen, men føler jeg generelt har litt mer energi....og så er det så godt Hehe. Men vet du hvordan jeg kan regne ut hvor mange gram karbs jeg får i meg? Hva er anbefalt mengde?Anonymous poster hash: a59b8...e48 Man teller karbohydrater ved å veie det man spiser og se hvor mye karbohydrater det har i seg per 100g. Så regner man bare om til en absolutt verdi for hver ting du spiser. Legg sammen det tallet. Vips. Tror egentlig ikke du trenger å tenke så mye på karbohydrater. Generelt kan jeg si at i snitt er det mer ideelt å ligge under 100g per døgn enn over. Jeg sikter på å holde meg i snitt rundt 70, men jeg regner ikke så kan godt være jeg er langt over 100 noen dager og nede i 20 andre dager. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #17 Skrevet 1. august 2013 Vel, i mitt hode er naturlig noe som ikke er foredlet gjennom en rekke kjemiske prosesser. Stevia er en plante, men søtningen er stevioglykosider. Kokain utvinnes også fra blader, heroin fra sevje fra en blomst, osv. Det at det kommer fra planteverdenen er absolutt ikke en markør for om du bør spise det eller ikke... Burde kanskje vært mer konsekvent å si "kunstig sukker", for det er jo det det skal emulere. Man teller karbohydrater ved å veie det man spiser og se hvor mye karbohydrater det har i seg per 100g. Så regner man bare om til en absolutt verdi for hver ting du spiser. Legg sammen det tallet. Vips. Tror egentlig ikke du trenger å tenke så mye på karbohydrater. Generelt kan jeg si at i snitt er det mer ideelt å ligge under 100g per døgn enn over. Jeg sikter på å holde meg i snitt rundt 70, men jeg regner ikke så kan godt være jeg er langt over 100 noen dager og nede i 20 andre dager. Takk for svar Anonymous poster hash: a59b8...e48
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #18 Skrevet 1. august 2013 TS, kan jeg spørre sånn ca hva du spiser på en vanlig dag? Er nysgjerrig, og holder på med lavkarbo selv, men selv sliter faktisk med sult og cravings for tiden, for en gangs skyld. Høres ut som du gjør ting riktig, så vil gjerne høre hva du gjør! Selv merker jeg fort trang til å spise mer med én gang jeg skrur opp karboinntaket, men det er kanskje ikke noe du ønsker. Anonymous poster hash: b3322...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 TS, kan jeg spørre sånn ca hva du spiser på en vanlig dag? Er nysgjerrig, og holder på med lavkarbo selv, men selv sliter faktisk med sult og cravings for tiden, for en gangs skyld. Høres ut som du gjør ting riktig, så vil gjerne høre hva du gjør! Selv merker jeg fort trang til å spise mer med én gang jeg skrur opp karboinntaket, men det er kanskje ikke noe du ønsker. Anonymous poster hash: b3322...dd6 Hei, Grunnen til at jeg kuttet ned på karbs var som sagt fordi jeg var mye oppblåst og hadde dårlig fordøyelse. Siden mindre karbs har gjort magen stabil så vil jeg ikke øke inntaket Hva jeg spiser? Alt mulig egentlig, problemet er at jeg aldri er sulten mellom de tre hovedmåtidene frokost, lunsj og middag. Starter som oftest dagen med egg og knekkebrød med masse skinkepålegg. Lunsjen består av f.eks eggewraps med rømme og kjøtt(svin, kylling, biff eller laks) og grønt Middagen består av minst 200 gram kjøtt, ofte glasert med soya og honning, masse cashewnøtter og grønnsaker. Drikker også mye frukt te og drikker kun vann. I tillegg kommer glasset med sjokomelk da. Har f.eks 2 plater med mørk sjokoalde liggende og de ligger godt i skapet for å si det sånn. Før hadde jeg ikke kunne ha det liggende uten å småspise på dem eller sluke hele, men nå vil jeg faktisk ikke ha i det hele tatt. I helgene er det helt likt. Spisedagen jeg hadde før der jeg gledet meg til litt ekstra er ikke eksisterende.Anonymous poster hash: a59b8...e48
@Maja Skrevet 3. august 2013 #20 Skrevet 3. august 2013 Når du spiser mindre karbo så vil kroppen miste ein del vatn i starten. Det er sikkert det som har skjedd med deg. Om ikkje vekta går ytterligare ned, så er det ingen grunn til å bekymre seg! Bare spis deg mett, så går det nok heilt fint. Og om du skulle hive innpå med karbo ein dag, så merker du nok at dei to kiloane plutselig er tilbake... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå