Gå til innhold

Må heve karaktersnittet mitt MYE - råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk ut med middelmådige karakterer fra videregående(snitt på 4). Det kom ikke av at jeg var lat eller lite skoleflink, men hadde det ekstremt tøft i perioden, og var dypt deprimert. Første året fikk jeg toppkarakterer, men andre året ble ting vanskelig. Nå er jeg mer motivert enn noen gang(blitt kvitt depresjonen), og skal ta opp igjen de fleste fagene. Det er fordi jeg SKAL inn på et studium med et meget høyt karaktersnitt. Jeg vet jeg kan få 5 i de fleste fag, men det kan bli et problem å heve dem enda høyere - til 6'ere. Jeg vet jeg kan klare 6 i noe, men når man snakker karaktersnitt(eller konkurransepoeng) over 5,6, holder det ikke med 2-3 seksere..

Jeg har veldig lyst til å klare dette til neste høst, men det er mulig det blir å gape over for mye. Jeg vil hvert fall prøve.

Hva anbefaler dere? Hvordan skal jeg klare dette med så gode resultater som mulig? Tror dere det er mulig å ta så mange eksamener på ett år, og klare å forbedre snittet SÅ mye? Jeg kommer til å studere som privatist på heltid.



Anonymous poster hash: 3abdc...74b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv tok jeg ti eksamener på to uker og fikk fem og seks på alle. Om du hadde fire i fagene skal det lite til for å klare det samme, jeg leste bare på egen hånd, mens du har jo tross alt hatt undervisning og et grunnlag der.

Bare å melde seg opp i alle de fagene du vil forbedre og kjøre på.



Anonymous poster hash: 9f954...a6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du ønsker å gå på NHH Siv.Øk? ;p

Det er 3 måter å forbedre snittet på.

1. Ta opp igjen fagene med dårlig karakter og behold ditt gamle vitnemål.

2. 23/5 regelen, med denne får du alderspoeng fra du er 23 i stedet for fra du er 19. Så for mange er det bedre å forbedre gammelt vitnemål. Men med denne løsningen "glemmes" karakterer fra VG1, VG2, du tar kun 6 fag og ca 10 eksamener. Ferdig med den saken.

3. Forkurs ingeniør, veldig hardt å få gode karakterer her. Men også med denne løsningen kan man normalt sett få godkjent kompetanse uavhengig av hvilket studium man skal inn på. Og alle gamle synder blir glemt. Men som jeg sa, veldig hardt!



Anonymous poster hash: cfc39...31c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å nevne lese selv vs vanlig skole vs privatist.

Vanlig skole er fokusert på at du skal lære stoffet.

Privatistundervisning er lagt opp for at du skal få best mulig karakterer på eksamen.

Lese selv går veldig fint i puggefag feks samf. fag og historie, men siden privatistskolene er veldig eksamensrettede er de flinke til å kutte ut stoff du sannsynligvis ikke trenger og hjelpe deg med å finne frem til det stoffet du sannsynligvis vil få på eksamen.



Anonymous poster hash: cfc39...31c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sjekket om det finnes en privat videregående skole som tilbyr ordinær undervisning og eksamen for elever uten ungdomsrett.

Her i Bergen har man Danielsen intensivgymnas hvertfall.

Det fungerer omtrent som vanlig skole. Man får standpunktkarakterer og blir trukket ut på vanlig måte til eksamen.

Da slipper du å ha eksamen i alle fag og sjanse alt på en mulighet (altså eksamen).

Noen fag kan du jo ta som vanlig privatist også. F.eks 2 timers samfunnsfagen eller nyere og eldre historie, religion osv. Dette er ikke spes. krevende fag på videregående nivå og spesielt ikke for deg som voksen (mye av det er jo nærmest allmennkunnskap)



Anonymous poster hash: c4e50...e2a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut med middelmådige karakterer fra videregående(snitt på 4). Det kom ikke av at jeg var lat eller lite skoleflink, men hadde det ekstremt tøft i perioden, og var dypt deprimert. Første året fikk jeg toppkarakterer, men andre året ble ting vanskelig. Nå er jeg mer motivert enn noen gang(blitt kvitt depresjonen), og skal ta opp igjen de fleste fagene. Det er fordi jeg SKAL inn på et studium med et meget høyt karaktersnitt. Jeg vet jeg kan få 5 i de fleste fag, men det kan bli et problem å heve dem enda høyere - til 6'ere. Jeg vet jeg kan klare 6 i noe, men når man snakker karaktersnitt(eller konkurransepoeng) over 5,6, holder det ikke med 2-3 seksere..

Jeg har veldig lyst til å klare dette til neste høst, men det er mulig det blir å gape over for mye. Jeg vil hvert fall prøve.

Hva anbefaler dere? Hvordan skal jeg klare dette med så gode resultater som mulig? Tror dere det er mulig å ta så mange eksamener på ett år, og klare å forbedre snittet SÅ mye? Jeg kommer til å studere som privatist på heltid.

Anonymous poster hash: 3abdc...74b

Først av alt: Hvilket studium vil du inn på? Og er det verdt å bruke så mye ekstra tid og krefter på å komme inn der.

Dernest min egen erfaring: Jeg hadde 5,32 i snitt på vgs. Det var nok til å komme inn på det jeg ville. Og to ganger på rad søkte jeg meg inn på toppstudier, men fant ut at jeg ikke trivdes med det, så valgte heller noe jeg hadde talent og interesse for. Litt "bittert" å gå på noe som ikke egentlig hadde noe opptakskrav å snakke om, men det ble da en mastergrad med mellom A og B i snitt, og en flott godt betalt jobb ut av det.

Anonymous poster hash: e99fe...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er litt vel ambisiøst å skulle heve snittet såpass mye på et år. Er du en veldig flink elev med stor arbeidskapasitet, som er flink innen flere felt og tar ting lett, kan det være verdt forsøket, ellers ville jeg ikke risikert å kaste bort tid og penger i forsøket.

Kjøp deg undervisning i de fagene du synes er vanskeligst og les de enkleste fagene selv.

Det er ikke umulig, men det skal en god innsats til for å løfte et snitt fra 4 til over 5. 4 i snitt er jo ikke kjempedårlig, men det tyder jo ikke på at en tar ting lett.

Anonymous poster hash: 7e66c...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å nevne lese selv vs vanlig skole vs privatist.

Vanlig skole er fokusert på at du skal lære stoffet.

Privatistundervisning er lagt opp for at du skal få best mulig karakterer på eksamen.

Lese selv går veldig fint i puggefag feks samf. fag og historie, men siden privatistskolene er veldig eksamensrettede er de flinke til å kutte ut stoff du sannsynligvis ikke trenger og hjelpe deg med å finne frem til det stoffet du sannsynligvis vil få på eksamen.

Anonymous poster hash: cfc39...31c

Man må ikke følge undervisning, man kan ta eksamen uten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort nesten det samme som du har planer om, bare at jeg tok det over to år. Det siste året var hardt! Det er fullt mulig, men du skal være utrolig strukturert og veldisiplinert for å klare det. Hvor mange fag er det snakk om å ta egentlig? Det forrige året tok jeg 11 fag, da tok jeg de tyngste realfagene på Danielsen Intensivgymnas (som jeg forøvrig var veldig fornøyd med!) og resten som privatist. Skal nevnes at jeg slasket mye det første året, kunne nok klart det på et år hvis jeg hadde vært mer strukturert.

Min erfaring er at det er veldig enkelt å få et snitt som tipper over 5,men at det da plutselig blir myyye tyngre. Jeg endte opp med å ta opp igjen 5'erne mine i flere av realfagene som bl.a. R2, fordi de etterhvert trakk ned snittet en god del. Men jeg fikk det til, og kom endelig inn på medisin nå i år. Lykke :)

Jeg lurer også på hva du skal inn på? Lykke til ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du ønsker å gå på NHH Siv.Øk? ;p

Det er 3 måter å forbedre snittet på.

1. Ta opp igjen fagene med dårlig karakter og behold ditt gamle vitnemål.

2. 23/5 regelen, med denne får du alderspoeng fra du er 23 i stedet for fra du er 19. Så for mange er det bedre å forbedre gammelt vitnemål. Men med denne løsningen "glemmes" karakterer fra VG1, VG2, du tar kun 6 fag og ca 10 eksamener. Ferdig med den saken.

3. Forkurs ingeniør, veldig hardt å få gode karakterer her. Men også med denne løsningen kan man normalt sett få godkjent kompetanse uavhengig av hvilket studium man skal inn på. Og alle gamle synder blir glemt. Men som jeg sa, veldig hardt!

Anonymous poster hash: cfc39...31c

Hvorfor det? Er ikke spesielt høyt på NHH.

Gjetter psykologi profesjon eller medisin.

Anonymous poster hash: ed705...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er ikke spesielt høyt på NHH.

Gjetter psykologi profesjon eller medisin.

Anonymous poster hash: ed705...739

Karaktersnitt (eller konkurransepoeng) er det TS skrivet. Så gikk ut i fra at det som ble ment var 56 stp. Som ville stemt overens med NHH Siv. Øk

Anonymous poster hash: cfc39...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt vel ambisiøst å skulle heve snittet såpass mye på et år. Er du en veldig flink elev med stor arbeidskapasitet, som er flink innen flere felt og tar ting lett, kan det være verdt forsøket, ellers ville jeg ikke risikert å kaste bort tid og penger i forsøket.

Kjøp deg undervisning i de fagene du synes er vanskeligst og les de enkleste fagene selv.

Det er ikke umulig, men det skal en god innsats til for å løfte et snitt fra 4 til over 5. 4 i snitt er jo ikke kjempedårlig, men det tyder jo ikke på at en tar ting lett.

Anonymous poster hash: 7e66c...754

Når det kommer til VGS karakterer så er motivasjon den viktigste faktoren for hva slags karakterer du får uansett. Utdanningsnivået til dine foreldre og det at du har gode venner har langt mer å si enn om du er et skolelys eller ikke. Å løfte snittet opp til 5+ er på ingen måte uvanlig når man har ett par arbeidsår bak seg.

Anonymous poster hash: cfc39...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karaktersnitt (eller konkurransepoeng) er det TS skrivet. Så gikk ut i fra at det som ble ment var 56 stp. Som ville stemt overens med NHH Siv. Øk

Anonymous poster hash: cfc39...31c

Stemmer ikke. Ordinærgrensen på NHH er 52,9, som vil si at man kan ha så lite som 4,2 i gjennomsnittkarakter. TS skal forbedre karakterer, og havner dermed i denne kvoten.

Anonymous poster hash: ed705...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer ikke. Ordinærgrensen på NHH er 52,9, som vil si at man kan ha så lite som 4,2 i gjennomsnittkarakter. TS skal forbedre karakterer, og havner dermed i denne kvoten.

Anonymous poster hash: ed705...739

Dette stemmer ikke.

Ordinærgrensen er på 56.5 (56,7 i hovedopptaket). Her havner TS.

Primærgrensen (førstegangsvitnemål = ORDF) er på 52,6 (52,9 i hovedopptaket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen andre har slått meg til mållinjen. Men ja, ordinærgrensen ved NHH ligger rundt 56 stp hvert år.



Anonymous poster hash: cfc39...31c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke.

Ordinærgrensen er på 56.5 (56,7 i hovedopptaket). Her havner TS.

Primærgrensen (førstegangsvitnemål = ORDF) er på 52,6 (52,9 i hovedopptaket).

Ser jeg blandet, men ordinærgrense på 56,5 = karaktersnitt på 4,65 + alderspoeng + poeng for høyere utdanning, for eksempel.

Poenget er fremdeles det samme, du trenger ikke 5,5 i snitt for å studere ved NHH, og jeg regner dermed med at TS ikke har planer om å studere her hvis målet er et snitt på mellom 5 og 6.

Anonymous poster hash: ed705...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...