Gå til innhold

Videresendt til mammografi, livredd!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 24 år, for et pr måneder siden oppdaget jeg en øm kul i brystet. Legesky som jeg er, måtte jeg manne meg opp ganske lenge for å gå til legen, men frykten for at kulen kunne være noe farlig lå i bakhodet hele tiden. Hos legen ble jeg litt beroliget, han sa at det ikke var noe som tydet på at det ikke kunne være en godartet svulst. Den var på ca 2 cm i diameter.

Den er øm, og har gjort brystet mitt litt større. Til tider har jeg fått noen slags stikk på samme side som kulen er, en gang mistet jeg det jeg hadde i hånden. Men han fant ingen hovne lymfekjertler.

Han var positiv til at kulen var godartet, men ville likevel sende meg på mammografi. Jeg må si jeg er fremdeles er feldig nervøs. Jeg tør nesten ikke ta meg på brystet, da jeg er redd det er noe "ondt" inni der.

Jeg vet at faren for brystkreft ikke er stor i min alder, og jeg har heller ingen i familien som har hatt brystkreft. Min mor har kun hatt en godartet kul, som hun måtte ta vevsprøve av en gang.

Grunnen til at jeg skriver her er vel for å bli beroliget, eller få noen støttende ord... Jeg vet enda ikke hvor lenge til jeg skal ta mammografi, venter på brev fra klinikken som skal gjøre det. Var visst ca 18 dagers ventetid.

Noen som har lignende erfaringer?

Anonymous poster hash: 0148b...45c
Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale deg å ringe til det stedet du er henvist til for å dobbelsjekke at de tar inn pasienter på din alder. Min tidligere fastlege henviste meg en gang til en klinikk for at jeg skulle kunne ta mammografi der. Når ventetiden var overstått møtte jeg selvsagt opp i god tid, betalte for timen på forhånd slik man må der, og så etter litt mer ventetid der fikk jeg beskjed om at de ikke kunne sjekke meg da jeg var under 30. Med andre ord så har jeg byttet fastlege nå.

En godartet svulst er jo mye bedre enn om det er en ondartet svulst. Selv om jeg skjønner veldig godt at kulen ikke behøver å være en svulst i det hele tatt. Du får prøve å holde deg litt opptatt i ventetiden med venner eller andre "ting" din slik at du ikke tenker for mye på det.

Siden den er 2 cm i diameter får du nok valget om du vil operere den bort eller ei uansett om den er godartet eller hva det nå er. Tror det er 4,5 cm i diameter som er grensa på det ift valgfrihet. Om det er en godartet svulst så kan det hende at den fortsetter å vokse om du ikke opererer den bort. Om det skulle vise seg at dette er noe du vil operere bort, så bør du spørre legene hva de tenker om muligheter for eventuell amming i fremtiden. Om dette vil påvirke det.

Det å ta vevsprøve er litt vondt, men det varer kun noen få sekunder. Det er nesten som et støt i brystet kan man si. :hug:

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg forstår du er redd. Jeg hadde stikkende smerter i brystet en periode over 4 måneder, jeg var livredd og turte ikke ta meg selv på puppen i frykt for å finne en kul, jeg gråt ofte av skrekk. Jeg turte ikke gå til legen for jeg var så redd for å ha en svulst der. Etter 4 mnd bestemte jeg meg for å ta turen til legen, jeg var kvalm av frykt og bare la alle kortene på bordet og fortalte hvordan jeg hadde det. Han kjente på brystet mitt og fant ingen kul til min lettelse. Jeg ble videresendt til en veldig flink kvinnelege som har med alle kvinnelige sykdommer etc.. Hun fortalte meg at det var veldig normalt at jenter på min alder i midten av 20 årene får rare smerter i puppene og de er ømme og stikkende og vonde, og noenganger kan det komme kuler i brystene, men det var nesten alltid en hormonell forstyrrelse i kroppen.

Hun fikk meg til å slappe av og sa at hun var 100% sikker at jeg kun hadde en hormonell ubalanse i kroppen, og etter den legetimen har alle smertene i puppen blitt borte.

Og en annen veninne av meg hadde en diger vond kul i puppen, hun gråt hver dag i en uke før hun fikk time hos legen. Hun er tre år eldre enn meg. Hun var så redd stakkars.. Legen kjente på denne vonde kulen og ga henne samme beskjed. Kulen ville forsvinne med tid, det var kun en hormonell ubalanse i kroppen. Og det tok noen måneder og kulen er helt borte :)

Håper det samme gjelder deg. Legene sier det er unormalt at så unge jenter får brystkreft men det er selvfølgelig veldig skummelt før du er 100% sikker på at det er ufarlig. Når jeg fikk vite at det ikke var farlig så var det som om ti tonn gikk av skuldrene mine og jeg smilte i en uke etterpå :)

Skrevet

Kan legge til at det er 4 leger som jeg vet om som har hatt mine og min veninnes brystsmerter og kul inn på undersøkelse og ALLE legene sier det er hormonell ubalanse, det var det første de nevnte og snakket ikke engang om kreft..

Bare for å lette litt på trykket ditt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kul (en eller to ganger) ble sendt sporenstreks til mammografi. Selv var jeg ikke nervøs en gang men leger tar alle kuler svært alvorlig. Jeg har også blitt tilbakekalt etter mammografi fordi de har sett "noe", og ved nærmere undersøkelse med ultralyd, har de konstatert at alt var normalt. Jeg tror de er veldig nøye med å undersøke alle unormale tegn i bryst.

Når du er så ung, og ikke noen kjente tilfeller i familien, ville jeg ikke bekymre meg hvis jeg var deg.

(Jeg har alltid lurt på hvorfor myndigheter og leger er så interessert i kvinners bryst og livmor, mens når det kommer til alle andre kroppsdeler spiller det liksom ingen rolle.)

Anonymous poster hash: bcc3c...e0d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sendt til mammografi med en kul jeg oppdaget selv. Fastlegen kjente, og mente at ingenting tydet på brystkreft, men henviste meg for sikkerhets skyld. Det viste seg å være en vanncyste, noe de fant flere av i begge brystene, uten at jeg hadde kjent noe til dem. Vanlig, og ufarlig, som det viser seg i de aller fleste tilfellene at det er. Ønsker deg lykke til, det går helt sikkert bra! :)

Anonymous poster hash: f7531...688

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kul (en eller to ganger) ble sendt sporenstreks til mammografi. Selv var jeg ikke nervøs en gang men leger tar alle kuler svært alvorlig. Jeg har også blitt tilbakekalt etter mammografi fordi de har sett "noe", og ved nærmere undersøkelse med ultralyd, har de konstatert at alt var normalt. Jeg tror de er veldig nøye med å undersøke alle unormale tegn i bryst.

Når du er så ung, og ikke noen kjente tilfeller i familien, ville jeg ikke bekymre meg hvis jeg var deg.

(Jeg har alltid lurt på hvorfor myndigheter og leger er så interessert i kvinners bryst og livmor, mens når det kommer til alle andre kroppsdeler spiller det liksom ingen rolle.)

Anonymous poster hash: bcc3c...e0d

Jeg fikk en godartet svulst i brystet da jeg var 19.

Anonymous poster hash: f4d8f...eaa

Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg har også en kul i brystet mitt. Oppdaget den selv i dusjen. Dro til legen, men var ikke bekymret, da den var bevegelig under huden. Men legen sendte henvisning til mammografi da hun var usikker.

På mammografi-senteret måtte jeg skannes to ganger på brystene. Det fant de en kul og jeg måtte dermed ta ultralyd også. Der kunne heller ikke legen se om den var godartet eller ondartet, så jeg måtte da ta en biopsi av kulen. Fikk bedøvelse, så det gjorde ikke vondt i det hele tatt. De skjøt en nål inn i kulen og tok vevsprøve av den

Fikk svar en uke senere at det var en ufarlig bindevevsknute.

Det er svært sjeldent at det er kreft i din alder, så tror du kan ta det helt med ro .

Lykke til :hug:

Skrevet

Denne kulen,kan den bevege på seg hvis du prøver å flytte på den litt?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine og beroligende svar! I dag var jeg på mammografi og ultralyd, og legene fortalte meg at det ikke var noe unormalt med brystet, og at alt så fint ut. Er mest sannsynelig en hoven melkekjertel, sa de.

Syntes faktisk at kulen forandret seg de siste dagene før mammografi. Den flyttet seg, og ble ikke like lett å kjenne.

Anonymous poster hash: 0148b...45c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...