Gå til innhold

Voldtekt vs. seksuelle overgrep (språk)

Gjest Marsvinet

Anbefalte innlegg

Gjest Marsvinet

I det siste har det irritert meg at ordet "voldtekt" er et såpass bredt begrep, og derfor gjør det vanskelig å skille omfanget av forskjellige seksuelle forbrytelsr fra hverandre.

Jeg mener at vi må finne opp nye ord slik at forskjellige seksuelle forbrytelser kalles forskjellige ting. Det er stor forskjell på å suge en sovene mann, og å angripe en tilfeldig mann som er på vei fra jobb, for så å presse ham ned i bakken og voldta ham mens noen andre holder ham nede, men begge deler omtales som "voldtekt" i dagens terminologi. Det må skilles mer!

Dårlig terminologi fører også til at folk ALLTID fører debatten over på at norske menn er overrepresentert når det gjelder voldtekt generelt, når debatten egentlig handler om overfallsvoldtekt. Det blir umulig å diskutere noe som helst!

Jeg har ikke klart å finne noe ord som kan beskrive grove voldtekter (som overfallsvoldtekter) contra f.eks nachspielvoldtekter. Det eneste jeg har kommet opp med er å slutte å kalle nachspielvoldtekter for voldtekt, og heller bruke ordet "seksuelt overgrep" og å spare ordet voldtekt til situasjoner der det faktisk er vold og trussler inne i bildet.

Er det noen her som har innspill til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rossin

Jeg ville uansett ha vært forsiktig med å sette "grov voldtekt" opp som en motsetning til det du kaller nachspielvoldtekt. En ting er å gå inn for en viss gradering av ulike typer voldtekt - dette var det jo en debatt om for bare noen uker sida, dog fra et juridisk perspektiv. Men man bør passe seg for å bagatellisere enkelte former for voldtekt, slik du later til å gjøre. En nachspielvoldtekt kan f.eks. oppfattes som svært "grov" av offeret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voldtekt innebærer å bli tatt med vold. Akkurat som et slag i ansiktet er vold, er for eksempel gjentatte spark mot hodet også vold, men da grov vold.

En voldtekt innebærer også penetrering av skjede eller endetarm, enten dette er med penis, fingre eller gjenstander. Det holder at det er ufrivillighet til å kunne karakteriseres som voldtekt.

Dette er ikke det samme som seksuelle overgrep som innebærer en hel del andre handlinger, atferd osv som ikke nødvendigvis er det samme som voldtekt. For eksempel kan oralsex være overgrep uten at det er voldtekt.

Terminologien er grei nok som den er.

Anonymous poster hash: 8c983...e6f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...