Gå til innhold

Dere som har barn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen spørsmål til dere :) grunnet nysgjerrighet

1. Hvor lenge var dere i et forhold før dere fikk barn? Og hvor gamle var dere da dere fikk barn?

2. Var barnet planlagt eller var det en overraskelse?

3. Ville begge ha barn? Hadde dere snakket om det før?

4. Hva mener du bør være i boks før man får barn?

5. Er dere fortsatt sammen? Hvis ikke, var det i sammenheng med det å få barn?

:) ha en fin dag!

Anonymous poster hash: 80792...60b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. hadde vært sammen i 7 år, var 25 og 28 år.

2. Førstemann var planlagt, ikke nr 2...

3. Jeg var veldig klar, mannen ikke. Hadde snakket mye om det, og tilslutt fant han ut at han nok aldri ville føle seg klar, så det var bare å "hoppe i det".

4. Vi hadde vel ikke alt i orden, og det ble ganske tøfft. Derfor råder jeg folk til å ha FASTE jobber og stabil inntekt. Også er det jo greit å ha ett ok sted å bo, gjerne med minst ett barnerom.

5. Ja vi er sammen på 10 året:)

Anonymous poster hash: 76614...5f5
AnonymBruker
Skrevet

1. Hvor lenge var dere i et forhold før dere fikk barn? 15 mnd Og hvor gamle var dere da dere fikk barn? 24 år

2. Var barnet planlagt eller var det en overraskelse? En stor overraskelse

3. Ville begge ha barn? Hadde dere snakket om det før? Begge ville ha barn, men mannen var mer klar for det enn jeg var.

4. Hva mener du bør være i boks før man får barn? Foreldre som kan samarbeide, resten går seg til underveis.

5. Er dere fortsatt sammen? Ja, og begynner å komme i alderen der det er naturlig å forvente barnebarn.

Anonymous poster hash: 22bc5...887

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet (endret)

1. Hvor lenge var dere i et forhold før dere fikk barn? Og hvor gamle var dere da dere fikk barn?

Vi hadde vært sammen i over 8 år, og gift i ca 2 år

Veldig planlagt.

Begge ville ha barn. Hadde prøvd i ca 18 mnd før det klaffet.

I en ideell situasjon har man et godt og stabilt forhold og begge to har fast inntekt.

Vi er fortsatt sammen.

Edit: Vi var over 30 år begge to.

Endret av Penny_Lane
AnonymBruker
Skrevet

1. Hvor lenge var dere i et forhold før dere fikk barn? 2 år og 7 mnd. Og hvor gamle var dere da dere fikk barn? 23 og 27.

2. Var barnet planlagt eller var det en overraskelse? Vi var enige om å bli foreldre sammen, men det gikk fortere enn vi trodde. Vi rakk ikke å føle at vi prøvde å få barn egentlig.

3. Ville begge ha barn? Ja. Hadde dere snakket om det før? Les svar på punkt to.

4. Hva mener du bør være i boks før man får barn? Begge bør ha vært i fast jobb i ett år. Man bør ha en bil, og man bør ha noe kapital på sparekonto.

5. Er dere fortsatt sammen? Ja. Hvis ikke, var det i sammenheng med det å få barn?

Takk i lige måde. :)

Anonymous poster hash: 8eb7e...305

AnonymBruker
Skrevet

Barn nr. 1: Vi hadde vært sammen i 2,5 år da jeg ble gravid. Jeg var 19 og han var 20 da barnet ble født.
Barn nr 2: Vi hadde vært sammen i 1 år da jeg ble gravid. Jeg var 23 og han var 24 da barnet ble født.

Den første var så planlagt at jeg hadde sluttet på p-piller og ikke brukte noen annen form for prevensjon. Den andre var ikke planlagt, jeg gikk på p-piller, men hoppet litt rundt fra merke til merke pga bivirkninger.

Begge ville ha barn. Men jeg var nok mer klar for det, med begge to, enn det faren var. Første gang var det jo naturlig at vi hadde snakket om det siden det var planlagt. Nr 2 var det snakket om at jeg ønsket en lillesøster/lillebror til eldste barnet, men at vi skulle ta det etterhvert. Han var veldig klar på at han ville ha barn, før han ble 25 år.

Du bør ha en inntekt, og et sted å bo, og et forhold som er verdig et barn å komme inn i.
Men alt ordner seg etterhvert. Første gangen jeg ble gravid bodde vi på en ettroms og delte bad med to andre ettroms. Da avsluttet vi leieforholdet og kjøpte leilighet så fort jeg fant ut at jeg var gravid. Andre gangen bodde vi i en leilighet med 2 soverom. Men vi flyttet fra hverandre midt i svangerskapet, pga vi skulle få et barn, og han ikke var villig til å gi opp ungdomslivet sitt. Han orket ikke være sammen med ei survete bitch og jeg orket ikke å være sammen med en trassete guttunge.

Er ikke sammen med noen av dem mer. Jeg og faren til eldste barnet var sammen i 2 år etter at barnet ble født. Det ble ikke slutt pga barnet.
Jeg og faren til eldste barnet gjorde det slutt i graviditeten. Pga beskrevet ovenfor. Så ja, det var i sammenheng med det å få barnet.

Anonymous poster hash: e1e37...1b3
AnonymBruker
Skrevet

- Vi hadde vært sammen i 5 år. Var 21 og 24 år gamle.

- Det var en overraskelse.

- Vi ville begge ha barn og hadde snakket om det, men ville egentlig vente til alt var litt mer på stell.

- Utdanning/sikker jobb med fast og god inntekt. Hus/leilighet (det å flytte mens man er gravid/har små barn er noe dritt). Og selvfølgelig et godt parforhold med god kommunikasjon. Man burde også ha snakket om hvordan man skal gjøre det når et evt barn kommer. Fordeling av permisjon, arbeidsoppgaver osv. Mange har gått i den fellen.

- Ja, fortsatt lykkelige sammen :)

Anonymous poster hash: dc1c2...d60

AnonymBruker
Skrevet

1. Hvor lenge var dere i et forhold før dere fikk barn? Og hvor gamle var dere da dere fikk barn? Hadde vært sammen i litt over 2 år når vi begynte å prøve på graviditet, hadde nylig flyttet sammen. Vi var begge 31 år

2. Var barnet planlagt eller var det en overraskelse? Nr 1 var veldig planlagt, og vi prøvde nesten 1 år. Nr 2 var også forsåvidt planlagt, men jeg ble gravid noen mnd før vi hadde tenkt å begynne prøvingen. Men var helt greit det da :)

3. Ville begge ha barn? Hadde dere snakket om det før? Vi ville begge ha barn ja. Jeg hadde vært klar lenge, mens hadde trengte litt mer tid på å bli klar

4. Hva mener du bør være i boks før man får barn? Stabilt forhold og forholssvis ordnet økonomi(vi hadde det når vi fikk første, men ting endret seg underveis og vi hadde noen år med stram økonomi, bla når vi fikk nr 2, det gikk bra det også, men ingen ønskesituasjon.)

Vi er fortsatt sammen ja. Vært sammen i 8 år nå og planlegger å gifte oss.

Anonymous poster hash: df097...e47
Skrevet

1. Vi var helt i starten av forholdet

2. Ikke planlagt.

3. Jeg har aldri ønsket meg barn, tror han gjorde det Hadde ikke snakket om det.

4. Vet ikke

5. Var sammen i knapt 2 år etter han ble født. Ble ikke slutt fordi vi fikk barn, hadde ikke vært sammen men han så lenge hvis jeg ikke hadde fått barn.

Skrevet

1. Vært sammen rett over 6 år. Far var 29, jeg var 26.

2. Veldig planlagt

3. Ja. Ja.

4. Vi foretrakk å være gift, men hvis man ikke ønsker det, så synes jeg man i alle fall skal ha kontrakter og testamente, samt forsikringer som sikrer den andre hvis noe skulle skje.

Stabil økonomi med rom for tidvise utfordringer. Trygt hjem med sunt inneklima, i et godt nabolag. For oss var det litt viktig å eie eget. Og hvis jeg skal gi et "overfladisk", praktisk råd: skaff deg lappen før du får barn.

5. Fortsatt gift!<3

Skrevet

1. 10 år. (ble sammen veldig ung) Jeg var 25 år, han 26 da vi ble foreldre første gang.

2. Det var ikke akkurat planlagt i den forstand at vi prøvde på det, men siden jeg hadde sluttet på p pillen kom det ikke som noen overraskelse på noen av oss.

3. Begge ville ha barn. Han var fullt klar over at jeg sluttet på pillen og at jeg hadde veldig lyst på barn, men han ville ikke prøve på noe, bare "ta det som det kommer"...

4. Et solid forhold. Et sted å bo som er egnet for barn. Inntekt (ikke nødvendigvis fast jobb, var selv student, men hadde jo rettigheter likevel, og fikk både foreldrepenger fra deltidsjobb og fødelsstipend fra lånekassen. Lurt å tenke litt fremover...

5. Ja, vi er fortsatt sammen.

AnonymBruker
Skrevet

5 år, 22 og 24 år gamle

Ikke direkte planlagt, men heller ikke så veldig overraskende :-P

Ja

Et stabilt forhold og en stabil økonomi er etter min mening det viktigste. Det kan være greit å være ferdig med utdanning også. Jeg var ikke det selv (fikk barn midt i bacheloren). Har studert frem til nå, det har gått veldig greit rent faglig, men føler jeg har gått litt glipp av mye av det sosiale + frustrasjonen over at jeg ikke alltid har kunnet sittet på lesesalen så lenge jeg ville...

Ja, har giftet oss og vært sammen i 10 år :-)

Anonymous poster hash: 67690...64b
Skrevet

1. Hvor lenge var dere i et forhold før dere fikk barn? Og hvor gamle var dere da dere fikk barn? Vi hadde vært sammen i 9 år. Jeg var 30 og han 39.

2. Var barnet planlagt eller var det en overraskelse? Alle tre var godt planlagt.

3. Ville begge ha barn? Hadde dere snakket om det før? Vi snakket tidlig om barn, og var enige i antall og når vi skulle få dem.

4. Hva mener du bør være i boks før man får barn? Stabilt forhold og ordnet økonomi.

5. Er dere fortsatt sammen? Hvis ikke, var det i sammenheng med det å få barn? Ja, vi er fremdeles gift.

Skrevet

2år. Begge var rundt 30år.

Nr.1 var planlagt, ikke nr.2.

Vi snakket om det ja. Jeg brakte det på banen da jeg var rimelig sikker på at han var klar også.

Et stabilt og trygt forhold der man er enig om de store tingene og grunnverdiene. Trygg økonomi. Selvfølgelig er det en fordel om man har alt på stell mtp utdanning, jobb, hus, bil osv, men jeg tror ikke det nødvendigvis er en forutsetning, så lenge man har en plan og vet at det ordner seg.

Ja, vi har det veldig fint. Snakket senest i går om at vi synes vi har taklet bra å bli foreldre, selv om vi begge synes det er tøft til tider. Ikke forholdet altså, men det å bli foreldre.

Skrevet

Vi hadde vært sammen i nesten 4 år da vi fikk barn. Vi var begge 27 år.

Det var planlagt.

Vi hadde diskutert det allerede før vi ble sammen, men ble ikke bestemt at vi skulle prøve før etter at vi giftet oss.

For min del var del viktig at jeg hadde fått jobbet noen år. Helst også fast jobb. Vi hadde også hus og biler, men dette synes ikke jeg er like avgjørende. Men man bør ha en OK økonomi.

Ja, vi er fortsatt sammen :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde vært sammen i et års tid da jeg ble gravid, så det var ikke så lenge akkurat. Både jeg og faren var 19 da jeg ble gravid og 20 da barnet ble født.

Det var ikke planlagt. Jeg ble gravid pga jeg glemte av et par p-piller. Dette barnet spontanaborterte jeg veldig tidlig i svangerskapet. Da hadde jeg sluttet på p-pillene fordi jeg var gravid, og før jeg rakk å begynne på igjen var jeg visst blitt gravid igjen. Vi trodde det var null sannsanlighet for å bli gravid rett etter en spontanabort, men den gang ei..

Jeg husker ærlig talt ikke om vi hadde snakket om barn før jeg ble gravid. Vi var jo så unge så noen seriøs samtale om temaet hadde i alle fall ikke funnet sted. Da jeg ble gravid visste begge at det lureste var å ta abort, men jeg klarte ikke tanken på å ta fra barnet livet, og faren var heller ikke lysten på abort.

I en ideell verden bør man ha et stabilt forhold (i den grad forhold kan sies å være stabile), man bør være klar for oppgaven (dvs gjort "ferdig" de tingene man ønsket å gjøre som ung, eks folkehøgskole, reise, feste hver helg ++ og ha en viss peiling på hva det å ha ansvaret for barn innebærer, og ikke minst en vilje for å ta på seg oppgaven), man bør være ferdig utdannet og i fast jobb, og ha en stabil økonomi og et egnet sted å bo. Men det er sjelden alt er i boks, så det viktigste er at man ønsker å ta seg av barnet og gi det en god oppvekst.

Vi er ikke sammen. Vi var aldri riktige for hverandre, så det hadde nok ikke blitt oss så lenge uansett om vi fikk barn eller ei. Hadde vi ikke fått barn hadde det nok blitt slutt lenge før. Det skurret allerede i graviditeten, men vi holdt sammen mye lenger enn vi burde pga barnet.

Anonymous poster hash: f28a0...3dd
AnonymBruker
Skrevet

Vært sammen i 8 år, var 36 begge to.

Veldig planlagt, prøvde i 6 år. Mye utredninger og mange prøverørforsøk. Samtidig var det jo en overaskelse at det gikk til slutt! Barn 2 var en fullkommen ( og velkommen) overraskelse to år senere.

3. Ville begge ha barn? Hadde dere snakket om det før? se over. 4. Hva mener du bør være i boks før man får barn?

Begge må ønske barnet, og være i stand til å evt ta seg godt av et barn alene hvis man må. Begge bør være friske. Man bør ha et ønske om å holde sammen selv om man ikke får barn slik at barnet ikke er selvet målet med parforholdet. 5. Er dere fortsatt sammen? Ja.

Anonymous poster hash: a6839...cdd

Gjest Boxee
Skrevet (endret)

1. Hadde vært sammen i 3 år da barnet ble født. Vi var 20 og 21.

2. Planlagt.

3. Jeg kom med ideen først, men han ville også. Hadde snakket om det før.

4. Utdannelse, førerkort, bil, fast inntekt, stabilt forhold og fast bosted. Hadde alt bortsett fra utdannelse, men holder på med den nå.

5. Vi er fortsatt sammen.

Endret av Boxee
AnonymBruker
Skrevet

1. Var sammen omtrent i 3 år. Vi ble foreldre når vi var 21

2. Planlagt og planlagt...vi tenkte bare det var greit om det skjedde...vi visste hva vi gjorde for å si det sånn...

3. Vi hadde ikke seriøse samtaler om det å bli foreldre.

4. Det er en fordel med å være i et stabilt forhold. Og selvfølgelig er det et pluss å være ferdig med utdannelse, eventuelt ha en jobb. Men alt går, det er bare å se muligheter.

5. Vi er fortsatt sammen. Har vært sammen i snart 20 år. Er gift og har to flotte barn, et på ungdomskole, et på barneskole.. Livet har aldri vært bedre faktisk. Vi elsker hverandre fortsatt.

Hilsen mann :)

Anonymous poster hash: 83de5...7a1

Skrevet

Vi hadde vært sammen i 2 år da lillemann var 1 uke gammel. Jeg er 22, han 28 år.

Det var nok litt av en overraskelse :)

Vi ville begge ha barn ja, men både jeg og mannen hadde sett for oss å vente 3 år til.

Det beste er jo helt klart at man har utdannelse, fast jobb, hus, bil og en fantastisk økonomi. Men personlig mener jeg at man fint kan få barn med en stabil inntekt og en plass å bo.

Ja, vi er fortsatt sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...