Gå til innhold

Gastric bypass

InLoveWithLife

Anbefalte innlegg

Hei!

Det finnes sikkert mange andre tråder om dette, men det var ikke så lett å lese seg frem.. Derfor starter jeg en ny tråd.

Jeg skal på konsultasjonsdag hos Aleris i morgen for å se om jeg er kvalifisert til en slik operasjon. Jeg er veldig spent, men også veldig usikker. Jeg leser og leser men jeg vil gjerne ha mer informasjon.

Hvordan er livet etter en slik operasjon?

Kort om meg:

Jeg er ei jente på 26 år, 162 cm høy og veier nå 91 kg. Har aldri veid så mye før, og kroppen jobber hele tiden i mot meg. Har alltid vært stor, men la på meg 10kg på to måneder etter jeg opererte bort galleblæra mi pga gallestein. Gallesteinene kom pga kyssesyke nr 2, som gjorde at milten og leveren min hadde problemer i over ett år, og jeg fikk ikke trene eller noenting pga faren for at milten skulle sprekke.

Jeg har klart å gå ned ca 10 kg på egenhånd to ganger, men kiloene har kommet tilbake hver gang. Forrige gang hadde jeg rutinene i boks med både trening og kostholdet. Alt var på plass, og jeg begynte å føle meg fornøyd. Plutselig kom kiloene snikende tilbake og på 2 måneder hadde jeg lagt på meg de 10 kg samt noen ekstra. UTEN å slutte og trene eller spise usunt. Legen fant da ut at jeg hadde insulinresistens, og legen ville ha meg på lavkarbo. Jeg fulgte ketolysekur, og tok mye prøver etter en stund. Da var verdiene dobbelt så høye!! Jeg slutta på lavkarbo da jeg ikke gikk med noe, samt at blodprøvene ble dobbelt så ille, og nå er jeg kvitt insulinresistensen ved å spise et normalt variert kosthold.

Jeg har også en hund som krever en del, og jeg vet at jeg er i aktivitet minst en time daglig.

Nå skal jeg altså på denne fulle dagen i morgen, og jeg er veldig spent. Jeg fikk sjokk når jeg så at bmi'n min var 35!!

Noen her som har tatt en slik operasjon som kan si litt om livet etterpå? Hvor mye må dere trene, har dere gått opp igjen i kg, hvor mye har dere gått ned, hvor lenge siden.. Jeg er ikke av den største som ønsker slik operasjon, og når jeg leser historier på nett finner jeg ofte de "største" sakene. Er det noen som er litt som meg som gjerne kan si litt? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har lest en del om det, og du må huske på det at du aldri noen sinne kan spise normalt igjen. Du kan ikke spise godteri heller. Og det er dødsrisiko med å ta denne operasjonen. Du må og ta masse vitaminer og annet kosttilskudd for å få i deg alt.

Mange mister også matlysten helt og du må da tvinge i deg mat om du så brekker deg. Jeg har selv hatt problemer med svært dårlig matlyst og er nå nede på 50 kilo, så jeg vet akkurat hvordan det er å ha så store problemer med å spise mat, for magesekken minsker seg selv om man spiser lite.

Men det finnes en operasjon der de setter en strikk på magesekken i stedet slik at de ikke fjerner magesekken helt. Dette ville jeg vurdert om jeg var deg.

Jeg kjenner ei som har tatt gastric bypass og hun har helt forferdelige smerter og har absolutt ikke et bra liv, så det er en risiko, men om du vet om alt dette så er det selvsagt noe du kan gjøre bare at jeg ikke ville anbefalt det.

Anonymous poster hash: cf69b...90b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastric banding og gastric sleeve har ikke kirurgene så mye erfaring fra ennå. Det er to nye metoder som man ikke vet langtidsvirkningen av, og derfor er det i utgangspunktet kun bypass som er et alternativ for meg.

Men dagen i morgen er åpen for de andre alternativene også, og jeg får vite av kirurgen hva jeg er "kvalifisert" til. Så de to metodene er ikke helt utelukket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt den operasjonen var jeg deg. Det finnes folk som det går greit med og det finnes folk som blir sykere enn de noen gang har vært etter en slik operasjon. Det siste der kan likegodt bli deg, uansett hvor flinke legene er, spesielt om du ikke har satt deg godt inn i hva dette egentlig vil si for deg og kroppen din, resten av livet. Du kan få fysiske og psykiske problemer fordi ting ikke ble som du håpet og trodde. Det er stor risiko forbundet med å ta en slik op.

Så sier du kanskje at "jeg har lest om og kjenner mange som er veldig fornøyde". Ja det er de sikkert, men de andre som ikke er fornøyde står ikke frem over alt og forteller om hvor jævlig livet deres ble etter op. De er der ute de også og angrer bittert. Tenk deg grundig om nå, ts. Det du er i ferd med å gjøre kan ikke reverseres. Det er ikke lett, men overvekt kan reverseres greit via helt vanlig slankemetode + innsikt + regelmessig aktivitet, en lege som spiller på ditt lag og tålmodighet. Det går an, men du må ville det sterkt nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest en del om det, og du må huske på det at du aldri noen sinne kan spise normalt igjen. Du kan ikke spise godteri heller. Og det er dødsrisiko med å ta denne operasjonen. Du må og ta masse vitaminer og annet kosttilskudd for å få i deg alt.

Mange mister også matlysten helt og du må da tvinge i deg mat om du så brekker deg. Jeg har selv hatt problemer med svært dårlig matlyst og er nå nede på 50 kilo, så jeg vet akkurat hvordan det er å ha så store problemer med å spise mat, for magesekken minsker seg selv om man spiser lite.

Men det finnes en operasjon der de setter en strikk på magesekken i stedet slik at de ikke fjerner magesekken helt. Dette ville jeg vurdert om jeg var deg.

Jeg kjenner ei som har tatt gastric bypass og hun har helt forferdelige smerter og har absolutt ikke et bra liv, så det er en risiko, men om du vet om alt dette så er det selvsagt noe du kan gjøre bare at jeg ikke ville anbefalt det.

Anonymous poster hash: cf69b...90b

Fryktelig synd at sånne som deg får stå umotsagt, så derfor kommer jeg inn. Jeg har selv tatt en gastric bypass ved Aleris i Oslo og er storfornøyd. Jeg har gått ned omtrent all overvekt og er tilnærmet normalvektig, men de fem kiloene ekstra bryr meg ikke. Jeg hadde ingen komplikasjoner etter operasjonen, og jeg spiser nå helt normalt. Det vil si at jeg fint kan spise en helt vanlig porsjon på restaurant. Forskjellen er at jeg ikke kan spise de enorme mengdene jeg satte til livs før. Jeg kan også spise godteri, kaker osv. Jeg må bare passe på at jeg ikke spiser på tom mage for da reagerer jeg. Så alltid litt protein først, og så søtt.

I og med at jeg har vært åpen om min operasjon har jeg også blitt kjent med utallige andre som har gjort det samme, og jeg ser helt klart sammenheng med operasjonssted og vellykkethet. De som har tatt operasjonen ved Aleris har ingen komplikasjoner av betyding, og det lille som er blir rettet opp straks. De offentlige sykehusene derimot har ikke den samme suksessraten, og spesielt Haugesund står som et skrekkeksempel. Her er det regelen snarere enn unntaket at folk får komplikasjoner, og det har hendt at folk har dødd etterpå. Så skal man ta dette inngrepet, gjør det på et sted der folk vet hva de gjør! Og for all del, IKKE ta Gastric Banding! Det er griseskummelt.

Ja, du må passe på hva du spiser, og du må ta vitaminer. Det fører til at du sannsynligvis vil være friskere enn noen gang, fordi du får i deg alt du skal ha og får nøye oppfølging av lege.

Skulle jeg hatt noen motforestillinger så måtte det være at du ikke har så stor overvekt at operasjon burde vært nødvendig, men hvis alternativet er at du venter et år og spiser deg opp ti kilo til... Legen avgjør om du er kvalifisert eller ikke. Jeg ønsker deg lykke til.

Anonymous poster hash: 17cce...1b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Til siste anonyme bruker: er det mulig å få skrive litt med deg på pm? Er utrolig greit å snakke med noen og få spørt spørsmål til noen som har vært gjennom dette.

Jeg VET at dette ikke er en operasjon som kan reverseres, og jeg vet om både fordeler og ulemper. Jeg vet det ikke er en lett avgjørelse å ta, og det er derfor jeg laget denne tråden. Jeg vet at mange dessverre får komplikasjoner, men inntrykket mitt er at de fleste ikke angrer uavhengig av de har fått noen komplikasjoner eller ikke.

Jeg vet også at jeg ikke er av de største. Men jeg er ganske lav til kiloene mine, og jeg sliter psykisk pga dette.. Det går ikke en dag der jeg ikke ser meg i speilet og tenker på dette. Jeg tenker på vekten og fettet (magen spesielt) hele tiden!! Uansett hva jeg gjør..

Jeg vet at mange mener jeg burde prøve ditt og datt, jeg burde gjøre sånn og sånn, vanlig slankekur funker fint bla bla bla. Menneskekroppen er veldig individuell!! Det er absolutt ikke alt som funker på alle, og hverken jeg eller min fastlege vet hva vi skal prøve neste. Jeg kan godt ramse opp alt som er prøvd, hva jeg spiser til daglig, hvor mye jeg trener osv, men da blir det innlegget altfor langt. Både jeg, min leger, og min samboer er enig i at min kropp jobber i mot meg, og vil holde trivselsvekten som var på øvre del av 80-tallet, nå er den på lavt 90-tallet. Jeg kjenner kroppen min godt nå, og vekta kommer ikke til å stoppe!!

Jeg kan si en siste ting. I mai i fjor valgte jeg til og med å legge meg under kniven og gjorde en fettsuging på magen. Ikke en gang det hjalp.. De fjernet fysisk 4 kg fett (!!!) fra kroppen min, men ikke et jævla gram forsvant fra vekta mi!!!! Og det er dønn ærlig.. I mars veide jeg 83.3, nå veier jeg 91!!!! Og jeg sitter IKKE i sofaen og drikker brus og spiser pizza og godteri!!!

(Må avslutte med at magen min har blitt finere og mindre oppblåst etter fettsugingen, men kiloene kommer og kommer..)

Så JA, jeg føler virkelig at jeg har prøvd alt!!!! Og det begynner å påvirke den allmenne helsa mi..

Endret av InLoveWithLife
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, du er ung og ikke veldig overvektig engang. Se nå og få deg hjelp på andre fronter fremfor å legge deg under kniven med all den risikoen det innebærer.

Forøvrig finnes det sykehus med erfaring fra sleeve. For eksempel sykehuset på Voss, som omtrent ene og alene utfører sleeve.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man ta slike operasjoner i utlandet om man har en bmi på 24?

Anonymous poster hash: f13a6...5b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta slike operasjoner i utlandet om man har en bmi på 24?

Anonymous poster hash: f13a6...5b5

Det håper jeg virkelig ikke! På den annen side så kan jo det meste kjøpes for penger, så hvem vet...

:heks:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du er ung og ikke veldig overvektig engang. Se nå og få deg hjelp på andre fronter fremfor å legge deg under kniven med all den risikoen det innebærer.

Forøvrig finnes det sykehus med erfaring fra sleeve. For eksempel sykehuset på Voss, som omtrent ene og alene utfører sleeve.

At jeg er ung er jo bare positivt!! Kroppen vil tåle en slik operasjon mye bedre, jeg vil få et sunt og godt liv resten av livet :)

Jeg har en bmi på 35, og det er da ille nok. Jeg har prøvd alt, jeg har virkelig gitt alt, og jeg har snakka med min lege..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at dagen i morgen er for å se muligheter for både banding, sleeve og bypass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ALT?

Du skriver selvsagt mye bullshit her. Ingen fjerner 4 kilo fra kroppen og går på vekten etterpå uten å ha mistet et gram. Greit nok at du lyger for andre, men det er viktig å være ærlig mot seg selv.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du er faktisk bare 30 kg overvektig. Det er fullt mulig å telle kalorier og gå ned 30 kilo ved å ligger 500 kalorier i underskudd om dagen. En operasjon er faktisk for livet, og disse operasjonene gjør at du aldri noensinne kan spise normalt kosthold igjen. Du må ta vitamin tilskudd hver dag. Det var en dame i England som fortsatte å spise som før Gastric Bypassen, og maten samlet seg opp i tarmen til magen sprakk og hun døde momentat av at magen rett og slett sprakk. http://www.dailymail.co.uk/health/article-2159155/Obese-woman-suffocates-food-gastric-bypass-surgery-meant-couldn-t-fit-stomach.html

Anonymous poster hash: 2466a...3fe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet at mange mener jeg burde prøve ditt og datt, jeg burde gjøre sånn og sånn, vanlig slankekur funker fint bla bla bla. Menneskekroppen er veldig individuell!! Det er absolutt ikke alt som funker på alle, og hverken jeg eller min fastlege vet hva vi skal prøve neste. Jeg kan godt ramse opp alt som er prøvd, hva jeg spiser til daglig, hvor mye jeg trener osv, men da blir det innlegget altfor langt. Både jeg, min leger, og min samboer er enig i at min kropp jobber i mot meg, og vil holde trivselsvekten som var på øvre del av 80-tallet, nå er den på lavt 90-tallet. Jeg kjenner kroppen min godt nå, og vekta kommer ikke til å stoppe!!

Eeh...Du vil altså ta en slankeoperasjon for å gå ned fra noen og nitti og ned til trivselsvekten på noen og åtti? Er ikke det litt vel drastisk? :klaske:

Anonymous poster hash: 1c773...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eeh...Du vil altså ta en slankeoperasjon for å gå ned fra noen og nitti og ned til trivselsvekten på noen og åtti? Er ikke det litt vel drastisk? :klaske:

Anonymous poster hash: 1c773...2b6

Jeg tror hun snakker om kroppens "trivselsvekt" og ikke hennes trivselsvekt. Kroppen jobber i mot henne på en måte og bestemmer selv hva den vil veie.

Men ja jeg synes ts veier for lite til å ta en såpass stor operasjon i så ung alder. Ikke glem at det ikke er noen garanti for å ikke gå opp i vekt igjen. Det finnes folk som har gått ned i vekt etter operasjonen for så å begynne så smått å spise normalt igjen og gå opp nesten alle kiloene igjen.

Anonymous poster hash: 6ba02...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er ALT?

Du skriver selvsagt mye bullshit her. Ingen fjerner 4 kilo fra kroppen og går på vekten etterpå uten å ha mistet et gram. Greit nok at du lyger for andre, men det er viktig å være ærlig mot seg selv.

Tro hva du vil, men det er ikke løgn. Det er dokumentert både hos min fastlege og der jeg utførte denne operasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du samme personen som la ut kostholdet ditt her om dagen?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Til siste anonyme bruker: er det mulig å få skrive litt med deg på pm? Er utrolig greit å snakke med noen og få spørt spørsmål til noen som har vært gjennom dette.

Jeg VET at dette ikke er en operasjon som kan reverseres, og jeg vet om både fordeler og ulemper. Jeg vet det ikke er en lett avgjørelse å ta, og det er derfor jeg laget denne tråden. Jeg vet at mange dessverre får komplikasjoner, men inntrykket mitt er at de fleste ikke angrer uavhengig av de har fått noen komplikasjoner eller ikke.

Jeg vet også at jeg ikke er av de største. Men jeg er ganske lav til kiloene mine, og jeg sliter psykisk pga dette.. Det går ikke en dag der jeg ikke ser meg i speilet og tenker på dette. Jeg tenker på vekten og fettet (magen spesielt) hele tiden!! Uansett hva jeg gjør..

Jeg kan si en siste ting. I mai i fjor valgte jeg til og med å legge meg under kniven og gjorde en fettsuging på magen. Ikke en gang det hjalp.. De fjernet fysisk 4 kg fett (!!!) fra kroppen min, men ikke et jævla gram forsvant fra vekta mi!!!! Og det er dønn ærlig.. I mars veide jeg 83.3, nå veier jeg 91!!!! Og jeg sitter IKKE i sofaen og drikker brus og spiser pizza og godteri!!!

(Må avslutte med at magen min har blitt finere og mindre oppblåst etter fettsugingen, men kiloene kommer og kommer..)

Så JA, jeg føler virkelig at jeg har prøvd alt!!!! Og det begynner å påvirke den allmenne helsa mi..

Kjære deg. Jeg skjønner fortvilelsen din kjempegodt!

Jeg er 165 cm høy og veide for 1 år siden 88 kg. Jeg følte meg forferdelig!

Men så tok jeg tak, sluttet å lage unnskyldninger.

I løpet av 10 mnd med trening (rett trening!) og nytt kosthold gikk jeg ned 20 kg.

Det var ikke bare lett, men jeg måtte legge om livsstilen og har jammen fått betalt for det. :)

Har du vurdert å få hjelp hos en ernæringfysiolog? Grete Roede?

En slik operasjon er ikke småtterier, og om legen din mener at kroppen din jobber mot deg og vekta bare vil stige, så er ikke det logisk at en slankeoperasjon vil virke! Den er jo akkurat som en slankekur med lavkalori (magesekken er så liten at du spiser så lite = du går ned i vekt).

Kalori inn og kalori ut. Sånn er det bare.

Klart alle kropper er litt forskjellige, men om du legger på deg av å trene og spise sunt, så vil jeg tørre å påstå at du bør utredes.

Endret av Mrs.Smith
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er faktisk bare 30 kg overvektig. Det er fullt mulig å telle kalorier og gå ned 30 kilo ved å ligger 500 kalorier i underskudd om dagen. En operasjon er faktisk for livet, og disse operasjonene gjør at du aldri noensinne kan spise normalt kosthold igjen. Du må ta vitamin tilskudd hver dag. Det var en dame i England som fortsatte å spise som før Gastric Bypassen, og maten samlet seg opp i tarmen til magen sprakk og hun døde momentat av at magen rett og slett sprakk. http://www.dailymail.co.uk/health/article-2159155/Obese-woman-suffocates-food-gastric-bypass-surgery-meant-couldn-t-fit-stomach.html Anonymous poster hash: 2466a...3fe

Jeg vet veldig godt om risikoene.. Det er 30kg nå, men hva om et år? To?

Jeg fulgte vektklubben og lærte kjempe mye da jeg gikk ned ti kg sist, som forøvrig er tre år siden nå.

Jeg fikk inn gode treningsrutiner hvor jeg både trente styrke, kondisjon og hadde PT-timer, samt at jeg fulgte vektklubben med 1300kcal for dagen. Jeg gikk ned fra Jan til okt, og så kom kiloene på igjen, uten noen grunn. Jeg endret hverken kosthold eller trening, men kiloene kom på igjen. Og etter det har jeg ikke klart å gå ned noe. Vekten beveger seg max tre kilo ned, men kommer på igjen med en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...